Kiesus, tuossa olisi jo paikalliselle Karpolle jutun juurta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kortti lähti
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Ööh, yleistieto oli niin hataralla pohjalla, että piti käydä tarkistamassa onko Norja EU-maa vai ei.
Mutta enivei, jollei tuolta saa oikeutta niin viimenen paikka mihin voi valittaa on Euroopan ihmisoikeustuomioistuin. Tuomiota se ei voi kumota, mutta jotain ehkä kuitenkin avittaa.
Comment
-
Paska juttu tosissaan Kimmon kannalta. Mutta rattijuoppoja en hyväksy ollenkaan. En pidä rattijuoppona perheen isää joka puhaltaa juhannuksen jälkeisenä iltapäivänä 0,1-0,4(?)... (Vaikka eihän tuo varmasti puhalluksessa näy vaan verikokeessa...)
Kuulostaa nuo norjan jutut hurjilta tosissaan, mutta itse motoristina katsoin pahana noita italian säädöksiä, jolla esim. minun pyörä voidaan periä valtiolle, jos satun italian alueella pyyhkimään esim. visiiriä, mitä vittua? No paska maa se on muutenkin, joten ei ainakaan tarvi sinne ensi kesänä vaivautua. Ruoka tosin hyvää :)
Asiasta kolmanteen, on suomellakin parantamista esim. ylinopeus-laisa. En vain voi käsittää, jos ajan melkein tyhjällä moottoritiellä 200-300km/h miten siitä voi saada linnaa 2 vuotta, kuten Oulussa pari vuotta sitten?
Toisaalta itse en aina kuulosta järkevältä puhuttaessa ylinopeudesta, sillä omistan ikuisen vihan suomen poliisia kohtaan, kun ne minun ollessa 16-vuotias, muutti 60km/h ylinopeuden 100km/h ylinopeudeksi. Käräjilläkin olin yksin ja ei minua siellä kukaan kuunnellut.
Toki ylinopeus on tuomittavaa ja esim. päiväkodin edessä myös rangaistavateko, mutta miten moottoritiellä, tai hiljaisella maaseudulla? Kuitenkin asiat on aina niin tapauskohtaisia.
No onneksi jos talven virityksen menee nappiin, on ensi kesänä "uudessa" pyörässä saman verran suorituskykyä, kuin bugatti veyronissa. Sen että pysähdynkö... siitä saa jokainen tehdä omat johtopäätökset...
Comment
-
Turhaan valitetaan Suomen muka tiukasta rangaistuskäytännöstä. Ihan hyvä olla tässä Venäjän ja Norjan välissä niin maantieteellisesti kuin lainsäädännöllisestikin. Kimmo on joutunut ns. kollektiivisen rangaistuksen uhriksi joka on meille tuttua puolustusvoimista. Jos halutaan saada jokin asia kuten rattijuoppous kuriin, pitää siitä näköjään tulla pelote myös kanssaihmisille että tehoaa kunnolla. Jos kaikki faktat ovat tulleet Kimmon tapauksessa täällä esiin niin kyllähän se suomalaisen oikeustajua koettelee, myötätuntoa Kimmolle. Itse en kyllä koskaan lainaa mitään autoa kenellekään, monestakin eri syystä.
Comment
-
Eri maissa on eri käytäntöjä.
- Ranskan koululaitos vs. muslimien huivit
- Naisen asema Arabimaissa
- ympärileikkaukset lapsille
- Aborginaalit saivat ihmisen statuksen vasta -60/-70 luvulla Australiassa
Mitään näistä ei tarvitse hyväksyä, eikä ne oikein ole, mutta maassa maan tavalla. Over and out.
Comment
-
Tuomio pysyy voimassa :-(
Autokouluun 2008 kesällä. Autoharrastus jatkuu toistaiseksi teoriapuolella.
Piste tälle asialle.
Comment
-
Cader
Comment
-
Tuntuu kyllä epäoikeudenmukaiselta, jos näin tuomitaan auton omistajaa Norjassa. Kun kyseinen henkilö ei mielestäni syyllisty mihinkään rikokseen.
Täytyy todeta, että Suomessa on kuitenkin laki aika hyvällä mallilla ja oikeudenmukainen.
Itseltäni lähti kortti hyllylle törkeästä liikennerikkomuksta, ja saan sen takaisin 3.1.2007. Kyllä täytyy sanoa, että tämän jälkeen ei suhtaudu korttiin jonain itsestään selvyytenä.
On tullut kärsittyä seuraukset omasta töppäilystä ja aion ottaa siitä opiksi. Vaikka olisi kuinka kiva päästellä autiolla moottoritiellä yli 200 km/h, niin se ei ole missään nimessä sen arvoista, että kannattaa ottaa riski hyllyttää kortti kuukausiksi. Korttia tulee niin monta kertaa ikävä tuon ajokiellon aikana.
Kannattaa muistaa myös, jos kannattaa kovin ajokielto- ja muiden rangaistuksien suhteen sitä, että rangaistuksia kovennetaan, että kuka sen maksaa, jos linjaa kovennetaan kovin liikennerikkomusten suhteen. Esim. Perheen pää ajaa mökkitiellä tuhannen tuiterissa keskellä metsää ojaan. Tämä on hänen ainoa rikkomuksensa koko ajoaikana. Onko oikein, että hänet laitettaisiin linnaan kuukausiksi ja perhe kärsisi siinä sivussa. Voisi olla asunnon vaihto edessä ja jopa työpaikan menetys. Tässä täytyy muistaa kumminkin kuka nämä kovat rangaistukset maksaa. Jenkkien kova rangaistuskäytäntö ei ole mielestäni vastaus. Veronmaksajat maksavat työmarkkinoilta poistuvan työntekijän perheen elättämisen ja perheen pään pakkohotellin kustannukset. Paljonko sinä olisit valmis korottaman veroja, jos muutettaisiin nykyistä käytäntöä?
Eli yritän tässä sanoa, että Suomessa tuomitut rangaistukset ovat aika hyvin suhteessa tehtyyn liikennerikkomukseen. Jos linjaa kovin tiukennetaan, niin se heijastuu myös verotuksessa.
Täytyy kuitenkin muistaa, että Suomi on erittäin turvallinen maa liikenteeseen suhteutettuna. Mielestäni nykyinen rangaistuskäytäntö on aika oikeudenmukainen.
Toki parannettavaa olisi mielestäni siinä, että tuomioissa otettaisiin huomioon enemmän ajomaarät ja se, että jos joku tarvitsee välttämättä korttia elannon hankintaan. Ihminen joka ajaa huviajelua autolla pari tuhatta kilometriä vuodessa ei kärsi kortin menetyksestä läheskään niin paljon kuin taksikuski. Tämä mielestäni asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan raastuvassa.
Haluaisin ottaa vielä kantaa auton lunastamiseen valtiolle. Se jos joku asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Joku ajelee parin sadan kinnerillä ja joku taas säästää jopa kymmeniä vuosia, että saa unelmiensa kulkupelin. Mielestäni nämä ihmiset ovat huomattavan eriarvoisessa asemassa, jos ajopeli lunastetaan valtiolle. Ei mahdu omaan oikeustajuntaani, jos kulkupelin lunastuksia laajennetaan näin pitkälle. Loppupeleissäkään ei taida olla kovin pitkäaikaista vaikutusta sillä, jos jonkun taparikollisen auto lunastetaan valtiolle. Nämä taparikollisien kulkineet ovat yleensä niin hlpoja, että niiden tilalle voi hankkia samantien uuden.
Eli yllä mainittua kiteyttäen mielestäni Suomessa on tällä hetkellä kutakuinkin oikeudenmukaiset sanktiot liikennerikkomuksissa. Jos joku haluaa niitä kovin tiukentaa, niin tiedoksi, että se näkyy myös verotuksessa.
Eli Suomessa on mielestäni terveydenhuolto, koulutus ym. muut olot varsin oikeudenmukaisesti hoidettu, kun vertaa asioita kansainvälisesti. Eli eiköhän mielestäni ole kuitenkin aika hyvät päättäjät eduskunnassa ja kunnallispolitiikassa ajamassa asioitamme. Toki parannettavaa löytynee, mutta kun otetaan kansainvälinen näkökulma huomioon, niin olemme kuitenkin aika onnellisessa asemassa.
Comment
-
Toki parannettavaa olisi mielestäni siinä, että tuomioissa otettaisiin huomioon enemmän ajomaarät ja se, että jos joku tarvitsee välttämättä korttia elannon hankintaan. Ihminen joka ajaa huviajelua autolla pari tuhatta kilometriä vuodessa ei kärsi kortin menetyksestä läheskään niin paljon kuin taksikuski. Tämä mielestäni asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan raastuvassa.
Comment
-
Eikös tuossa ollut aika tarkasti? 1/136 eli 0,73%. Osavaltioista pahin on Louisiana 0,82%. Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Prisons..._United_States
Comment
-
Joo, ei kyllä mahdu mun ajatusmaailmaan nykyinen rangaistustaso Suomessa mikä liittyy liikenteeseen. Viittaan tällä suoraan siihen mitä rangaistuksia saa muista rikkeistä/rikoksista.
Ylinopeus (alle 20km/h): rikesakko (ok)
Ylinopeus (yli 20km/h): päiväsakkoja, joiden yhteissummia saa lukea jopa iltapäivälehdistä!
Törkeä ylinopeus: ehdollista ja jopa linnaa
Yllä olevilla ei ole merkitystä missä paikassa, mihin kellonaikaan jne. nämä on rikkeet on tehty.
Rattijuopumus: hieman sakkoja, kortti hyllylle. Useita rattijuopumuksia tai sama ilman korttia tehtynä -> hieman lisää sakkoja ja isot nuhtelut ("et sitten aja enää toisten!").
Pahoinpitelystä: hieman sakkoja (törkeästä saattaa saada ehdollista, taparikollinen mahdollisesti linnaan).
Auton varastaminen - jaa, mutta sehän onkin vain luvaton käyttöönotto: hieman sakkoja
Lehdistä saa lukea kuinka varastamisista tuomitaan tekijöitä ehdolliseen. Jokin aika sitten oli juttu kun jamppa tuomittiin ehdottomaan useista kymmenistä varkauksista! Useista kymmenistä. Eikö tosiaankaan voi tuomita aiemmin. Poliisin kanta tähän on, että yksittäisistä ei kannata pistää henkilöitä tuomiolle kun niistä saa vain sakkoja eli tietoisesti kerätään useita tapauksia, että saataisiin edes vähäksi aikaa istunnolle.
Jouluna jamppa pisti toisen kylmäksi kun oli ollut 3kk vapaalla aiemmasta kahden ihmisen taposta. Ensikertalaisena kärsi vain puolet ensimmäisestä tuomiosta vaikka oli kaksi tappanut.
Eli en todellakaan ole sitä mieltä, että Suomessa tuomiot ovat kohdallaan. Anna ota jos ajat moottokulkuneuvolla (auto, moottoripyörä tjmv.) ylinopeutta niin johan napsahtaa ehdollista. Eikä poliisin tarvitse edes näyttää todisteita kuten tutkakuittia. Mielenkiinnolla odotan yhden kaverin tuomiota ylinopeudesta (ajoi ylinopeutta ohituskaistalla): ei tutkakuittia (ei ollut saatavilla ja tutkaajana 1 poliisi), ei myöntämistä ylinopeudesta (siis siitä ylinopeudesta josta syytetään).
Autoilijoiden sakottaminen (tähän kuuluu myös kameratolpat) ovat yksi keino saada lisää rahaa valtion budjettiin. Summat eivät ole ihan pieniä ja kuten on jo aiemmin todettu niin sakot on myös budjetoitu valtion tuloissa -> poliisilla kuukausittainen sakkotavoite. Toisin sanoen en edes usko, että viranomaistaholla pyritään parantamaan liikenneturvaa vaan lypsetään rahaa autoilijoilta niin paljon kuin vain on mahdollista. Poliisien määrää pitäisi kasvattaa oleellisesti, että saataisiin nuo hörhöt (sokeat, kuurot, narkkarit, rattijuopot, liikenteen vaarantajat) pois liikenteestä. Kameratolpat eivät tähän ongelmaan pure.
Miksi valtiovalta ei ajattele EU-maisesti ja osta vankilapalveluja muilta mailta. Kunnon taparikolliset ja pahat henkirikoksien tekijät voitaisiin siirtää esim. Turkkiin (tuleva? EU maa). Saattaisi hieman muuttua ajatukset rikoksien uusimisesta jos tuolta joskus pois pääsisi.
Tuo Norjan tapaus on luokkaa naurettava. Sivistysvaltiossa tuollaista ei saisi tapahtua.
Comment
-
Homma taas etenee. Istumaan lähden Huhtikuussa eli 18pv menee Vesisaaren täyshoitolassa.
Kortin uudelleen ajaminen sai sellaisen käänteen lukuisten valitusten ja äkinöden jälkeen silleen, että saan ajaa kortin uudestaan jo tämän vuoden Elokuussa eikä kesällä 2008.
Häkissä olon aikana saan kuitenkin käydä tekemässä omaa työtäni paikallisessa "asuntolassa". Nykyään toimin kehitysvammaisten hoitajana. Kopissa käyn kutakuinkin vain nukkumassa.
Comment
-
Voi vittu mitä touhua.
Millos pääset takaisin kalavesille? Mites ne nyt uskaltaa tuommoisen yhteiskunnan vihollisen numero yksi pistää kehitysvammaisia kaitsemaan? Jos kerran pystyy osallistumaan rikoksen tekoon lainaamalla auto kaverille joka kännissä ajaa ratsiaan, kynnys kehitysvammaista hyväksikäyttämiseenkin pitää olla varsin alhaalla... tiedä vielä vaikka manipuloisit ne turskaa perkaamaan ja pyörittäisit omaa pimeää bisnestä siinä sivussa... :)
No kaipa täällä suomessa "parannetaan liikenneturvallisuutta" lisäämällä peltipoliiseja. Yhden kolarin on vt6:lla nähnyt kun kameratolpan edessä jarrutetaan ja rekka tulee takalasista sisään.
Comment
-
ettei vaan olis hiukan suomipoikalisää tuomiossa? rankaisevat oikein olan takaa kun on ulkomaalainen kyseessä vai onkohan linjassa muihin tuomioihin?
Comment
-
Lusittu on.
Päivät meni narkkien,rosvojen jne, kanssa oikeastaan aika hyvin. Pedofiilikin siellä oli, jolle keksittiin kaikenlaista "jäynää".
En saanutkaan tehdä mulle luvattua duunia, vaan istuin ja lusin niinkuin muutkin. Kieltämättä kun istuu ja juttelee kavereiden tarinoita (tosia vai ei?), jotka ovat istunneet puolet elästään kaiken maailman linnoissa, niin alkaan rikoslehtien jutut tuntumaan Aku Ankka tarinoilta.
Ruoka oli hyvää ja sitä tarjoiltiin tämän tästä. Pari kelkkarekeä tuli hitsailtua kasaan valtavalla 9nok/1,2? tuntipalkalla.
Tästä lähin mun autolla ei aja kukaan eikä koskaan kukaan muu kuin mie, olkoon se tämän tarinan opetus tjsp.
Comment
-
Tässä pari esimerkkiä Norjan meiningistä:
Jos Norjassa poikkeaa moottorikelkalla viralliselta kelkkareitiltä yli 10 metriä, niin sakkoa tulee 10000 kruunua, vaikka kävisit vain kusella. Aika paha säkä jos sellaisesta jäät kiinni, mutta kuiteskin. Meidät paikalliset asukkaat pysäytti, kun jouduttiin ajamaan hiukan tietä pitkin, että kutsuvat poliisit ja saadaan 10000 sakot.
Ja jos puhallat reitillä yhtään lukemaa mittariin, niin lähdet poliisien mukana putkaan (helikopterilla tai reessä) jne... Pois pääset vasta, kun olet maksanut huimat sakot paikanpäällä. Ennen sitä turha yrittää Suomeen ja laskua et mukaan saa !
Norjassa aika tiukat säännöt...
Comment
-
toinen ääripää
hieman ot, mutta kuitenkin.
Mä ajoin jokunen päivä sitten puolassa iltapimeellä taajamassa tutkaan. 82 kmh epähuomiossa, pahoitteluni, rajoituksen ollessa 40 tai 50. En vain nähnyt pimeällä liikennemerkkiä. Siitä sitten sakon kirjoitukseen poliisiautolle.
No kun en puhu kun suomea, jota paikallinen poliisi ei onnekseni puhu, eikä lompakossani ollut kuin euroja 35 yksikön verran, ja tankkikin vain puolillaan ja helsinkiin piti päästä mahdollisimman pian, meillä oli "problem".
Siinä hetken molemminpuolin ihmeteltyämme ja kielimuuria purkaa yrittäen siinä kuitenkin epäonnistuen, poliisi ojensi asiapaperit käteeni. Hän totesi: "erkki, langsam fahren",vahvistaen sanomaansa käsimerkein. Kättelin, sanoin "kiitos" ja jatkoin matkaa, yrittäen parhaani mukaan seurata liikennemerkkejä ja näinollen -sääntöjä.
Kylläpä on erilaisia suhtautumisia liikennerikkomuksiin eri maissa, totean.
Comment
-
Kyllä Kimmon tapaus vetää hiljaiseksi:-( Ei kyllä kohtuuden häivääkään...
Kerkeät sentään vielä Alastaron ratapäiville, kunhan haet uuden lentolupakirjan:-)
Comment
Comment