Ajatellen suomalaisen virkamiehen autovastaista sielunmaisemaa käy 99,9 % varmuudella näin: koska Quattro Gmbh on eri valmistaja ja täysin eri yhtiö (alustanumeroiden ekat koodit on valmistajakohtaisia, tässä tapauksessa ne ovat eri Quattrolla kuin Audilla) kuin Audi Ag niin nämä eri automerkkien mallit eivät käy keskenään vertailukohdiksi.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Trafin uudet rakentelusäännöt (Trafi pyysi lausuntoja...)
Collapse
X
-
Vieras
Ja inssi vetoaa juurikin tuohon alustanumero eroon, kun ei muuta tiedä.
Uudenkaupungin autot ei saa niin uniikkia alustanumeroa kuin quattro:lla tehdyt.
Comment
-
Mikäli Audin mielestä ne ovat samaa mallisarjaa, niin heidän lausunnolla Trafin mielipide kääntyy (tai ainakin pitäisi kääntyä). Näin joskus vastaava asia korjattiin toisen automerkin osalta. Valmistajan kirjeellä saatiin käyttää ulkopuolisen tehtaan tekemää erikoismallia vertailumallina, koska valmistaja sanoi sen kuuluvan normaaliin mallisarjaan vaikkei ollutkaan heidän tekemä. Markkinointi ja myynti tapahtui päämerkin alla, ei viripajan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiKyllä se vaan on niin että Suomen viranomaisten (Trafi) mielestä quattro GmbH on eri valmistaja kuin Audi.
Vastaavasti Minissä valmistajan kohdalla lukee Bayerische Motoren Werke vaikka merkki on Mini.
Comment
-
Quattro Gmbh ei ole mikään alihankkija vaan itsenäinen autotehdas ja itsenäinen yhtiö (jonka tosin Audi AG omistaa mutta omistajan identiteetillä ei ole merkitystä). Audin rekisteriotteessa lukee Audi (valmistenumeron 3 ekaa koodia WAU) ja Quattron rekisteriotteessa ei ole sanaakaan Audista vaan Quattrosta (valmistenumeron kolmee ekaa koodia WUA)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja aurinkola Näytä viestiAudin rekisteriotteessa lukee Audi (valmistenumeron 3 ekaa koodia WAU) ja Quattron rekisteriotteessa ei ole sanaakaan Audista vaan Quattrosta (valmistenumeron kolmee ekaa koodia WUA)Viimeksi muokannut hoff4; 14.6.2016, 05:16.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja aurinkola Näytä viestiAudin rekisteriotteessa lukee Audi (valmistenumeron 3 ekaa koodia WAU) ja Quattron rekisteriotteessa ei ole sanaakaan Audista vaan Quattrosta (valmistenumeron kolmee ekaa koodia WUA)
Ei COC mutta sitä vastaava...
Comment
-
Vieras
Suomen otteita ei muutenkaan kannata katsoa, niissähän lukee aina mitä sattuu, kun on tuotu ohi virallisen maahantuojan. Toisilla lukee RS2 otteissa Audi Porsche, Porsche Audi tai pelkkä Audi.
Tyypitykset kai noissa muutoksissa ratkaisee kaiken, nimi voi olla mitä vain. Tyyppihyväksynnän kautta näkyy se oikea merkki ja malli, minkä tehdas on tarkoittanut.
Comment
-
- Onko jollain tarkempaa tietoa B5 1.8tq sedanin päästöluokituksesta? Täällä ilmoitetaan että 02/1998 eteenpäin on ainakin Euro 3, mutta aiemmista malleista ei ole sanottu mitään, joten olettaisin niiden olevan Euro 2? Myös täällä on puhuttu jotain Euro 2:sta.
- Konttorilla katsastusmies sanoi, että vertailumoottori-vertailua ei tarvitsisi tehdä, jos tehot nousee nykyisestä alle 20%. Silloin riittäisi pelkkä tehonmittaustodistus. Kohta 10. Muut. Liite 3 Tehonmittaustodistus. Myös penkitysfirmassa oltiin samoilla linjoilla. Onko todellakin näin? Vasta jos tehot nousee yli 20% nykyisestä, tarvitsee vertailla alustan osia ja jarruja vertailumoottoriin, ja täyttää Liite 2 Moottorinvaihdon lomake.
Edit. Tarkennuksena siis, jos turbon ja välijäähdyttimen vaihdolla tehot nousevat alle 20% niin riittäisi tehonmittaustodistus. Vertailu 2.8 ACK moottoriin ei myöskään pitäisi tuottaa ongelmia, koska molemmissa on ainakin samat jarrut. Silloin saisi laillisesti papereihin 231 hv.
Comment
-
Ihan tässä ilman tarkempaa tietoa mutuilen että eikös auton tyyppikilvessä (tarrassa) ole tuo eurohyväksyntä mainittu??
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=411
Comment
-
Tosiaan unohtui mainita, että konttorilla yrittivät selvittää auton päästöluokkaa kuitenkaan siinä onnistumatta. Inssi tokaisi että "eiköhän tuo Euro 2 ole" ja sen jälkeen nuo yllä olevat kommentit. Sen takia täällä kyselen, kun tuntui ettei muutenkaan ihan tiennyt mistä puhuu. Kyseinen henkilö siis hylkäsi katsastuksen kun epäili turbon ja välijäähdyttimen poikkeavan vakiosta.
Itse olen ollut siinä käsityksessä että aina jos teho nousee vaikka 1hv nykyisestä niin verrataan seuraavaksi tehokkaampaan moottoriin. Nyt kuitenkin hämää tuo 20% sääntö mistä inssi ja penkkifirma puhuivat. Tuohon ei tunnu olevan yksiselitteistä vastausta trafin ohjeissa. Osaako joku tulkita näitä paremmin?
Moottorin vaihto:
-Ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
-Autoon saa vaihtaa samaan tyyppiin kuuluvan ajoneuvon vertailumoottorin, tai tehokkainta vertailumoottoria 20% tehokkaamman.
-Jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäiseen tehoon ilmeisesti vaikuttavia
muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus.
-Ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa.
Tulkintaohje:
-Kun ajoneuvoon tehdään määräyksen tarkoittama moottorin vaihto, tulee muutoskatsastuksessa täyttää Trafin moottorinvaihtolomake (liite 2).
-Määräyksen edellyttämä tehonmittaustodistus tulee olla tehty Trafin laatimalle valmiille lomakkeelle (liite 3).
Comment
-
Oliko inssin mieleinen ratkaisu sitten että penkkiin ja jos alle 20% nousi teho niin homma ok ja merkinnät otteisiin? Jos oli niin kyllä minä toimisin niin.
Nämä on niin monella tapaa tulkittuja että helpoin mennä sen mukaan mitä kyseisen muutoksen tekevä inssi sanoo. Eihän se sun moka ole jos teet niinkuin käsketään ja käsketäänkin väärin :D
Jos vertailet toiseen malliin niin luultavasti tarvit todistuksen kaikista alustan osista että molemmissa samat. Näin oli ainakin mulla.
Comment
-
Kyllä, inssin mielestä homma on ok pelkällä teholapulla, jos tehot nousevat alle 20%. Näin ajattelin toimia, mutta olisi hyvä tietää miten se oikeasti menisi.
Jos joudunkin todistelemaan alustanosien kelpaavuutta, niin haittaako se että ACK:ssa on esim isommat pyöränlaakerit, paksummat vetarit ja jäykemmät jouset? Vai kelpaako perusteluksi että ne ovat V6 moottorin painon takia? Osienhan ei tarvitse olla täsmälleen samoja, riittää että ne ovat "vastaavia".
Comment
-
Alkuvuodesta kävin muutokatsastamassa c4 2.5tdiq isommalle turbolle ja keula coolerille. Vaihdoin urs4 etutolpat ja hp2 jarrut sekä urs4 takajarrut. Inssin kanssa poimittiin partsbasesta kuvat mistä pystyi todentaan vakio jarrut sekä c4q V8 jarrut. Penkkipaperi mukana myös ja näin auto leimattiin uudelle teholle.
Edit. Tehon lisäystä tuli sen verran vähän, että olisi voinut verrata suoraan v6 2.6 moottori olevaan kutoseen. Näin ollen olisi vakio jarrut riittäny koska molemmat samoilla jarruilla.Viimeksi muokannut To87; 23.7.2016, 14:06.
Comment
-
Viritettyjen katsastus.
Elikkäs tarkoitus ois hakea tässä jossain vaiheessa urs4 pihaan. Siihen sitten väkerrellä isompaa turboa jne, mutta eipä siitä sen enempää. Tässä seurannut tätä joidenkin virittely touhua, ja ihmetellyt kun sieltä nuin vain haetaan leima +400hv vehkeeseen joissa on turbon kylkeen rakennettu moottori :D Kaikkihan me tiedetään, että ne ovat lapuissa "vakioita". Joten mitenkäs te niitä inssejä viilaatte linssiin/lahjotte kun saatte ne leimalle? :-P
Ja kyseessä siis on vähäpäästöiset!
Comment
-
Sallittua tehokkaampien laitteiden leimaaminen on vähän semmoista hommaa, että siitä ei varmasti monikaan halua juuri netissä huudella. Itsellänihän tällaisesta toiminnasta ei ole minkäänlaisia kokemuksia, mutta olen kuullut puhuttavan että kun osaa säännöt riittävän hyvin niin niitä voi alkaa rikkoa. :)
Comment
Comment