Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä aiot tehdä "isona"?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Pete I, itse olen nyt opiskellu 3 vuotta Jamk:ssa kone-ja tuotantotekniikkaa ja viimeinen syksy (:I) alkaa tuossa parin viikon päästä ja ensi keväänä pitäisi väsätä lopputyö. Pitäis vaan alkaa kyselemään aihetta :/

Täytyy sanoa, että työtilanteen ja palkkauksen puolesta tuli valittua oikea ala: metallifirmoja ja pikku pajoja löytyy joka kylästä ja vanhempi polvi rupeaa jo lähentelemään eläkeikää, joten lähivuosina metallipuolella aukeaa paljon paikkoja

Vaikkei ihan insinöörihommia heti saisikaan niin pohjalta on hyvä nousta nöyränä. Tuon on itse saanut huomata kun oli tuo harjoittelujakso tuossa keväällä (5kk). Olin jo edellisenä kesänä työskennellyt eräässä keskisuomalaisessa saunatehtaassa, ja sieltä aukesi oivasti harjoittelukin. Työtehtävät olivat kuitenkin kaukana insinööritöistä: aloitin konemiehenä ja välillä pääsin hyväpalkkaiseen kokoonpanoon. Myös lukiopohj. koulukaverini ovat valitelleet samaa, etteivät työtehtävät vastaa harjoittelun vaatimuksia.

Itsekin olen ylioppilas ja kavereiden kanssa puhunut siitä, että töitä olisi ollut tarjolla enemmän ja parempia työtehtäviä, jos olisi suorittanut amiksen. Osa ammattikoulusta tulleista ja näin pitempään työelämässä olleista koulukavereista on jo huomattavasti korkeammissa asemissa, esim. kesämestarina ym.

Ainakin Jamk:ssa ekana vuonna suurin osa kursseista oli ihan h***a p***a touhua, mutta kyllä niitä turhia kursseja löytyy seuraaviltakin vuosilta. Matikkaa oli ekana ja tokana vuonna muutama kurssi, fysiikan ja kemian sijoittelu oli mokattu jamk:ssa pahemman kerran: kurssit olivat vasta teknillisten aineiden jälkeen vaikka pitäisi olla toisinpäin, ja tuosta sai antaa reilusti palautetta. Ekaan vuoteen mahtuu myös perus äidinkielen kursseja (viestintää& tutkimusviestintää), lukiopohjaisille muutama räkäinen tunti metallikoneisiin tutustumista (sorvausta, hitsausta ym.) ja opintosuunnitelman laatimista ja koulutukseen tutustumista ja vielä mitä ei nyt muista...

Tosiaankin, hyvin olet alan valinnut Petri. Ja nopeasti tuo aika koulussa menee, paljon joutuu töitä tekemään, mutta tulokset ovat hyvät jos vaan jaksaa panostaa. Kysy vaan mitä jäi epäselväks, yritän muistella ja vastailla...

VW

Comment

Onpahan osuva aihe. Itsellä olisi kanssa tarve keksiä mitäs sitten isona, kun syksyllä pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja hoitaa noi ekonomin paperit taskuun. Alan hommissa ei ole tullut oltua, kun duunarina on palkka ollut paremmin kohdillaan, eikä ole ressi pahemmin kotiin seurannut. Nykyinen firma kyllä tarjoaisi mahdollisuuksia siirtyä "oikeisiin" töihin, mutta ongelmaksi muodostuu nykyinen ansiotaso, joka aiheuttaa HR:n puolella aina kohtauksen. Itseä ei huvita lisätä vastuuta ja töitä sekä samalla alentaa ansiotaan. Ekonomien aloituspalkat taas ovat sitä luokkaa, että menee jokunen tovi ennenkuin saavuttaa nykyisen tason ja en ole opiskellut jotta saisin huonomman tulotason. Vaimoke kovin on koittanut innostaa lukemaan lääkiksen pääsykokeisiin, mutta jotenkin ei ole ollut motivaatiota... Pitäisiköhän sittenkin?

Comment

Heh, tuli tuota vanhempaa osaa tuolta luettua, ja erityisesti it-alan työnsaanti ongelmista. Itse olen alan tähän astiset työpaikat saanut puhtaasti suhteilla, ja omalla osaamisellani. Ensimmäinen "alan" työpaikka aukeni 17 vuotiaana, kun päädyin erään jo kuopatun/assimiloidun alan toimittajan asiakas-pc-helppariin. Tuo kesä opetti hyvin paljon siitä, miten pitää ihmisille asioita kertoa. Tuolla sitten menekin muutama kesä perä jälkeen. Jokaisena kesänä oli haku päällä uusille vakituisille työntekijöille. Kyseisessä paikassa oli tapana pitää eräänlainen "pääsykoe" joka mittasi ihan puhtaasti teknistä osaamista, ja jokaisena kesänä tein tuohon pääsykokeeseen korkeimmat pisteet niin jo vakituisena olevista, kuin uusista hakijoista. Sosiaaliset taidot mitattiin sitten muuten työhaastattelussa, ja muita reittejä. Helppari hommista pääsin sitten eroon myöskin suhteilla, kun satuin pääsemään erääseen mobiilikupla firmaan töihin, ja ylläpidin yksinäni tuon firman omaa infraa. Samaan aikaan opiskelin AMK:ssa tietoliikenne puolta. Periaatteessa olen edelleen samassa firmassa duunissa, nimi vain on vaihtunut viiteen vai kuuteen kertaan matkan varrella, ja työtehtävät ovat vaihtuneet ihan puhtaasti tietoliikenne hommiin. Nyt on vain ruvennut koko ala kypsyttämään niin pahasti, että olen joutunut oikeasti pohtimaan, että mitäköhän sitä seuraavaksi lähtisi tekemään.

Comment

Itse kanssa innostuin jo pienempänä tuosta IT-buumista. Saa nyt nähdä tekeekö näitä hommia joskus ammatiksi, on niistä kuitenkin hyötyä nytkin ollut niin meidän firman, kuin muutaman kaimankin hommissa.

Nuo 50- ja 60-luvulla syntyneet kun eivät kaikkea IT-osaamista taida luonnollisesti :)

Niin kuin joku aikaisemminkin sanoi on raksalla töitä.

Näinhän se on... Rakennusbuumi on kovimmillaan eikä loppua näy. Ja sitten alkaa 5-10 vuoden sisällä, Helsingissä ja muualla useiden tuhansien rakennusten saneeraukset.

Täytynee siis pysytellä vielä putkihommissa.

Jos jotain miinusta alkaa hakemaan, niin kaikella kunnioituksella veli Venäläisten ja Puolalalaisten kanssa on välillä mielenkiintoista kommunikoida, niitä kun tuntuu nykyään olevan joka ainoalla työmäällä :)

Comment

IT, eli tuttavallisemmin YT-alalle on tullut ajauduttua ja työkokemustakin jo lähemmäs 10v takana. Jos joskus vielä valmistuisi DI:ksikin. *Sigh*

Isona olisi haaveissa heittää köydet laiturille ja lähteä purjehtimaan maailmalle.

Comment

IT-alalla töissä 4v. Omalta alalta tuntuu. Isona ostan jonkin epäkäytännölisen ja saastuttavan vanhan auton (911 tjsp).

Comment

Sitten vähän nuorempaa näkökulmaa keskusteluun, ihan hävettää mutta menköön.

Itse opiskelen tällähetkelle (vasta) toista vuotta Elektroniikka-asentajaksi ja tavoitteena olisi käydä tämä koulutus loppuun ja isona toiveena päästä Seinäjoelle ammattikorkeakouluun opiskelemaan Auto- ja kuljetustekniikkaa.

Comment

liki: Ollaankos sitä ikiteekkareita ;)

Itsellä ois pakolliset nopat kasassa, paria saappaanheittokurssia vielä huutaa että saa tutkintoon tarvittavat ovarit ja n. 10 sivua puuttuu DItyöstä. Kun vaan sais aikaseksi vääntää tuon loppuun. Pari vuotta ollut IT hommien parissa duunissa. Jos tulevaisuudessa sais vähä reissaavampia hommia ni ois bueno.

Mottona: Kasva isoksi, älä aikuiseksi!

Comment

Ompas täällä paljon tietokoneihmisiä. Itse toimin puuseppänä 7 vuotta kunnes se 5 vuotta kytenyt ajatus jostain muusta ammatista toteutui viimevuonna. Tajusin 2005 että minusta tulee vielä muurari, otin loparit ja 2006 syksyllä kävin suorittamassa raksapaperit loppuun. Perustin oman firman ja niitä hommia teen, josta tullaan topicin aiheeseen: Laajennan ja kehitän homman niin että itse saan vain käydä työmailla ruoskimassa työntekijöitäni kovempaan työtahtiin. Jos vaikka nyt kymmenen vuoden sisään niin oon tyytyväinen. Eli isona minusta toivottavasti tulee oikea yritysjohtaja.

Comment

liki: Ollaankos sitä ikiteekkareita ;)

Itsellä ois pakolliset nopat kasassa, paria saappaanheittokurssia vielä huutaa että saa tutkintoon tarvittavat ovarit ja n. 10 sivua puuttuu DItyöstä.
                      No ei nyt sentään ihan ... vielä. :) Tutkinto on tullut töiden ohella muuten täyteen mutta DI-työ on jäänyt kesken. Ehkä sitten joskus kun enää ei jaksa ...

Comment

Working...
                      X