Ja kun luet vähän taaksepäin kuten esim. viesti 604 vika on ollut. Arton autoon marmori on päivittänyt useamman kerran softaa ennen erikoismurojen asennusta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
VAG päästöhuijaus dieseleissä
Collapse
X
-
Kauppalehdessä artikkeli: "EU kehottaa Volkswagenia maksamaan korvauksia päästöhuijauksesta kaikille eurooppalaisille asiakkailleen"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/e...2-1d5e375efa10
Comment
-
Saapa nähdä tuleeko korvauksia Saksan ulkopuolelle koskaan maksuun, vaikka EU kehottaakin maksamaan...
Hyvä kysymys on myös _kenelle_ korvauksia maksetaan koska tälläinen ajoneuvohan voi olla vaikka jo 5. omistajalla... Nykyinen ei välttämättä ole edes tietoinen mistään "päästöpäivityksistä" jotka on tehty jo aiemmin omistajan aikana... hintalappu tässä on jo nyt VAG-konsernille ihan posketon 32.000.000.000 euroa....
Onko muuten tietoa että onko tähän "alkuperäiseen" ongelmakoneeseen eli EA189 tullut uusi softaversioita tarjolle?
Sellaisia missä ei esim. olisi sitä turhaa jälkipolttoa aina 0C -asteen tienoilla.
Tuli vaan mieleen kun olen varailemassa K-Autoon aikaa toiseen ohjelmointiin (ohjaustehostimen ohjausmoduulin softat pitäisi uudelleen flässätä)
niin olisi kiva tietää näkeekö jostain (omatoimisesti jopa) auki olevat päivityskamppikset? Tai ylipäätään tarjolla olevat tuoreemmat softat...
(Auto tagin -12 4G/C7 2.0TDi).
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viestiKyllä kannattaa hoitaa pois. Korvauksia tuskin saat menetetystä softasta, ainakaan ilman tappelua mutta muuten kannattaa hoitaa pois. Itse asiassa tällä hetkellä kaikkien 3.0TDI koneilla ajavien 4G tai 4H koppa kuskein on syytä ottaa luuri käteen ja soittaa marmorille ja kysyä kampanjasta. Lähes viikottain pitää passittaa ennen voimasoftan laittoa asiakkaat ensin marmorille päivityksiin ja sitten vasta meille. Ja päivitysten jälkeen ajoa muutama sata kilometriä, että kaikki toimii.Viimeksi muokannut KVikstedt; 30.10.2021, 20:00.
Comment
-
Mut jos on merkkihuollettu auto niin siellä saattaa hyvinkin olla ohjelmointeja laskureissa. Kait se pitäis tietää mikä tuo päivitetty versionumero on että voi yrittää jäljittää onko oma auto päivitetty?
Luulis että melkeen helpoin olis soittaa merkkiliikkeeseen ja kysyä?
Comment
-
MY 2/12, 4G 3.0 tdi CDUC tehty kampanja 23Z2 , ei ole Trafin listalla eikä pakollinen.
vanha:
Address 01: Engine (J623-CDUC) Labels:. 059-907-401-V2.clb
Part No SW: 4G0 907 401 F HW: 4G0 907 401
uusi:
Address 01: Engine (J623-CDUC) Labels: None
Part No SW: 4G0 997 401 HW: 4G0 907 401
Laatikon softa ei muuttunut.
Vauhtipyörää ja uutta kytkintä odotellessa...
Comment
-
Kävin teetättämässä tuon saman kampajan omalle autolle (A8 4H 4.2tdi 2010, CDSB).
En vielä katsonut tarkemmin mitkä softat päivitettiin, mutta ilmeisesti myös laatikko. Käytännössä nyt liikkeelle lähdetään 2 vaihteella. Uusi softa lyö heti kun auto vähänkin liikahtaa 2:sen sisään. Ennen ajoi 1 vaihteen ihan normaalisti läpi, kun lähti normaalilla kevyellä kaasulla.
Ajossa ei mitenkään haittaa. Melkein mukavampi näin, kun yksi vaihto jää ikään kuin pois.
Edit: Nyt kun on ehtinyt enemmän tutustua käytökseen, niin uusi softa selkeästi priorisoi 2 ja 4 vaihdetta ainakin ylöspäin vaihdettaessa. Käytännössä 1 skipataan kokonaan ja 3:lta hypätään 4:selle todella nopeasti ja alhaalla. Loput vaihteet toimivat kuten ennenkin.Viimeksi muokannut jasso; 4.2.2022, 11:25.
Comment
-
Tuon 23Z2 jälkeen oli hiukan ristiriitainen olo mitä se vaikutti. Nyt uuden vauhtipyörän, kytkimen ja mekatroniikan jälkeen ainakin on hyvän tuntuinen. Sopeutus (adaptiivisuus) lienee vielä tekeentymässä, joskus äkkilähdöissä tuntuu oudolta.
Ainakin seuraavat ominaisuudet poistuivat:
- jurnutus autoholdila (liikaa vetoa, loppuu kun painaa jarrua, ollut uudesta saakka = 10v, sopeutustakin tehty)
- rytkäisy auto holdillla lähdettäessä (ollut uudesta saakka). Käkkärin releasekin oli nätimpi.
- käry kajuuttaan autoholdilla (viime vuosina)
- "Ouninpohjan" hyppyreissä kyykkäys, eli kun huipulle keventää ja sitten painaa kaasua niin joku jarruttaakin (kulutus näyttää lukemaa, jarruvalot ei pala, sama vaihteesta/modesta/nopeudesta rippumatta, ollut uudesta saakka. Aika näyttää katosiko tuo tosiaan.
Ja muut kilinät ja ravistukset tietenkin.
En nyt muista miten ennen mutta nyt talvikelillä red line ei nouse 5000 rpm yli, ennen se on siitä noussut koneen lämmettyä. Ans kattoo kesän tultua.
Sitten oli vielä ohjaustehostimen softa päivitetty, tuntuu sekin ihan hyvältä. Tuossa MY12 alkuvuoden kärryssä ei varsinaista mutteriohjausta vielä ollut, mutta muuten aivan liian herkkä ja levoton. Pyöränkulmilla sitää sai paremmaksi.
Comment
-
Oliko Kari autoa päivitetty ennen tätä kampanjaa? Jos ei ollut tehty, niin toki päästökampanjan softa sisälsi kaikki aiemmat päivitykset ja niihin liittyvät korjaukset mitä autossa ei vielä ollut. Eli selvennyksen vuoksi kun puhutaan päästökampanjan aiheuttamista muutoksista, niin hyvä tietää oliko autossa ennen kampanjaa uusimmat softat vai ei. Sekä laatikon, että moottorin toimintaanhan on tullut erinaisia hienosäätöpäivityksiä, jotka vaikuttavat käyttäytymiseen. Eivät siis välttämättä liity mitenkään päästöpäivitykseen sinällään.
Itselläni oli A8:ssa sekä laatikossa ja moottorissa uusimmat päivitykset jo sisässä eli siis kaikki saatavilla olevat TPI:n mukaiset päivitykset olemassa.
23Z2:sen jälkeen omassa A8:ssa laatikon softaversio muuttui 1008->1001. Logiikka noissa ei ymmärtääkesni mene ihan suoraviivaisesti niin, että isompi numero on aina parannus ja päivitys kaikkiin, vaan on tapauskohtaista. Silti mielenkiintoinen, että uusi softa on 1001. 1008 nimittäin on korjaus momenttimuuntimen lukkiutumisen ohjaukseen, joka jossain vaiheessa on autoon ajettu TPI:n mukaisesti.
Comment
-
Mr Marblen mukaan päivityksiä ei ole aiemmin ollut olemassa tähän yksilöön, kysytty on monta kertaa kun tuota jurnutustakin on setvitty. Käytännössähän tämä siis tarkoittaa että ei ole ollut uusimmat softat; alkuvuoden 2012 yksilöt kun ovat erilaisia kuin 7/2012 alkaen, esim. mutteriohjauksen suhteen.
Sitten vielä että onko mekatroniikan korjaussarjassa (mukana elektroniikkaa) toisenlainen "embedded softa" jota ei välttämättä pääse päivittämään muuta kuin rautaa vaihtamalla.
Hassua että näitä hienosäätöpäivityksiä ei saa pyytämälläkään mutta tehtaan omasta vapaaehtoisesta päivityksestä ei ollut mahdollista kieltäytyä, vaikka se ei ole katsastuksen kannalta välttämätön.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ksarvala Näytä viesti
Sitten oli vielä ohjaustehostimen softa päivitetty, tuntuu sekin ihan hyvältä. Tuossa MY12 alkuvuoden kärryssä ei varsinaista mutteriohjausta vielä ollut, mutta muuten aivan liian herkkä ja levoton. Pyöränkulmilla sitää sai paremmaksi.
Josko tuo olisi nyt saatuvilla myös saman vuoden 2.0TDi:hin niin sen päivittäminen kiinnostaisi (ajoittaisten malfunctionien vuoksi, joista toisessa ketjussa...)
Comment
-
Vanha:
Address 44: Steering Assist (J500)
Labels: None
Part No SW: 4G0 909 144 J HW: 4G0 909 144 G
Component: RCEPS H35 0008
Revision: 00001000
Serial number: 0005295349
Coding: 101000010000
Uusi:
Address 44: Steering Assist (J500)
Labels: None
Part No SW: 4G0 909 144 L HW: 4G0 909 144 G
Component: RCEPS H35 0010
Revision: 00001000
Serial number: 0005295349
Coding: 101000010000
Comment
-
Pompsahti tuollainen uutinen silmiin tänään, ja sikäli kiinnostava että kyseessä Audi A6 Avant 2.0TDi vm. 2012 eli 'sama' kuin itsellä:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset...f-940d14d67bad
Se ei nyt tuossa kiinnosta kuka teki mitä väärin, vaan nuo tekniset asiat. Omia huomioita:
- tuo että tuuletin jää huutamaan parkkiin -> Täysin normaalia "päästökorjauksen" jälkeen...
- EGR hajoaminen kait tunnetusti on riski päästökorjauksen jälkeen, mutta tuo kuvaus on aika epämääräinen? EGR:ssä on jäähdytykseen vaikutus joo, mutta mutta...
- Voihan toki DPF:kin olla tuossa tukossa, mutta voi olla myös ihan toissijainen oire(?) Toki se että kone on jo "selvä" tehnee siitäkin hyvin pian entisen...
Halusin tällä vaan haarukoida, että onko tässä syntytavassa tai oireyhtymässä jotain mitä olisi syytä omassakin tarkkailla. Toistaiseksi kaikki toiminut 'ok' >100 tkm päivityksestä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Zac73 Näytä viestiOmia huomioita:
- tuo että tuuletin jää huutamaan parkkiin -> Täysin normaalia "päästökorjauksen" jälkeen...
Comment
-
Viittasin yllä tähän "VAG EA189" konetyypin eli käytännössä A6:ssa 2011-2014 olleen 2.0TDi:n "päästökorjauksiin":
Noissa siis tuo vaihdettu softa tekee paljon ylimääräisiä polttoja - etenkin +/- 0C tienoilla - ja polttojen jälkeen luonnollisesti täytyy jäähdyttää flektillä vielä pitkään ajon jälkeen. Sikäli tuo on "tunnettu ominaisuus" :-o En osaa sanoa onko facelift A6 Bitissä (3.0TDi) sitten vastaavia sivuvaikutuksia(?) Tuohan ei ollut alunperin skandaalin ytimessä...
VW pakuissa - kuten muissakin VAGeissa - tosiaan koneet päivittyivät Euro6:een noilla main ja kulutus putosi ym. Ei sinällään liity "päästökorjauksiin" ja niiden sivuvaikutuksiin, omasta mielestä. Normaalia kehitystä ennemminkin, kun kaikki alettiin tehdä CO2 edellä...
PS. sen verta tuohon uutiseen vielä - oli tuo uuden omistajan ja liikkeen toimintakin aika ajattelematonta: "monoa vaan niin kyllä se siitä!" Eli ihan mahdollista että kone hajosi siinä entistä enemmän... Kolme varoitusvaloa jos on taulussa niin kyllä Käyttöohjekirjassakin sanoo että: ÄLÄ aja.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja AKoponen Näytä viestiItsellä 2015 A6 bitissä tuuletin välillä jää huutamaan. Tämä on siis normaalia (?). Onkin ollut tarkoitus varmistaa tämä.
Ja tämä ei ole sinällään "oire" päästöpäivityksestä vaan myös ennen sitä sama oli mahdollista.
- 1 like
Comment
-
Jep, on normaalia, mutta ainakin 2.0TDi tapauksessa ennen päivitystä tuota ei juuri koskaan havainnut, päivityksen jälkeen se on välillä todella taajaa (erityisesti kun lämpötila heiluu nollan kahta puolen...Suomessa siis erityisesti jaksoilla elokuun loppu - joulu ja tammikuun puoliväli - juhannusviikko.. ;-).
Comment
Comment