Tuo on aivan tuomittu tie jos lähdetään uusien hintoja polkemaan. Mitä tapahtui just kaikille markkinoilla jo oleville VAG dieselautoille ja niiden jälleenmyyntiarvolle? Tulee mieleen Toyotan reilukerho GT86 hinnoittelussa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
VAG päästöhuijaus dieseleissä
Collapse
X
-
Luulisin VW:llä olevan sen verran päteviä talous- ja markkinaihmisiä, jotka ovat laskeneet alennusmyynnin kannattavaksi. Tuskinpa muuten olisivat sille tielle lähteneet.
VW:tä ei varmaan hirveästi kiinnosta markkinoilla olevien käytettyjen markkina-arvo alekampanjan aikana tai sen jälkeen. Tehdas kait ensisijaisesti haluaa myydä uusia autoja.
Comment
-
Tottakai, autokauppa vaan on pitkälti samanlaista ketjukauppaa kuin asuntokauppakin.
Jos jonkun perusgolfin hinta uutena yhtäkkiä laskee kymmeniä prosentteja niin eihän niistä vanhalla hinnalla ostetuista saa autoliikkeessä vaihdossa uuteen sitä mitä on autoa edellisen kerran ostaessa olettanut.
Comment
-
Joo piti väliraha-aspekti vielä kirjoittaa tuohon mutta jotenkin onnistuin leikkaamaan sen pois.
Joka tapauksessa pointtini oli että se 30% valuu siinä ketjussa alaspäin koko matkan, ihan sinne viimeiseen suoralla kaupalla ostettavaan halpikseen asti. Eli myös kaikkien jo markkinoilla olevien autojen arvo laskee samalla kertaa sen 30% vaikka niistä olisi juuri viikko sitten maksanut ns. täyden hinnan. Hyötyjiä ensimmäisessä kierroksessa ovat suoralla kaupalla autoa ostavat, maksajia suoralla kaupalla autoa myyvät joiden pitää tässä vaiheessa kompensoida uudempien mallien hinnanalennuksia. Siitä eteenpäin tilanne tasoittuu.
Comment
-
Vieras
Vähän tylysti sanottu mutta business on businesta. Firma joka myy uusia tuotteita, ei voisi vähempää olla kiinnostunut käytettyjen arvosta. Ja tuo ketju miten se menee on ihan päivän selvä, mutta so what?
Edit: Jos vw lähtee nyt ensimmäistä kertaa aleen mukaan, jota muut on tehnyt jo aiemmin, niin miten siitäkin saadaan lehtiotsikoita... Miksi ei uutisoida että Kialla on myös alemyynti. ( joo tiedän, onhan se makoisaa mässäillä vw:n ahdingolla, jota ei oikeastaan edes ole, jos myyntilukuja katsotaan).
Comment
-
Ja soppaan lisätään vielä mahdollisesti 1.4 bensa...
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1446529258850.html
Comment
-
Vieras
No nyt päästään asiaan eli co2 päästöihin. Toivottavasti nyt paljastuu joka ikinen muukin autonvalmistaja, kaikkien ilmoittavat päästöt vs todelliset päästöt kun ovat eroavat.
Comment
-
Mua alkaa huolestuttaa, että mitkä on mun todelliset tehot vs ilmoitetut. :-p
Vähän pisti silmään, että uutisoivat jossain noiden uusien epäilyjen koskevan VW Touaregia, Porsche Cayennea ja Audi-malleja. Minä vedän tuosta heti sen johtopäätöksen, että Touareg, Cayenne ja Q7, jotka ovat oletettavasti jenkkien SUVien kilpailijoita. Miksi Audin osalta ei mallia spesifioitu tarkemmin?
Comment
-
Toisin kuin VAG konserni PSA pelaa puhtailla jauhoilla :)
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/pe...uksen/fAtwpUpg
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ipsi Näytä viestiMiksi Audin osalta ei mallia spesifioitu tarkemmin?
Comment
-
Monsterin linkittämässä jutussa PSA myöntää suoraan, että heidän ilmoittamat kulutuslukemat eivä pidä paikkaansa. Mutta eikös he sitten samaan hengenvetoon myönnä myös, että heidän CO2-lukemat eivät pidä paikkaansa? Näillä kahdella on ymmärtääkseni aika vahva yhteys? Ja ihan sama tarina lienee jokaisella autonvalmistajalla.
Comment
-
Tämä on totta, mutta samalla määräysten mukaista. Kulutusmittaukset on standardisoitu (laboratorio-olosuhteet jotta testi olisi yhdenmukainen kaikille) ja testit tehdään standardien mukaan. Kenen vika on se, että määritellyn standardin mukainen ajosuorite ei toteudu tosielämässä? Ei autonvalmistajan, eikä kuluttajan. Niin, ja PSA myöntää, että tosielämässä heidän ilmoittamat kulutuslukemat eivät toteudu. Labratuloksista pidetään varmasti kiinni.
En uhraisi kovin paljon aikaa ja vaivaa tämän asian puimiseen. Kyseessä on mielestäni PSA:lta puhtaasti poliittinen avaus, jolla pedataan kuluttajan mielikuvassa pienempää porrasta tulevaan kulutustestistandardiin, joka tulee perustumaan enemmän autolla ajamiseen kuin labrassa dynoiluun.
Comment
-
Vieras
Juuri kuten MrMicke sanoi. Ei mitään lisättävää.
Nyt odotellaan muiden isojen reaktiota asiaan.
Comment
-
Hienoa suhteellisuutta muuten. Volkkarilta ollaan vaatimassa kymmeniä miljardeja(jossain taisi olla 16), kun taas suoria kuolonuhreja vaatinut yhtiö saa 70 miljoonan dollarin sakot :)
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tu...kseen/HPv5YxMz
Taitaa jenkeissäkin olla korvaukset suoraan suhteessa varallisuuteen :)
Comment
-
http://www.taloussanomat.fi/autot/20.../201514451/304 No.. Miksi vetää markkinoilta jos väärää ei olisi tehty?
Comment
-
Eli tehtaan alennukset jää taas Laakkosen fikkaan...
http://www.taloussanomat.fi/autot/20...pos=luetuimmat
Comment
-
Vieras
Ei vaan tehdas ei hinnoittele alennuksia kuin Saksassa myytäviin autoihin.
Muihin maihin menevät säilyvät saman hintaisina kuin ennenkin.
Comment
-
Melkoinen juttu tämä, siis VW:n päästökikkailu ja kaikki sen ympärille syntynyt kohu.
Jos tästä jotain hyvää syntyy, niin ehkä joskus tulevaisuudessa autojen kulutuslukemat ilmoitetaan realistisesti. Siitä ainakin kuluttaja hyötyisi. Ostohetkellä tietäisi miten peltilehmä käy kukkaron päälle.
Auton kulutus lie kuitenkin se kaikkein merkittävin asia - ainakin taloudellisesti merkittävin kuluttajalle, tuli sieltä pakoputkesta sitten mitä vaan kukkaistuoksuja.
Pienillä päästöarvoilla itseasiassa myydään kuluttajille mielikuvia siitä, että hiilivetyjä polttamalla voidaan pelastaa maailma.
Comment
-
No onhan ne nyttenkin vertailukelpoisia arvoja ollut(kulutuslukemat siis) muiden merkkien kesken. Lisäksi useimmat ovat varmaan sen oman kaasujalkansa eron tehtaan ilmoittamiin huomanneet, joten sinällään ongelmaa ei juuri olene.
Mielenkiintoisen tuosta saksan alennuksesta tekee se, että kun 3-4v päästä itse hakee sitä vm2014-15 autoa sieltä, niin oletettavasti sen tuontiauton hinta hilaa jälleen suomen päässä käytettyjen hintoja myös alas ja arvonalenema suomiautoille on fakta.
Comment
-
Niin, arvot on vertailukelpoisia (ehkä), mutta tosiasia on se, että valtaosa kuluttajista luulee niiden olevan todellisia kulutuksia ja tässä mielessä päästötulokset on kokolailla harhaanjohtavaa mainontaa.
Missään mainoksessa/esitteessä en ole nähnyt mainittavan todellisen kulutuksen olevan keskimäärin 20-40% suurempi mitä normikulutus on. Samaten nintendot on nykyisin viritetty melko pitkälti niin, että näyttävät optmistisia kulutuksia. Syyn tähän tietää kyllä kaikki.
Vähän sama, kuin ostaa Alkosta pullon juomaa. Asiakas ei ole tyytyväinen, jos etiketin mukaan 0,5 potussa olisikin juomaa vain 0,4l. Tähän puuttuisi varmasti ja välittömästi myös kuluttajaviranomaiset.
Miksi autopuolella tämä harhaanjohtaminen on vaan saanut jatkua? Noh, on tietysti totta, että autotehtaat kiltisti mainitsevat mittausnormit, joita tutkimalla selviää normikulutuksista asia jos toinenkin, mutta oikeasti valtaosa ihmisistä ei jaksa perehtyä asiaan ja tämän autotehtaat tietävät kyllä oikein hyvin ja antavat harhaanjohtamisen jatkua.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Monster Näytä viestiEli tehtaan alennukset jää taas Laakkosen fikkaan...
Olisiko kiinnostusta moottorinohjainten varmuuskopiointipalveluun? Viritettyjen kanssa tietysti tulee olla yhteydessä ko. virityspajaan, mutta jos tekijä ei ole tiedossa omistajavaihdosten jälkeen tai jos haluaa backupin nykyisestä vakio-ohjelmasta?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viestiVähän sama, kuin ostaa Alkosta pullon juomaa. Asiakas ei ole tyytyväinen, jos etiketin mukaan 0,5 potussa olisikin juomaa vain 0,4l. Tähän puuttuisi varmasti ja välittömästi myös kuluttajaviranomaiset.
Auton ilmoitettua kulutuslukemaa vastaisi jos Alko alkaisi ilmoittaa paljonko siitä potusta tulis promilleja. Tämän jälkeen kuluttajat sitten alkaisivat valittaa että luvatut promillet eivät toteudu, koska eihän kukaan juoja ole standardinmukainen testihenkilö ja juo pullos standardin määrittämässä ajassa laboratorio-olosuhteissa.
Tässä kok sopassahan on pohjimmiltaan kyse vain siitä, että nykyisellään autojen on vaadittu täyttää tietyt päästörajat testiolosuhteissa olettaen, että samat arvot pätevät myös oikeisiin ajo-olosuhteisiin. Kuitenkaan varsinaiseen ajonaikaiseen testaamiseen ei ole määritelty keinoja, joten todellisten päästöjen arvioiminen on pohjautunut pelkästään näihin testituloksiin. Nyt taas ymäristöjärjestöt ovat nostaneet metelin siitä, että VW toiminta ei ole lain/sääntöjen hengen mukaista. Ymmärtääkseni kuitenkiaan VW ei ole tässä asiassa rikkonut mitään nykyisiä lakeja/sääntöjä, vaikka toiminta onkin ollut muuta kuin lain säätäjät ovat tarkoittaneet. Nyt sitten pohditaan, miten lakia/sääntöjä tulisi tulkita.
Eli asiassa on tietoisesti tehty vilppiä/hyväksikäytetty porsaanreikiä, ja nyt hieman jännityksellä selvitellään, löytyykö jotain selkeeä rangaistukseen jotavaa rikettä. Porschen mallien veto markkinoilta ilman virheen myöntämistä viittaisi siihen, että tämänhetkisen tiedon mukaan lakia ei ole rikottu, mutta hämärällä aluella on liikuttu jokatapauksessa.
Comment
-
Timo, edellinen esimerkki ei ehkä ollut paras mahdollinen.
Nyt en ole tarkoittanut tätä VW gatea ja päästöjä vaan yleisesti sitä, jos autotehtaan ilmoittama normikulutus ei toteudu käytännössä niin minusta se on kauniisti sanottuna harhaanjohtavaa markkinointia. Joku saattaisi sanoa sitä kusettamiseksi. Eli autokaupan asiakas ei saa sitä mitä esitteen/mainoksen perusteella luulee ostavansa, koska auton polttoaineenkulutus on yksi iso autonvalintaan vaikuttava tekijä.
On selvää ja empiirisillä tutkimuksilla todettua useiden eri automallien/merkkien kohdalla, etteivät autotehtaiden ilmoittamat kulutuslukemat pidä paikkaansa käytännön elämässä. Tehtaan ilmoittamat normikulutukset on aina todellista kulutusta pienemmät.
Tästä on useita lehtiartikkeleitakin olemassa ns. alan johtavissa julkaisussa, esim. TM 21/2014 "Todelliset päästöt yhä kauempana virallisista". Artikkelissa mm. todetaan: "Saksalaisten mittausten mukaan ylemmän keskiluokan auto kuten Audi A4, BMW 300 sarja ja Mercedes C-sarja kuluttavat keskimäärin 35% enemmän mitä normikulutus on. Isot autot kuten Audi A6, BMW 500 sarja ja Mercedes E-sarja kuluttavat n. 45% enemmän mitä normikulutus on."
Saman voi helposti todeta esim. tankkaus.comia selaamalla ja vertaamalla tosielämän kulutuksia normikulutuksiin.
Pointti tässä on se, että miksi ihmiset ja erilaiset kuluttajavirnaomaiset hyväksyvät tämän kusetuksen? En siis tarkoita nyt autojen tuotamia päästöjä vaan autojen todellisia polttoaineenkulutuksia, jotka ei kohtaa ilmoitettujen kulutusten kanssa.
Comment
-
Olen minä päässyt monellakin autolla alle normikulutuksen. Siinä on ajotavalla iso merkitys. Tästä taas päästään siihen miksi labratulos on parempi mitta kuin tosielämän tulos. Labratulos on toistettavissa, tosielämän tulos on aina erilainen eikä sitä siksi minusta voi pitää kulutuksen mittarina.
Comment
-
Juuri nimenomaan kuten Lauri tuossa sanoikin, ilmoitettu kulutus ei ole arvio "reaalimaailman" kulutuksesta. Ei ole autovalmistajan vika, että mittaustapa ei vastaa todellisen maailman olosuhteita. Tämän vuoksihan parhaillaan kehitellään uutta mittausmentelmää, jolla saataisiin paremmin todellista ajotilannetta vastaava vertailuarvo. Kuitenkin testi pitäisi olla toistettavissa vastaavin tuloksin. Tankkaus.comin tuloksista toki näkee jonkinlaista osviittaa, mutta kuljettajien ajotavoilla on liian suuri vaikutus tulokseen.
Autolehdet (kuten esimerkiksi TM) haluavat kärjistää asioita, jotta artikkeleista saataisiin mediaseksikkäämpiä. Autolehden toimittaja ihan varmasti tietää että jos auton vie standardinmukaiseen testiin, on tulos hyvin lähellä alkuperäistä testitulosta. Sillä ei kuitenkaan saada ihmisiä ostamaan lehtiä. Autolehden testien tarkoitushan on selvittää eri autojen vertailukelpoiset kaulutuslukemat EU-testistä eroavissa olosuhteista. Tulokset eivät kuitenkaan ole vertailukelpoisisia eri testien välillä. Kuluttajille kuitenkin nämä testit antavat usein parempaa arviota siitä mikä auton todellinen kulutuslukema tulisi olemaan ajossa.
Eli kannattaa myö median seuraajana hieman miettiä, mikä uutisessa oikeasti on "oikeaa informaatiota" ja mikä on sitten taas lukijoiden kalastelua. Tämä VAG päästögate alkoi melko railakkaala otsikoinnilla "Lisätty huijasboksi" ja "18 miljardin sakot". Mitään erillistä boksia volkkareissa ei ole ja tuo sakkojen määrä oli yksi arvio suurimmasta mahdollisesta rangaistuksesta. Näillä asioilla kuitenkin saatiin skaandaali kasvatettua ihan uskomattomiin mittasuhteisiin. Nyt onkin helppo sitten luoda uusia myyviä otsikoita, lisäämällä uutisen vain sanat VW tai VAG.
Kuten eräs tuttu lehtimies totesi:
"Otsikko on aina 83% kiinnostavampi, jos siihen lisätään jokin prosenttiluku."
Comment
-
Nuo TM:n artikkelissa olleet prosenttiluvut perustuivat saksalaisen ADACin selvityksiin autojen kulutuksista. Paha sanoa miten luotettavia olivat, itse tutkimusta en ole nähnyt.
En ole myöskään päässyt yhdelläkään autolla normaalisti ajettaessa lähellekään sen normikulutuksia tätä tukee myös nuo tankkaus.comin tulokset yms. Mutta ihan miten vain, jos olette tyytyväisiä ilmoitettuihin normikulutuksiin niin hyvä näin, minä en ole. Onneksi luvassa on paremmin käytännön tilanteet huomioivat normikulutusmittaukset.
Otan takkini ja poistun.
Comment
-
Comment