Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audista vaihto vieraaseen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mistä se 190hv tulee? 2004 vuoden Fabia vRS konehuoneessa on 130hv 1.9TDI moottori. Kiihtyvyys jotain 9 sekunnin luokkaa 0-100km/h.

    Onhan se pikkuautolle varsin hyvä suoritusarvo jos vertaa autoluokan yleisimpiin moottoreihin eri niihin pieniin bensavapareihin mutta en minä sitä kovin sporttisena sen oman kokoluokkansa ulkopuolella pitäisi.

    Comment


      Diesel-sportti.. ei vaan ymmärrä tätä termiä vaikka ne 24h kisoja on dieseleillä voittanutkin, mutta silti ei vaan ymmärrä kuinka noita voi käyttää samassa lauseessa.
      Määrittele sportti?

      Minusta sporttisuus tarkoittaa sitä, että autolla voi kiertää moottoriradan nopeasti, esim. Ahvenisto alle 1:30 aikaan. Löytyykö Audin mallistosta ainuttakana pakasta vedettyä laitetta, jolla tuo toteutuu hyvän kuskin käskemänä, R8 ehkä?

      Tosiasiassa Audit on aikamoisia malmikasoja oli ajoaineena sitten bensa tai diesel ja sen perusteella aika kaukana urheilullisista autoista.

      Comment


        Itse asiassa R8 V10 kierrosaika TM kierrosaikapankissa on 1.30,3 eli ei ole kovin sporttinen sitten sekään ;)

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja ee-2 Näytä viesti
          Hyvin tiivistetty pojat.
          Pakko kommentoida noita B8 ongelmia...
          Noi koriongelmat, oikeesti nehän hoituu näihin tehtaan ja maahantuojan goodwillinä mä en tajua mikä niissä itkettää? Varsinkin kun niistä ei kauheasti edes tartte vängätä. Noi nahkaongelmat on taas niitä budjettikysymyksiä... Näihin kun saa kahta eri laatua sitä nahkaa sinne sisälle. Halvempi "Milano" (jota myös nahka-alcantarojen nahkaosat) ei kestä yhtä hyvin kuin kalliimpi "Feinnappa". Sitä saa mistä maksaa... B6/7 aikaan ei muistaakseni ollut kuin yhdenlaista nahkaa tarjolla. Tottahan on että B8:ssa malli-ikä painaa, varsinkin kun noihin pahimpiin kilpailijoihin 3-sarja ja C-sarja (molemmat tuoreempia) vertaa. B9 itseasiassa piti ilmestyä myyntiin ennen passattia, mutta toisin kävi... Ei teidän tosin enää ihan kauhean kauan tarvitse moista vartoa :D Lisävarustehinnoista Suomessa voidaan isoilta osin kiittää myös meidän iki-ihanaa verokarhua...

          Mä olen määrittänyt kriteerit autolle johon voin rahojani laittaa - suunnittelu ja mieluiten valmistus sen noin 2.5h autobahnajomatkakolmion sisällä jonka Ingolstadt-München-Stuttgart muodostavat.
          Nahkoihin palatakseni; jo b6-aikaan sai kahta eri nahkalaatua.

          Ja etulokasuojan ruosteiltakin olisi säästytty, jos b8:ssa olisi osattu muotoilla sisälokari pahimman kivisuihkukohdan suojaksi kuten e39 bemarissa. Ja miksi pitää olla pelkät huopaiset (halpa) sisälokarit edessä ja takana, miksei muovinen sisälokari jossa huopa vaimentamassa? (Kallista)

          Säästö- ja ympäristösyistä nykyautoista ei löydy kunnon massojaan enää pohjasta eikä lokasuojien sisältä. Aika paljaan näköinen on tuo oma b6 kun tutkii.
          Viimeksi muokannut vV8m5; 29.4.2015, 10:11.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
            Mistä se 190hv tulee? 2004 vuoden Fabia vRS konehuoneessa on 130hv 1.9TDI moottori. Kiihtyvyys jotain 9 sekunnin luokkaa 0-100km/h.

            Onhan se pikkuautolle varsin hyvä suoritusarvo jos vertaa autoluokan yleisimpiin moottoreihin eri niihin pieniin bensavapareihin mutta en minä sitä kovin sporttisena sen oman kokoluokkansa ulkopuolella pitäisi.
            Isommalla ahtimella ja softalla jne. Auto on edelleen diesel ja kulkua on oikein kivasti. Suoralla menee moni ohi mutta mutkassa tilanne vaihtuu varmasti toisin päin.

            Comment


              No tottahan tuokin, meneehän ne vehkeet jos niihin tunaa +50% vakiotehon päälle. En minä sitä kiistä ollenkaan etteikö esim. tuollainen Fabia olisi oikein kiva ja vikkelä vietävä vaikka ihan vakiotehoillakin. Valtaosissa tapauksista vain on kyse jostain perus 1.4 bensakoneesta jossa on kivampi ruutukuvio penkeissä ja eriväriset mittarinpohjat.

              Sporttimallin myös tunnistaa siitä että sen hinta on hyvin kilpailukykyinen, toisin kuin vaikka Audin S-malleissa. Urheiluautot ovat sitten täysin eri asia, niissä kilpavarustelu jatkuu konehuoneessa, ei hintalapussa.

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                Mistä se 190hv tulee? 2004 vuoden Fabia vRS konehuoneessa on 130hv 1.9TDI moottori. Kiihtyvyys jotain 9 sekunnin luokkaa 0-100km/h.

                Onhan se pikkuautolle varsin hyvä suoritusarvo jos vertaa autoluokan yleisimpiin moottoreihin eri niihin pieniin bensavapareihin mutta en minä sitä kovin sporttisena sen oman kokoluokkansa ulkopuolella pitäisi.
                Se tulee siitä, että Fabia RS:ää saa myös bensakoneella.

                Comment


                  No juu, niin saa mutta sitten se ei ole enää pieni diesel-sportti.

                  Comment


                  • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                    Mistä se 190hv tulee? 2004 vuoden Fabia vRS konehuoneessa on 130hv 1.9TDI moottori. Kiihtyvyys jotain 9 sekunnin luokkaa 0-100km/h.
                    Pelkällä softalla tarvittaessa yli 170hv ja siihen ahdin lisäksi niin 220hv. Noita konsernin koneita on noilla piristyksillä pilvin pimein Suomessa.

                    Comment


                      Tuo sporttisuus on tosiaan hiukan hankala käsite. Rinkulakaeulat on kaikki niin painavia, että +200Hv ei tee autosta "sporttista". Itsekin olen jo tottunut siihen että Sport paketti sisältää lähinnä ulkonäköön/sisutukseen liittyvää hilpettä. Skoda on (ainakin omasta mielestäni) tehnyt hallaa tuolle RS merkinnälle. Mitään noista Skodan RS malleista ei voi tehojen puolesta mitenkään kutsua sporttiseksi. Tosin se riippuu mihin se takapuoli on tottunut. Jos on ajanut Audin RS laitteella ja siirtyy sen jälkeen Skodan RS mallin rattiin niin ero sporttisuudessa saattaa olla hiukan erilainen.

                      Mainitaan vielä, että Skodan RS mallit on oikein mukavia autoja ajaa eli ei mitään pahaa sanottavaa muutoin niistä.

                      Comment


                      • Eipä tämä RS-touhu pelkästään Audeihin tai volkkareihin rajoitu ;)

                        Vehicles
                        - Rally Sport, a designation used on cars that are rally class

                        - Rennsport, German for "racing sport", a designation used internationally for cars such as the Audi RS models and the Porsche 911 Carrera RS and GT3 RS

                        - Renault Sport a series of cars by Renault

                        - Rallye Sport, used by the Ford Motor Company for its Ford TeamRS series of cars

                        - RS Sailing, also uses RS as prefix for model names
                        Roberval and Saguenay Railway reporting mark RS

                        Comment


                          Nyt jos puhutaan siviiliautoista ja unohdetaan nuo 24H kilpurit. Minusta sporttisuus on sopiva kombinaatio äänestä, ulkonäöstä, suorituskyvystä, ajettavuudesta ja fiiliksestä. Tuon äänen osalta hieman tyhjäkäyntikierroksia korkeammalla kiertävä raksuttava dieselmoottori tappaa sporttisuuden fiiliksen vaikka muut ominaisuudet puoltaisikin sporttisuutta. Jos "sportin" moottori vastaa työpaikan pakettiauton moottoria niin sporttisuus...? Etuvetokin on vähän niin ja näin.:) Tämä oli vain minun näkemys, eikä itsellä ole autoa jonka sportiksi luokittelisi.

                          Comment


                            Höpö höpö. Jos sieltä tulee woimaa, niin sama se millä se tehdään. Olkoon vaikka sähköä tai dieseliä. Joku lastuviritetty mkiv gti golffi on olevinaan sporttia ja todellisuudessa tylsempää ja hajuttomampaa autoa saa hakea. Sitten vaikka C30 AMG diesel-mese on ihan sporttinen menemään, vaikka kiisseli onkin. Tällä hetkellä talossa on kakkosautona C220cdi sportcoupe mursu (vähän piristetty) ja on siinä nyt sporttia ainakin saman verran kuin jossain skooda fapia tötterössä, vaikka se olis millä koneella. Makuasioita toki, mutta en mä nyt käyttövoiman perusteella tuollaista jakoa tekis. Nää suurimmat dieselvihaajat usein ajavat itse jollain 90-uvun alun V8-laveteilla ja niistäkin on kyllä sportisuus kaukana. Sylintereitä on, mutta voimaa joku 30hv/sylinteri. Mopoautoja...

                            Dieseleitäkin on toki erilaisia. Kaverin ohjelmoitu ja muutenkin piristetty 2.0tdi quattro A4 on dieseliksi ihan ihme vehje. Vetoa läpi koko kierrosalueen ja meno ei tosiaan hyydy 4000rpm jälkeen. Toisaalta eilen juoksulenkillä vierestä ajoi joku Alfa romeo 159, jonka kone oli varmaan sitten se Ducaton 1.9td. Hirvee rapina ja kilkatus. Ei kyllä sopinut tyyliin. Audimaailmasta voisi ajatella, että A4 3.0tdi on jo aika kiva peli menemään vaikka kiisselillä kulkeekin ja pikku modeilla voimaa saatavilla vähintäänkin riittävästi arkimenoon ja ripeämpäänkin liikkumiseen, puhumattakaan vaikka 335 tai 535 diesel bemareista. Aika turha roikkua takapuskurissa jollain RS-oculla. Mun mielestä sporttiseen menoon riittää hyvä alusta, sporttipenkit ja kaasupoljin, jonka painamisesta suupielet alkaa nykiä. Ihan sama vaikka kävis turpeella.

                            Radalla ajelua ja tätä sportiteemaa on aika huono yhdistää samaan lauseeseen. Hyvin harva auto on kaupasta ajettaessa hyvä peli radalla. Lähes kaikki painaa liikaa ja kaikissa liian huonot jarrut. Puskevatkin vielä ja meno muutenkin on semmoista väkisin viemistä. Oikeastaan sen jälkeen kun tuli ajeltua enemmän rataa kyykyllä, ei autoa ole huvittanut viedä edes radalle. Se on vaan niin kamala kompromissi siihen touhuun. Sitten jos se olisi hyvä siellä, alkaa työmatkat ja kauppareissut olla tuskaa.
                            Viimeksi muokannut JM; 29.4.2015, 17:14.

                            Comment


                              Sportcoupessa ei kyllä ole sporttia kuin nimessä... vaikka olis mitä lastuja...makuasioita...

                              Comment


                                Kompaan Juhanaa, diiseleissä on eroja ja jotkin voidaan ainakin mun mielestä koodata jollain tapaa sporttisiksi riippuen siitä mihin asiayhteyteen ne on pultattu ja miten ne muuten kantavat itseään selkä suorana. Monet yli neljäsylinteriset kuulostavatkin ihan mukaville, vaikka ei nyt kauheita rähjääjiä oliskaan. Todistetusti ne myös kiertää korkealta - ainakin jos tekee vaihdemissin autobaanalla ;) Tehtaalla on muuten koodattu jotenkin siten, että jos tälläinen pikkuhauskuus tapahtuu, niin logeista löytyy hymiö :)

                                Comment


                                  Sportcoupessa ei kyllä ole sporttia kuin nimessä... vaikka olis mitä lastuja...makuasioita...
                                  Näinhän se on. Ihan niin kuin vRS, jossa RS:ää on se muovinpala etumaskissa. Yllättävän kiva toi Sportcoupe on ajaa. Istuu napakasti tiessä, vetää oikeasta päästä ja kyllä se 200hv riittää sellaiseen etenemiseen, että voi sitä jotenkin luonnehtia sporttiseksi siinä missä jotain faabiotakin. Ei se mikään raaseri oo, muttei sitä semmosena ole kyllä markkinoitukaan. Joku aika sitten mulla oli 123da M-sport coupe ja se oli ihan kunon sportti sellaisenaan. Veto lähti siitä, kun kierrokset nousi tyhjäkäynniltä ja kiskoi kivasti melkein punarajaan asti. Ei yhtään häirinnyt käyttövoima ja hyvä automaatti koneen jatkona vain poisti ne pienetkin dieselin ärsyttävyydet. Siinä oli hiton kiva paketti voima/kulutusmielessä. Olis pitänyt vielä käyttää ohjelmoitavana, mutten ehtinyt. Hyvää vetoaluetta oli saman verran kuin bensakoneessa keskimäärin.

                                  Tää sportti nimike kyllä pitäisi jotekin standardoida. Onko kysessä Ibiza 1.6 sport vai S3. Ei ne ihan samaan sporttikategoriaan mee ja molempia myydään sporttisella imagolla.

                                  Edit:
                                  Tää sporttikinastelu alkaa jo muistuttaa urheiluautokinastelua, jossa esimerkiksi 400hv evo-mitsu ei oo urheiluauto, mutta 924 porsche on :D :D
                                  Viimeksi muokannut JM; 29.4.2015, 20:09.

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja QHad Näytä viesti
                                    Tehtaalla on muuten koodattu jotenkin siten, että jos tälläinen pikkuhauskuus tapahtuu, niin logeista löytyy hymiö :)
                                    Tuollainen hymiö tulee -00 V6 passattiinkin, kun ajaa rajoittimelle n.7300rpm. Kaipa nuo rottelot on suunniteltu aikoinaan ajamiseen, vaikka olisi kaukana sportista.

                                    Comment


                                      Vetää kai se esikammiodieselikin tasaisesti punarajaan asti, raja vaan on piirun alempana kuin bensavehkeissä.

                                      Nykyinen konsensus koko sporttikäsitteelle lienee hiukan urheilullisempaan suuntaan kallellaan oleva versio jostain perusautosta. Olkoon se sitten Focus, Golf, Fabia tai C-Mersu. Oikeasti urheamman mallin erottaa jo siitä että malli on ihan selkeästi omansa eikä vain yksi versio siitä kauppakassista. Käytännön esimerkki tästä omasta leiristä: Ei ole olemassa sporttista versiota Audi A4:sta joka olisi nimeltään Audi A4 RS. Siihen on ihan syynsä.

                                      Comment


                                      • Vaikka tykkään bensasta, niin pakko ottaa tähän diesel vs. bensa keskusteluun sen verran kantaa, että edellinen autoni 335d Bemmu oli kyllä aivan helvetin hauska laite, vaikka dieseliä söikin. Loistava kulkupuoli ja vääntö pienellä kuluksella. Voisin jopa harkita uudelleen kunhan olisi x-drive.

                                        Comment


                                          Mitä vikaa on 90-luvun V8 laveteissa? En vihaa dieseleitä. Voimaa saa vaivattomasti ja kulutus on pienehköä, mutta kyllä minua naurattaa enempi v8:n murina kun dieselin pörinä. Vaikkakin konsernin 3.0tdi:stä saa mukavat soundit.

                                          Comment


                                            Ei vikaa mutta ei niissä mitään sporttista ole.

                                            Comment


                                            • Näistä autojutuista tulee kalliita, jos lankeaa uskomaan teidän juttujanne tai naapurin penaa ;)

                                              Tarkoitan tällä sitä, että esim. tuo oma B6 on ihan kiva ajettava sporttialustalla ja piristetyllä koneella ja sisustakin on sopivan sporttinen penkkien ja ratin kera. Kaikki muu sporttisuus huonontaisi käytännön käyttöominaisuuksia tai tietäisi ihan turhaa rahanmenoa.

                                              Riittää kun kuski tietää että auto on riittävän "sporttinen" niin ei tarvi suotta haikailla uudempien ja tehokkaampien peltilehmien perään.

                                              Comment


                                                Laiturin mielipiteeseen sen verran voin yhtyä, että bmw:n diesel 530xd Msport on kyllä omaan makuun sporttidiesel ja aivan mahtava auto ajaa muutenkin. Ja aikasemmin vV8m5 puheli huopasisälokateista ja olenkin ihmetellyt kun omassa b7:ssa edessä on muovia ja laakkoseltakin tarjoaa huopaset jos uutta kyselee. Sellanen panos tähän keskusteluun täältä.
                                                Viimeksi muokannut Sabotaasi; 29.4.2015, 22:18.

                                                Comment


                                                  mutta kyllä minua naurattaa enempi v8:n murina kun dieselin pörinä.
                                                  Riippuu muuten dieselistä ;)

                                                  Ihan hauska keskustelu/vääntö syntyi sanasta "diesel-sportti", ymmärrän siinä kohtaa hyvin ettei ymmärrä kyseistä sanaa jos dieselin mieltää 1.9sdi:si tai sitten 80-luvun pakun moottoriksi.
                                                  Ja ei, ei ollut tarkoitus provota tuolla lauseella.

                                                  Comment


                                                    Hyvin pitkälle nämä on mielipide kysymyksiä.
                                                    Mutta niistähän ei voi kun kiistellä :D

                                                    Comment


                                                    • Omasta mielestäni tuota "sport" termiä ei pidä millään tapaa liittää suoritusarvoihin. Se on enemmänkin ajosta tuleva fiilis. "Pikkusportilla" pääsee urheilullisen ajon fiilikseen mutkatiellä jo rajoitusten mukaisilla nopeuksilla. Urheiluautoilla fiilis tulee usein mukaan vasta kun nopeus tuplataan.

                                                      Lisäksi jonkin auton "sport"-mallin sporttisuutta on vähän turha vertailla muihin autoihin. Se tarkoittaa vain, että kyseessä on kyseisen mallin sporttisempi versio (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan).

                                                      Itsellä vakuutusyhtiö lunasti D2 S8:in pois ja nyt väliaikaisesti tilalla on SLC Corrado. Noiden välillä ei ole kahta sanaa kumpi on "sporttinen" auto. S8 on kuitenkin sporttiversio A8:sta, mutta ei lenkkarit lehmästä kilpajuoksijaa tee. Vastaavasti Corradon Sport LuxuryCoupe ei ihan hirveän luksukselta tunnu tuon S8:in jälkeen.

                                                      Comment


                                                        Eiköhän noissa pikkusporteissa käyttövoimasta riippumatta "sporttisuus" olekin jotain muuta kuin koneen tehoreservejä. Hiukan päheemmät penkit, 10mm matalempi alusta ja tuumaa perusmallia isommat vanteet ja *pam* siinä on sulle sporttimalli.
                                                        Eikös tää koske kaikkia S-malleja audilla? Joku B5 ässä, vakio 220 kone niin sen kyykyttää aika monella diiselillä tänä päivänä. Ehkä RS- voi jo jotenkin olla sportimpi. Maku asioita. Ite en ässää pidä sport-autona. Se voi olla sporttisen tuntuinen ajaa, mutta sportti se ei ole. Kyllä, olen myös omistanut ässän.

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Rammo Näytä viesti
                                                          Eikös tää koske kaikkia S-malleja audilla? Joku B5 ässä, vakio 220 kone niin sen kyykyttää aika monella diiselillä tänä päivänä. Ehkä RS- voi jo jotenkin olla sportimpi. Maku asioita. Ite en ässää pidä sport-autona. Se voi olla sporttisen tuntuinen ajaa, mutta sportti se ei ole. Kyllä, olen myös omistanut ässän.
                                                          Muttet muista sellaisen tehoja oikein?

                                                          Comment


                                                          • Jaa, no kyl täällä yksi diisselikuski tuntee ajelevansa sportilla. Ei tuon sporttisempaa ainakaan Audilta tuossa mallissa löydy. Edellisessä Audissa diisseli oli se ripeämpi.

                                                            Jotkut vaan on periaatteesta sitä mieltä, ettei diesel voi olla sportti. No, jokainenhan on oikeutettu mielipiteeseensä. Jopa väärään ;)

                                                            Ja kyllä, lasken myös mun Ibbe Cupran luokkaan "sportit".

                                                            Mut eikös nämä ole aika lapsellisia jänkkäämisiä?

                                                            Comment


                                                              Miksi verrata B5 ässää ja nykydieseliä, eihän siinä ole mitään järkeä. Ihan yhtä lailla voisi verrata aikansa sporttisinta tuotetta eli T-Fordia siihen 2015 vuoden autoon. Jos B5 ässään haluaa verrata niin olisiko kuitenkin reilumpaa käyttää verrokkina jotain 90-luvun lopun dieseliä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X