Kyllä ne haisee sille edelleen, kun annetaan vähän enemmän lenkkaria. Ei mahda johtua rikistä (koska sitä ei kai juuri enää käytetä), mutta rikas seos ja kova kuorma saa kyllä auton löyhkäämään "kanalalta".
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Trafi uhkaa iskeä DPF-poistojen kimppuun
Collapse
X
-
Rikkiä on luonnostaan siellä polttoaineessa hieman johtuen raakaöljyn rikkipitoisuudesta. Yritetään toki tieliikennepolttoaineista jalostaa mahdollisimman hyvin pois mutta silti pieniä pitoisuuksia jää jäljelle ja kerääntyy katalysaattoriin. Rikkaalla seoksella polkiessa haisee sitten pakokaasuissa kun tulee putken päästä pihalle.
Hapetuskatalysaattorilla varustetut dieselit haisee typen oksideille jotka ainakin omaan nenään haisee suunnilleen "uimahallin kloorilta". Etenkin silloin jos EGR on suljettu. Kylmänähän ne haisee pitkäketjuisille palamattomille hiilivedyille, ehkä aavistuksen porkkanaraasteen hajua on seassa. :) Katittomat dieselithän käryää sitten kuin webastot ja muut öljypolttimet. Etenkin sellaiset joissa on ollut DPF ja softassa on vielä säädöt DPF:n passiivisen regeneroinnin tehostamiseksi eli jälkiruiskutukset päällä.
Ammoniakin hajua en ole huomannut mutta TFSI moottorien nokeamistaipumuksen huomaa kyllä hyvin putkenpäistä. SCR:hän pelkistää typen oksideita ammoniakilla joksi urea hajoaa ennen reagointiaan.
Comment
-
Eilen oli lisää aiheesta http://yle.fi/uutiset/ei_mene_monta_...173?origin=rss
Tuossa puhutaan, että 2017 alusta tulisivat uudet mittaukset voimaan...
Comment
-
Vieras
-
Trafin vastaisku, kun eivät muuta keksi:
http://www.trafi.fi/filebank/a/14805...ttaus_2016.pdf
Savutuksen raja-arvot tiukemmiksi ja ns. kilpiarvo käyttöön. Voimaantulo 1.12.2016
Ohjeen teksti aavistuksen epämääräinen, mutta Trafilta kysytyn selkokielisen tulkinnan mukaan valmistajan "kilpeen" (tarra) merkattu arvo on määräävä.
Monessa saksalaisessa euro IV ja V se on 0,5:n paikkeilla.
Katsastusdirektiivi on sallinut tuon jo pidempään, mutta alkuvaiheessa Trafi ei halunnut lähteä niin tiukalle linjalle. Nyt mieli on kuitenkin muuttunut.
Comment
-
Ei se varmaan kovin merkittävää eroa hylkäyksien määrään tee, mutta voi pikkasen lisätä todennäköisyyttä. Varsinkin kun autolle kertyy ikää ja kilometrejä enemmän.
Osaava virisoftan tekijä varmaan kykenee huijaamaan tässäkin asiassa ja pitää ruiskutusmäärät maltillisena auton ollessa paikallaan...
Edelleenkin se savumittaus kertoo tosi vähän auton todellisesta kunnosta, mutta hätäpäissään yrittävät jotakin pelotetta kehitellä DPF:n poistattajille.
Enempi se on ajotavasta kiinni kuin siitä onko suodatin vai ei. Itellä oli pari vuotta sitten savutus toimivalla suodattimella nurkka-ajon jäljiltä 0,51 ja kilvessä lukee 0,60. Ei ollut vissiin hetkeen regenerointia tapahtunut... Pari seuraavaa katsastusta menikin sitten nollan tuntumaan, kun vähän enemmän matka-ajoa.Viimeksi muokannut panu; 20.12.2016, 12:55.
Comment
-
Vieras
Kannattaa lukea seuraava ajatuksella:
Savutusmittauksessa saatujen absorptio- eli k-kertoimien sallitut arvot
ovat seuraavat:
? vapaasti hengittävillä dieselmoottoreilla: k ? 2,5 m-1
? turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla: k ? 3,0 m-1
? mikäli moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin
88/77/ETY+1999/96/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien
muutosten) mukaiseen EURO IV tai EURO V luokkaan; tai em.
direktiivin mukaiseksi erittäin ympäristöystävälliseksi ajoneuvoksi;
tai moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin
70/220/ETY+98/69/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien
muutosten) mukaiseen EURO 4 luokkaan; tai moottori tai ajoneuvo
vastaa em. vaatimuksia: k ? 1,5 m-1o tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä.
Jos tietoa ei
ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten
voimaantuloa:
? 1.1.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M1-luokan
(enimmäismassa enintään 2500 kg) ja N1-luokan Ialaluokan ajoneuvo
? 1.1.2007 – ensi kertaa käyttöönotettava M-luokan
(enimmäismassa yli 2500 kg) ja N1-luokan II- ja IIIalaluokan ajoneuvo
? 1.10.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M2-, M3-,
N2- ja N3-luokan ajoneuvo
? Huom. mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisistä rajaarvoista poikkeavan (suurempi tai pienempi) absorptio eli
k-kertoimen, käytetään arvostelussa tätä raja-arvoa.
Comment
-
Vieras
Ei ongelmaa päästä alle tyyppiarvojen ilman pönttöä olevilla, kyllä siihen lääkkeet saadaan. Terveisiä Trafin keijoille. Seuraavaksi varmaan kriminalisoidaan ohjelmien teko...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja panu Näytä viestiJuuri tuo kehystetty lukema. Missä oli raja 1,0?
Euro 4 rajat ilman poikkeavaa mallikohtaista:
3:n polkaisun keskiarvo 1,5
tai yhdellä polkaisulla 1,0
Tarkastettava auto saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti, jos
asianmukaisesti valmistellussa ja suoritetussa päästötestissä tai moottorin
puhdistuksen aikana asianmukaisella tavalla ruiskutuksen katkaisun tai
vastaavaan mittauksen ohjearvona olevaan pyörimisnopeuteen
kiihdytettäessä mitataan vapaasti hengittävälle moottorille
absorptiokertoimeksi arvo, joka on alle 1,5 m-1
, ahtimella varustetulle
moottorille alle 2,0 m-1
tai edellä tarkoitetulle moottorille (EURO IV, EURO
V tai EURO 4) alle 1,0 m-1
.
Comment
-
Nuo on juuri niitä yhden polkaisun arvoja. Selviää tuosta tekstistäkin, kun ajatuksen kanssa lukee.
saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti
Auto on hylättävä, jos savutusmittauksen esivalmistelussa ja varsinaisessa mittauksessa on huomioitu edellä mainitut vaatimukset ja, jos kolmen peräkkäisen vapaan kiihdytyksen aritmeettinen keskiarvo ylittää edellä mainitun moottorityypille sallitun raja-arvon. Keskiarvon laskennassa käytettyjen kolmen peräkkäisen mittauksen arvot saavat poiketa keskiarvosta enintään 0,5 m-1.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viestiOliko se huipputekninen testausväline nyt sitten loppujen lopuksi katsurin silmä, mikä katsoo onko pönttöä hitsattu?
Comment
-
Vieras
-
Eikö tuossa mun aikaisemmin laittamassa tyyppikilvessä pitäisi olla maininta DPF:stä tuon EU4plus maininnan perässä? Myöskään en löydä huoltokirjan tarrasta PR code 7G* tai muuta, joka kertoisi DPF:än olemassaolosta. Trafin tiedoissakaan ei tuosta ole mainintaa.
Ulkomaalaisella sivulla oli juttua tuosta EU4plus hommasta, että olisi joku välimalli, jossa DPF, mutta saavuttaa nuo EU4 standardin arvot myös ilman DPF:ää.
Comment
-
Vieras
Oikea tieto löytyy ATJ:sta joka siis on Trafin palvelu katsastuskonttoreille. Sitä ei näe asiakas.
Sen on ainakin varmin paikka oikealle tiedolle.
Mä en tiedä mitä noi tyyppikilven merkinnät kertoo.
Comment
Comment