Jos se 2-massa vaihdetaan takaisin kiinteään limppuun, niin siilloin ne vääntövärähtelyt kodistuvat muualle voimalinjassa. Senhän vuoksi ne jouset kuoleentuu, että niihin kohdistuu toistuvasti suuria voimia. Käsi pystyy joka mieluummin alkaa vaihtamaan esim. laatikosta rattaita vauhtipyörän sijaan.
Ja kuten tuossa jo aiemmin mainittiin, ei tuo vääntövärähtelyn aiheuttama ongelma esiinny matka-ajossa, vaan nimenomaan kun vääntöä käytetään suurta vastusta vasten (iso vaihde). Esim. 3.0 TDIn vauhtipyörän saa lastutettuna helposti pohjaamaan isolla vaihteella täyskaasukiihdytyksessä. Silti niillä noilla laitteilla pystyy helposti ajamaan isojakin kilometreja ilman vauhtipyöräongelmia. Toisaalta yrittämällä sen vauhtipyörän saa kyllä rikki ihan muutamassa viikossa.
Noita 2-massa vauhtipyöriä on hajonnut paljon ihan kaiken merkkisistä autoista. Toisaalta tuolla on liikenteessä myös erittäin paljon 2-massa vauhtipyöriä joilla on ajettu todella isoja kilometreja ilman ongelmia.
2000rpm on vielä ihan kohtuullinen kierrosalue, mutta monet nykydieselit mahdollistavat liikenteen mukana kiihdyttelyn jo 1200rpm nurkilla. Vaikka se auto teknisesti tuohon pystyykin, rasittaa se vauhtipyörää huomattavasti. Ja itse en kyllä ole tavannut yhtään vaihto-opastinta joka rivakassa kiihdytyksessä pyytäisi pitämään suurinta vaihdetta. Osaako joku yksilöidä jonkun auton jossa näin on?
Ja kuten tuossa jo aiemmin mainittiin, ei tuo vääntövärähtelyn aiheuttama ongelma esiinny matka-ajossa, vaan nimenomaan kun vääntöä käytetään suurta vastusta vasten (iso vaihde). Esim. 3.0 TDIn vauhtipyörän saa lastutettuna helposti pohjaamaan isolla vaihteella täyskaasukiihdytyksessä. Silti niillä noilla laitteilla pystyy helposti ajamaan isojakin kilometreja ilman vauhtipyöräongelmia. Toisaalta yrittämällä sen vauhtipyörän saa kyllä rikki ihan muutamassa viikossa.
Noita 2-massa vauhtipyöriä on hajonnut paljon ihan kaiken merkkisistä autoista. Toisaalta tuolla on liikenteessä myös erittäin paljon 2-massa vauhtipyöriä joilla on ajettu todella isoja kilometreja ilman ongelmia.
2000rpm on vielä ihan kohtuullinen kierrosalue, mutta monet nykydieselit mahdollistavat liikenteen mukana kiihdyttelyn jo 1200rpm nurkilla. Vaikka se auto teknisesti tuohon pystyykin, rasittaa se vauhtipyörää huomattavasti. Ja itse en kyllä ole tavannut yhtään vaihto-opastinta joka rivakassa kiihdytyksessä pyytäisi pitämään suurinta vaihdetta. Osaako joku yksilöidä jonkun auton jossa näin on?
Comment