Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 (C7) ostoa harkitsemassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kokemuksia 3.0BiTDI koneesta

    Olen vaihtamassa mahdollisesti meidän taloudet Audit tuollaiseen biturbo A7:aan. Tekniikka ei ole itselle ollenkaan entuudestaan tuttu, ja haluaisin saada tietoa tyyppivioista ja ongelmista.

    Remppaamiseen on ilmeisesti varattava aina useampi päivä, jos koneeseen koskee, koska pitää purkaa paljon tavaraa pois ja joskus jopa tiputtaa kone alas.

    Laatikkona tuo TipTronic taitaa olla melko kestävä? Vrt S-Tronic DSG.

    Konekoodi tuossa ehdokkaassa on CGQB, 313hp malli.

    Kertokaa siis mihin pitää varautua. Älkää pelotelko monen tonnin rempoilla koska teen kaikki työt itse ja itsellehän ei palkkaa lasketa vai miten se meni :D

    Comment


      Itsellä on mennyt 1-turbon servo ja suuttimien pohjatiivisteet on syytä vaihtaa n. 150 tkm:n jälkeen. Itsellä alkoi yksi vuotamaan n. 180 tkm kohdalla ja oikeastaan missään pytyssä ei ollut enää priimakunnossa nuo tiivisteet. Muuten meillä on ollut vain kovaa ajoa normaali huoltojen lisäksi. Suutinvikoja ollut näissä jonkin verran kyllä.

      Triptronic toiminut ainakin minulla moitteetta ja öljyt vaihdettu n. 60 tkm välein minun omistusaikana, vaikka eihän näihin kuulemma tarvitse ollenkaan vaihtaa :)

      Comment


        No se normi jakopääkiristäjien vaihto voi osua kohdalle, mutta se ei ole sulla ongelma, kun aikaa, kykyä ja tilat ilmeisesti löytyy.

        Comment


        • Mikähän se tämän hetken konsensus noiden S-tronickkien suhteen? Onko jotain selvästi parempia tai huonompia sukupolvia olemassa tai jonkun tietyn koneen perässä tai käytössä kestäviä tai ei kestäviä?



          Ja onkohan tarvikeosia saatavilla ja onkohan ei-merkkihuoltokorjaamoilla jo osaamista näiden kunnostamisessa?


          Kovasti polttelis tuollainen A6 C7 3.0TDI, mutta tuo loota vähän mietityttää...

          Comment


            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=98484 tässä ketjussa aika kattavasti s-tronicista. Ei muuta kuin lukemaan.

            Comment


            • Joo, olen kahlannut tuon S-tronic ketjun ja kahlasin uudelleen. Näyttäisi suurin osa ongelmista littyvän alkupään C7 sukupolveen (2011-2014?) ja sekä kaikennäköisiin poikittaismoottoreihin.



              Onko tästä vedettävissä johtopäätös että faceliftin jälkeiset S-tronicit (2015 =>) olisi ehkä kesätävämpiä? Siinä ilmeisesti tuli myös jotain muutkosia laatikkoon?

              Comment


                Minkälaiset nuo hierovat penkit on istua verrattuna sporttipenkkeihin? Säädettävää reisitukea ei noissa hierovissa ole ja se mietityttää..

                Comment


                  On niissä reisituki, ei vaan tule rakoa reisituen ja istuimen välille kuten sport-penkeissä. Istuinverhoilu rullautuu reisituen mukana. Ohessa kuva A8 D3 jossa käytännössä samat penkit, penkin ohjaus vain erilainen. Mainitaan että 50mm säätyy reisituki.

                  Ajoin oman A7 Saksasta 1000+1000km pätkissä kotiin ja mukava oli istua comfort-penkeissä. Selkänoja saisi olla omaan makuun korkeampi mutta voi olla että se fiilis on jäänyt B6 sport-penkeistä jotka ei olleen lähellekkään yhtä tukevat kuin A7:n penkit. Istuinosa ehkä oli paininut ja antoin fiiiiksen korkeammasta selkänojasta. Kuljettajana 189cm/115kg.

                  Click image for larger version

Name:	Audi comfort seat.JPG
Views:	7506
Size:	101,5 Kt
ID:	1851533

                  Comment


                  • Top 1/3 backrest adjustment on paperilla tosi kova feature, JOS se tarkoittaa sitä, että sitä helvetin yläosaa saa käännettyä myös taaksepäin. Nimittäin tää maailma on täynnä penkkejä, jotka painaa hartioita ja yläkroppaa lysyyn... olis ees suorat selkänojat penkeissä.

                    Comment


                    • Alkuperäinen kirjoittaja Petri R Näytä viesti
                      Joo, olen kahlannut tuon S-tronic ketjun ja kahlasin uudelleen. Näyttäisi suurin osa ongelmista littyvän alkupään C7 sukupolveen (2011-2014?) ja sekä kaikennäköisiin poikittaismoottoreihin.



                      Onko tästä vedettävissä johtopäätös että faceliftin jälkeiset S-tronicit (2015 =>) olisi ehkä kesätävämpiä? Siinä ilmeisesti tuli myös jotain muutkosia laatikkoon?
                      Tuo dl501 laatikko mitä näissä c7 korisissa on, pitäisi olla kyllä ihan toimiva laatikko. Kestää kuuleman mukaan myös tehojen noston, hajoaa muista syistä jos on hajotakseen. Itsellä alkoi nyt täristämään liikkeelle lähdössä 2-vaihteella moottorin lämmettyä kunnolla, laatikkoöljyt vähän yliajalla niin voi olla että korjaantuu niiden vaihdolla. Tai sitten menee todennäköisesti vauhtipyörähommiksi, ostin auton vasta n.2kk sitten niin toivon liikkeeltä jotain vastaantulemista jos isompaa remonttia täytyy tehdä:D

                      Comment




                      • Mites kävi? löytyikö vikaa?
                        Viimeksi muokannut Killeri; 17.6.2019, 16:23. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                          On niissä reisituki, ei vaan tule rakoa reisituen ja istuimen välille kuten sport-penkeissä. Istuinverhoilu rullautuu reisituen mukana. Ohessa kuva A8 D3 jossa käytännössä samat penkit, penkin ohjaus vain erilainen. Mainitaan että 50mm säätyy reisituki.

                          Ajoin oman A7 Saksasta 1000+1000km pätkissä kotiin ja mukava oli istua comfort-penkeissä. Selkänoja saisi olla omaan makuun korkeampi mutta voi olla että se fiilis on jäänyt B6 sport-penkeistä jotka ei olleen lähellekkään yhtä tukevat kuin A7:n penkit. Istuinosa ehkä oli paininut ja antoin fiiiiksen korkeammasta selkänojasta. Kuljettajana 189cm/115kg.

                          Click image for larger version

Name:	Audi comfort seat.JPG
Views:	7506
Size:	101,5 Kt
ID:	1851533
                          Miten tuota penkin yläkolmannesta säädetään?

                          Comment


                            Ei taida sitä olla C7 A6/A7 malleissa, esimerkki oli reisituesta kun siitä oli puhetta. A8:ssa saanee tuon penkin missä yläosakin säätyy.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja Petri R Näytä viesti

                              Mites kävi? löytyikö vikaa?
                              Mekatroniikkaan pitäisi kuulemma korjaussarja asentaa, hinta-arvio 1500e. Auton myynyt liike lupasi kustantaa 25% koko summasta.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja Jumbo Näytä viesti

                                Mekatroniikkaan pitäisi kuulemma korjaussarja asentaa, hinta-arvio 1500e. Auton myynyt liike lupasi kustantaa 25% koko summasta.
                                Ei tullut kuntoon mekatroniikan korjaussarjalla, vielä tehdään kytkimen sopeutus ja ajetaan uusi softa laatikolle. Vähän epäilen ettei tule näillä toimenpiteillä kuntoon, seuraavaksi sitten kytkin/vaihtipyörä vaihtoon.

                                Comment


                                • Mitähän murheita mahtaa A6/A7 3.0TFSI koneissa olla jakopäätä lukuunottamatta? Kiikarissa yksi liki 300tkm ajettu kutonen 3.0TFSI koneella.

                                  Comment


                                    Ulkomaan foorumeilta yms. bongattua.

                                    https://www.shopdap.com/blog/post/co...-engines1.html
                                    Mahdolliset ongelmakohteet tiivistettynä (linkin takaa tarkemmin):
                                    Let first start by saying the 3.0T Supercharged Audi engine is a very solid engine. It is not particulary failure prone and would be the most reliable S model engine to date. What we have listed below would be just a few things to look out for if you were to have an issue.
                                    .
                                    .
                                    .
                                    - 3.0T TFSI Thermostats
                                    - 3.0T TFSI Water Pumps
                                    - 3.0T TFSI Oil Consumption Concerns
                                    - 3.0T TFSI Misfires and Injector Issues
                                    - 3.0T TFSI Secondary Air Faults
                                    - 3.0T TFSI Oil Pressure Faults
                                    - Do Not Exceed 4,000 RPMS
                                    Näiden kyllä luulisi yli 200tkm kilsoilla jo olevan korjattu, jos ovat mitään ongelmia edes aiheuttaneetkaan.

                                    Termostaatti, vesipumppu ja moottorintuet (+fsi-koneiden carbon-build-up) löytyy useammasta postauksesta:
                                    https://www.audizine.com/forum/showt...urs-holding-up

                                    https://www.audizine.com/forum/showt...3-0T%E2%80%99s
                                    Viimeksi muokannut vV8m5; 31.7.2019, 11:41.

                                    Comment


                                    • Pahoittelut ketjun nostamisesta, mutta en uutta ketjua viitsinyt tehdä. Olisi kiikarissa hyvän hintainen Audi A6 C7 vm.2012 ajettu 350tkm. Koneena tietysti ainoa ja oikea 3.0l kiisseli, kiinni tuossa on ilmeisesti 7-vaihteinen s tronic ? Katsoin lisävarusteita niin sanoi ”tiptronic”, mutta eihän tuo ole mahdollista ?

                                      Autoa on huollettu audin merkkiliikkeessä koko elinajan, ollut yhdellä omistajalla 100km työmatka-ajossa maantietä. Kaikki huollettu siis huolto-ohjelman mukaisesti, katsastuksessa ei ollut mitään muuta, kuin yksi pyöränlaakeri. Mitä tulisi ottaa huomioon tuollaista ostaessa, kestääkö kone miten ja laatikko ? Onkohan vetarit jo lopussaan ja alusta ? Kuuluuko huolto-ohjelmaan laatikon öljynvaihdot myös ? Moottorin tehona on 245hv.

                                      Kiitoksia etukäteen!

                                      Comment


                                      • Tiptronic tarkoittaa manuaalista vaihtamismahdollisuutta. Vaihteistoöljynvaihto kuuluu ohjelmaan 60tkm välein.

                                        Comment


                                        • kyllä tuon ikäisessä voi olla jo yhtä ja toista jos huollettu "vain" huolto-ohjelman mukaisesti. Suosittelen ajamaan piiiitkän testiajon. Kylmästä koneesta lämpimäksi ja pari starttausta kun seissyt sammuksissa 10min ja esim 5min, saattaa selvitä onko suuttimet kaput. onko suuttimia muuten vaihdettu? onko turboon tehty mitään? onko alustan tukivarsia vaihdettu? vcds kiinni ennen ostoa ja sieltä suuttimien tarkistus, vikakoodit ennen ja jälkeen koeajon.

                                          Comment




                                          • Kiitoksia, tätä mietinkin. Eli alustanosia, turbosta ja suuttimista pitää kysellä, onko miten vaihdettu. Mutta käytännössä, kestääkö nuo koneet ja laatikot näillä kilometreillä ja onko jakopää näissä tyyppivikana löystyä ?

                                            Comment


                                              Jakoketjun kiristimiä näihin on vaihdettu. Kannattaa kuunnella kylmäkäynnistyksen yhteydessä tuleeko ketjusta sellainen rasahdus. Jos se ääntelee niin ei siitä välttämättä kannata hirveästi huolestua. On se vähän sellainen tyyppivika. Ainakin joissain malleissa pitää laatikko ottaa pois kiristimien vaihdon yhteydessä mikä tekee hommasta kohtuu kalliin.

                                              Vikakoodien luku ja nolluas kannattaa tehdä ennen koeajoa ja katsoa tuliko niitä takaisin koeajon jälkeen. Muutenkin kaikki käytetyn auton perusjutut kannattaa tsekata. 350tkm on toki aika reilusti ajettu ja kaikenlaista pientä tai isompaa remonttia voi olla tiedossa. Alustan puslat/nivelet varmaan alkavat olla jo elinkaaren loppupuolella, jos ne on vielä alkuperäiset. S-Tronicin toiminta kannattaa myös huolella tutkia. Sen korjaaminen ei ihan ilmaista yleensä ole.

                                              Comment


                                              • Onko kukaan ostanut näihin parempia pohjamuoveja? Itseltä puuttuu kuskinpuolelta pohjasta etu- ja takapalat sekä se pitkä muovi. Alkuperäiset tuntuu olevan aika heppoista materiaalia.

                                                Comment


                                                • Mitä kannattaa tutkailla/tarkastaa 150-200tkm ajetuista? Laatikkoöljyjen vaihto 60tkm välein, onko muuta ihmeempää? Kävin ajamassa 130kW 2.0tdi:n ja oli aika miellyttävä kone ja itseasiassa tykkäsin multritronicista. Nykyisessä autossa on DSG ja siihen verrattuna multissa ei ainakaan laittanut merkille DSG:lle ominaista empimistä ja sen myötä aiheutuvaa ajoittaista töksähtelyä. Pitänee kuitenkin vielä testata myös S-Tronic malli. Tilaa tuntui olevan ihan mukavasti 190 senttiselle, varmaan oman ajoasennon taakse mahtuu myös lasten turvaistuin tai aikuinenkin.

                                                  2014 näytti vaihtuvan 2.0 tdi:t Ultra-versioihin ja myös 3.0tdiq:ssa tuli muutoksia. Onko noista oikeasti muuta hyötyä(?) kuin Euro6 merkinnät? Toki kulutus kai hieman pienempi. 2015 facelift toi ilmeisesti vain pieniä muutoksia esim erilaiset pakoputken ulostulot?

                                                  Koeajamassani yksilössä muuten huomasin toisella ajokerralla maantiellä sellaista, että ohjaus "pykälsi" voimakkaasti keskialueen tuntumassa (eli loivasti kääntäessä) ja tuntui myös oudon raskaalta. Onko tuo nyt se surullisen kuuluisa mutteriohjaus vai joku muu ongelma/ominaisuus?

                                                  Onko muuten S-line ulkopaketissa automaattisesti myös S-line alusta? Vakio alustallahan tuo on turhan traktori ulkonäöllisesti - kuten varmaan kaikki autot.
                                                  Viimeksi muokannut peped; 29.8.2019, 12:54.

                                                  Comment


                                                    Mitä kannattaa tutkailla/tarkastaa 150-200tkm ajetuista?
                                                    Vikakoodit on syytä lukea ennen ja jälkeen koeajon. Lisäksi kaikki muut normaalit käytetyn auton tarkastukseen liittyvät toimenpiteet. On myös hyvä tarkistaa, että ns. päästöhuijauspäivtys on tehty. Muuten tulee ongelmia seuraavassa katsatuksessa.

                                                    2014 näytti vaihtuvan 2.0 tdi:t Ultra-versioihin ja myös 3.0tdiq:ssa tuli muutoksia. Onko noista oikeasti muuta hyötyä(?) kuin Euro6 merkinnät? Toki kulutus kai hieman pienempi. 2015 facelift toi ilmeisesti vain pieniä muutoksia esim erilaiset pakoputken ulostulot?
                                                    Facelift tuli 2015. Ulkonäöllisiä muutoksia, parhaiten sen huomaa juurikin noista pakoputken ulostuloista. 3.0TDi-koneista tuli uusi moottorisukupolvi, joka atäyttää Euro6 normit. Kait ne aavistuksen taloudellisempia mitä vanhemmat koneet. Ero ei kuitenkaan ole merkittvä ja AdBlue -nestettä joutuu hommaamaan. Joskin sen kulutus/kustannus on lähinnä marginaalinen. Onpa kuitenkin taas yksi saastelaite, jonka korjaaminen vikaantuessaan ei ole ilmaista. 2.0TDi-koneista en tiedä mitään.


                                                    Koeajamassani yksilössä muuten huomasin toisella ajokerralla maantiellä sellaista, että ohjaus "pykälsi" voimakkaasti keskialueen tuntumassa (eli loivasti kääntäessä) ja tuntui myös oudon raskaalta. Onko tuo nyt se surullisen kuuluisa mutteriohjaus vai joku muu ongelma/ominaisuus?
                                                    Minun 2015 Allroadissa ei ainakaan ole vastaavia ongelmia ohjauksessa. Olisiko vika?

                                                    Onko muuten S-line ulkopaketissa automaattisesti myös S-line alusta? Vakio alustallahan tuo on turhan traktori ulkonäöllisesti - kuten varmaan kaikki autot.
                                                    Ei taida olla automaattisesti S-Line alustaa ulkopaketissa. Toki joillakin markkina-alueilla se voi olla aina ulkopaketin mukana. Kannattaa tarkistaa varustekoodeista onko siellä S-Line alusta. Varustekoodit löytyvät huoltokirjasta.

                                                    Henk. koht. suosittelen, että valitse quattro, sporttipenkit 3.0TDi ja ilma-alusta niin auton perusvarusteet on kunnossa. Noh, ilma-alustan voi tinkiä mutta muut ovat must C7-kopassa.

                                                    Comment


                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                                      Henk. koht. suosittelen, että valitse quattro, sporttipenkit 3.0TDi ja ilma-alusta niin auton perusvarusteet on kunnossa. Noh, ilma-alustan voi tinkiä mutta muut ovat must C7-kopassa.
                                                      Tämä, ilma-alusta on kyllä myös must siihen tottuneena, pehmoista kyytiä madallettunakin. Huoltokirja on uudemmissa sähköinen, joten varustelistauksen joutuu kysymään tiskiltä, ilmeisesti ne jossain tarrassa on myös kontissa tms.

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                                        Vikakoodit on syytä lukea ennen ja jälkeen koeajon. Lisäksi kaikki muut normaalit käytetyn auton tarkastukseen liittyvät toimenpiteet. On myös hyvä tarkistaa, että ns. päästöhuijauspäivtys on tehty. Muuten tulee ongelmia seuraavassa katsatuksessa.

                                                        Henk. koht. suosittelen, että valitse quattro, sporttipenkit 3.0TDi ja ilma-alusta niin auton perusvarusteet on kunnossa. Noh, ilma-alustan voi tinkiä mutta muut ovat must C7-kopassa.
                                                        Mikäs olis helpoin/edullisin tapa koodien lukuun? Nykyinen kulkinekin on VAG, mutta ei ole tullut obdeleveniä tms hommattua. Varmaan pitäisi...

                                                        Sporttipenkit on must-have, noissa kun on hyvä reisituen säätö myös pitkäkoipiselle.

                                                        Kuinka hyvin nämä nykydieselit kuten 3.0tdi lämpiää talvella, eli onko webasto tai vastaava suotava, erittäin suotava vai pakollinen? :D Tahtoo monissa esim. Etelä-Suomen autoissa olemaan pelkkä tavan lämmitin, jos sitäkään. Webasto jälkiasennettuna on kuitenkin tyyris paukku.

                                                        Ilmeisesti lyhytkestoinen "surina" (kylmä)käynnistäessä on normalia mutta jos pidempään kuuluu epämääräistä ääntä on syytä epäillä jakopään/kiristimien ongelmaa?

                                                        Comment


                                                          Huoltokirja on uudemmissa sähköinen, joten varustelistauksen joutuu kysymään tiskiltä, ilmeisesti ne jossain tarrassa on myös kontissa tms.
                                                          Totta, eipäs tullut tämä mieleen. Edellisissä Audeissani on ollut varustetarra takakontissa varapyöränkotelossa. Nykyisestä en ole katsonut onko se siellä.

                                                          Comment


                                                            Mikäs olis helpoin/edullisin tapa koodien lukuun? Nykyinen kulkinekin on VAG, mutta ei ole tullut obdeleveniä tms hommattua. Varmaan pitäisi...
                                                            Omalla alueella vaikuttava VCDS-piuhan omistava audiharrastaja olisi varmaan se helpoin/halvin vaihtoehto. Vikakoodit kannattaa lukea/nollata ennen koeajoa ja katsoa koeajon jälkeen onko koodeja ilmestynyt uudestaan.


                                                            Kuinka hyvin nämä nykydieselit kuten 3.0tdi lämpiää talvella, eli onko webasto tai vastaava suotava, erittäin suotava vai pakollinen? :D Tahtoo monissa esim. Etelä-Suomen autoissa olemaan pelkkä tavan lämmitin, jos sitäkään. Webasto jälkiasennettuna on kuitenkin tyyris paukku.
                                                            Ainakin vanhemmat 3.0TDi-lämpeää ihan hyvin talvella ilman Webastoa tms. lisälämmitintä. Nykyisestä ei ole vielä kokemuksia pakkaskaudelta. Toki millekään autolle kylmäkäynnistykset pakkasessa ei tee hyvää. Hyvä lisävaruste se on joka tapauksessa.

                                                            Ilmeisesti lyhytkestoinen "surina" (kylmä)käynnistäessä on normalia mutta jos pidempään kuuluu epämääräistä ääntä on syytä epäillä jakopään/kiristimien ongelmaa?
                                                            Ennen koeajoa, varmista koneen olevan oikeasti kylmä vaikka kädellä kokeilemalla. Pyydä myyjää starttaamaan kone konepellin ollessa auki ja kuuntele kuuluuko sellainen rasahdus startin yhteydessä. Jos jotain kuuluu niin jonkin sortin ongelma siellä on. Jotkut pitävät pientä heti vaimenevaa rasahdusta ominaisuutena näissä V6-koneissa. Fakta on kuitenkin se, että täysin ehjä jakopää ei pidä ääntä käynnistyksessä. Edellinen 3.0Tdi CAPA-koneella varustettu auto lähti 270tkm ajettuna minulta ja siinä oli jakopää hiljainen kylmäkäynnistyksessä. Tiedossa on myös paljon ajettuja 3.0TDi-koneita, joiden jakopää ääntelee startissa ja ovat edelleen muuten ihan ehjiä. Vika vai ominaisuus - siinäpä se kysymys?

                                                            Comment




                                                              Olen ilmeisesti sitten ajanut rikkinäisellä jakopäällä nyt 77tkm...156tkm välin (CDUD). Sama hetken rallatus tuosta on aina kuulunut kun kone tietyn lämpöinen - ilmeisesti auto vaan paaliin tai kone vaihtoon ;) Vaikka itselläni olisi ollut maksaja erikseen ostetun takuun kautta niin marmorilla totesivat ettei tuolle tehdä mitään, koska ei pidä mitään ääntä kauempaa (sekunteja) eikä ääntele tietyillä kierroksilla (ilmeisesti jotain hieman alle 2000rpm. luokkaa). Itse en ole tuosta enää jaksanut juurikaan ottaa paineita ellei käynnistettäessä ala pitämään kauemmin ääntä. Nyt tuo kestää alle sekunnin ja pakkasella täysin kylmänä taas ei niinkään ääntele vaan yleisimmin kuuluu plussa-asteilla kylmänä tai hieman lämpimänä.
                                                              Viimeksi muokannut Killeri; 3.9.2019, 17:44. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X