Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uudehko 4motion Transportteri hakusessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Uudehko 4motion Transportteri hakusessa

    Mitä kannattaisi huomioida, jos on moista laitetta ostamassa firmalle

    esim.

    http://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/6819705
    http://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/7128511

    Pitää olla ainakin
    - Neliveto
    - vakionopeudensäädin
    - Koukku
    - Tehoa sen verran, että isokin kärri tulee mukavasti perässä.
    - Tilava, joten lyhyt malli ei käy

    Mieltä askarruttaa ehkä eniten seuraavat asiat:
    - Vaihteistovalinta - kestääkö tuo dsg mitään vai onko mentävä manuaalilla? Rasitusta voi olla huolella - peräkärrin suurin kokonaismassa on 3500kg ja jyrkkiä mäkilähtöjäkin joutuu tekemään ;) Tosin laillista yli 2500kg perävaunun kokonaismassan vetoa ei taida pakuluokassa tarjota kukaan?
    - Moottori; Mennäkö uudella 2L kaksoisahdetulla vaiko pitäiskö etsiä vähän vanhempaa viisimukista 132kw formissa? Miten näiden kestävyys?
    - Onko uudempien neljämukisten haldex etevämpi/kestävämpi? Onko noissa oleellista eroa -esim. paineistaako neljämukisten haldex järjestelmän toimintakuntoon ilman eturenkaan pyörähdyksiä?
    - Murehdinko vääriä asioita ja jotain oleellista on unohtunut?

    #2
    Kaksoisahdettu on taksikäytössä ollut täysi susi, ainakin ensimmäiset. Ehkä siinä valossa 5pyttyinen olisi parempi, vaikka niissäkin on omat metkunsa alkaen nokka ja kansivioista.

    Comment


    • #3
      Eikös viitosissa ves-öljy koktailejakin esiintynyt ihan uuttuuttaan jopa ?

      Comment


        #4
        ok. Onko 103kw:n nelipyttyiset toimineet hyvin, jos sitä harkitsisi ton biturbon asemasta? Meneekö tosta bitukasta nimenomaan tuo ahdin? Onko se mekaniikaltaan sellainen, että kummatkin ahtimet voidaan vaihtaa erikseen vai onko yhtä luuta?

        Comment


          #5
          Kansia niistä on mennyt ja oheislaitteita. Täysin mutuna toi 103kw vois olla parempi vaihtoehto, on ainakin vähän yksinkertaisempaa tekniikkaa.

          Comment


            #6
            Jos vetohommia on ni unohda dsg ja ehkäpä jopa kokonaan 2L koneet.
            Itse lähtisin ennemmin ettimään hyväkuntoista 5pyttystä 128kw 4motion mallia... Ja jos vielä löytys että joku viisas on ottanut tehtaalta taka-akselille lukon ni avot.
            Saa lisää ruutia suht helposti lisää.
            On paljon vääntävämpi ja lämpöä paremmin tuottava.

            öljyn kulutusta tuppaa olemaa aika reilusti näissä uusissa. Mutta on myös niitäkin mitkä ei vie :)
            Uusissa sekä vanhoissa ni kytkin on mikä menee ennen pitkään.
            Ja vanhoissa on tuo nokka-akselin kuluminen aika yleistä.

            Rahaa saat joka tapauksessa varata huoltoon oli sit uudempi tai vanhempi versio.

            Comment


              #7
              Hitto kun noita 128kW manuaaleja n. 100tkm +/- 20tkm ei tahdo tästä maasta löytyä :( Onko 96kW ja 128kW kone sama ja siten vaan softaviritetty? Täs vois olla yks, ilmeisesti ainut mikä puuttuis on toi 128kW:

              http://www.autotalli.com/vaihtoauto/...?pos=21&page=1
              Viimeksi muokannut QHad; 1.4.2015, 22:21. Perustelu: Hieman lisätty kyssäreitä.

              Comment


              • #8
                128kw on sitten manuaalina todella huono menemään pienillä kierroksilla, sammuu herkästi. Softattuna paranee huomattavasti.

                Comment


                  #9
                  Vääntääkö 96kW paremmin alhaalta?

                  Comment


                  • #10
                    Ei se softakaan autuaaksi tee... Mulla on 96Kw joka johon on vaihdettu 128kw moottorin turbo ja lastutettu. Alavääntö edelleen aika ohutta alle kahden tonnin. Menohalut löytyy siten 2000rpm paremmalla puolella.

                    Comment


                    • #11
                      Ei se autuaaksi tee, mutta kyllä sen softalla saa liikkeelle jopa tyhjäkäynnillä.
                      96kw ei ole niin herkkä stumppaamaan, säästää kytkintä painavan kärryn vedossa.

                      Comment


                        #12
                        Eli periatteessa uudelleenkartoitettu 96kW vois olla aika passeli.

                        Comment


                        • #13
                          En sulkis 128kw pois jos löytyy mieleinen. Softalla se kumminkin on jo niin hyvä että sillä viitsii ajaa.

                          Comment


                            #14
                            Eipä niissä taida eroja olla ku pakosarja ja turbo ja tietysti ohjelma 96kw vs 128kw.
                            Tuossa yhdellä 96kw nelikolla ajanut jonku verran johon vaihdettu turbo, pakosarja, ohjelma ja dpf pois niin oli railakas peli menemään 1300rpm-4000rpm.
                            Sehän nyt on ihan pakko juttu tuo dpf poisto ihan jo muutenkin... aivan turha kapistus..

                            Comment


                            • #15
                              Kokemusta löytyy 1.9 63kw+softa, 2,5 96kw+softa ja 2.0 62kw+softa, kaikilla ajanut n.150tkm ja kaikki liki uutena ohjelmoitu, 2.5 kaikista miellyttävin ajaa, varsinkin kärrynkanssa. Coupe trailerilla tuli hyvin nöyrästi perässä, en pikkumoottoria vetohommiin suosittele.
                              Ainiin kaikki manuaaleja mitä mulla on ollut eikä tekniikkapuolella ole ollut ongelmia.

                              Comment


                              • #16
                                Minulla on käytössä 2.5 96kw automaatti + softa ja perässä tulee kesäisin 2000kg asuntovaunu. Dpf lähtee tässä piakkoin pois kun vaan jaksais alkaa tyhjentää.

                                Comment


                                  #17
                                  Kävin tänään ottamassa eka kerran tuntumaa näihin laitteisiin, koeajossa oli paikallinen 132kW nelipyttyinen DSG, 66tkm ajettuna painoksena. Ensiviikolla olis tarkoitus käydä ainakin H:ki akselilla tähyilemässä noita muita vaihtoehtoja - tuntumaa pitää saada lisää, niin tietää mistä puhutaan. Jos joku tietää jonkun hyvän yksilön, joka vois olla myynnissä suunnilleen spekseillä pitkä/4motion/96kw tai 128kw/manuaali/lukkoperä/siisti/max. 130tkm, niin hihkaiskaa :)

                                  Kuriositeettina testasin hiukan myös ton 132kW DSG:n 1-vaihteen lyhyyttä. Ekalla vaihteella 1000rpm = 8km/h ja 2000rpm = 17km/h, joten 8,5km/h lienee hyvä aproksimaatio. Tätä joutuu vakavasti kelaamaan, koska käytössä joutuu ottamaan mäkilähtöjä kärri perässä jyrkähköstä n. 10 asteen mäestä (nousee kolme metriä kahdenkymmenen metrin matkalla). Paikka on lisäspeksattuna sellainen että auto on koko ajan mäessä ja kärri tasaisella 3 metrin "kiitoradalla", jonka jälkeen koko yhdistelmä on mäessä yrittämässä "kellarikerroksesta" maanpinnalle. Kärrin kokonaispaino on käytännössä helposti tuo 2,5t :( ABT remapätyllä manuaali 3.0Tdi B8:lla tuo ym. kärry tulee ylös "juuri ja juuri" pienen alkuvauhdin jälkeen kaasu pohjassa kierrokset sielä jotain 1400-1600rpm. Ymmärrettävistä syistä kytkimen luistattaminen ei ihan kauheasti kiinnosta :D

                                  Comment


                                  • #18
                                    Olen jonkunverran ajellu manuaali neliveto 2.5tdi 96kw. Tosiaan meinaa olla "tukkoinen" alhasilla kierroksilla. 2500kg eduard kärry kulkee ihan hyvin perässä. Eipä sillä kiirettä kannata pitää, mutta sitkeä vetäjä tuntuu olevan.

                                    Neliveto tuossa yksillössä ei tahdo oikein takaa vetää muutako revittämällä, korkeilla kierroksilla. Missähän vika mahtaa olla? Öljyt on vaihettu ajallaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      132kW T5 facelift 4motion+dsg (vm. 2010) liikkuu ihan sopivasti punaiseksi autoksi. Tuo yksilö tullee myyntiin jonkun vuoden kuluttua, tällä hetkellä kilsoja kai n. 40tkm.

                                      Comment


                                        #20
                                        Täs kävi nyt sitten niin, että pistin huvikseni Nettiautoon & Autotalliin haun nelivetosista pakuista ja tein "ahaa elämyksen". Transittia saa kanssa nelivetosena. Tästä sisuuntuneena kävin koeajamassa myös pari nelivetotransua sekä muutaman neljälumpiota lattiassa raapivan transuportteria. Punnittuani kokemuksia, päädyin Transittiin - aika näyttää oliko oikea valinta. Malli on siis 350L, 2.4L, Pitkä ja puolikorkea, -09, ajettu 80tkm. Tässä syitä, miksi näin:

                                        Transit
                                        - Moottori tuntui paljon välittömämmältä ja vääntävämmältä matalilla kierroksilla kuin parissa ajamassani Transportterissa
                                        - Ajoltaan mielestäni todella tukevan tuntuinen
                                        - Ilmeisesti markkinoiden suurin jarrullisen kärrin sallittuvetomassa (2800kg)
                                        - Todella tilava tavaratila (pitkä ja puolikorkea)
                                        - Kokonaispaino 3500kg ja sitä myötä kantavuutta tais olla yli 500kg enemmän kuin Transportterissa.
                                        - Hinta ainakin 5k€ pienempi kuin "lähin vastaava" Transportteri, tosiaan monilta osin ei voi edes verrata.
                                        - Tämän yksilön kunto vaikutti hyvältä, koeajossa ei muuta huomautettavaa kuin hieman oikealle puoltava ohjaus.

                                        Näin :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Voi, voi. Otan osaa, taivas paikka ainakin tienattu jos ei muuta. :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Jes - kerron sitte jossain vaiheessa kokemuksia, ellei Pyhä Pietari ehdi päästää sisään ;)

                                            Comment


                                              #23
                                              Jatkot luetaan sitten nyt ottaa päähän-threadista :D !

                                              Comment


                                                #24
                                                Älä ny - se on hieno ja siisti auto ;) Syssymmällä ennen suola-aikoja hoidetaan vielä muutamat alkavat oranssit tahrat helmoista sekä suolapanssari suojaamolla, niin toivotavasti siitä on iloa pitkäksi aikaa :D Neliveto näissä on kuulemma vähän spartalainen, mutta sehän riittää, että se toimii tarvittaessa lähtöavustimena. Kevytkuortsikkanakin tätä nähdään, joten on se perkele jos ei kestä pakuna :D Sami A., sulla näkyy olevan duunikäytössä sekä Transua että Transuportteria, millasia kokemuksia sielä?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No, justhan mä tossa voivottelin. :) Ei vaan jos ajetaan pakulla työmatkaa paljon niin ottaisin millon vaan portterin. Onse vaan niin paljon parempi ajaa. Meillä nyt pakut joutuu keskimääräistä kovemmalle käytölle kun rontataan pihakiviä ja työssä tarvittavia työkaluja. Että siinä mielessä on pieni ihme että toi transit ylipäänsä enään liikkuu.

                                                  Mulla on vm.2000 transit ja alkaa vetää viimesiään, tänä talvena ajettu n.1000km ja neljästi jo ollut huollossa. :)

                                                  Viime kesänä tais jättää kolmesti vai neljästi tien päälle. :)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ok - tuota koeajamaani 132kw 4motionia sai ainakin paimentaa koko ajan motarilla ja sitten tuo 96kw taas hyytyi täysin pienessäkin ylämäessä n. 90km/h kutosella - liekö ollut näissä jotain vikaa. Kouvolassa ajamassani AWD transu taasen meni vielä "kilometrin päässä" samaan suuntaan, kun kerran sohas sinne päin - ja tuntui todella tukevalta. Siinä ainoa huono puoli oli toi pituus(lyhyt malli) ja se, että vehkestä hävis vaihteet kesken koeajon sekä kytkin täristi niin paljon juuri ennen kiinniottamistaan, että lähitalon mummon tekarit meinas tippua. Automyyjä kuulemma "tietää miltä se pitää tuntua" ja sen "vähän" ravistaakin :D No anyway käsittämätöntä, että tollasta annetaa edes koeajoon, luvattiin kyllä korjata, jos kaupat tulee. Ei tullut tästä vehkeestä. Tampereen autossa lienee sitten ollut vikaa, kun näitä kytkimellisiä "ominaisuuksia" ei ollut :D

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Joskus tollasta nelivetotransua päässyt ajamaan ja hiekalla testasin nelivedon toimintaa, oli lievästi lekalla takaraivoon fiilis kun takapyörät lähti vetämään:) Viivettä oli, eikä liikaa pehmeyttä.

                                                      Velipoika on nyt päästelly 2000-vuotisella transulla monta vuotta, eikä se nyt niin huono ole ollut. Suurimmat rempat ollu kytkin, löpöpumppu, suuttimet ja ruostevaurioiden korjaus. Onhan sillä jo ajettukin pitkälti yli 300tkm.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jes, tässä on kytkin, jolla vedon saa pakotettua "heti päälle", mitä lie sitten tarkoittaa. Muuten toiminnan pitäis olla automaagista. Homman nimi on itseasiassa ainakin tässä se, että etupyörät lähtee vetämään - takapyörät messissä koko ajan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Toi transitin "neliveto" on muuten sitten pikkasen eksoottisesti tehty.

                                                          http://s699.photobucket.com/user/Kin...001-1.jpg.html

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jes, toi teksti tuli bongattua jossain vaiheessa. Ekat reilut 300km Tre-Kotka työnnetty ja hyvältä tuntuu ainakin vielä :) Keskikulutukseksi tuli 8,4L/100km siten että vauhtia oli maksimissaan se 100km/h. Keskinopeus tais olla jotain 90km/h paikkeilla.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X