Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Taxfreeta talliin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Taxfreeta talliin?

    Osaako joku tiivistää "verottoman" auton hankintaa kun talliin mahtuisi talveksi nyt joku kinneri makaamaan/projektiksi

    Eli jos hommaan jo Suomessa olevan taxfreen, niin mites tuo on fiksuinta hoitaa? Eli tarkoituksena vaikka talvella puuhastella auton kimpussa ja verottaa/katsastaa vaikka sitten kesällä tjsp?

    Mitä papereita pitää saada, että verotus yms muut onnistuu myöhempänä ajankohtana? Ja onko tähän jotakin säädöksiä?

  • #2
    Ei kait siihen tartte sen kummempia kuin jos nyt verottaisit. Eli kauppakirja, joka osoittaa auton olevan sinun ja tärkeimpänä se rekisteriote tuontimaasta. Sen kummempia ainakaan noissa normituonneissa tartte, vanhemmissa voi ehkä coc todistusta tarttea, tms. mutta nehän voi jälkikäteen toimittaa, jos tarvitsee.

    Comment


    • #3
      Juurikin noin. Mitään aikarajaa ei ole. Jopa maahantuntikatsastuskin on ikuinen. Siis tottakai auto pitää katsastaa jos menee seuraavalle vuodelle, mutta jos maahantuontikatsastus on kerran tehty ei sitä tarvi toistamiseen tehdä.

      Comment


      • #4
        Ok. Kyselen vielä tyhmiä, kun aina olen autoni verotettuina ostanut ;)

        Eli kaupanteon jälkeen konttorilla tarvitsee vierailla vasta kun auto on katsastuskunnossa / menossa verotettavaksi? Vai pitääkö sitä ennen "rekisteröidä" omiin nimiin?

        Comment


        • #5
          Et voi "rekisteröidä" autoa nimiisi ennen kuin se on rekisteröity Suomeen. Sitten kun aika on käsillä niin hae autoveropäätöstä, sen tultua vero maksuun ja sitten konttorille siirtoluvalla/trailerilla.

          Comment


          • #6
            Kiitoksia...

            Täytyy laittaa tallin tyhjä tila käyttöön

            Comment


              #7
              Jossain Trafin ohjeessa lukee ettei autoon saa tehdä muutoksia ennen verotusta. Itsellänihän tallissa odottaa ässä verotusta jo kohta seitsemättä vuotta. Kai sille kohta olis aikaa :)

              Comment


                #8
                Tulli saattaa kaipailla myös kauppakirjaa. Muistan tuoneeni yhden auton Ruotsista, josta ei tehty kauppakirjaa vaan pelkkä trafin ruotsinkielinen luovari. Siitä tuli sitten jotain porua tullissa, kun ei ollut kauppakirjaa. Raapustin hinnan siihen luovariin ja sillä kertaa se meni niin, mutta ei siitä oikein iloittu siellä osoitteessa.

                Comment


                • #9
                  Lyhykäisyydessään autoon tarvitaan kauppakirja, originaali rek.ote lähtömaasta, CoC-todistus, autoveroilmoitus (nro72) ja yksilöintilomake (nro27).

                  CoC-todistustakaan ei tarvita jos auto on niin uusi ja euro-malli että se löytyy Trafin rekisteristä suoraan varianttikoodilla.

                  Ensimmäinen "omiin nimiin rekisteröinti" periaatteessa tapahtuu kun autosta kirjoitetaan kauppakirja ja sulla on näyttää paperilla että omistat tämän metallimöhkäleen.

                  Seuravaa askel voisi olla auton maahantuontikatsastus jolloin tämän möhkäleen runkonumero ja muut tiedot tallennetaan ajoneuvorekisteriin, mutta ei millekkään nimelle tai rek.tunnukselle. Tämä on hyvä tehdä ennen verotusta jos kyseessä on erikoinen tai harvinainen auto. Tulli on erikoisautojen kohdalla joutunut verotuspäätöstä tehdessään toisinaan kääntymään katsastuskonttorin puoleen selvitellessä että "mikä mikä helvetin auto tällanen on." Nopeuttaa veropäätöstä. Kopio tästä maahantuontikatsastuksen rekisteriotteesta on hyvä laittaa siis mukaan kun autoa verotetaan.

                  En ole koskaan kuullut ettei muutoksia saisi tehdä. Edellisessä Mersussa kävin kotimatkalla Tanskassa Kleemannilla asennuttamssa softan ja pakosarjat ja asiasta kukaan ei kysellyt enkä asiasta huudellut.

                  Sitte vaan hautomaan autoa tallissa ja säästämään veropäätökseen. Kun aika on kypsä niin lähettä Tulille nuo ed.main. paperit ja jää odottelemaan päätöstä. Maksuaikaa on kaksi viikko päätöksen saapumisesta.

                  Käyttöönotto-ilmoituksen voi tehdä nykyään kätevästi netissä ja päätöksen saa välittömästi spostiin. Tämä kuitenkin edellyttää että 7vrk aikana on veroilmoitus myös jätettävä.

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                    Jossain Trafin ohjeessa lukee ettei autoon saa tehdä muutoksia ennen verotusta. Itsellänihän tallissa odottaa ässä verotusta jo kohta seitsemättä vuotta. Kai sille kohta olis aikaa :)
                    Verotusarvossa kai huomioidaan myös auton yleinen kunto? Johan siinä on seitsemän vuoden hinkkaamisen aikana arvo noussut yhden 100k€ :)

                    Comment


                      #11
                      Mulla on tilanne, jossa kaikki muut paperit mutta alkuperäinen rekisteröintitodistus lähtömaasta puuttuu. Se on vissiin ihan totaalisen no-go -tilanne Suomeen rekisteröinnin kannalta?

                      Comment


                      • #12
                        No jos omistajuuden pystyy jotenkin todistamaan, niin onnistunee. Helpointa lienee olla yhteydessä tulliin/rekisteröintikatsastuksia tekevään konttoriin.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                          Verotusarvossa kai huomioidaan myös auton yleinen kunto? Johan siinä on seitsemän vuoden hinkkaamisen aikana arvo noussut yhden 100k€ :)
                          Juurikin niin, siksi en ole korjannut sen kuin siihen kuntoon että sen saa katsastettua. Osia on kyllä haalittu hyllyt täyteen odottamaan :)

                          Comment


                          • #14
                            Yhden auton ostin siten, että se oli tuotu Englannista Suomeen jo kymmenen vuotta aikaisemmin eikä autoon ollut mitään rekisteröintidokumentteja. Ainoastaan ketju luovareita. Soitin DVLA:lle (Trafin vastine UK:ssa) ja valmistenumeron perusteella he lupasivat lähettää vientirekisteriotteen postitse. Ei edes maksanut mitään. Kyseisen lapun ja luovarien avulla sain todistettua omistusoikeuteni. Meni lähes uskomattoman helposti. Rekisteröintikatsastuksessa tekniset tiedot kaiveltiin mukanani olleista korjaamokäsikirjoista.

                            Comment


                            • #15
                              Tommonen uusi ohje väsätty noita paperittomia varten. http://www.trafi.fi/filebank/a/14428...isterointi.pdf

                              Comment


                                #16
                                No mutta tuohan oli hyvä ohje!

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                  Verotusarvossa kai huomioidaan myös auton yleinen kunto? Johan siinä on seitsemän vuoden hinkkaamisen aikana arvo noussut yhden 100k€ :)
                                  Hemmetti, mulla on tainnut yllämainittu päästä tapahtumaan, ehkei ihan tuohon summaan mutta ei kauhiasti puutukkaan. Eikö se arvo vanhemmissa keksinnöissä (-70) kuitenkin katsota verrokki ja ikävähennykset tyylisesti?

                                  Comment


                                    #18
                                    Jätä se brittilehden hinta-arvio nyt kuitenkin mainitsematta...

                                    Comment


                                      #19
                                      Verotusarvossa auton huonon kunnon takia muistaakseni maksimi hyvitys on 2%. Jos rastittaa auton kunnoksi huono, pitää auto käydä Tullissa paikanpäällä sitten kuvauttamassa. Toin Virosta kesällä Opelin ja ruosteisen konepellin ja kylkien takia siitä hyvitettiin olikohan 1% joka teki muistaakseni 50e. En oo ihan varma pääsikö sillä tuntipalkoille...

                                      Comment


                                        #20
                                        Minulla oli lohkossa reikä ja kampura aivan romuna. Tullista sanottiin että se ei vaikuta auton arvoon. Siksipä en viitsi koria korjata kuin sen mitä on pakko ennen tullausta. Pullaa se on murunenkin :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos ei reikä lohkossa vaikuta auton arvoon niin mikä sitten?

                                          Comment


                                            #22
                                            Se vaikuttaa auton arvoon ostaessa, mutta ei verotuksessa. Siihen tullikin vetoaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eipä se Tullin mielestä auton arvoon vaikuta mm. auton väri (oranssi vs. musta) tai tuontimaa (saksa vs. italia) tms... Onko auto entinen taksi tms... Pitäisi kyllä vaikuttaa...

                                              Comment

                                              Working...
                                              X