Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Trafi uhkaa iskeä DPF-poistojen kimppuun

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Trafi uhkaa iskeä DPF-poistojen kimppuun

    http://yle.fi/uutiset/jokamiehen_paa...skulla/8486593

    Että tälläistä vastaiskua luvassa diesel virittäjille... ja jo heti ensi vuonna.

  • #2
    Taas alkaa vituttamaan kun pientä sikaa kun lukee näitä kaiken maailman valvontaan, pelotteluun, paapomiseen, säännöstelyyn jnejne liittyviä uutisia. Onneksi niillä on resursseja tämmöisiin todella tärkeisiin ja röyhkeisiin asioihin puuttua, niin saa pikkurikolliset olla rauhassa. Eiku...

    Comment


      #3
      Kuka kohta enää dieseleiä ostaa kun tietää että saa tehdä 4000€ remontin väkisinkin. Varsinkin kun tuntuvat luotettavuudeltaankin olevan kaukana menneistä ajoista.

      No mutta äkkiäkös softan ruksaajat tekee huijaus koodin, joka tunnistaa kun päästöjä mitanaan. Pohjakin löytyy jo valmiiksi:)

      Comment


      • #4
        Pisti silmään tuossa uutisessa että lausuntoja antoi A-katsastuksen ylempi herra. Tuleekohan näitä "testereitä" muillekin alan asemille. Itse en nyt ensitöikseni katsastuta ainakaan A-asemalla.. Ja eiköhän pistetä voorumin porukalla häkäpönttöjä tilaukseen jos saadaan paljousalennusta :D

        Comment


          #5
          Milläköhän ne meinaavat niitä testailla? OBD:n paineanturien dataa muka tulkitsemalla? Vai peräti ultraäänellä kurkkaus pöntön sisuksiin? Vai naputteleeko ne ääniraudan kanssa sopivat harmoniat esiin :)

          Toki voi kysyä minkä ihmeen takia, kun verotuksessa katsotaan vain CO-päästöjä ja savutusarvot mitataan aina konttorilla. Ja savutusarvorajojen mukaan saa savuttaa siihen malliin, että ei ole väliä toimiiko DPF vai ei.

          Paineanturin data vissiin puukotetussa softassa on yhä luettavissa OBD:llä, vai? Tai itse olen ymmärtänyt, että tapetaan tai ohjataan muualle koodista vain se viittaus vikadiagnostiikan toimintaan tai puukotetaan liipaisuarvot tavoittamattomiin.
          Viimeksi muokannut jasso; 30.11.2015, 23:25.

          Comment


            #6
            Tällaisen uutisoinnin ainoa tarkoitus on peloitella ihmisiä :D

            Comment


            • #7
              Lisäksi niiden laitteiden pitää osata erotella eu 4,5,6 rajojen mukaan suurin sallittu käryn määrä. Ja eu4 taisi sisältää pöntöllisiä ja pöntöttömiä samassa moottorissa. Minunkin autoon etka löytää vaimentimen dpf tilalle. Minä vähän epäilen että heti ensi vuonna saavat toimivaa päästötestiä aikaiseksi tai se vaatii taas aika mittavaa laiteinvestointia. Kyllä tämä enemmän kiusanteolta vaikuttaa taas kuin oikealta valvonnalta.

              Comment


              • #9
                Kuulin huhua että Trafi on kouluttamassa ns. DPF koiria jotka nuuhkivat konttorilla onko autossa DPF vai ei :P

                Comment


                  #10
                  Ei kun pelotelkoon vaan. Kohta on dieselit edullisia. Voisi päästää tuon nykyisin käyttökatiskana toimivan bensakrematorion harrastekäyttöön ja palata dieselin puikkoihin.

                  Comment


                    #11
                    Ensin insinööri tekee autoon huijaussoftan josta syystä ilmoitetut hiukkaspäästöt ylittyvät tosimaailmassa monikymmenkertaisesti. Sitten tuunaaja kaivertaa dpf:n tyhjäksi joka taas monikymmenkertaistaa samat hiukkaspäästöt. Kumulatiivinen vaikutus laskettaneen jo sadan kertoimella. Saatanan rikolliset murhamiehet, ajattelisitte edes lapsia ;)

                    Comment


                    • #12
                      Itsellä ei ole diesel autoa mutta tuon lausunnon perusteella uskaltaisin poistattaa dpf kyllä. Trafilla ei ole resursseja alkaa autoja tutkimaan. Poliisin toimenkuvaan ei kuulu päästömittaukset. Katsastuskonttoreita ei voida lyhyellä varoitusajalla vaatia päivittämään mittauskalustoaan. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää diesel autojen kutsuminen mittauksiin. Tuo taas kaatuu resursseihin. Pitäisi olla toimitilat,laitteet,kutsukampanja,postituslistat,l uvat,mittauskalusto,henkilöstö yms yms yms. Se on liian suuri kuluerä, kun asiakasta ei voida tuosta mittauksesta veloittaa.

                      Comment


                      • #13
                        Alkuperäinen kirjoittaja Tikru Näytä viesti
                        Katsastuskonttoreita ei voida lyhyellä varoitusajalla vaatia päivittämään mittauskalustoaan.
                        ...
                        Se on liian suuri kuluerä, kun asiakasta ei voida tuosta mittauksesta veloittaa.
                        Tässä kohtaa olisin eri mieltä. Jos halutaan ja teknologia on järkevässä mitassa olemassa, niin kyllähän tuo voidaan laittaa katsastuskonttorien tehtäväksi. Onhan niille sälytetty muitakin kustannuksia aiheuttavia tehtäviä. Kuten nyt vaikka se pakokaasumittaus.

                        Ja miksei voida asiakasta velottaa? Totta kai voidaan.

                        ---
                        Multa ei noille pöntön poistaneille hirveästi sympatiaa heru. Pönttö on samanlainen kuluerä kuin vaikka renkaat. Ja joku neljän tonnin lisäkulu / 200 tkm ei paljoa heitä rengas- ja vannekuluista samoilla kilsoilla.

                        Comment


                        • #14
                          Olet oikeassa. Varmasti katsastuskonttoreita vaaditaan päivittämään päästönmittauslaitteitaan tarkempiin. Tarkoitin, että tässä vaateessa on varmasti siirtymäaika, jotka on yleensä pitkiä. Uusien laitteiden myötä kustannus siirretään kyllä asiakkaalle katsastushinnoissa. Tarkoitin tuolla kommentillani, että trafilla ei ole resursseja järjestää erillistä kampanjaa dpf huijaajia varten, kun sitä kustannusta ei voi siirtää asiakkaalle. Trafi ei voi lähettää kutsua dpf tarkistukseen ja laskua operaatiosta samassa kirjeessä.

                          Comment


                          • #15
                            Juu, se on selvä että Trafin uhkaus jostain "dpf-ratsioista" on aika lailla tyhjä.

                            Comment


                            • #16
                              Eikö trafin pitäisi tuommoisesta muutoksesta sitäpaitsi tiedottaa eikä salamyhkäisesti pelotella hyvissä ajoin etukäteen.

                              Comment


                                #17
                                Eikös Trafi ole julkishallintoa? Kaikki päätökset on siis julkista luettavaa.

                                Comment


                                • #18
                                  Trafilla voi tarkastajalla olla muuten jännää tiedossa jos mittaukset alkaa. Trafin tiedoista löytyy kyllä päästötiedot tuosta meidän b8 tapauksessa, mutta tuon touaregin kohdalta niillä ei ole mitään muuta kuin ilmoitettu co2 lukema, ei edes kulutuslukemia :D . Jopa entiseen b6 ässään löytyi kaikki tiedot.
                                  Siitäpä onkin hyvä lähteä vertaamaan speksattua ja mitattua.

                                  Comment


                                    #19
                                    Arvaapa kuka sen selvitystyön lopulta joutuisi omakustanteisesti tekemään?

                                    Comment


                                    • #20
                                      Tuli mieleen, että eikö TM ole mittaillut noita pienhiukkasmääriä talviautotesteissään? Eli ei se mittauksen tekeminen kai nyt mikään maailman ihme ole. Mutta onko noille hiukkasille jotain raja-arvoja määriteltynä?

                                      Comment


                                        #21
                                        TM:n mittaukset tapahtuu Otaniemessä VTT:n tiloissa. Kyseiset laitteet muutaman kerran nähneenä ja autoa siellä käyttäneenä, en usko että sellainen kalusto lähtisi tienpäälle tai edes melkein jokaiselle katsastusasemalle. Testaus pitäisi siis suorittaa muita arvoja tutkien, joista helpointa olisi pelkästään katsoa putkenpäätä..

                                        Comment


                                          #22
                                          Tietenkään se että putkenpää on musta, ei kerro sitä onko pönttö tyhjä. Jos autossa on ollut vaikka ahdinvaurio ja öljyt päässyt putkeen ja korjauksen jälkeen ajettu putki puhtaaksi, niin mustahan se on. :)

                                          Comment


                                          • #23
                                            Kyllä minä nyt taas niin mieleni pahoitin...

                                            Comment


                                              #24
                                              Mutta onko noille hiukkasille jotain raja-arvoja määriteltynä?
                                              Mielestäni tämä on se asian pihvi. Jos raja-arvoja ei ole DPF-autojen hiukkaspäästöille määritelty (en teidä onko?), niin ei kait niitä voi takautuvasti myöskään määrätä. Tällöin DPF:n kunnon voi toki muuten pyrkiä selvittämään, mutta ei päästöjen perusteella, jos kerran päästörajoja ei ole.

                                              Ihan sama juttu, kuin dieselien kissat. Pömpelit pitää olla putkessa, mutta siihen se sitten jää.

                                              Trafi on aina halunnut mielivaltaisesti puuttua suomalaisten autoilijoiden elämään kummallisella byrokratialla. Tämä DPF-juttu on juuri sitä. Trafissa on selkeästi jengiä duunissa, jotka ei eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä. Nyt heitä selkeästi hatuttaa, kun DPF:iä on kansalaiset omalla luvalla disabloineet ja heidän hallintavaltansa on saanut kolauksen. Uhoavat sitten julkisesti, että kyllä me tämä DPF-asia mitataan, jotta ihmiset eivät vaan suolistaisi pönttöjä.

                                              Comment


                                              • #25
                                                Itse asiassa suomi on jälleen kerran jopa takapajula tässä valvonnassa:

                                                http://www.telegraph.co.uk/motoring/...the-facts.html

                                                Comment


                                                  #26
                                                  Onhan siellä ihan selvät raja-arvot hiukkasille. Se onkin ainoa asia mitä dieselin päästöistä katsastuksessa mitataan. Se tietty että onko mitään järkeä jos k-arvo on 3 ja dpf autosta tulee jotain luokkaa 0.01.

                                                  Comment


                                                    #27
                                                    Sinällään ihan validia vaatia että DPF on putkessa. Se kun on autoon tyyppihyväksytty ja poisto vaatii taas ne kuuluisat VTT mittaukset.
                                                    Odotan vain että miten todetaan pöntön olevan paikoillaan ja toimiva. Onhan yksi tapa tehdä kennoon pari kolme reikää ja näin pönttö virtaa hyvin, mutta valot ei syty. Ja koputeltaessa kuulostaa että kamat on sisällä. Milläs sitten tutkitaan?
                                                    Vaatii lainsäädännön uusimista ja määräysten tekemistä ja ja ja ja ja....

                                                    Comment


                                                    • #28
                                                      Itse aerosolifyysikkona voisin kuvitella, että katsastuksen yhteydessä suoritettavaa savutusmittauslaitteistoa päivitettäisiin niin, että se mittaisi hiukkasten lukumäärää edes jollain tarkkuudella nykyisin mitattavan absorption lisäksi. Lukumäärästä voitaisiin sitten päätellä, onko autossa dpf, sillä ilman dpf:ää lukumäärä voi olla 10 tai 100 kertainen dpf-autoon nähden. Lukumäärää mittaavat laitteet maksavat 10 000 euron paikkeilla, mutta kyseiseen sovellukseen räätälöitynä ehkä vähemmän. Voisi kuvitella, että tuohon hintaan katsastuskonttori pystyisi laitteiston hankkimaan; onhan nykyinen savutusmittarikin jotain joskus maksanit. Tietysti hinta siirtyy aikanaan autoilijoiden piikkiin.

                                                      Comment


                                                        #29
                                                        Poliisiautoihin tulee tarkkuus-DPF-mittarit (heti siihen tarkkuusalkometrin viereen). Saadaan samassa ratsiassa rattijuopot ja ynpäristönpilaajat pois liikenteestä, eikä tarvi lähteä viemään autoa Otaniemeen, kun tapaus sattuu kohdalle. :)

                                                        Comment


                                                          #30
                                                          Koska olet viimeksi nähnyt poliisiauton suorittamassa liikennevalvontaa? "Muiden tehtävien ohessa" ei lasketa :)

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X