Osaisikohan joku kotimainen asiantunteva moottorin/laatikon digituunaaja poistaa ongelman? Se tietysti maksaa jonkun verran mutta, jos Audin vastine tähän on em. lausunnon mukainen (kaikki toimii normaalisti) niin ehkä pääsisi kuitenkin helpomalla...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
VAG päästöhuijaus dieseleissä
Collapse
X
-
Vieras
Voi olla vaikea poistaa juuri tuota ongelmaa, toki vertailemalla sitä ihan alkuperäistä toimivaa softaa ja tuota huonosti toimivaa, se voisi onnistua. Helpointa olisi vain vetää nyt päälle se vanha toiminut maailman tuhoava versio ja auto toimisi taas kuten pitääkin.
Comment
-
Jos luin oikein, niin Kaiman Audiin saatiin ensin flashattua laatikon softa ja jostain syystä moottorin ecuun ei uusi softa ollut tarttunut. Seuraavalla yrityksellä saatiin päivitettyä ecu, mutta lopputulos ei silti ollut entisenkaltainen. Kokeilematta on siis kombo, jossa downgradettaisiin laatikon softa. Riittäisikö tuo palauttamaan toiminnan mukavuusalueelle vai pitääkö ecuunkin saada vanha softa?
Tätä lukiessa pitää olla tyytyvainen, ettei perheessä ole kuin C5 sukupolven Audeja.
Comment
-
No niin siinä reklamaatiovastineessa lukee, en ollut kuullut ennen.
Mutta minun käsittääkseni (kaikki kuultu tiskiltä) laatikon ohjelmaa ei ole päivitetty missään vaiheessa, vaan ainoastaan ECUn kanssa on touhuttu. Vaihdeloota ainoastaan nollattiin opittujen arvojen osalta silloin ekan päivituksen jälkeen kun se oli niillä viikon tutkittavana. Ja tosiaan mitään käsitystä mulla ei tietenkään ole mitä oikeasti siellä on tehty, mutta näin mulle sanottiin..tai ainakin näin muistan kuulleeni.
En tiedä mitä silloin ekassa päivityksessä tapahtui, mutta se tapahtui todella monelle. Kuulin yhtä kautta että jopa yhden audicenterissä töissä olevan oma auto oli seonnut. Olisi mielenkiintoista jututtaa tätä kaveria näiden päivitysten jälkeen, että kuinka sinisilmäisesti uskoo teknisen puolen jargonia.
Kyllä itellä ottaisi koville tuollainen työ, kännihän siinä pitäisi kiskaista joka ilta, että unohtaa edes hetkeksi mitä taas päivällä tuli puuhasteltua ja vastailtua asiakkaille...
Onko normaalia että auto menee 60 km/h nopeutta kutosella? On.
Onko normaalia että auto menee 70 km/h nopeutta vitosella? On.
Onko normaalia että auto menee 70 km/h nopeutta seiskalla? On.
Onko normaalia että auto vaihtaa alamäessä pienempää kesken vakionopeussäätimellä tehdyn kiihdytyksen, joka on jatkunut samalla vaihteella jo 10 km/h ajan? On.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viesti
Tätä lukiessa pitää olla tyytyvainen, ettei perheessä ole kuin C5 sukupolven Audeja.
Onhan tuo aika ankeaa hoitaa tuon hintaisen auton tuotekehitys ja testaus loppukäyttäjillä. En tiedä sitten kuinka paljon enemmän premiumia pitäisi olla että voisi luottaa tuotteen toimivan nyt ja myös huoltokäynnin jälkeen. Rolls Royce?
Comment
-
Audin sloganhan on: Vorsprung durch Technik. Sen suomennos: loppukäyttäjä testaa.
Näinhän se aina menee jos tahtoo olla tekniikan edelläkävijä. Kaikella on hintansa. Esimerkiksi Volvon 900-sarjan Classic-malleissa alkoi olla lapsentaudit korjattu ja hinta/laatu-suhde parhaimmillaan.
C5 rules :D Ei ole CAN-väylää (tai on, mutta sitä modulien välistä ei lasketa). VCDS:n (siis VAG-COMin) ikivanhalla versiolla tulee toimeen ja huollot pystyy tekemään itse. Vähän kyllä hirvittää ne käsivarren paksuiset johtoniput siinäkin verrattuna esim vahnakoppaiseen Escorttiin. Nytkin Allun mittariston takaa kuuluu jotain epämääräistä rapinaa jossain ajotilanteessa. Onkohan syynä se rele, joka kytkee ECUn OBD-II väylään tjms? Pitää laittaa skooppi kiinni ja alkaa ihmettelemään.
Comment
-
Onkohan se auto ylipäätään kunnossa? https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...95#post1874195
Mulla oli B6 1.8T alaväännöt väsyneen turbon takia hukassa ja cruisen oli tosi paha pitää nopeutta vakiona. Automaattivaihteisena olis varmasti vaihtanut pienempää vaihdetta.
BiTDI pitäis olla huippuväännöt 650Nm 1450-2800rpm. Tuolla logitetuissa ahtopaine-arvoissa oli täydet ahdot vasta 2100+rpm. Ja kaikki videot oli cruisen kanssa, toimiiko se ilman sitä kunnolla, suostuuko pitämään isot vaihteet päällä pienillä kierroksilla ja jaksaako mennä? Kyllä toi mun oma auto varsin pienillä kierroksilla menee oli ylä- tai alamäki, tietty jossain vaiheessa vaihtaa pienemmälle ja alamäessä vaihtaa pienemmälle moottorijarruttaakseen. Ymmärrän tietysti että jos toimi ennen ohjelmistopäivitystä paremmin mutta eihän tota päästöhuijaus-softaa ole suunniteltu kuin ehjälle moottorille.
Mätsääkö tuo vaihteiden vaihtelu siihen että auto saisi pidettyä hetkellisen kulutuksen pienenä vai karkaileeko sekin suureksi?
Ja niin vielä... kuulin huhun että ainakin Saksassa "laadunparannus"-ohjelmoinnit ulottuisi 3.0TDI elinkaaren alkupäähän, joten tosta jos mennään pitemmälle niin ollaan C5:issa. :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viestiOsaisikohan joku kotimainen asiantunteva moottorin/laatikon digituunaaja poistaa ongelman? Se tietysti maksaa jonkun verran mutta, jos Audin vastine tähän on em. lausunnon mukainen (kaikki toimii normaalisti) niin ehkä pääsisi kuitenkin helpomalla...
Pidän aika todennäköisenä, että myös askin softa on päivittynyt. Jos on vanhoja vikakoodilukuja tallessa, niin niistä voi koittaa tunnisteita katsella. Joko VAG varaosanumero tai versionumero "00xx" on saattanut vaihtua.
Btw ainakin yhdessä tapauksessa ECU:n nro on muuttunut ko. päivityksessä ja siis muuten kuin versionumeroltaan.
Tässä ei ole kyseessä auton mekaaninen vika. Sen verran paljon näitä päivityksen jälkeen sekoilevia bitdi nyt on.
Comment
-
Siis tuo toisen topicin logitus liittyi siihen jos joku olisi tiennyt millaisia arvoja tuollaisessa autossa kuuluisi olla vakiona. Tämä oli vielä silloin kun auto toimi täysin normaalisti, siinä oli ajamisen iloa ja suunnittelin ohjelmointia huvikseni. Halusin vain varmistaa että jos sen vien ohjelmoitavaksi, niin vehje olisi kutakuinkin täysitehoinen. Kun jotkut paikat vaan lataa viritysohjelman ilman koeajoja.
Mielestäni joku täyskaasulogitus ei liity ihan hirveästi siihen miten auto käyttäytyy ja sekoilee hissutteluajossa.
No paljonpa tuohon kysymykseen tulikin vastauksia...
Auto toimi täysin normaalisti ennen päivitusta.
Ekan päivituksen jälkeen se toimi normaalisti 82 °C jäähdytysnesteen lämpötilaan asti, kunnes alkoi arpomaan vaihteita hullusti. Myös ilman vakkaria piti korkeita kierroksia.
Hyvinkään Audicenter tutki autoa viikon tuon jälkeen, ei löytänyt vikaa ja palautti auton "toimivana", vaikka se oli ihan yhtä sekaisin kuin heti ohjelman latauksen jälkeen.
Toisen päivituksen jälkeen auto huudattaa kylmänä konetta isoilla kierroksilla, arpoo 70 km/h nopeudessa vaihteita miten sattuu, vaatii 130 km/h nopeutta että lyö kasin sisään ja sitten kun jäähdytysneste ja öljynlämpö on 90 °C niin auto alkaa käyttäytymään normaalisti. Tänään tähän meni maantiellä 26 km. Eilen yli 40 km, kun ajelin pk-seudulla.
Autoni on varmasti rikki, väljä ja loppu. Ja turbokin, ellei molemmat, on loppu kun B6 1.8teestäkin oli.
Mutta. Kun muiden ehjät autot käyttäytyy aivan identtisesti, niin se se kumma juttu onkin!
Ja marmorin mukaan tuo käytöshän on täysin normaalia ja kuuluu asiaan. Mun mielestäni se vaan on noloa, kun firma jää kusetuksesta (päästöhuijaus) kiinni, niin se ei hoida asiaa mallikkaasti kuntoon.
edit: Kiitos Porkkis välihuudostaViimeksi muokannut Palehti; 25.3.2020, 10:09.
Comment
-
Niin, jos et sitä pointtia tuosta minun viestistä saanut niin eihän se vaihdelaatikko voi toimia normaalisti (pitää pieniä kierroksia) jos vaikka se pienempi turbo olisi jostain syystä rikki tai toimisi huonosti. Ihan esimerkkinä tuo minun entinen auto miten cruise käyttäytyi jos ei ollut alavääntöä - ei argumenttina eikä perusteena. Jos ei olis kunnolla (tehtaan määritelmän mukaan, sitä kai se laatikko lukee) alavääntöä niin sillon se laatikko toimisi normaalisti vaihtamalla pienempää vaihdetta jos moottori ei jaksais autoa alakierroksilla viedä? Niinkuin K Auto sanoo.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viestiPidän aika todennäköisenä, että myös askin softa on päivittynyt. Jos on vanhoja vikakoodilukuja tallessa, niin niistä voi koittaa tunnisteita katsella. Joko VAG varaosanumero tai versionumero "00xx" on saattanut vaihtua.
Ennen:
Engine:
Part No SW: 4G0 907 589 D HW: 4G0 907 589 B
Component: 3.0BTD EDC17 H23 0001
Auto trans:
Part No SW: 4G0 927 158 AK HW: 0BK 927 156 AM
Component: 0BK 30RTDIRdW H19 1003
Jälkeen:
Engine:
Part No SW: 4G0 907 589 F HW: 4G0 907 589 B
Component: 3.0BTD EDC17 H23 0008
Auto trans:
Part No SW: 4G0 927 158 AK HW: 0BK 927 156 AM
Component: 0BK 30RTDIRDW H19 1015
Comment
-
CVUA:
Ennen:
Engine:
Part No SW: 4G0 907 589 D HW: 4G0 907 589 B
Component: 3.0BTD EDC17 H23 0001
Auto trans:
Part No SW: 4G0 927 158 AK HW: 0BK 927 156 AM
Component: 0BK 30RTDIRdW H19 1003
Jälkeen:
Engine:
Part No SW: 4G0 907 589 F HW: 4G0 907 589 B
Component: 3.0BTD EDC17 H23 0008
Auto trans:
Part No SW: 4G0 927 158 AK HW: 0BK 927 156 AM
Component: 0BK 30RTDIRDW H19 1015
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viestiNiin, jos et sitä pointtia tuosta minun viestistä saanut niin eihän se vaihdelaatikko voi toimia normaalisti (pitää pieniä kierroksia) jos vaikka se pienempi turbo olisi jostain syystä rikki tai toimisi huonosti. Ihan esimerkkinä tuo minun entinen auto miten cruise käyttäytyi jos ei ollut alavääntöä - ei argumenttina eikä perusteena. Jos ei olis kunnolla (tehtaan määritelmän mukaan, sitä kai se laatikko lukee) alavääntöä niin sillon se laatikko toimisi normaalisti vaihtamalla pienempää vaihdetta jos moottori ei jaksais autoa alakierroksilla viedä? Niinkuin K Auto sanoo.
Comment
-
Oudolta se tuntuu, jos neljästä autosta, eri kilometrimäärillä, kolmen viikon sisällä hajoaisi sama turbo.
Kaikissa yhteisenä tekijänä on tehtaan määräämä päästöpäivitys ja sama moottorikoodi. Tämän jälkeen kaikilla oirekuvaus autosta sama.
En tiedä, kuinka pitäisi sanoa, en vain usko rikkoutuneisiin komponentteihin tässä tapauksessa.
Ohuelti harmittaa, etten VCDS:llä logitellut autoa niin huolellisesti, jotta olisi jäänyt moottorin ja laatikon eri softaversiot talteen.
Viimeksi muokannut Pönni; 26.3.2020, 08:10.
Comment
-
Ohessa mun auton koodit.
Saakeli, en oo ottanut 1. päivityksen jälkeen koodeja talteen, vaikka autoa siinä vaiheessa jopa vähän madalsinkin.
Eli vasemmalla tilanne ennen tätä kaikkea ja oikealla tämänhetken tilanne.
Ei oo nyt vehkeitä pastettaa koodeja tänne suoraan. Pahoittelut kuvasaasteesta.
edit: sekoilua vähennetty...Viimeksi muokannut Palehti; 26.3.2020, 10:07.
Comment
-
Näyttäisi laatikkosoftan osanumero muuttuneen aika isolla kädellä. Eri autoja nämä faceliftit toki moottorin suhteen, mutta näyttäisi ettei CVU-koneisissa ole muuttunut ainakaan laatikkosoftan osanumero, ainoastaan revisio vastaavassa päästöpäivityksessä. Omassa on päivitys tehty jo Saksassa, mutta lopputuloksena yhtenevät versiot on nyt kun välkyn Compessa.Viimeksi muokannut Harjula; 31.3.2020, 13:32. Perustelu: Tarkennettu omat kommentit koskemaan laatikon softan osanumeroa.
Comment
-
Onhan noissa muuttunut myös koneen softan osanumero 589D > 589F. Versionumero eli revisio on tuo 0001 ja 0008.
Myös Pasilla 589C > 589G.
Protoilen mieluusti ekan auton kanssa, joka aiheen tiimoilta pihaan ajetaan. Homma on riskitön, koska nykytilasta voi ottaa täyden varmuuskopion.
Vaihteistoonkin löytyy mahdollisuus palauttaa 4G0927158AK versiosta 1015 verisioon 1005 tai 1009 mutta ei 1003. Tällaista vanhemman ajoa uudemman päälle en ole koskaan tehnyt 8HP askiin, joten siinä on kyllä mentävä asiakkaan riskillä. Varmuuskopiota ei saa otettua.
Myös 158AA löytyy 1004 1005 1006 1008 mutta ei 1003
Comment
-
Sain tuossa tovi sitten puhelun Pörhöltä. Huoltoneuvoja totesi maahantuojan/tehtaan tunnistaneen ja tunnustaneen vian.
Sen näkee ensi viikolla 9.4. mikä softaversio sieltä ladataan autoon.
Kommentit olivat toiveita antavia, mutta toivottavasti sieltä ei lyödä samaa softaa, mikä Pasin autossa.
Kerron kommentit sitten, kun softa autossa ja ajossa.
Comment
-
Sain juuri AC:ltä kutsun tuoda oman bitdi-autoni laadunparannuspäivitykseen.
Taidan viedä vasta kun on pakko, eli juuri ennen katsastusta.
Comment
-
Laitan tänne myös ylös:
Address 01: Engine (J623-CGQB) Labels: None
Part No SW: 4G0 907 589 G HW: 4G0 907 589
Component: 3.0BTD EDC17 H21 0003
Revision: 57H21---
Coding: 122A4012057601020000
Shop #: WSC 20946 004 1048576
ASAM Dataset: EV_ECM30BTD0114G0907589G 001003
ROD: N/A
VCID: 3878E4AB83576AE196F-806D
Address 02: Auto Trans (J217) Labels: 0BK-927-156.clb
Part No SW: 4G0 997 749 B HW: 0BK 927 156 AM
Component: 0BK 30RTDIRdW H16 1001
Revision: --H16---
Coding: 000001
Shop #: WSC 00000 000 00000
ASAM Dataset: EV_TCMAL551211 002022
ROD: EV_TCMAL551211_AU48.rod
VCID: 3A7CFEA3BD5B78F160B-806FViimeksi muokannut Pönni; 6.5.2020, 13:25.
Comment
Comment