Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
VAG päästöhuijaus dieseleissä
Collapse
X
-
-
Pitääkö noita ny ruveta korjaamaan, mitä se kuluttajaa haittaa vaikka onki päästöjä enemmän? Varmaan vaan nuhasemmaks auto menee. Nuo viherpiipertäjät on pistäny auton valmistajat niin kusiseen tilanteeseen, että taatusti on kusessa kohta muutkin valmistajat. Ympäristöä jos ajatellaan niin ei oo tainnu päästörajoituksien laatijat asioita isommin ajatella, autot rikki useammin ja paalaamossaki nopeammin. Tosi ympäristöystävällistä.
Comment
-
Erikoiseltahan se kuullostaa jos pienellä päivityksellä saataisiin asia kuntoon ilman että auton tehot tai moottorin käyttäytyminen muuttuu. Jos näin olisi tehtävissä helposti niin miksi se alunperin jätettiin tekemättä ?
Comment
-
Päästösyklissä tehoja ei käytetä joten maksimiteho- ja vääntö ei vaikuta asiaan mitenkään. Kovemmassa kiihdytyksessä ei tosimaailmassa yksikään diesel läpäise päästörajoja. Yksi hyvä syy miksi on tehty kuten on tehty löytynee siitä että todellinen kulutus on matalampi kun noxit ovat korkeammat. CO2 luvuthan on lähes autossa kuin autossa vääristellyt ja todellinen kulutus on 25-50% syklikulutusta korkeampi. Asiakkaan etu on kuitenkin ollut se että todellinen kulutus on lähempänä syklikulutusta vaikka noxit meneekin yli.
Comment
-
Hieman harmittaisi jos olis joku esim 700e softa ecussa ja sitten tällaisen takia sen menettäisi.
Comment
-
Vieras
Jos jotain päivityksiä alkaa tulemaan tehtaan suunnasta, niin katsotaan sitten tilannetta uusiksi.
Comment
-
-
Täällä on oikeitakin asiantuntijoita paikalla ja heiltä kysyisinkin: vaikuttaako SOI (start of injection) kartat merkittävästi dieselin palolämpöön? Olisko nuo arvot siis pienemmällä ennakolla Vw:n testipenkkiohjelmassa, jotta lämpöä ja NOx:eja saadaan alemmas. Väheneekö teho nykyisestä näillä kierros- ja kuormitusalueilla, jos testipenkkiasetus tehdään pysyväksi?
Luvatuista maksimitehoista ja väännöistä ei tarvitsisi tinkiä ja ehkä vältettäisiin korvaukset sen suhteen. Vääntökäyrä olisi kumminkin eri muotoinen ja käytännnössä litrasta dieseliä saataisiin vähemmän tehoa. Olenko ihan hakotiellä tässä?
Comment
-
Eikös tossa Aamulehden jutussakin taas sekoiteta asioita USA-Eurooppa akselilla? Siellä on omat määräyksensä ja Euroopassa omansa. Eikös nuo kaikki VAG:it ole Euroopassa selvittäneet täällä vaadittavat testit, jotka lienevät erilaisilla spekseillä kuin jenkeissä? Onko siinäkin nyt joku ongelma?
Ja aiempiin kommentteihin viitaten, niin eikös auton kulutukseen ajossa vaikuta suurimmalta osin kuskin pohje eikä mikään softa tai asetus?
Comment
-
Tänään kolahti sähköpostiin VV-auton asiakastiedote, jonka mukaan korjauskampanja aloitetaan jahka sille on saatu viranomaislupa.
Eli kyllä jotain on tapahtumassa täälläkin maassa.
Ohessa kopio postista:
Tietoa Volkswagenin dieselmoottoreista
Hyvä Volkswagen-asiakkaamme
Olemme harmissamme ja pahoillamme Volkswagenin dieselmoottoreissa esiintyneiden epäselvyyksien vuoksi.
Volkswagen AG tekee täysillä töitä selvittääkseen tietyissä dieselmoottoreissa käytettyyn ohjelmistoon liittyvät epäselvyydet. Tapausta koskevien Volkswagen-henkilöautojen määrä Suomessa on nyt selvitetty.
• Suomessa tapaus koskee 26 215:ta Volkswagen-henkilöautoa.
• Autot ovat teknisesti turvallisia, ja niillä voi ajaa normaalisti.
• Teknisiä ratkaisuja selvitetään parhaillaan, ja niistä tiedotetaan lokakuun aikana.
• Korjauskampanja voidaan aloittaa, kun sille on saatu viranomaislupa.
Volkswagen AG:n sisäisessä tarkastelussa on selvinnyt, että Suomessa tapaus koskee 26 215:ta jo liikenteessä olevaa Volkswagen henkilöautoa, jotka on varustettu tyypin EA 189 -dieselmoottorilla. Tapaus ei koske niitä dieselmoottoreita, jotka eivät ole tyyppiä EA 189. Tapaus ei myöskään koske bensiinimoottorisia Volkswagen-autoja. Volkswagen AG on jo aikaisemmin kertonut, ettei asia koske uusia autoja, jotka on varustettu Euroopan laajuisesti voimassa olevan EU6-normin mukaisella dieselmoottorilla.
Volkswagen huolehtii asiakkaistaan
Asiakkaisiin, joita asia koskee, otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti ja tällä hetkellä tapaus ei aiheuta asiakkaalle toimenpiteitä. Volkswagen AG esittelee tekniset ratkaisut viranomaisille lokakuun aikana ja hakee hyväksynnän kunkin EA 189 -dieselmoottorityypillä varustetun mallin mukaisille toimenpiteille. Tämän jälkeen asiakkaille ilmoitetaan teknisestä korjausratkaisusta, ja autot korjataan valtuutetuissa Volkswagen-korjaamoissa. Teknisestä korjausratkaisusta ei luonnollisestikaan koidu kustannuksia asiakkaalle.
Että näin.
Comment
-
Ja jos on softattu auto, niin miksi ylipäätään hakisi tuon tehtaan päivityksen? Tuskinpa viranomaisilla on pääsyä katsomaan, onko takaisinkutsu tehty. Ja huijaussoftan ei pitäisi aiheuttaa tunnontuskia, jos on softatulla autolla palloa pilannut jo ennen tätä härdelliä.
Comment
-
Ite ajattelen että oli softattu tai ei, niin jos on Euroopan normien mukaan läpäissyt katsastuksessa, ei pitäisi olla ongelmaa koska mitataan kuitenkin osittain eri asioita kuin Jenkeissä. Voin toki olla väärässä.
JA selvittävätkö onko kaikki "korjauskehoituksen" saaneet autot käyneet päivityksessä jolloin voisi olla hylkäysperuste katsastuksessa jos ei ole päivitetty, vaikka ei täällä mitattaviin arvoihin vaikuttaisikaan.
Comment
-
Katsastuksessa mitataan vain savutus, ei siis typen oksideja, häkää eikä HC arvoja. DPF:llä varustetuissa autoissa katsastuksessa mitatut "päästöt" ovat siis käytännössä 0. Skandaalin aiheena on siis moottorin tyyppihyväksynnässä (olikohan oikea ilmaisu?) mitattavat päästöt, jotka siis periaatteessa mitataan vain yhden kerran ja sitten moottori on hyväksytty käytettäväksi eri autoissa. Ymmärtääkseni jenkeissä riittää pelkkä valmistajan ilmoitus, mutta siellä valvotaan asiaa pistokokein, joista tämä koko juttu on lähtenytkin liikkeelle.
Muakin kiinostaisi tieää, kuinkahan palolämmöt käytännössä on saatu alaspäin, jotta NOx arvot saadaan riittävän alas. Pakokaasujen takaisinkierrätys lienee yksi mikä tulisi muuttumaan korjaus softassa?
Jostakin artikkelista luin, että typen oksideja vähennettäisiin myös ruiskuttamalla noin kerran minuutissa löpöä katalysaattorille, vähän samaan tapaan kuin nokea hiukkasloukusta poltettaessa. Tästä myös kiinostaisi tietää lisää. Tämä keino tietysti lisäisi kulutusta ja sitten olis taas hiilidioksidi päästöt jotakin muuta. Ja sittenhän alkais verorumba, joten liekö edes madollinen korjauskeino?Viimeksi muokannut nomoreford; 1.10.2015, 06:20.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viestiJa jos on softattu auto, niin miksi ylipäätään hakisi tuon tehtaan päivityksen? Tuskinpa viranomaisilla on pääsyä katsomaan, onko takaisinkutsu tehty. Ja huijaussoftan ei pitäisi aiheuttaa tunnontuskia, jos on softatulla autolla palloa pilannut jo ennen tätä härdelliä.
Comment
-
Volkkari on fiaskon keskiössä, mutta Audin uutisessa informaatiota oli tuiki vähän, lueteltiin vain likimain kaikki mallinumerot, ja kokonaismäärä. Ei kuitenkaan mitään tarkempaa tietoa onko tämä Audissakin 1.6 ja 2.0 dieseleihin rajautuva, eikä myöskään vuosimalleista mainintaa?
Voiko päätellä että koskee Audissakin vain moottoria Ea189? (Onkohan se edes samalla tyyppinumerolla...)
Edes yhtiön sivuilla, esim. lehdistötiedotteissa ei puhua pukahdeta aiheesta yhtään mitään:
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases
Onko joku löytänyt asiasta jotain faktaa, tai saanut autoaan koskien lisäinfoa suoraan Audilta?
Comment
-
Taitaa osa Poliisin maijoistakin käydä ohjelmoitavana elleivät jonkun poikkeuksen keksi siihenkin? Eikös noissa kuitenkin ole WV TDI, ja mitä todennäköisemmin juuri tuon tyyppinen? En ole pellin allekatsonut, mutta tokkopa noita niin paljon on kustomoitu että moottorikin olisi ihan omaa "Suomi" tyyppiä.
Comment
-
Turhaa tässä on kenenkään panikoida. Kukaan ei pakota käymään softauttamassa autoaan, ja jos Suomessakin niitä korjattavia on about 26000 pelkästään volkkareina niin kyllä tossa hetki menee joka tapauksessa.
Ja ei se auto edelleenkään ole rikki, sillä voi ihan ajaa kuten ennenkin.
Comment
-
Missään ei puhuta V6 3.0TDI:stä . Juuri vaihtamassa 2009 malliseen tuolla padalla olevaan autoon... mietityttää
Comment
-
Juu, ei hajoa. Mutta miettii vaan että kun mahdollinen takaisinkutsu tulee ja mahdollinen uusi softa niin paljonko sitä joutuu tehosta luopumaan. Ja jos sen jälkeen optimoi niin niistä ei vielä tiedä kukaan miten homma toimii. ja mistä sitä tietää missä vaiheessa esim A4 B8 3.0TDI on muuttunut Euro5 normiin. Jouni, tiedätkö sinä onko sun profiilin auto Euro5 vai Euro4
Comment
-
Auton vaatimustenmukaisuus todistuksessa on merkitty päästöissä käytetty normin direktiivi, moottorin tyyppi CCWA ja Euro4. DPF:lla varustettu. Katselin, että NOx:n mukaan pitäisi mennä läpi jopa Euro5:sta, mutta ei ole ollut hyväksyntä hetkellä vielä olemassa niitä rajoja.
Comment
-
Tapaus koskee VAIN Volkswagen-konsernin EA189 -dieselmoottoreita, common rail TDI iskutilavuudet 1.2, 1.6 ja 2.0 ja Euro5 päästönormit. Ei koske mitään muita koneita. Softapäivitys on oletettavasti "tavallinen korjaamokampanja" ei takaisinkutsu. Softauksiin mä en lähde ottamaan kantaa.
Katsastuksen päästötestausten kanssa näillä moottoreilla ei ole mitään ongelmia, eikä ole ollut Amerikassakaan. Jos jotain kiinnostaa oikeasti tutustua asiaan iltapäivälehtiä syvällisemmin niin kannattaa selailla tuo West Virginia Universityn tekemä tutkimus mistä tämä koko asia sai alkunsa.
Uutena suomeen myytyjä tämä korjaus tulee koskemaan näin montaa autoa:
Volkswagen-henkilöautot 26 215
Audi 13 896
SEAT 2 401
Volkswagen-hyötyautot 4 612
Comment
Comment