Viime torstaina.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Trafi uhkaa iskeä DPF-poistojen kimppuun
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiArvaapa kuka sen selvitystyön lopulta joutuisi omakustanteisesti tekemään?
Comment
-
että se mittaisi hiukkasten lukumäärää edes jollain tarkkuudella nykyisin mitattavan absorption lisäksi
Saa sitä putkesta mitata mitä vain, mutta jos rajat ei ylity niin vähän vaikea tehdä mitään. Tuskin sitä sakkoja saat, jos käytät turvavyötä lain mukaan, mutta sinulla ei ole nelipisteturvavyötä...
Comment
-
Katsastuksessahan ei helposti saisi selville niitä päästökertoimia (g/km tai hiukkasta/km), koska silloin pitäisi ajaa se testisykli läpi dynolla. Mutta jos ne mittaisi vain lukumääräpitoisuuden (hiukkasta/kuutiosentti), siitä voisi saada osviittaa, onko dpf poistettu, jos sitä vertaisi vastaavan auton hiukkaspäästöihin, jossa dpf on tallella.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viestiOnhan siellä ihan selvät raja-arvot hiukkasille. Se onkin ainoa asia mitä dieselin päästöistä katsastuksessa mitataan. Se tietty että onko mitään järkeä jos k-arvo on 3 ja dpf autosta tulee jotain luokkaa 0.01.
Saasterajoja löytyy vaikka tuolta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Euro-p...%B6luokitukset
Päästötiedot vähänkin uudempaan autoon löytyy kyllä Trafilta ja näkyvät COC-todistuksessakin.
Esim. oman diesel-autoni (Euro 4, DPF) ilmoitetut saastepäästöt [g/km]
CO 0,0722
NOx 0,244
HC + NOx 0,2601
hiukkaset 0,0011
k-arvo katsastuksessa saattanut olla 0,0x tai 0,xx riippuen millaista ajoa viime aikoina ollut (regenerointi?). Putken pää kyllä mustuu pikkuhiljaa ilman vikojakin, kun autolle tulee ikää vaikka DPF olisi toiminnassa.
Mutta milläs noita km-sidonnaisia arvoja katsastuksessa paikoillaan mitattaisiin...
Ensimmäisenä saattavat lätkäistä OBD-testin dieseleille vaikka tuskin sieltä mitään lisäarvoa saadaan. Taitava koodari osaa varmasti huijata DPF:n ja EGR:n näyttämään normaalilta. Saksassa ainakin noita on käytetty piuhan päässä jo pidempään. Sitä tulee taas useimmissa paikoissa toista kymppiä lisälaskua/katsastus muutenkin kalliimman savumittauksen päälle.
edit: Miska ehtikin jo mainita tuosta päästötietojen km-sidonnaisuudesta.
Comment
-
Olen parin Euro 4 dieselin arvoja hakenut tuolta Trafin energiamerkki palvelusta, ja kummankin kohdalla näyttää "Hiukkassuodatin tai vastaava: Ei", vaikka pönttö löytyy.
Onko tuota DPF:n olemassaoloa ylipäätään euro 4 luokitelluissa mihinkään merkitty? Tuontiautoja nämä molemmat, jos sillä mitään merkitystä on.
Comment
-
Vertailin satunnaisotannalla nettiautosta bongattuja rekkareita, 2010 alkaen alkaa hiukkasloukut näkymään, sitä vanhemmista ei merkintää löytynyt yhdestäkään. Tosin otanta ei ollut järin suuri.
Oman auton kohdalla näkyy kyllä nuo kaikki kulutus ja päästötiedot hiukkasia ja NOxeja myöten.
Comment
-
Rekisterimerkinnöissä on paljon puutteita, mutta se ei vapauta pakollisista asioista. Ja niitä löytyy niin Suomi-autoista kuin käytettynä tuoduistakin. ATJ on melkoinen tilkkutäkki. Osa kentistä on lisätty sen verran myöhään ettei niitä ole voinut uutena auton tietoihin merkata ja tuontiautoissa niitä on voinut jäädä merkkaamatta rekisteröinnin yhteydessä.
- välijäähdytinmerkintä puuttuu suuresta osasta ahdettuja autoja
- bensa-auto on tietyn päivämäärän jälkeen automaattisesti vähäpäästöinen ilman merkintääkin, jos löytyy lambda ja 3-toimi katti.
- ohjaustehostimia ja ajonvakautuksiakin puuttuu monesta
Comment
-
Saksassa joku firma myy uusia ja fixattuja DPF-pönttöjä aika edullisesti, tietääkö joku tästä enemmän http://turbotech24.de/3434-rußparti...cama-capa.html
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ttenhunen Näytä viestiMistä tuon Euro-luokan saa selville? Oma auto on valmistettu keväällä 2009 mutta virallinen vuosimalli on 2010. Ko. mallia ei saanut 2009-mallisena.
Nuo wikipediassa mainitut voimaantulot koskee uutta tyyppiä. Euro 5 tuli pakolliseksi vasta 1.1.2011 (käyttöönottopäivä ratkaisee).
Comment
-
k-arvo (valon läpäisy) ja hiukaset on eri asia.
Comment
-
On k-arvollekin määritetty autokohtaisia raja-arvoja. Se voi olla esim. 0,5 ja joissain autoissa merkattu valmistajankilpeenkin. Jossain vaiheessa Trafia edeltänyt AKE väläytteli, että tätä tiukempaa rajaa pitäisi käyttää savumittauksessa 1,5:n sijaan. Onneksi tästä kumminkin luovuttiin.
Pienimmät ja vaarallisimmat hiukkaset, joiden takia suodattimet autoihin tulivat, eivät näy savumittauksessa millään tavalla. Lisäetuna myös näkyvän noen määrä putosi murto-osaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja panu Näytä viestiPienimmät ja vaarallisimmat hiukkaset, joiden takia suodattimet autoihin tulivat, eivät näy savumittauksessa millään tavalla. Lisäetuna myös näkyvän noen määrä putosi murto-osaan.
K-arvo tosin mittaa hieman huonosti rajoitettuja päästöjä, sillä hiukkasmassaahaan rajoitetaan, ja lisäksi hiukkaslukumäärää euro 5b luokasta lähtien.
Kaikkein Pienimmät hiukkaset itse asiassa syntyvät vasta kun pakokaasu poistuu pakoputkesta, mutta ne eivät vaikuta k-arvoon eikä dpf niitä poista.
Alkuperäinen kirjoittaja panu Näytä viestiOn k-arvollekin määritetty autokohtaisia raja-arvoja. Se voi olla esim. 0,5 ja joissain autoissa merkattu valmistajankilpeenkin. Jossain vaiheessa Trafia edeltänyt AKE väläytteli, että tätä tiukempaa rajaa pitäisi käyttää savumittauksessa 1,5:n sijaan. Onneksi tästä kumminkin luovuttiin.
Pienimmät ja vaarallisimmat hiukkaset, joiden takia suodattimet autoihin tulivat, eivät näy savumittauksessa millään tavalla. Lisäetuna myös näkyvän noen määrä putosi murto-osaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja miskaolin Näytä viestiKaikkein Pienimmät hiukkaset itse asiassa syntyvät vasta kun pakokaasu poistuu pakoputkesta, mutta ne eivät vaikuta k-arvoon eikä dpf niitä poista.
Suorasuihkutuksella varustetut bensakoneet päästävät dieseliäkin pienempiä hiukkasia. Pikkuhiljaa bensa-autoihinkin alkaa tulla hiukkasloukkuja. Ne ovat paljon yksinkertaisempia eivätkä tarvitse erillistä regenerointia korkeamman pakolämmön ansiosta. Koko puhdistusjärjestelmä voidaan paketoida aiemman kanssa yhdeksi nelitoimikatalysaattoriksi (four-way catalyst).
http://www.greencarcongress.com/2015...1-tenneco.html
https://www.dieselnet.com/news/2014/08mercedes.php
Mitä pienempi hiukkaskoko, sitä syvemmälle elimistöön ne pääsevät. Noki jota savutustestissä mitataan jää hengitysteihin. Pienimmät hiukkaset tunkeutuu verenkiertoon asti kulkeutuen joka paikkaan ja aiheuttaen paljon laajempia terveyshaittoja.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja panu Näytä viestiPienhiukkasten synty lähtee jo palotapahtumasta. Yksi vaikuttava asia on korkea ruiskutuspaine. Myös suurempi sylinterissä vallitseva paine (mm. downsizing) oli jossain mainittu. En lähde tarkemmin analysoimaan syntymekanismeja, kun ei ole tarvinnut niitä niin syvällisesti pohtia.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja miskaolin Näytä viestiKuitenkin tilanteesta riippuen 10-99% kaikista hiukkasista voi olla ns. nukleaatiohiukkasia, jotka syntyvät vasta pakoputken jälkeen johtuen lämpötilan putoamisesta. Ne ovat nestemäisiä ja kooltaan about 20 nm. Niitä dpf ei poista. Nykyisin rajoitetaankin ainoastaan hiukkasia, jotka ovat kiinteitä ja kooltaan yli 23 nm.
Pystyykö nukleaatiota mitenkään vähentämään vai onko kyse vain "onnettomien saatumien summasta" joihin ei voi moottoria ja saastelaitteita kehittämällä vaikuttaa?
Offtopic: Mistähän mahtaa johtua bensakoneen pakokaasuissa toisinaan erottuva melko pistävä "eläimellinen" tuoksu? Ammoniakki? Vastaavaa haistanut joskus vanhassa navetassa, jossa eläimiä ei ole ollut enää vuosiin. Mikä sen syntymiseen vaikuttaa?
Comment
-
Nukleaatiota ei juuri voi vähentää. Sen aiheuttaa osin polttoaineen rikki, mutta osin esim. hiilivedyt. Rikkipitoisuutta voi vähentää, kuten on tehtykin, mutta hiilivetyjä ei.
Nukleaatiohiukkasten kokoisten hiukkasten joukosta löytyy myös vaihtelevia määriä kiinteitä hiukkasia, jotka voivat olla nokea tai metalleja tai jotain muuta; ne syntyvät kai jo palotilassa. Uusimmissa tutkimuksissa on nähty, että moottorijarruttaessa voi tulla huomattavan suuria hiukkaspitoisuuksia, vaikka tällöinhän polttoaineensyöttö on 0 ja palamista ei tapahdu.
Ammoniakkia kyllä löytyy pakokaasuista. En ole kyllä itse koskaan sitä haistamalla huomannut.
Comment
Comment