Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaspakon poistaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Suomalaisessa asuu vaan sellainen Laihialainen (anteeksi edustajiaan kohtaan), että liian moni yrittää tuossa säästää vain. Eli ajellaan väärillä kumilla.
    :D Joo ei oteta itteemme, ja on tuossa kyllä vinhaa perääkin :) Meillä on möhkössä kitkat alla kaiken aikaa (toki osasyy on veneramppien arvaamattomuus pidon suhteen myös kesällä, jos ei ole betoni/asfalttirammppi, niin kitkat on sen suhteen perusteltu)

    Comment


      #32
      Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viesti
      Toki tuo nastan karhentava etu saadaan jossain jääradalla epäilemättä todistettua (sen meinasin edelliseen lisätäkin), mutta normaalissa liikenteessä, mitä lähinnä tarkoitin, epäilen sen tarpeellisuutta. Eli olen todellakin sen kannalla, että nastojen käyttöä voisi rajoittaa.

      Harmi vain että tuo "pelkillä kitkoilla ei liikenteessä pärjää" asenne on niin vahva, ettei sitä varmaan koskaan päästä tosielämässä kunnolla testaamaan.
      Kyllä se ihan samalla tavalla kitkoilla hinkatessa kiillottuu risteyksien lähellä niin lähestymis kuin poistumispuolellakin, kuin jääradalla. Siis jäisellä pinnalla. Hopsiskaan ei varmaan sulan asfaltin karhentamista tarkoittanut tuolla aiemmin.

      Comment


      • #33
        Nyt kun on taas päivä sladitettu, niin kyllä nuo kiinalaiset kovannopeudenkitkat toimiin ihan mukavasti. Jäällä kun pitää tilannenopeuden järkevänä ja turvavälin kunnossa, niin ei hätää. Kun yksin ajaa, niin nilkka ohjaa kulman.

        Comment


        • #34
          Eikai väki nyt tulkitese tuota suunnitelmaa niin, että talvirengaspakko poistuu kokonaan. Ajatuksenahan tuossa on, että kelien salliessa voi myös talvikuukausina ajaa kesärenkailla. Lumen tultua kesärenkailla liukastelu olisi ihan yhtä laitonta kuin nykyäänkin.

          Tuo muutos olisi esim. tänä jouluna mahdollistanut jouluajelut kesäautoilla sillä keli oli kuin juhannuksena. Kuitnekin nykyinen laki vaatii talvirenkaat.

          Tietysti löytyy porukkaa joka uhkarohkeasti lähtee lomareissulle kesärenkailla, vaikka talvikelin mahdollisuus paluumatkalle olisikin korkea. Samaa tosin tehään jo nyt melko useasti, kun porukka lähtee pohjoiseen keväthangille. Yllättävän usein näkyy kesärenkaisia autoja sukset katolla matkalla pohjoiseen. Monessa tapauksessa tuolloin mennään vieläpä lain kirjaimen mukaan, koska kalenterista katsottuna telvirengaspakko on jo loppunut. (Muutoksen yhteydessähän talvirenkkaskautta piti itseasiassa pidentää.)

          Eli itse kyllä näen tuossa muutoksessa monta positiivista asiaa. Toki muutoksissa on aina omat riskinsä. Mielestäni ei ole kuitenkaan kovin todennäköistä että tuo lakimuutos aiheuttaisi sen, että liikenne olisi yhtäkkiä täynnä lippispäisiä bemarikuskeja luistelemassa kesärenkailla päin pieniä lapsia.

          Comment


          • #35
            Museorekisteriin merkityillä autoilla (eli ne monien kesäautot) on jo nyt luvallista ajaa kesärenkailla ympäri vuoden. Enpä nyt muista että olisi moisen toiminnan ansiosta otsikoihin päädytty. Onhan tuo tietynlaista ikärasismia kuten sekin että ennen vuotta 1960 käyttöönotetut MR-vempeleet tarvitsee katsastaa vain neljän vuoden välein.

            Comment


              #36
              Ihan hyvä muutoshan tämä olisi. Aivan typerähän tämä nykyinen laki on, kun ajokeli katsotaan kalenterista. Jos ulkona jatkuu +10ºC kelit, niin silloin se kesärengas on itseasiassa talvirengasta turvallisempi.

              Minusta tässä nyt osa sotkee asian pakkoon käyttää talvirenkaita talvikelillä. Se on edelleen toki pakollista. Mutta mitään järkeä ei ole pakottaa ajamaan talvirenkailla silloin, kun niitä ei millään perusteella tarvita - ja oikeastaan niillä ajaminen tarkalleen katsoen heikentää turvallisuutta.

              Ihan yhtälailla nyt voi jättää noudattamatta lakia ja ajaa kesärenkailla talvikelillä muiden päälle tai puskuriin. En näe miten lakia nyt jo noudattamattomien tai noudattavien teot muuttuisivat mitenkään uudistuksen myötä.

              Lain valvominenhan tuskin menee niin, että mikä pinta juuri nyt on auton alla merkitsee. Eiköhän katsota liikkenne kokonaisuutena. Jos alueen pikkuteillä on talvikelit, mutta vain motarilla sula, niin talvirenkaat on liikenteessä oltava alla. Jos taas kaikkialla muualla paitsi metsäautotiellä on sulat kelit, niin silloin ei.

              Comment


              • #37
                Trendi on että kun valinnanvapaus kasvaa, mutta samalla myös yksilön vastuu.

                Luulen että jos rengastus ei tulevaisuudessa vastaa ajokeliä ja aiheuttaa onnettomuuden, niin pelkällä sakolla ei välttämättä selviä. Voi tulla myös vaikutuksia vakuutuskorvauksiin. Tämä tulee varmaan monelle autoilijalle ikävänä yllätyksenä. Täytynee pitää vastaisuudessa renkaat entistä paremmassa kyhässä.

                Comment


                  #38
                  Kaksi edellistä asettelivat minusta asian juuri niinkuin itse yritin sitä sopertaa. en voisi enempää olla samaa mielipuolta.

                  Comment


                    #39
                    Ei ole typerä laki ollenkaan minun mielest, olkoonkin +10 astetta. Mistä ennakoida, että tuleeko lumisade tai pakkanen? Suomessa kuitenki kelit vaihtelee edelleen paljon.
                    Samaan aikaan pääkaupunkiseudulla voi olla plussa kelit, kun taas Tampereellä mennään mustalla jäällä tai pakkasella.

                    Hyvin vaikea laki tulisi tai sitten jatkossa pitää pitää kesä ja talvirenkaita mukana ja vaihtaa ne sitä mukaan kun keli muuttuu matkalla. Siis jos tosiaan haluaa talvella kesärenkailla ajaa.

                    Comment


                    • #40
                      Käsittääkseni Norjassa ja Ruotsissa ajetaan merkittävästi enemmän kitkoilla kuin nastoilla, verrattuna Suomeen siis? Norjassa on myös ollut pitkään käytössä haittamaksu nastarenkaille kaupunkien keskustoissa.

                      Comment


                        #41
                        Tuo haittamaksu kun saadaan tänne nii jo saa valtio rahaa laittaa ties mihi muualle ku tiestöön.

                        Comment


                          #42
                          Talvirengaspakko ois hyvä säilyttää juurikin vakuutuskattavuudenkin vuoksi. Mutta mun mielestä salittais vain kitkarengas ja laadukas sellainen talvirenkaana. Tiestön kuluminen ja sitä kautta kustannukset ja muut haitat vähenisivät rajusti.

                          Puola on hyvä esimerkkimaa. Siellä ei nastarenkaita sallita.

                          Comment


                          • #43
                            Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                            Hyvin vaikea laki tulisi tai sitten jatkossa pitää pitää kesä ja talvirenkaita mukana ja vaihtaa ne sitä mukaan kun keli muuttuu matkalla. Siis jos tosiaan haluaa talvella kesärenkailla ajaa.
                            Eikai niitä kesärenkaita tarvi joka päivälle valita niinkuin päälystakkia? Muutoksen jälkeen talvipyörät voi vaihtaa alle, kun säätiedotuksissa aletaan ennustelemaan talvikeliä. Nykyisin varsinkin keväällä kesäpyörät saa nykyisen lain mukaan vaihtaa pois jo siinä vaiheessa kun maa on vielä valkoisena.

                            Itse epäilen, ettei kovin moni jaksa alkaa vaihtelemaan renkaita edestakaisin, vaan talvirenkaat vihdettaisiin muutoksen jälkeen pääasiallisesti samaan tapaan kuin nykyäänkin. Renkaanvaihdon ajankohta vain sijoittuisi kelin mukaan, eikä kalenteriin sidottuna.

                            Comment


                              #44
                              Se on vähän miten kukin haluaa. Meillä on toisessa autossa kyllä nastat ja ne tulee laitettua ennen
                              laki sallisi. Syy on se, että paljon ajetaan aamuyöstä ja tiet voi olla jäisiä, vaikka päivät onkin lämpösiä. Omassa autossa tosin on paskat nastat, kun kirjat meni passatin mukana.

                              Comment


                                #45
                                Mulla kesäauton katsastus osuu välille marraskuun puoliväli maaliskuun puoliväli. Siihen ei ole talvirenkaita, enkä aio hommata, kun talvella ei ajeta. Tänä vuonna katsastus olisi kelien puolesta onnistunut eräänä kuivana joulukuun aamuna, mutta ne renkaat..

                                Maaliskuussa on vielä vähän niin ja näin, onko kelejä. Tarkoittaa sitä, että ajokausi aloitetaan katsastuksella, jos ei syksyllä sattunut ehtimään.

                                Peräänkuulutan sitä yksilön vastuuta edelleen. Suomessa liian moni asia on tehty vaikeaksi ihan vaan siksi, että on mahdollista, että joku ei tajua omaa etuaan.

                                Comment


                                  #46
                                  Arto
                                  Katsastukseen saa talvellakin mennä kesärenkailla.

                                  Comment


                                    #47
                                    Niin ja kesäkäytössä olevaa harrasteautoa nyt ei oikeasti ole mikään pakko katsastaa tammikuussa vain sen takia että papereissa sattuu lukemaan niin. Sitten kun on lumet lähtenyt ja leima kylmä niin ajanvarauksella voi mennä leimalle. Ei minullakaan ammeeseen ole edes talvirenkaita.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Olisi se silti näppärää että leima olisi voimassa sen "rullaavan" 12 kuukautta tai mikä aika nyt sopivaksi nähtäisiinkään. Eli kun auto katsastuksessa hyväksytään milloin tahansa, niin se pätee seuraavat xxx vuorokautta ja sillä hyvä.
                                      Tuo autolle syntymässä määrätty katsastusajankohta on kyllä jostain Aunuksen Karjalan ajoilta.

                                      Comment


                                        #49
                                        Totta, kysyin joskus että onko sitä ajankohtaa mahdollista muuttaa kun sattui juuri kesäauton vuosikatsastus keskelle talvea. Ei onnistu edes rahalla. Sitten katsastettiin aina pari kuukautta "myöhässä", ei siitä tosiasiassa isoa vaivaa ollut.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Jos sen katsastus ajankohdan saisi muutettua olisi konttorit tyhjillään 4kk. [emoji2]

                                          Comment


                                            #51
                                            Ei ole typerä laki ollenkaan minun mielest, olkoonkin +10 astetta. Mistä ennakoida, että tuleeko lumisade tai pakkanen?
                                            Ei se sää päivässä muutu +10 asteesta lumeen. Ja jos olisikin vaarassa muuttua, niin silloin toki lain mukaan siihen pitää varautua laittamalla ne talvirenkaat alle ennen kuin kelit sellaiseksi muuttuvat.

                                            Voihan se lumi tulla toukokuussakin. Silloin ei ole talvirengaspakkoa enää, mutta ei sitä kukaan pidä outona tai vaarallisena. Ihan sama tilanne se on nytkin joulukuuta ennen ja pääsiäisen jälkeen. Miten sitä silloin osataan ennakoida ilman kalenteriin sidottua pakkoa?

                                            Ja ihan vastaavasti nytkin voi etelästä lähteä talvirengaskauden ulkopuolella ajamaan lappiin, ja lumi voi tulla yhtäkkiä vastaan. Tilanne pysyys samana, mutta kalenterikuukauden perusteellako siihen pitäisi suhtautua erilailla?
                                            Viimeksi muokannut jasso; 6.1.2016, 00:02.

                                            Comment


                                              #52
                                              No näkemyseroja vain. Minä en jaksa murehtia kulumisesta.
                                              Kesärenkaat ei vaan kuulu mun mielestä talveen. Talvirengaspakolla haetaan turvaa myös muille kulkijoille kuin sille autoilijalle.

                                              Comment


                                                #53
                                                Talvirengas kesäkelillä ei luo turvaa - päinvastoin.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Totta tuo. Samalla voisi kieltää talvirenkailla ajon kesällä. Kitkarengas kesähelteellä/sateella lähes yhtä liukas kun talvella.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Mieluummin suolaus pois ja talvirengaspakko säilytetään. Tosin jonkinlaista "osittaista" nastakieltoa kannattaisin.
                                                    Nimimerkillä yhden talven aikoinaan kesärenkailla ajanut.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Nykyisellään tieliikennelaissa on asetettu talvirenkaiden käyttöpakko henkilöautoille joulu-, tammi- ja helmikuun ajaksi. Talvi suomessa voi hyvin alkaa jo lokakuussa tai marraskuussa ja kestää toukokuulle saakka riippuen missä päin suomea sattuu olemaan. Talvikeli voi siis olla 7-8 kuukautta 12:sta ja vain kolmena kuukautena on hekilöautoissa pakko käyttää talvirenkaita. Miten ihmeessä ihmiset osaavat itse laittaa alle talvirenkaat ennen kuin käyttöpakko alkaa ja pitää ne alla vaikka käyttöpakko on loppunut aikoja sitten? Miten tämän 3 kuukauden käyttöpakon poistaminen vaikuttaisi tähän maalaisjärjenkäyttöön perustuvaan harkintaan?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        En taaskaan muistanut milloin ne lain mukaan pitäisi vaihtaa, joten ajelin kesärenkailla kunnes keli muuttui liukkaaksi.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Ei tule toimimaan! Johan se on nähty takavalottomien päiväajovalojen kanssa kuinka vaikeaa osalle on oman harkinnan käyttäminen. Lumipöllyssäkin vedetään stealth-moodissa.

                                                          Aika moni on ulkoistanut renkaiden säilytyksen ns. rengashotelleihin ja riippuvainen liikkeen palveluksista, kun vaihto on ajankohtainen. Tästä johtuen allelaitto varataan kalenterin mukaan jo lokakuussa vaikkei talvesta ole tietoakaan. Todennäköisyys lämpötilan äkilliseen romahtamiseen kuitenkin kasvaa mitä pidemmälle syksy etenee ja siinä vaiheessa kun talvi yllättää, jonot on pitkät.

                                                          Vähänkin autojen kanssa näpertelevä varmaan pitää renkaat omassa varastossa, jos suinkin mahdollista. Itse vaihtamalla pystyy parhaiten optimoimaan rengastuksen kelien mukaan.

                                                          Nastarajoituksia en kannata. N. 10 vuotta ajoin tyytyväisenä kitkoilla ilman ongelmia myös pahimmilla jääkeleillä vajaavedoilla. Suurimmat ongelmat ja syy vaihtaa nastoihin oli Helsingin kantakaupungilla kadunvarsipysäköinti jäiseen mäkeen. Siinä ei nelivetokaan auta, jos paikallaan oleva auto lähtee valumaan pyörät lukossa johonkin epämääräiseen suuntaan ja lähimpään autoon on pahimillaan matkaa alle 0,5 m!

                                                          Sutiva nastarengas kiilloottaa risteyksiä siinä missä kitkakin. Liian usein kuulee kuinka nastoja revitään irti, kun kaasua poljetaan vain lisää pidon jo kadottua. Etuveto ja kitkat irtoaa viivalta herkällä kaasujalalla paljon nopeammin kuin nämä nastasutijat.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Toi valojen posi jättäminen ei yleensä kyllä johdu arvioinnin pettämisestä, vaan ihan vaan tietämättömyydestä ja osaamattomuudesta. Eli niitä valoja ei osata laitta, kun ne eivät kuuluu normaaleihin ajorutiineihin. Pari kertaa kaupan parkkipaikalla olen pysäyttänyt illalla valottomia autoilijoita, ja joka kerta kuski on itsekin ihmetellyt miten uudessa autossa voi olla niin huonot lähivalot. Valokatkaisijan käännön jälkeen on lamppu syttynyt sekä auton keulalle, että kuskin pään päälle.

                                                            Renkaidenvaihdon ulkoistaneiden ihmistenhän pitää käytännössä muutoksen jälkeen edelleen samaan tapaan ennakoida renkaiden vaihto kalenterin (ja pitkien sääennusteiden) mukaan. Jos vaihtoa viivästyttää ja se lumi tuleekin maahan, niin silloin pitää tyytyä jalkamieheksi, koska autolla ei ole liikenteeseen asiaa. Noina ensimmäisinä liukkaina päivinä on sitten poliiseilla hyvä tilaisuus "kartuttaa kahvikassa" järjestämällä rengasratsioita (joita nykyäänkin järjestetään välillä syksyisin ja keväisin).

                                                            Avainasemassa tuossa on juurikin miten muutoksen jälkeen tuota talvirengaspakkoa liukkaana aikana valvotaan. Ensiliumien tullessa poliisi voi ilmoittaa mediassa valvovansa tehostetusti renkaiden sopivuutta keliin. Se sakon suuruinen kannuste sopivin renkaiden käyttöön riittää aika monille autoilijoille kannsuteeksi sopivaan renkaiden vaihtoon.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Päiväajovaloasiassa ja "perä pimeänä" ajamisessa olen Timon kanssa enimmäkseen samaa mieltä. Mutta voi siinä olla mukana sitäkin, ettei muuttunutta tilannetta vain kertakaikkiaan tajua. Kun ilta hämärtyy ja katuvalot syttyvät, niin päiväajovaloilla näkee varsin hyvin ajella. Monikaan ei kai ymmärrä, että vaikka itse näkee hyvin eteensä, niin takavalojen palamattomuus voi aiheuttaa vaaratilanteen.

                                                              Sen sijaan kun aamulla maa on lumen peitossa tai jäässä, niin varmasti enin osa ymmärtää että on liukasta ja että talvirenkaat on syytä vaihtaa alle, oli talvirenkaiden käyttöpakko voimassa eli ei. Mutta toisaalta tiedän kyllä että on myös olemassa sen verran turhamaisia ihmisiä, että heille on tärkeämpää se että auto näyttää hyvältä, kuin se että alla on keliin sopivat renkaat. Tunnen nimittäin erään ihmisen, joka vaihtoi kesärenkaat heti maaliskuussa vain sen takia, että niissä oli hienot vanteet.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X