Just teki polton,edellinen oli 220km sitten.2.0TDI
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
VAG päästöhuijaus dieseleissä
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Zac73 Näytä viestiJep, on normaalia, mutta ainakin 2.0TDi tapauksessa ennen päivitystä tuota ei juuri koskaan havainnut, päivityksen jälkeen se on välillä todella taajaa (erityisesti kun lämpötila heiluu nollan kahta puolen...Suomessa siis erityisesti jaksoilla elokuun loppu - joulu ja tammikuun puoliväli - juhannusviikko.. ;-).
Välttämättä ei mitään tekemistä päivityksen kanssa, jos lämpeäminen muista syistä vaan hidastunut (termari, vesiventtiilit, webasto jne.).
Comment
-
Vein auton A4 B9 2.0tdi q:n (2017) merkkihuoltoon ja ruksin kampanjat huoltovarauksesta pois. Avaimia viedessä tuli eteen kysymys, että miksi en halua kampanjoita suoritettavan. Kampanjakoodi on 23CY ja aiemmin siitä oli erwinissä tieto, että kyseessä on päästöihin liittyvä moottorin ohjelmistopäivitys. Huoltoa varatessa kävin vielä katsomassa tiedot kampanjasta, niin erwinissä ei ollutkaan enää tarkennusta. Ainoastaan "avoin kampanja 23CY".
Voi olla foliohattuilua, mutta ajattelen niin, että minulla on toimiva auto, johon en halua muutoksia. Olen ostanut auton käytettynä eikä ole tietoa onko siinä jotain ohjelmistoviritystä vai ei. En kuitenkaan halua ottaa riskiä siitä, että auto muuttuu käytökseltään tai ohjelmistopäivitys tuo jotain ongelmia mukanaan. Ehjää ei tarvitse mielestäni korjata
Sanoivat, että päivityksen voi jättää laittamatta, mutta siinä tapauksessa on allekirjoitettava lappu, jossa vahvistan, että moottorinohjausta on viritetty ja siksi en halua päivitystä. En allekirjoittanut lappua. Päivitys tehdään myöhemmin..
Comment
-
-
Englanninkielisten ja saksankielisten foorumien mukaan päivitys vähentää hiukkaspäästöjä ja lisää dieselin ja adbluen kulutusta. Jotkut väittävät myös auton muuttuneen tehottomammaksi ja adblue laitteiston vikaantuneen yms.
Luulin, että päästiin kompromissiin päivityksen suhteen kun sanoivat ettei tänään ehdi ja että tehdään myöhemmin kun en halunnut sitä lappua allekirjoittaa enkä halunnut päivitystä. Ajattelin, että myöhemmin eli käytännössä sitten jos/kun katsastuksessa tulee hylky.
Olivat sitten kuitenkin tänään tehneet päivitykset kysymättä. Vähän erikoista kun olin kahteen kertaan kieltäytynyt päivityksistä.
Ois varmaan tälläkin kertaa kannattanut suorittaa itse se huolto niin ei olis tarvinnut ärsyyntyä
Comment
-
Vaihtoehdot olivat siis suorittaa kampanja tai jättää suorittamatta ja allekirjoittaa lappu, jossa vahvistan allekirjoituksellani että auton moottorinohjausta on viritetty ja siitä syystä en halua päivitystä. En halunnut allekirjoittaa sellaista lappua, koska mitään tietoa ei ollut onko viritystä tai ei. Lisäksi jos huollon jälkeen tulisi jotain ongelmaa niin varmaan vetoaisivat tuohon moottorin virittämiseen
Comment
-
Olen ajellut nyt pari päivää tuon päivityksen jälkeen ja en tiedä olenko luulosairas, mutta voiko ohjelmistomuutos vaikuttaa auton käyntiääneen? Auto kuulostaa huomattavasti enemmän perinteiseltä dieseliltä. Mielestäni aiemmin ääntä ei juuri kuullut sisälle. Nyt kaupunkiajossa kuuluu
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ripo Näytä viestiVaihtoehdot olivat siis suorittaa kampanja tai jättää suorittamatta ja allekirjoittaa lappu, jossa vahvistan allekirjoituksellani että auton moottorinohjausta on viritetty ja siitä syystä en halua päivitystä. En halunnut allekirjoittaa sellaista lappua, koska mitään tietoa ei ollut onko viritystä tai ei. Lisäksi jos huollon jälkeen tulisi jotain ongelmaa niin varmaan vetoaisivat tuohon moottorin virittämiseen
Comment
-
Sama lappu, erotuksella, että minun versiooni oli koneellisesti jo ennen tulostusta ruksittu kohdat "moottorin ohjainlaite viritetty" ja "ohjainlaitteen päivitys jätetty suorittamatta asiakkaan pyynnöstä". Pyysin erikseen, että voinko saada lapun ruksilla "ohjainlaitetta ei ole viritetty". Siihen ei suostuttu
Ja todettakoon vielä, että asia on vielä jälkeenpäin käsitelty liikkeen kanssa. Tosiasiassa asiakkaalla on oikeus kieltäytyä päivityksistä ilman tuollaisia lappuja. Kampanja jää suorittamatta ja se on kiusallista merkkiliikkeelle varsinkin jos auto käy liikkeessä huollossa muuten. Merkkiliikkeen ja tehtaan väliset asiat ei ole asiakkaan ongelma, vaikka näin asia esitettiin.
Olin varautunut viemään auton ja avaimet aamulla. Ei tullut mieleen, että siellä joutuu jostain asiasta alkaa vääntämään. Jos olisin arvannut niin olisin ollut paremmin valmistautunut.
Comment
-
Tuo on vähän kyseenalainen tuo "Moottorin ohjainlaite viritetty". Sen pitäisi riittää, että järjestelmään laitetaan asiakkaan kielto ohjainlaitteeen päivityksestä. Syitä on tietysti rajallinen määrä, mutta mitä väliä sillä on miksi se kielletään.
Tottahan se on, että me auton omistajat ei omisteta kaikkea mikä autossa on, esim softat. Niihin lienee olevan vain käyttöoikeus tms.
Eri asia on vaikkapa tämä päästöhuijauspävitys, koska se käytännössä on viranomaisten pakottama. Onko nyt keskustelussa oleva jokin vapaaehtoinen päivitys vai liittyy päästöhuijauskeissiin?
Ja mitä oma kokemus on niin kyllä ohjelmistomuutokset voi vaikuttaa käyntiääneen.
Comment
-
Kyseessä siis on ainakin paperilla laadunparannuskampanja, mutta mitä se todellisuudessa on?
Liike antoi vähän ristiriitaisen kuvauksen tästä laadunparannuksesta:
Väite 1: Kyse on laadunparannuskampanjasta, joten auton toimintaan se vaikuttaa vain positiivisesti. Auto toimii paremmin ja siksi kampanja kannattaa suorittaa.
Väite 2: Ei liity Volkswagenin päästöhuijaukseen. Kyse on laadunparannuskampanjasta
Väite 3: Ohjelmistopäivityksellä hiukkaspäästöt vähenevät 20-30%. Kampanja on pakollinen trafin valvoma kampanja ja auto ei läpäise mahdollisesti tulevaisuudessa katsastusta jos sitä ei suoriteta
Jos kyse on vain laadunparantamisesta niin miksi trafi valvoo ?
Melkoisen tempun on ohjelmoija tehnyt kun hiukkaspäästöt vähenevät 20-30%, mutta auton tehoihin, vääntöön, adblue- tai dieselin kulutukseen tai komponenttien käyttöikään yms ei mitään vaikutusta.
Comment
-
Ainakin tämän sivun mukaan liittyy vahvasti päästöhuijaukseen.
https://www.baumeister-rosing.de/ea288_rueckruf_23cy/
Comment
-
Saattaisi verenpaine hieman nousta ja voluumikin tiukentua, jos pelkkä kieltäytyminen ei riitä. Onko auton omistajan oltava niin perehtynyt tekniikkaan, että voi sanoa onko auto viritetty vai ei? Voihan noista kieltäytyä senkin takia, jos auto toimii muuten moitteetta, eikä halua mitään uutta sinne.
Ei ne päivitykset aina paranna auton käytöstä.
Comment
-
Eihän tuota voi tietää. Epäilen, että jos olisikin edellisen omistajan ajalta tiedossa niin eivät kerro asiasta seuraavalle omistajalle ainakaan suoraan, koska tietosuoja-asiat. Sähköisen huoltokirjan tulosteiden kanssakin sai käydä vuonna 2020 väittelyä siitä, että saavatko he luovuttaa niitä edellisen omistajan ajalta vai eivät. Lopulta luovuttivat tulosteet aiemmista huolloista. Myöhemmin tajusin, että ne on vapaasti kenen tahansa tulostettavissa erwinistä jos luo tunnukset ja tietää alustanumeron.
Koko asiassa ärsyttää se, että jos vien vapaaehtoisesti auton huoltoon ja maksan rahaa huollosta niin minulla on asiakkaana oikeus päättää tehdäänkö autolle jotain muuta kuin tilattu työ. Liike voi suositella toimenpiteitä ja kertoa mahdolliset seuraukset jos suositusta ei noudateta. Sillä tavalla sen pitäisi mennä ja niin se olisi varmaan mennytkin jos olisin osannut olla täysin ehdoton. Tein virheen siinä, että suostuin lopulta siihen, että kampanja voidaan suorittaa mahdollisesti seuraavan huollon yhteydessä, koska liikkeen mukaan kyseisenä päivänä ei ehdi millään. Allekirjoittamassani huoltomääräyksessäkin, josta minulla on paperituloste, erikseen mainitaan, että asiakkaan pyynnöstä kampanjoita 23CY ja 23CY 01 ei suoriteta
Mitään parannusta ainakaan tuo päivitys ei auton käytökseen tuonut. Hirveän vaikea sanoa persdynolla, että onko auton tehoissa tai väännössä muutoksia. Auto kyllä liikkuu edelleen kun kaasua polkee, mutta sellainen tunne on, että ei ihan niin vaivattomasti liiku ja tuntuu reippaammin kaasutellessa kiertävän enemmän kierrosalueen yläpäässä. Toisaalta myös edelleen jurnuttaa n. 80-90 kilometrin tuntinopeudessa seiskavaihteella että meinaa hampaat pudota.
Comment
-
Voin tarjota vaihteistoon viritysohjelman, jonka kanssa hampaat pysyvät sijoillaan.
Tuo katsastuspelottelu on aivan höpölöpöä. Silloin kun tulee oikea takaisinkutsu kirjeellä kotiin, tilanne voi olla eri. Huollon yhteydessä viekkaudella yrittävät Saksassa pakollisia kamppiksia ajaa ihmisten autoihin. Yksikään niistä ei paranna auton käytettävyyttä, kun kontekstina on diesel ja jonkin sortin päästöasia.
- 1 like
Comment
-
Kyllä kummallista toimintaa ripon tapauksessa, ei meillä tulis kysymykseenkään ajaa päivityksiä ilman asiakkaan kirjallista suostumusta (lue: työmääräin allekirjoitettuna missä selkeästi käy ilmi että päivitystä ollaan tekemässä), vaikka sisarmerkin parissa puuhataankin. Kai tuosta joku voisi jonkinsuuruista mekkalaa jo nostaakin, tiedä sitten kuinka vakaa pohja sillä loppumetreillä sitten olisi. Faktahan kuitenkin on se, että niin kauan kun kamppista ei trafin tiedoissa näy virallisena takaisinkutsuna niin ei se myöskään katsastukseen vaikuta eikä täten velvoita asiakasta sitä teettämään. Sitä ei tosin tarina kerro josko maahantuoja sitä yrittäisi tulevaisuudessa ajaa pakolliseksi takaisinkutsukamppikseksi, aika näyttää.
Comment
-
Muistelen jostain lukeneeni että yhtiö sitoutui viranomaisille suorittamaan vapaaehtoisen kampanjan myös huijauksen ulkopuolisiin autoihin jollain toteutumisprosentilla. Siksi siis "laadunparannuskampanja". Mitä sitten jos tuo prosenttiluku ei täyty, saa arvailla.
Omassa CDUC MY12 koneessa muuten vaihtui kampanjassa (tai laatikkoremontin yhteydessä?) red line paljon alemmas. Muistelen että alunperin se oli kylmänä 5000-5200,, lämpimänä 5400. Nyt enintään 5k kesäkeleilläkin.
Comment
-
Tämäkin on periaatteessa jatkoa saagalle joka lähti liikkeelle jo 2015 tästä VAG-dieselgatesta?
Nyt siis EU-tuomioistuin on tenyt aivan käsittämättömän linjauksen, että ajon-aikaista mittaustapaa pitäisi soveltaa myös aikanaan penkissä NEDC:n mukaan mittattuihin autoihin?!
Siis aivan päätöntä - soveltaa retrospektiivisesti uutta (WLTP:hen vasta tulevaa?) mittaustapaa johonkin 10-15 vuotiaisiin autoihin, jotka ovat täyttäneet tuon ajan NEDC tai WLTP -vaateet asiallisesti.
Orggis uutinen Auto Bild Saksasta - ainakin Chrome käänsi suomeksi ihan sujuvasti:
https://www.bild.de/politik/inland/a...7199255c75152a
(valittevasti pääsosin maksumuurin takana)
Tästähän on "voohkannut" myös IL ym. tällä viikolla. Tässä oli kuitenkin sen verran "ansioita" että tarkennettiin mistä raja-arvoista olikaan kyse, eli puhutaan NOxeista:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset...1-992d6fa707db
Eli koskisi lähinnä:
- 2009 Euro 5a
- 2011 Euro 5b
- 2014 Euro 6...
Pitääkö em. ikäisen dieselin omistajan olla siis huolissaan? Vai tiedetäänkö että Audin dieselit (VAG) läpäisee myös nämä testit...?
(Vai voimmeko luottaa siihen että vähintään fransmannit joiden autoista pääosa dieseleitä, nousisivat tästä barikaadeille, ja yleislakon myös tämäkin päätös jouduttaisin pyörtämään..;-)
Comment
-
Jos nyt tulkitsin oikein niin tuo laittaisi käyttökieltoon kaikki euro 5 ja ainakin suurimman osan euro 6 päästöluokitelluista diiseleistä. Siinä on niin paljon autoa että ei mitään realistista mahdollisuutta toteuttaa. Pelkästään Suomessa on liikennekäytössä noin miljoona dieselkäyttöistä henkilö ja pakettiautoa. Keski-iän ollessa 12.8 ja euro 5 tuli voimaan 2009 eli pelkästään Suomessa heilahtaisi arviolta 5-700 tuhatta autoa käyttökieltoon.
En jaksa uskoa että toteutuisi
Comment
-
vier Tuota mietin itsekin, ja Autoliiton kommentti (alla linkki) pitkälti vahvistaa asian: Suomen valtiolla ei ole mitenkään varaa lunastaa 0.5 - 1 miljoonaa autoa käyttäjiltään romutukseen, edes "kohtuullisella korvauksella". Täysin järjetöntähän se olisi ihan kaikkien kannalta. Juridisesti siihen korvaukseen olisi kuitenkin velvollisuus, koska nämä ovat EU-tyyppihyväksyttäjä ym. olleet.
Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton (moottori.fi)
Comment
-
Mä niin jo nään, kuinka verottaja ja autoalan keskusliitto keksii jonkun todella hyvän tavan hoitaa korvaus maksamatta varsinaisesti mitään :D Joku verohelpotus uutta ostavalle ja muille luu käteen :P No kattellaan, mutta on kyllä mielenkiintoista menoa... Tuli käytyä lomareissula Californiassa viikko takaperin ja siellä kaikenlaista nähneenä en pysty enää suhtautumaan näihin vihersekoiluihin enää millään järkevällä tavalla. Puoliksi vitsinä vois todeta, että täällä voitais ihan hyvin katsella seuraavat 15 vuotta, että aikooko kukaan oikeesti tehdä mitään, ennen kuin vedetään itsemme hirteen maailman pelastamiseksi. Ei oo mailmassa niin pientä tai suurta ongelmaa, etteikö sitä voitais verottaa kuntoon.
Comment
-
Eikös tässä https://www.iltalehti.fi/autouutiset...f-a0b666661194 käy ilmi jotta tuo oli saksalaispopulistin omaa aivopierua
- 1 like
Comment
Comment