Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Varaosahintabongauksia, kallein löytämäsä osa ETKAsta?
Varaosahintabongauksia, kallein löytämäsä osa ETKAsta?
Katselin ihan huvikseen panssaroidun A8:n varaosien hintoja, ja silmiin osui karkaistu tuulilasi. Hinta paikasta riippuen noin 15000€ :) Osanumero 4E4845099F.
Mielellään katsotaan sitten samasta paikkaa hinnat, käytettäköön vaikka slamitin palvelua sitten. Nokitetaan täydellisellä W12 moottorilla A8 audista, 07P 100 031 D, hintaa slamitilta 45001.84 €
Njet, suurin osa artikkeleista tippunut pois valikoimista viime vuosikymmenellä.
Niin ja, ei edes merkittävästi kalliimpi tuo kori marmorilla, vain 5000e enemmän. Mitähän rahdin osuus olisi Itellalta kysyttynä (600kg kertoo painoksi)...? :D
Nojoo, onhan noita kalliimpia osia. En ajatellut kokonaista moottoria tai koria koska onhan selvää että ne on kalliita. Mietin lähinnä tällaisia yksittäisiä osia, esim iskari, tuulilasi, konepelti tms. Laittakaa myös osanumerot.
Semmosta olen miettinyt, että miten se voi olla konepelti, jos se kerran ei ole peltiä.
Vähän kuin alumiinikulmarauta. Kumpaa se nyt on.
ETKAA en itse ole koskaan käyttänyt, mutta sellainen on tässä tullut vastaan, että alkuperäisten osien hinnoittelulla ja järjellä ei sinänsä ole lineaarista korrelaatiota.
Jos esimerkiksi verrataan vaikka jonkun aakkosmallin jarrulevyä ja samanhintaista kokonaista sylinterinkantta, niin jotenkin tuntuu oudolta, että pyöreä rautakiekko voi maksaa saman verran kuin parisataa mekaanista osaa ja reilusti eri materiaaleja sisältävä mekaanisten osien konstruktio.
Katsoin tänään koneella olevasta vanhasta etkasta sportin konepellin hinnaksi n. 6000€.
Jo ETKA:ssa saattoi olla jotain tuollaista. Sitten kun siirsi numeron tilaukseen niin ohjelma näytti jotain 20ke lukemia. Hassun hauska hinta kuitenkin.
Joo, varaosien hinnoittelu ei korreloi mitenkään minkään kanssa, paitsi ehkä sen että konsonanttiaudeihin osat on kalliimpia kuin vokaali-vastaaviin. Veikkaisin että esim. tuon a8 johtosarjan tehdashinta saadaan karkeasti siirtämällä pilkkua kaksi pykälää vasemmalle.
Tuosta tuli mieleen kun osa on kysytympi, Seat Cupran Brembo etusatulat, maksoi aikanaan noin 300€ sarja kunnes Seat huomasi että hetkinen, näitähän myydään aivan liikaa Audeihin, nostetaanpas hintaa. Nyt hinta 700€/sarja.
Olisi kyllä kiva tietää, että mitä VAG maksaa noista isommista johdinsarjoista. Mitä itellä käsitystä noiden hintojen muodostumisesta. niin ei tarvi kaksinen johtosarja, olla, että hinta on 3-numeroinen luku. Ja sellaisessa johtosarjassa ei edes kuparin arvolla voi pelata.
Comment