Varmaan onkin faktaa mutta pitäisi olla myös faktan lähde mainittuna, sopivalla tarkkuudella. Muuten menee esson baariksi.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
VAG päästöhuijaus dieseleissä
Collapse
X
-
Jos asiakas ei kerro, että kyseisessä autossa laiton virisofta (ei muutoskatsastettu), mahdollinen ohjainlaitteen rikkoontuminen jää asiakkaan maksetavaksi
Comment
-
Vieras
Samat on kokemukset täällä. Findieseleitä ja APR:iä on vedetty yli. APR on vielä siitä erilainen, että kirjoittaa koko ohjainlaitteen yli, kuten tehtaan päivitys, kun taas Findiesel ja muut pienemmät kirjoittaa flashin. Ei ole tullut jumittuneita bokseja.
Muistan kyllä aiemmasta elämästä, että joku ohjainlaite on mennyt jumiin kun on päivitetty ja ollut joku virisofta. Mutta se voi olla vain sattumaa, koska vakioitakin on jumitettu ja laitettu kokonaan uusiksi.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vaismar Näytä viestiFaktatietoa: Kaikki viritetyt pyydetään palauttamaan vakio-ohjelmalle asiakkaan omalla kustannuksella ennen kampanjan suorittamista. Jos asiakas ei kerro, että kyseisessä autossa laiton virisofta (ei muutoskatsastettu), mahdollinen ohjainlaitteen rikkoontuminen jää asiakkaan maksetavaksi. Laillisesti muutoskatsastettujen autojen kustannuksiin palautuksesta vakioksi ja takaisin virisoftalle saa mahdollisesti kuittia vastaan hyvitystä. Asiakas voi kieltäytyä päivityksestä, mutta mutaman vuoden päästä autoa ei saa enää katsastettua.
Comment
-
Laiton virityssofta
Mitä tarkoitetaan " laittomalla virityssoftalla" ? / Muutoskatsastuksella ??
Bemarilla ja Volvolla voi ostaa uuden softan merkkiliikkeen tiskiltä. Tehot nousevat eivätkä ko. liikkeet varmaan muutoskatsasta autoja.
Comment
-
Mikä tahansa jälkimarkkinasofta, jota valmistaja ei ole hyväksynyt tai hyväksyttänyt osana e-hyväksyntäprosessi, eli käytännössä kaikki jälkikäteen tehdyt "lastuviritykset", "optimoinnit", "ohjelmoinnit", yms.
Comment
-
Vieras
-
Katselin videota joka löytyy täältä (linkki 1. rivillä...)
http://hackaday.com/2015/12/31/32c3-...e-the-vws-ecu/
Sieltä noin kohdalta 0:35 on aika mielenkiintoista juttua liittyen Boschin ECU:n reverse engineeringiin,
siis saman ecun jota käytetään mm. tässä EA189 moottorissa (TDi1.6/2.0).
Näyttäisi että VW ei koske ECU:n koodiin (välttämättä) vaan muokkaa ennemmin jotain sen 20.000 parametrista. Sikäli se jo aiemmin ilmoitettu EA189 "softamuutos" voi tarkoittaa myös pelkän parametri data-filen vaihtoa (suoritettavaan ECU koodiin ei _välttämättä_ tarvitsisi edes koskea?)
No, eipä tuossa videossa tainnut paljon uutta olla kuitenkaan(?) Aika paljon teoriaa ja myöskin hemmon omalle VW:lle tehtyjä testejä videossa mukana. Ajattelin jakaa jos jotakuta kiinnostaa perehtyä "syvällisemmin":-)
Comment
-
Mitä itse olen ymmärtänyt, niin euro-korjaushan on vain ilmamassan tarkempi luku tasaamalla ilman pyörteilyä lisäverkolla. Sitten vain säädetään kartat tarkemmin.
Miksi sitten alunperin on jätetty se ilmaohjainverkko pois ja väljemmät säädöt, niin itselle tulee muutamia asioita mieleen. Ensinnäkin moottorimalli on nykyään jo vanhahko ja koeteltu eli paremman kartan teko voi nyt olla helppoa vs. kehitettäessä. Alunperin jouduttu ehkä jättämään väljyyttä karttoihin, koska x% autoista ehkä voisi toimia huonosti. Ja koska aika on rahaa, ei järkeä hieroa, kunhan tekniset todennäköisyydet x ja y osuvat yhteen tuoton vastaavien lukujen kanssa.
Did you know that the ECU reports a constant 780 RPM on the tacho when the engine’s idling, regardless of the actual engine speed?Viimeksi muokannut jasso; 29.1.2016, 22:16.
Comment
-
Euro6 kone taas ei pidä mittaria paikoillaan tyhjäkäynnillä, vaan siitä kyllä näkee onko normityhjänpäiväinen vai onko DPF-poltto menossa. Normityhjä on 760RPM joka nousee sitten 980RPM lukemaan mittarissa jos poltto menossa... Samoin rymiminen tehdään samalla mittarilukemalla, todellistahan ei ilman VCDS tai muu saa irti ;)
Comment
-
Faktaa / päivitystä:
Kampanja ei vaikuta missään tapauksessa auton max tehoihin tai vääntömomenttiin: kyseinen huijausohjelma on ohjelmakartan alle 2000rpm kierrosalueella ja alle puolen max tehon ja momentin alueella, tehot ei missään tapauksessa muutu.
-Muutoskatsastettuja virityksiä ei tarvi päivittää enää uudelleen, täyttävät päästönormit jo. Pelkkä rekisteriotteen näyttäminen (jossa näkyy muutoskatsastus) merkkiliikeessä riitää, kopio otteesta lähetetään maahantuojalle ja kampanja trafilla kuittautuu tehdyksi.
- laittomat viritykset pyydetään palauttamaan vakioksi ennen kampanjan suorittamista asiakkaan kustannuksella. Jos asiakas ei kerro / ei tiedä virityksestä, kampanjapäivitys poistaa virityksen. Myös mahdollinen EGR:n / hiukasssuodattimen poiskoodaus poistuu ja kampanjan jälkeen asiakas saa auton takaisin häiriövalo palavana, asiakas saa omilla kustanuksellaan hoitaa auton kuntoon tästä eteenpäin. Jotkut ohjelmanvalmistajat lukitsevat ohjelmansa tyyliin IPhone, eli jos ko. ohjelmaan mennään tekemään kampanjapäivitys, tuhoaa tuo lukitus ohjainlaitteen. Tällöin kulut ohjainlaitteesta asiakkaalle.
Amarokin kohdalta kampanja on jo voimassa, 2 litraset henkilöautot aktivoituu sitä mukaa kun ohjelmat niihin valmistuu (esim Audilla on yli 700 eri ohjainlaiteversiota, joten kaikkien 2 litrasten päivitys ei aktivoidu samaan aikaan). 1,2 kampanjat alkaa kesällä ja 1,6 syksyllä.
Kun kampanja autolle aktivoituu (maahantuojan ensimmäinen kutsukirje kotiin), asiakkaalla on 14kk aikaa hoitaa auto kuntoon, jonka jälkeen maahantuojalta menee ilmoitus trafille = seuraavassa katsastuksessa hylky.
Comment
-
Comment
-
Onko kenelläkään tietoa miten aikataulut kehittyy Skodan puolella?
Entäs mahtaiskohan miltään valmistajalta löytyä 2.0 TDI CR koneisiin softaa, jonka saisi muutoskatsastettua?
Comment
-
Onko jollekkin jo muutos tehty? Onko moottorin käyttäytymiseen tullut muutoksia ala kierroksilla?
Comment
-
Lyötyä senkuin lyödään...
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/ar...isille/5963324
$9Mrd tai 9 Mrd € - ihan sama, summa on jäätävän iso...
Asiakkaita joita tämä koske USA:ssa oli puoli miljoonaa, toisin sanoen jokainen heistä saisi noin $18.000?
Mutta hei, eihän se koko (~2.0Tdi Jetta) autokaan ole enää tuota arvokkaampi... Lunastaako VAG nämä pois vai mitä ihmettä...? Joku tuossa yhtälössä nyt mättää. Ei kyllä mitenkään vastaa vahingon suuruutta jos korvaussumma per auto noin posketon?
Comment
-
USA:lainen / angloamerikkalainen lakikäytäntö. Korvauksissa on myös sellainen rangaistusmaksun luonteinen lisä valmistajalle jonka tarkoitus on pelottaa valmistajia yrittämästä huijata kuluttajia. Euroopassa taas kuluttajalait lähtevät siitä että korvataan kuluttajille todellinen vahinko (muutama satanen varmaan tässä keississä) ja sitten mahdolliset sakot korjaa valtio.
Comment
-
Iltalehti 2-litraisista dieseleistä Jenkeissä:
Sopimuksen mukaan Volkswagenin tulee joko ostaa päästöhuijausautot takaisin tai korjata ne ja maksaa kullekin omistajalle maksimissaan hieman yli 9000 euron korvaus.
Autovalmistaja varaa noin 9 miljardia euroa omistajille maksettaviin korvauksiin sekä noin 2,4 miljardia euroa ympäristösakkoon. Lisäksi noin 1,8 miljardia euroa käytetään ympäristöystävällisen autoliikenteen edistämiseen.
Sopimus koskee noin 480 000 ihmistä, joilla on kaksilitraisia diesel-Audeja tai Volkswageneja.
Comment
-
Nyt oli sitten ADAC ja muut järjestöt päässeet testaamaan Audi A4 2.0 TDi:tä ennen ja jälkeen päästömuutosten:
http://www.uusisuomi.fi/autot/198832...oinnin-jalkeen
Olipahan vaan ympäripyöreä artikkeli: "ei paljon mitään vaikutusta mihinkään"... Ei hemmetti... Turhaa (eikä edes päästöihin _suoraan_ liittyvää) kitinää 10% heitoista kulutuslukemissa, niissä vetää joka valmistaja tuon verran kotiinpäin.
Comment
-
Vieras
Ehkä paskin artikkeli koskaan, ei mitään infoa.
Ja ilmoitetut kulutuslukemat kun on labrassa ajettuja, jotta voidaan vertailla eri merkkejä keskenään, niin ainahan ne näyttää mitä sattuu. Ei tuollaista olisi edes tarvinnut painaa.
Comment
-
Koitin haeskella jotain parempaa (alkuperäisempää) artikkelia noista testeistä, siinä osui tämä (ei niin laatulehtenä tunnetun) Huffington Postin aikaisempi testitulos Euro6 eli uusille dieseleille. Mielenkiintoisesti esim. Audi A8 3.0Tdi on testien mukaan (ei huijattujen tulosten..) moninverroin puhtaampi kuin vaikkapa Volvo S60 D4:
http://www.huffingtonpost.com/entry/...b0768127005549
Kaduntallaajalle on kuitenkin syötetty osatotuus jonka mukaan "volkkari huijaa"...
Jenkkivinkkelistä muuten Jeep Renegadekin on kiusallisen korkealla listalla:)
Comment
-
http://yle.fi/uutiset/analyysi_diese...101?origin=rss
Aikamoista spekulointia. Kaikki taitaa tietää mitä mieltä minä asiasta olen ;)
Comment
-
Vieras
Joko Autontuojat itse rakentaa hysteriaa tahallaan tai sitten ovat tyhmiä. Markkinoille on tullut paljon pieniä bensakoneita, jotka haastaa dieselit pienellä kulutuksella ja näin kuluttaja laskee 1+2 ja päätyy bensaan. Skandaalilla tuskin on mitään tekemistä. Jenkeissäkin kasvua koko ajan skandaalimerkeillä ja pieniä dieseleitä menee enemmän ja enemmmän kaupaksi.
Comment
Comment