Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kovasti olisi ässä vaihtumassa nyt C7 Allroadiin. Normi A6 Avant oli myös vaihtoehtona, mutta näillä pohjoisen huonoilla teillä ehkä kuitenkin mielummin aina ilmajousitettu AR - hinnassakaan ei ole valtava ero jos varustetason pitää about samana.
Yksi MY15 3.0TDI 218hv Allroad S-Tronicilla on nyt vahvana vaihtoehtona. Kävin koeajamassa ja on virallisiin lukemiin nähden todella puhdikas moottori. Ei liene siis tuulesta temmattu väitteet että näistä olisi dynotettu vakiona 250-260hv lukemia, kiihtyvyystesteissäkin pesee paperilla samantehoiset kilpailijat.
ETKA:sta vakoilemalla 218hv ja 272hv malleissa on sama ahdin, samat suuttimet, sama kp-pumppu, cooleri, alakerta ja kannet. Pitäisi siis softaamalla irrota ne samat 320-330hv ja reilut 650Nm molemmista DPF:ään koskemattakin. Jopa paremmin kuin vanhemmasta 245hv mallistakin. Tuo 204hv versio, joka on valitettavan yleinen prefacelift malleissa, on ilmeisesti kuitenkin pienemmällä ahtimella toisin kuin aiemmin arvelin.
MMI ilman navia on tosiaan hieman pienemmällä näytöllä, ei tuo tosin varsinaisesti ajoa häirinnyt. Tekniikkapaketti on kiva lisä, siinä tulee 4-alueilmastointi eli säätimet takapenkille ja ilmastoinnin diginäyttö eteen keskikonsoliin. Sen lisäksi saa advanced keyn, takapenkin lämppärit ja sähkötoimisen takaluukun (tämä on mainio).
Melko hyvin noita ilmajousia löytyy tuohon normaaliinkin versioon. Ainakin vanhemmissa koneissa ennen faceliftiä oli eri ahtimet pienin tehoisessa ja keskimallissa, joten tarkkana sen kanssa. Vagparts antaa vuoden 2013(tuoreempia ei tuota kautta näy) malleille vielä kolmea eri osanumerolla olevaa ahdinta ja samoin nuo ekalla sivulla olevat ssp:t vihjaa tuohon suuntaan. Suuttimilla on eri paineet myön noissa, mutta nähtävästi samat suuttimet on kyllä käytössä.
Joo, 218 ja 272 mallit tuli vuosimalliin 2015 (CRTE ja CRTD koneet). Niissä on keskenään samat ahtimet ja muut aiemmin mainitut rojut. Noissa 2011-2014 vuosimallien 204 ja 245 sen sijaan on tosiaan eri ahtimet.
Onkos noissa 3.0 tdi koneissa jotain tyyppivikoja? Kaverilla on kova kuume ja kattelee tällä hetkellä -12 A6/A5 3.0 tdi (180kw versioita) ja tarvis kuulema saada auto jolla ajaa helposti sen 100-200tkm ilman isompia remppoja.
Samaa pähkäilen myös. Pitäisi saada semmonen joka kestää suht hyvin 6 vuotta ja ~180tkm.
S-Troniceista on ollut juttua, että niissä voi olla vikaa tai tulla vikaa.
Eipä ole tullut vastaan moitteita S-Tronicista C7 korissa. Alkaa olla jo aika koeteltua tekniikkaa. 2008 alkaen (nelikirjaimiset koneet) 3.0tdi on myös ollut erittäin vähävikainen. Ei jännittäisi yhtään ajaa ko. tekniikalla 200tkm+.
BiTDI kiihtyvyys 5.3s. 180kW kiihtyvyys 6.3s. Äänimaailma, ajamisen helppous ja fiilis ajamisessa aivan omaa luokkaa BiTDI:lla verrattuna 180kW koneeseen, 150kW koneeseen ero vielä suurempi.
Viimeksi muokannut Killeri; 8.4.2016, 14:13.
Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.
Mulla ei se bi-tdi lopulta niin paljoa houkutellut, tästä 218/272 mallista saa kuitenkin softalla vakio bitdi suorituskyvyn ulos ja laatikkona on s-tronic josta tykkään enempi kuin tiptronicista. Samaan hintaan kun sai pari vuotta uudemman ja tuplasti vähemmän ajetun auton.
Ässä vaihtui siis tänään C7 Allroadiin, vuosimallia 2015 ja 218hp versio. Värinä ylläpidon helppouden vuoksi se työsuhdeharmaa (florettsilver) :) Edelliseen mustaan autoon meni hermo kun kaikki kura ja pesunaarmut paistaa heti silmille.
Varusteita ihan kohtuullisesti, tekniikkapaketti, sporttipaketti ja traileripaketti. Bonuksena musta sisäkatto ja tehdastummennukset takalaseissa. Lisäksi hieman tavallisuudesta poiketen lokarit ja takapuskurin alaosa maalattu tehtaalla korinväriin: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...63&oe=57B89591 https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...1e&oe=57BE84BA
Nätti on. Itsekin etsin viimeksi harmaata tms. mutta pihaan tuli vain tälläkin kertaa musta, taitaa olla viimeisestä kuudesta autosta ollut viisi mustaa. Yhden värin sai melkein valita, mutta muuten tullut tuurilla sopivia vastaan vain tuon värisinä. Hieno väri, jos jaksais pitää puhtaana ja hinkata. Pitäs tuo oma sedani tässä kesän korvalla myllyttää edes kevyesti. Katotaan jaksaako..
Hieno on, onnea! Ja hyödyllistä tietoa tuosta uudemmasta dieselistä, kun tähän asti rajannut haut biturboihin, enkä ainakaan mitään 218hv versioita olisi katsellut. Minun 3.0 tfsi b&o sportdiff yms kun taitaa lähteä vaihtoon, kun duunin puolesta alkaa kilsoja kertyä. Taitaa ekaa kertaa koskaan tulla sama korimalli tilalle, c7 on varsin kiva edelleen.
Ruotsissa ei tartte maksaa 20ke veroja, kuten Suomessa, joten ei pysty katteleen noin uusia.
Mikä muuten on s-tronicissa maksimi väännän kesto.
Bitdin kohdalla netissä puhutaan, että max speksattu olis jotain 750 tai 800.
AAC:sta 3tkm ajokokemus ja kyllähän se oiva varuste on. En tosin pitäisi enkä pitänytkään showstopperina jos sitä ei löydy, riippuu ehkä omasta ajoprofiilista miten paljon siitä on hyötyä. Jos ajaa paljon pumppaavassa liikennevirrassa niin arvostus varmasti kasvaa.
Itsekin rajasin aluksi haut vain Biturboihin mutta kun selvisi tämän 218/272 version viripotentiaali niin otin sen mukaan harkintaan. Vakiovääntöhän on jo 580Nm, ja esim. MTM lupaa 326/665. En olisi lainkaan huolissani S-Tronicin kestosta, kytkimillekin varmuuskertoimet on tavallisesti 25-30% luokkaa.
Eipä ole vielä muutenkaan tullut vastaan ainuttakaan S-Tronic (DL501-tyyppistä) vaihteistoa joka olisi hajonnut vääntöön, ts. käytännössä että kytkimet olisivat alkaneet luistamaan ylikuormituksen takia. Ns. "kovat osat" eli hammasrattaat ja akselit näissä DSG-laatikoissa ovat todella lujaa tekoa, jo ensimmäiset DSG-lootat oli kytkimiä lukuunottamatta speksattu sisäisesti 1000Nm väännöille. Mekatroniikastahan nämä tavallisesti hajoaa eikä sillä ole mitään tekemistä vääntökuormituksien kanssa, sama pätee yhtä lailla 6HP ja 8HP tippeihinkin.
Tässä katsellut myös 4G-mallia, seuraavilla spekseillä:
- 3.0 TFSI/3.0 TDI(150/180/230 kW)
- q
- automaatti
- mielellään sedan
- polttoainetoiminen lämmitin kakella
- mielellään koukku
- mielellään AAS
- kangaspenkit, komfort riittävä
- vuosimallia -11-13
Onkohan tuo ACC miten tarpeellinen?
Jotain muuta, mitä?
ACC on maantiella ihan ok varuste. Moottoritiellä ja kehällä auto jarruttelee turhan voimakkaasti eteen siirtyvistä autoista eikä 'anna roikkua puskurissa'. Tarkoittaen, että tavallisella cruisella matka jatkuisi hidastelematta edellä olevan ohittaessa esim rekan motarilla. ACC:llä auto himmaa vaikka eteen siirtynyt auto kerkeisi hyvin alta pois. Välimatka pitäisi saada kytkettyä dynaamiseen kehätie modeen, ollen sen 1-3m :D
Joskus myös "luulee" edessä olevan jotain ja hidastaa vaikka tiessä vain ylämäkeä / mutkia. Satunnaisesti räntäsateessa ilmoitti myös huonosta näkyvyydestä ja tiputti kaikki avut pois :( Kaipaan tavallista cruisea.
S-Tronicissa hieman viivettä liikkeellelähdöissä kuin kick-down ohituksissa. Viive ei tosin niin paha mitä B8 2.0 tdi malleissa taikka skodan dsg-laatikoissa. Jos paukut riittää niin Biturbo alle.
Vaihteiston viiveet kyllä vain lisääntyy kun siirrytään 8HP tippiin, sen etuna on puolestaan pehmeämpi ryömiminen (etenkin peruuttaessa ylämäkeen) ja pehmeämmät pienemmälle vaihdot.
Ei ole mun autossa ACC:ta. Ei sitä tosiaan kovin usein näytä olevan valittuna, kuten ei naviakaan eikä muita avustimia. Mitään noista en tosin ole kaivannut (kokeiltua tuli muutaman tkm verran marmorin laina-autossa), aika turhalta tuntuu tämä Advanced Key myöskin paitsi että kun se löytyy niin saa myös suljettua sähköisen takaluukun kaukosäätimestä. :) Ässästä jään hieman kaipaamaan dynamic steeringiä ja sportdiffiä tuossa järjestyksessä. Etenkin dynamic steering on nopean ohjausvälityksensä ansiosta kaupungissa ja parkkiksilla todella mukava. Sportdiffin huomaa lähinnä mutkatietä pidon rajamailla kesärenkailla ajaessa.
270tkm ajetun kohdalla varautuisin siihen että remppaa voi olla lähiaikoina tiedossa vaikka ikää vasta 3v onkin.
Kävin muuten ajamassa kaverin 204 heppasta johon oli laitettu uusi ohjelma. Noin 280 heppaa kuulemma antoi. Ero minun autoon on huomattava. Alavääntö ja ohituskiihtyvyys 80 eteenpäin oli kans persdynolla niin paljon parempia, että kyselin jo oman auton päivitystä. Kunhan saan kesärenkaat alle niin käväsen ohjelman laittamassa. :)
270tkm ajetun kohdalla varautuisin siihen että remppaa voi olla lähiaikoina tiedossa vaikka ikää vasta 3v onkin.
Onko jotain tyyppivikoja/potentiaalisia korjauskohteita tiedossa, konehan on siis CGQB?
Oma mielipide on että mahdollisimman uusi kärry, vaikka metrejä olisikin jo paljon takana. Kuitenkin osa huolto/korjaustarpeesta tulee iän eikä pelkästään metrien takia.
Joo kyllähän nämä 3.0tdi kannattaa aina softata. :) DPF:n poistoa pidän turhana, etenkin kohtalaisen uusissa ja ongelmattomissa autoissa. Enemmän ajetuissa sinne toki kerääntyy tuhkaa mutta on niissä paljon varakapasiteettia ennenkuin regenerointiväli käy aivan liian lyhyeksi. EGR:n ja imuputkiston sotkeentuminen on myös käyttötunneista kiinni, siinäkin kyllä ajoprofiili on aika ratkaiseva sen suhteen miten nopeasti likaantuu.
Siitä olen samaa mieltä että auton ikä on merkittävämpi kuin kilometrit. Jotkin osat tietysti kuluu ajamalla ja käyttämällä. Tiptronicin turbiini ja venakoneisto ehkä merkittävimpänä kuluvat käytössä, joskin enemmän kaupunkiajossa kuin tasaisessa matka-ajossa. Toki myös pyöränlaakerit ja alustan osat. Moottorin osalta kuluu lähinnä suuttimet ja jakopää, joissain biturboissa on jakopääremppoja tullut, tosin korrelaatio ajokilometreihin ei ole kovin varmaa jos kyseessä on lähinnä kiristimien hajoaminen.
Pistetäänpä tännekki tilanne päivitys. Koodasin pois tuon ärsyttävän ominaisuuden, että auto sammuu kun kuskin oven avaa. Mulla ei mikään netistä löytyneistä ohjeista toiminut. Nimimerkki zäpää lähetti tämmöisen ohjeen:
Adresse 46: Komfortsystem (J393) Labeldatei: PCI\8K0-907-064-46.clb
Teilenummer SW: 8K0 907 064 GH HW: 8K0 907 064 FH
Bauteil: BCM2 2.0 H11 0621
Revision: 00002001 Seriennummer: 0175515291
Codierung: 013A0E2020B97081812002368000000F
Code neu : 013A0E2020B970818120023680000000 (aus FL ohne "Tür auf - Motor aus"-Funktion)
Sillä poikkeusella, että minun koodi näytti tältä: 013A062020B10000832009002001040F000000000000000000 0000000000
Muutin F nollaksi.
Tuo toimi ainaki mulla. Koodasin myös niin, että S&S nappi muistaa viimeisen painalluksen.
Comment