Paperilla ahtojen näkyminen on samanlainen juttu, kuin pakokaasupäästöt...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Trafin uudet rakentelusäännöt (Trafi pyysi lausuntoja...)
Collapse
X
-
Trafilla ainakin on uusi lomake jossa ic:n mitat, turbon speksit, koneen tyyppi ja versionumero. Myös ahdot siinä mainitaan ja muille muutetuille osille erillinen kenttä.
OT: Eli tuon mukaan vanhoilla säännöillä ei olisi voinut nostaa yhdenkään uutena alle 7kg/kw auton tehoja moottorimuutosten yhteydessä vaan ehkä jopa laskea että pääsee siihen 7kiloon. No ei liity tähän aiheeseen noi vanhat säännöt.
Comment
-
Määräyksestä poimittua...
"5 MELUVAATIMUKSET MUUTOSTEN JÄLKEEN
Liikkeessä olevalle ajoneuvolle mitattu melu ei muutosten jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivat Suomessa voimassa ajoneuvon käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, jos ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä.
Meluvaatimusten täyttyminen voidaan myös todeta E-säännön 51 mukaisella paikallaan olevan ajoneuvon melutason mittausmenetelmällä. Tällä menetelmällä saatu meluarvo saa olla 3 dB(A) vastaavaa ajoneuvon alkuperäistä meluarvoa suurempi. Jos ajoneuvotyypille, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, ei ole ilmoitettu paikallaan olevan ajoneuvon melutasoa, sallitaan mittauksessa paikallaanolomelun arvoksi 98 dB(A); ajoneuvoissa, joissa moottori on kuljettajan takana, sallitaan paikallaanolomelun arvoksi kuitenkin 103 dB(A)."
Comment
-
Tuli heti mieleen, että pitäiskö Ahvenistokin päivittää meluohjeensa ja sallia takamoottorisille isommat luvut. Kun kerran takaa mitataan. Viimeksikin kaikki possut oli ihan rajoilla. Ja pari kevyesti sallituissa arvoissa olevaa rinkeliä aivan rajoilla jos mittarin vei auton eteen.
Comment
-
Trafin sivuilta lainattua:
Kuorma-auto (N2 ja N3) on tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia. N2-luokan kuorma-auton kokonaismassa on enintään 12 tonnia ja N3-luokan kuorma-auton kokonaismassa on yli 12 tonnia. Kuorma-auton suurimmasta sallitusta kokonaismassasta tavarakuorman osuus on oltava yhteenlaskettua henkilökuormaa (yksi matkustaja = 68 kg) suurempi, ja istumapaikkoja saa olla kuljettajan paikan lisäksi enintään kahdeksan.
Mitä Kilu tarkemmin sanottuna miettii aiheesta?
Comment
-
A4 B6 1.9 TDI isomman turbon muutoskatsastus?
Päivän tyhmät kysymykset edessä.
Yritin löytää tästä oikeaa treadia, mutta ei vielä suoraa vastausta löytynyt. Laitoin nyt Esson baariin kun sinänsä en mitään teknistä tietoa kaipaa vaan enemmän lain pykälien selkeytystä. Saa siirtää jos jossain parempi paikka.
Eli nyt kun säännöt muuttuivat viime joulukuussa, niin onko mahdollista muutoskatsastaa A4 B6 1.9 TDIseen kohtuu kustannuksilla isompi turbo, pakosarja ja ohjelmointi?
Esim.
Jos muutoksien myötä A4 B6 1.9 TDI AVF kone saisi dynolta laput jossa noin 220hv ja 500nm, voidaanko se rinnastaa B7 3.0TDI joka 204hv vakiona ja täten muutoskatsastaa ilman niitä mahdottoman kalliita päästömittauksia?
Vai pitääkö rinnastettava olla B6 vaikka molemmat 8E sukupolvea?
Ymmärtääkseni vain jarrut kaipaisivat tässä esimerkissä päivitystä? Onko esim. alusta suorituskyvyltään sama? Korjatkaa missä kaikkialla tässä väärässä.
Lain pykälät ja niiden tarjoamat mahdollisuudet jäivät itselleni vähän epäselviksi, joten jos jokua haluaa asiaa selventää niin arvostaisin sitä.
Comment
-
Ei taida mennä ihan helposti sillä tuo AVF lienee EURO 3 päästöluokaltaan.
Euro 3- tai Euro III -päästöluokasta alkaen vaadittaisiin osoitus, että ajoneuvo täyttää kaikki tyyppihyväksynnän mukaiset päästövaatimukset.
Comment
-
No niin! Löytyihän tämäkin tieto täältä. Selkeästi Haun harjoittelu vielä päällä.
Taitaapa jäädä isommat virittelyt sitten johonkin vanhempaan autoon kun sellaisen kerkeää hankkimaan :)
Comment
-
Noissa Audin papereissa lukee EU III, mutta sitten se EY tyyppihyväksyntänumero ( 94/12/EG ) tarkoittaa Euro 2. Katsoin siis tietysti B5 ässän kohdalta. Ja VV-autosta myös sanottiin että se on Euro 2. Mitähän lie noissa papereissa sotketaan?
Comment
-
Mites kun tässä uudessa laissa käsittääkseni sallitaan 10% tehon nosto ilman päästömittausta, mikäli katalysaattori jne. on E hyväksytty kyseiseen ajoneuvoon.
Voisiko silloin autoon tai moottoripyörään asentaa turboahtimen, mikäli putkisto pysyy muuten vakiona? Tehon mittaustosistuksen kanssa konttorille, joka osoittaa että teho noussut enintään 10%?
Comment
-
Onko kellään mitään käsitystä lasketaanko vaparin kaasarin vaihto ruiskuksi prosentteihin? Olen pläräillyt läpi noita lakipykäliä, mutta en pääse selvyyteen sinne päinkään. Jos mitään ei koskaan ole muutettu, niin sitten saa käsittääkseni vaihtaa ilman mitään muutoskatsastuksia kaasarin ruiskuksi. Mutta entäpä jos on jo muutosprosentteja?
Vanhassa asetuksessa oli vielä maininta, että ruiskun laitto on ok, poislukien erikoisluvalla muutoskatsastetut autot. Se ei niistäkään selvinnyt, että mitä sitten erikoisluvan autoissa oli eroa. Mutta näissä uusissa tuo poislukien osuus on hävinnyt kokonaan.
Comment
-
Selvitellyt asiaa. Pykälien mukaan mentäessä voi vaihtaa, tehon nousu jos muuta ei näytetty aina 10%, ei välttämättä mene prosentteja, mutta pitää muutoskatsastaa.
Ainoa ongelma on, että jos muutoskatsastaa mitä tahansa, käydään kaikki aiemmat muutoskatsastuksessa jo hyväksytyt asia uudelleen läpi.
Vielä en purematta niele sitä, että tarkoittaako tämä aina, että jos osa jo muutoskatsastetuista asioista ei enää ole sallittuja, niin kyseiseen autoon et voi enää koskaan muutoskatsastaa yhtään mitään uutta. Yhden katsastusinsinöörin kanta oli näin. Toinen meinasi, että miksi ne kaikki muutkin asiat pitäisi uudelleen katsoa, jos niihin ei tehdä mitään. Kolmas oli sitä mieltä, että näkeekö sitä nyt edes miten se polttoaineensyöttö on toteutettu... :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viestiMitä Kilu tarkemmin sanottuna miettii aiheesta?
Comment
Comment