Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kortti lähti

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Aivan järjetöntä jeesustelua, jos juot yhen tai hulluimmat jopa 2 kaljaa, sillä ei ole yhtään mitään vaikutusta liikenteessä.
    Se, että minulla ei ole tarvetta ajella yhden oluen jälkeen ei varmaankaan vahingoita ketään, mutta jos se jotain häiritsee, niin se on eri asia :-) .

    Eihän lakikaan tunne rattijuoppouden osalta sivulausetta siitä, että jos kyseessä on ollut vaikkapa ihmishengen pelastaminen, kuten esim. potilaan pikainen toimittaminen sairaalaan. Silti moraalisesti on minusta oikein, että toinen ihminen voi kuljettaa toisen autolla sairaalaan suuressa hätätapauksessa, riippumatta siitä että veren promillet ylittävätkin lain sallimat rajat.
    Hätätapaukset asia erikseen, tietyissä olosuhteissa minun mielestäni ihan ymmärrettävää, vaikkakaan ei suotavaa.

    Comment


      #32
      Vielä toinen ikävä tarina. Kuulin yhdestä tapauksesta, jossa autolija oli krooninen juoppo, mutta ei tätä itse myöntänyt puhumattakaan että olisi käyttäynyt sen mukaisesti.

      Hän jäi jatkuvasti kiinni poliisin haaviin. Kaveri yritti keksiä aina uusia reittejä mitä pitkin ajaa kotoota töihin ja lisäksi vaihteli lähtöaikojaan. Mutta monasti jäi kiinni. Mutta vielä useammin pääsi töihin.

      Kortin pois otot jne, eivät auttaneet.

      Lopulta kaveri ei tullut eräänä päivänä töihin. Työtoverit huolestuivat. Yksi lähti etsimään, missäs pomo on tänään. Pomo löytyi kotioveen lyyhistyneenä kun oli yrittänyt taas lähtöä.

      Hänet vietiin sairaalaan. Ei toipunut ja menehtyi. Maksa petti lopulta.

      Tilanteessa firma meni konkkaan ja noin 15 henkilöä menettivät työpaikkansa.

      Tässä kyllä jäi miettimään, mitä mahdollisia vahinkoja hän olisi voinut aiheuttaa muille tiellä liikkuville ajaessaan tuossa kunnossa? Mutta mitään "ikävää" ei koskaan tapahtunut. Vain poliisi sai hänet kiinni promile mittarillaan. Pahin vahinko oli, että hän itse menehtyi ja 15 ihmistä jäi työttömäksi.

      (Selvennykseksi, en ollut töissä tuossa firmassa, vaan eräs tuttavani oli, joka kertoi minulle tästä tapauksesta jälkikäteen.)

      Kerron tämän siksi, että tämmöisiä ihmisiä ajaa tänäänkin todennäköisesti liikenteessä joukossamme.

      Varuillaan tässä pitää olla.

      Comment


      • #33
        Niin näitä on loputtomiin, mihin laki ei löydä selitystä:

        kaveri sahasi moottorisahalla mökillä puita liiterissä saunan lämmitystä varten, ja kun miesporukalla liikkeellä oltiin, oli sitä viinaakin otettu aika reippahasti. No, moottorisahasta meni kesken töiden ketju poikki, ja ketjun pää täydestä vauhdista kaverin reiteen ---> reisivaltimo aukesi.

        Kiva valinta, ottaako itselleen "avun antamatta jättämisen" vai "törkeän rattijuopumuksen". Jokatapauksessa ambulanssin tuloa odotellessa kaveri ehtii menehtyä.

        Comment


        • #34
          aivan järjetöntä jeesustelua, jos juot yhen tai hulluimmat jopa 2 kaljaa, sillä ei ole yhtään mitään vaikutusta liikenteessä. yleensä jopa päinvastoin, kun tietää juoneensa niin ajaa varovaisemmin kuin yleensä. tämä käy ilmi myös poliisin onnettomuustilastoista, joissa tulee onnettomuus todennäköisyyden kasvua vasta promillen jälkeen.
          Mielipiteensä kullakin. Minun on se, että 0.5 promillen kohdalla ei enää tunnu ajokuntoiselta. 0.8 promillella kaadoin kuorma-auton - kahdesti. Onneksi oli simulaattori.

          Nollatoleranssia en kylläkään kannata, mutta 0.2 on ok.

          Comment


            #35
            Itsekin olen kyllä samoilla linjoilla Jarin kanssa. Nollatoleranssia en kannata, mutta vain mittausteknillisesti. 1 promillen humalassakin sitä useampikin ihminen tuntee kykenevänsä mihin vain, ja muka tiedostavansa ja siten kompensoivansa olemattomiin oman humalatilansa haittavaikutukset. Toki puoli promillea ei ole lähelläkään sammallustilaa, mutta ei mielestäni sovi liikenteeseen. Kyllä 0,5 promillea jo vaikuttaa, tunteehan sen muutoksen selvästi nyt itsekin.

            Ylipäätänsäkään en vain pysty käsittämään, mikä tarve on päästä ajamaan nautittuaan alkoholia. Jos haluan siirtyä viihteelle, jätän autoilun muille ja istun kyydissä. Jos taas haluan autoilla, jätän nestetankkauksen muille ja ajan.

            Ehkä tässä on sitä samaa käsittämätöntä ajatustenjuoksua kuin järven jäätilanteen suhteen: ensimmäisen hileen kiteytyessä järven pintaan on pakko mieluiten välittömästä mennä jäälle liikkumaan - ja sama jäiden lähtiessä.

            Comment


            • #36
              Nii eiköhän aika monet rattijuopoista ole alkoholisteja, jotka eivät pysty lopettamaan juomista.
              Ja menot ne on holisteillakin. Vaikka alkoon jossei muuta, ja töissäkin käyvät niinkuin aikaisemmissa viesteissäkin jo tuli ilmi.

              Comment


                #37
                Eli promillerajan lasku on mielestäsi myös perusteltua, kö?

                Comment


                • #38
                  Promillerajan muuttaminen suuntaan tai toiseen tuskin vaikuttaa absoluuttiseen kännissä ajavien määrään, vaan se vain muuttaa rattijuopoiksi tulkittavien asteikkoa ylös tai alas. Aivan samoin kun jos rajaa nostettaisiin vaikka 1.5 promilleen, katoaisivat rattijuopot melkein kokonaan.

                  Comment


                    #39
                    No onkos siulla Kimmo suomen ajokortti jotta radalle pääset? ;-)

                    Comment


                    • #40
                      Lare: Lentäjillä on juurikin tuo 8h sääntö, ja vuoron alussa ei saa olla yli 0,2.
                      Audiq: Oikeat rikolliset? Käviskö esim. ystävämme homejuusto aka Aura?

                      Comment


                        #41
                        ^Eikös lentäjillä ole ihan nolla toleranssi ?

                        Comment


                          #42
                          Lentäjillä on nollatoleranssi ja nautiskelusta tulee olla ainakin 24 tuntia tai jos on otettu isolla kädellä niin jopa kahden vuorokauden toipumisaika on suositeltavaa. Lääkkeistäkin tavallista särkylääkettä ja antibioottia voi ottaa, mutta muissa tapauksissa on on varmistettava ilmailulääkäritä.

                          Comment


                          • #43
                            Kiva valinta, ottaako itselleen "avun antamatta jättämisen" vai "törkeän rattijuopumuksen".
                            Ymmärtääkseni tähänkin on raja vedetty. Muistan tapauksen, jossa hengenvaarassa ollut mies tuotiin sairaalaan, kun oli kertakaikkisen pakko. Kuski kännissä. Siinä vaiheessa, kun potilaan jätettyään siirti auton pois sairaalan oven edestä, paukahti syyte (myöhemmin tuomio) rattijuopumuksesta. Siinä vaiheessa olisi ollut aikaa pyytää vaikka sairaalan henkilökunnasta jotakuta selvää auton siirtoon.

                            Comment


                            • #44
                              Jännä juttu, ilmeisesti eri lentoyhtiöillä on eri käytännöt.
                              Laki määrittää osan, mutta yhtiöhän voi halutessaan tiukentaa.
                              /ot

                              Comment


                              • #45
                                Matrikkel:
                                Suomen ajokortti meni "vaihdossa" kun ajoin rekkakortin täällä Norjassa -99, joten mun osalta jää tämän vuoden ratapäivät väliin :-((( Ei kait siellä saa kortittomat ajaakkaan?

                                Huomenna Lähtee Audista kilvet konttorille, jotta ei tarvi maksaa vakuutusmaksuja. Säästyypähän myös iänikuiselta "halvan" bensan ostolta ja jatkuvalta lintan ropaamiselta +++

                                Uuden fillarin osto hommiksi meni tääkin loppujen lopuksi.

                                Comment


                                • #46
                                  Kyllä mä kortittomana radalla kävin, en kyllä julkisilla päivillä, mutta "omilla". Eihän siellä kukaan asiaa tarkasta :)

                                  Comment


                                    #47
                                    Eikai sitä nyt radalla korttia tarvitsekaan. Kunhan ei vain aja itse autoa paikalle.

                                    Comment


                                      #48
                                      Ei sitä koskaan ole tarkistettu, mutta kyllä periaattessa ajotaito pitää olla, vaikka muodollinen pätevyys olisikin väliaikaisesti hyllyllä.

                                      Comment


                                        #49
                                        Ylipäätänsäkään en vain pysty käsittämään, mikä tarve on päästä ajamaan nautittuaan alkoholia. Jos haluan siirtyä viihteelle, jätän autoilun muille ja istun kyydissä. Jos taas haluan autoilla, jätän nestetankkauksen muille ja ajan
                                        Niin, jos viihteelle menee, niin otetaan taksi. Kyse lieneekin siitä, että joku haluaa jouda ruokailun yhteydessä lasin viiniä tai pullon olutta. Se käsittääkseni nostaa pitoisuuden yli 0.2, mutta en tuollaisia millään muotoa saa luokiteltua rattijuopoiksi.

                                        Tää on ihan sama kuin ainaiset mutinat nopeusrajoitusten laskemisesta. Kumpikaan rajan lasku ei kroonisiin ongelmatapauksiin. Umpikännissä ajavat eivät ota vähän vähemmän kun raja putoaa 0.5->0.2 ja hurjastelijat eivät tiputa siitä kahdestasadasta vaikka rajoitus laskee 100->80.

                                        Comment


                                          #50
                                          Kieltämättä viinilasillisen ottaminen lounaan yhteydessä ei kyllä tee vielä rattijuoppoa. Entä jos pudotettaisiin lievä rattijuopumusraja kokonaan pois ja lasketaan törkeän rattijuopumuksen raja ~0,5 promilleen?

                                          Comment


                                          • #51
                                            Kieltämättä viinilasillisen ottaminen lounaan yhteydessä ei kyllä tee vielä rattijuoppoa. Entä jos pudotettaisiin lievä rattijuopumusraja kokonaan pois ja lasketaan törkeän rattijuopumuksen raja ~0,5 promilleen?
                                            Totta, ja tässä juurikin on ongelman ydin. Siis liian jyrkkä suhtautuminen koko alkoholiin. Katsos kun hyvin helposti alkoholia ottava henkilö tulee ajatelleeksi, että kun kerran raja on kuitenki erittäin alhainen, on sama vetää kunnolla kun yli se menee kuitenkin. Ehkä artikulointini on hieman ontuvaa, mutta ymmärtänette pointin?

                                            Yhteiskuntamme ikäänkuin siis itse luo sen noidankehän, mikäli rattijuopumuksen rajaa vielä lasketaan alemmas nykyisestä. Uskoisin (oma mielipide, mutu) että tämän myötä myös törkeiden rattijuopumusten määrä lisääntyisi, vaikka sen raja-arvoa ei muutettaisikaan.

                                            Comment


                                              #52
                                              Lievän tai törkeän tai molempien rajojen tiputtamien ei hetkauta pätkääkään niitä, jotka ajavat yli puolentoista promillen kännissä. Jos joku kuvittelee, että niin tapahtuisi, kannattaa nipistää itsensä hereille. Ja nehän niitä vaaratekijöitä on. Siis ne umpikännissäajajat.

                                              Comment


                                                #53
                                                Onpa tämmönenkin tapaus Suomessa sattunut: Herra x antoi uuden autonsa kaverille y lainaan. Kaveri lähti viikoksi autolla reissuun. Reissun päällä tää auton lainaan ottanut kaveri y ajoi auton humalassa metsään. Yksi henkilö kuoli ja herra y loukkaantui vakavasti.
                                                Sinällään erittäin ikävä tapaus!
                                                No herra x sitten jonkin ajan päästä selvittämään asiaa vakuutusyhtiöön mahdollisten korvausten toivossa. Vakuutusyhtiö päätti, että herra x:lle ei makseta autosta ollenkaan korvausta vakuutusyhtiön toimesta. Perusteena se, että auton kuljettaja oli humalassa ja auton omistajana hänen olisi pitänyt luottaa kaveriin jolle auton lainaa, että tämä ei aja autolla humalassa! Tää tapahtui joku vuosi sitten ja jutun käsittely taitaa olla vielä kesken...

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Tulipas käytyä taas käräjillä.

                                                  Tuomioksi tuli sit tuon aikaisemman 6kk:n (oikeasti 8kk) ajokiellon lisäksi: ehdotonta 18pv linnaa, ajokieltoa 18kk + rekkakortti pitää ajaa uusiksi, joka maksaa n.35-40 000nok/8,3= 4800? kaikkinensa ja pisteeksi vain 2000nok oikeuden käynti kuluja.
                                                  Laitoimme puolustusasianajajan kanssa valituksen hoviin.

                                                  Kortin sain kuitenkin takaisin siksi aikaa kunnes tuomio astuu voimaan???????

                                                  asiasta lisää n:1kk:n kuluttua.

                                                  Sit kaikkein paras--- kuskin tuomioksi tuli sit loppujen lopuksi: 2v ajokielto,ehdollista 26pv linnaa,10 000nok sakkoja + 6x ryhmäkeskustelua promille terapiassa jos hän käy kaikissa terapia tunneilla, niin linnatuomio tippuu sen jälkeen pois....Kannattaa sitten valittaa jos ei ole mitään hävittävää.

                                                  Limpura pelaa ja toimii jotenkuten 8kk.n seisomisen jälkeen, jos tuomio tulee lainvoimaiseksi sellaisenaan, niin limpuralle tulee tuomiopäivä eteen.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Ei voi muuta kun suu auki lukea tuota juttua...

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Kyllä nyt on heitetty lapsi pesuveden mukana. Koeta kestää. Uskomatonta toimintaa...

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Sanokaa, että tuo ei ole totta. Aivan uskomatonta!

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          oliko tuo ehdotonta 18pv oikein? ajaja ei saanut ehdotonta? vai menikö jotenkin nuo istumiset sekaisin?

                                                          ihmeellistä oikeustajua todellakin

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Ei voi olla... Mulla oli kyllä eri käsitys Norjasta tähän asti. Ihan kuin joku huumeparonin omistama banaanivaltio, missä oikeutta jaetaan mielivaltaisesti tai sukujuuripohjalta.

                                                            Ei voi olla... ei voi...

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Ola: Kyllä se on niin. Jos valitus ei mene läpi millään muotoa, niin lähden istuun jahka Vesisaaren linnasta vpautuu mulle koppi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X