EDL on ABSiin ympätty lisätoiminto joka jarruttaa sutivaa pyörää. Tasauspyörästön kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Käyttö-Audi, potentiaali ei haitaksi...
Collapse
X
-
EDS (Elektronische Differentialsperre) = EDL (Electronic Differential Lock) = "elektroninen tasauspyörästön luistonrajoitin"
Tasaa vetovoimaa vetävien pyörien välillä jarrujen avulla ja parantaa näin liikkeellelähtöä esim. liukkaalla pinnalla. Komppaan sujuvasti edellisiä: ei mitään tekemistä tasauspyörästön kanssa, ei Ranskassa, Saksassa, Suomessa saati meillä Savossakaan.
Comment
-
Ajattelin jatkaa tätä threadia, kun S4:stä on kovasti juttua jo ollut.
Olen hankkimassa S4:sta(ikähaarukka väliltä 92->95) itselleni käyttöautoksi ja perheen ykkös kulkineeksi ja minua on mietityttänyt lähinnä nuo moottori vaihtoehdot.
V8 houkuttaisi monestakin syystä, mutta mietityttää nuo mahdolliset kustannukset (en tarkoita vakuutus ja poltto-aine kuluja) jotka mahdollisesti aiheutuvat tuosta isommasta padasta.
Osaisivatko viisaat ja kokeneet äSsän omistajat kertoa, miten täysmoottorisen omistaminen käytännössä eroaa tuosta 2.2Turbon omistamisesta.
Taloudelliset aspektit. Hihna on tietty kalliimpi vaihtaa, mutta onko muita merkittäviä eroja?
Mitä pitäisi huomioida/tarkastaa/katsoa kun etsii hyvää S4 V8:a?
Mikä sen jakonarun vaihtoväliksi on ilmoitettu?
Comment
-
Ei satu kenelläkään olemaan kokemusta Lahdessa operoivasta VM Auto ja Kone Ky:ä? Tuontiautoja näkyvät kauppaavan. Näitä pieniä operaattoreita on tietenkin uuden verokäytännön myötä syntynyt mutta näissäkin lienee monenkirjavaa toimijaa. Sikäli olisi ihan kiinnostavaa tietää millaista palvelua ja kalustoa tästä yrityksestä on saatu...
Kiitos.
Comment
-
ike
Tuli sitten tänään vaihdettua b6 audi b5 s-nelkkuun ja käyttöautoksi tuo siis tuli hommattua. Auto on lastutettu ja aika hyvässä iskussa tuntuu olevan, kun kestovirne ei naamalta katoa minnekään.... :)
Ainoat miinukset löytyy siinä, et tietokoneen näyttö on mennyt himmeäksi ja epäselväksi (ymmärtääkseni näitä mennyt enemmänkin?) ja auto haisee melko pahalle, kun tupakan haju on oikein pinttynyt sisälle. Onko kenelläkään tietoa, toimivatko nämä ns. kaasut tehokkaasti auton sisätilan raikastuksessa? En nyt muista tarkkaan, millä nimellä tuota toimenpidettä kutsutaan, mutta siis sitä, jossa auton lattialle jätetään aukinainen kaasupurkki ja ilmastointi säädetään maximiin ja sisäkierrolle.
Comment
-
Itse sain C4 Avantista pinttyneen Wunderbaumin löyhkän pois lähes kokonaan sumuttamalla painepullolla sisäverhoilun (ml. istuimet, matot, katto) kosteaksi Super10 -liuoksella. Kun aine oli aikansa vaikuttanut, ajelin verhoilun kauttaaltaan läpi taloudesta löytyvällä höyrypesurilla.
Kojetaulun alapuolinen kotelo, jossa raikaste oli lymyillyt, piti käsitellä kloriitilla.
Kun verhoilu oli kuivunut, laitoin sisälle sumuttamaan Fortén ilmastoinnin puhdistussprayn.
Comment
-
Onnea ässälle! Autopesulathan tekevät hajunpoistoa eli otsonointia. Pintynyt tupakanhaju vaatii useamman käsittelyn, ja sittenkin kestää aikansa ennenkuin se kokonaan on poissa. Ilmeisesti tehokas sisäpesu mukaanlukien katto voisi nopeuttaa hajusta pääsemistä.
Comment
-
Edelleen hiukka OT: tupakanhaju ei ole vain hajua vaan se on ihan oikeaa likaa eli tervaa, joka aiheuttaa myös tekstiilien värimuutoksia.
Vintage -äänentoistolaitteita puhdistaneena olen nähnyt, että sitä tervaa voi olla kertynyt rakenteisiin todella paljon. Kiinteistä rakenteista terva on toki helpompi hävittää kuin tekstiileistä.
Comment
-
ike
OT: Otsonointi ja forte, joiden jälkeen tehty sisäpuhdistus veivät kaikki ylimääräiset hajut mennessään.
Comment
-
Tuota joo. Vaihto odottelee edelleen itseään ja tilanne on sikäli muuttunut että vaimoke alkoi ajaa pidempää työmatkaa (100km päivässä, 50km suuntaansa) joka taas tuommoisella viikon pikaseurannalla (vaimon työmatkat, omat työmatkat, muut matkat) teki ekana viikkona noin 700km. Ihan normaali viikko, ei mitään ylimääräistä mutta mitään olennaista ajoa ei jäänyt poiskaan. Näin ollen jatkossa olisi odotettavissa suhteellisen merkittäviä määriä kilometrejä vuositasolla. Tämä taas johtaisi päätelmään vaihdosta dieseliin jota nykyinen bensanhinta myöskin puoltaa.
C4 korimallin farmaria jo aiemmin kirottuani voisin semmoista kuitenkin harkita. Sedan on vielä dekadin tyylikkäämpi mutta sen tavaratila tuli syynättyä Quattron osalta viime talvena ja se osoittautui lapsiperheelliselle liian ahtaaksi. Farmarissa pitäisi siis olla riittävä tavarankuljetuskapasiteetti. Jalkatilat lienevät samat ja tässä suhteessa talvella syynätty sedan oli ruhtinaallinen. Takanakin matkustaa herroiksi eikä polvia ahdista. Tämä puoltaisi valintaa myös jos ajatellaan lapsia, selkä menosuuntaan asennettavaa kaukaloa tai turvaistuinta voisi käyttää kivutta (nykyisessä autossa pakottaa siirtämään etupenkin melkein eteen joka taas estää aikuisen matkustamisen sillä etupenkillä).
Tekniikasta. No 2.5TDI vitonenhan tuossa näkyy olevan. Tietääkseni käytetty vanhemman korin V70 Volvossa, Volkkarin Transportereissa ja on käsittääkseni pirun luja peli kilometrien suhteen. Vaan onkos tekniikassa heikkoja paikkoja? Tuota uudemman korin A6 V6 TDI tekniikalla näkyy saavan Saksasta todella edullisesti mutta aika reilua vieroksuntaa tuottaa tuon moottorin todella kalliit huollot (varsinkin hihnanvaihto ahtaan moottoritilan vuoksi) ja ne kansi/nokka-ongelmat. C4 korimalli olisi suhteellisen edullinen, alkaen 6ke Saksassa siihen 3-4ke veroja päälle, varustelutasot on ihan mukavia (autoilmastoinnit, hyvät penkit sun muuta).
Entä sitten virittelypotentiaali. Onko kukaan laittanut tuota TDI moottoria ns kunnolla? Lastulla näyttäisi saavan 175hv/350nm luokkaa mutta entäpä sitten? 1.9TDI tekniikoihin väki vaihdellut isompaa suutinta ja ahdinta joilla 90hv mallistakin on saatu varsin järkevännäköisillä käppyröillä 215hv/450nm käyttövoimaa (kaikki alle 4500rpm). Lieneekö +100hv/litra realistinen arvio vitosdieselin osalta, mitä moinen vaatisi, onko järkeä, kestääkö...?
Comment
-
No dieselin tai minkä tahansa virittäminen on aina aikalailla ikuisuuskysymys. Kannattaako? No riippuu tietysti mitä hakee, ja miten kokee saavansa vastinetta esimerkiksi sijoitetulle rahalle.
Voimaa nyt periaatteessa saa moottorista kuin moottorista, mutta tuskin voi sanoa että luotettavuus sen myötä paranee. Kyllä tuosta 2.5 nokivasara-vitosesta saanee vaivatta 200hv:n kulkineen, mutta jos kilometrejä tulee paljon, niin vaakakupissa painaa tietyssä vaiheessa taas kulutuskin.
+100hv/litra on varmaankin ihan realistinen tavoite sekin, mutta jos auton tarkoitus on pitää kilometrikulut minimissä, niin voikin heittää saman kysymyksen takaisin: kannattaako?
Comment
-
Niin jos olisin pitämässä kilometrikulut minimissä miksi olen katselemassa nelivetoista +1600kg laivaa kun 1.9TDI Skodan tai Golfin keulalla on varmasti taloudellisempi. :)
Tottakai tuo taloudellisuus painaa vaakakupissa. Kyllähän tuolla samalla kustannuksella saisi suunnilleen S6 mallinkin tai ainakin kohtuullisella hintaerolla. Mutta ne ei varsinkaan ole mitään taloudellisuusihmeitä vaikka vastaavasti viripotentiaalia olisi reilusti enemmänkin.
Kuusivaihteinen näkyy olevan ja käsittääkseni nuo kutoset on varsin pitkiä vaihteita joten kyllä laitossa pitäisi ottaa myös huomioon se että suurin vaihde olisi suhteellisen käyttökelpoinen kotimaassa laillisilla nopeuksilla eli ei se alakerta saa kokonaan kuoliintua.
Eihän näissä auton laitoissa kovin paljoa järkeä ole kaikenkaikkiaankaan. Jollain tapaa perusteltavissa olevaa viripotentiaalista kompromissia kai tässä pohdiskelee. Järjellä se etuvetoinen Octavia tai Golf olisi oikein helposti perusteltavissa.
Comment
-
Paluu Esson baariin vajaan vuoden tauon jälkeen. Nelikko Audia ei tullut silloin ostettua joten asia jäi kaivelemaan. Tällä erää perheessä jo on taloudellinen ja tiloiltaan riittävä VAG konsernin dieselauto ns ykkösenä. Kakkosauto olisi toisen osapuolen runsaiden ajokilometrien ja näin ollen suuren tien päällä viihtymisen kannalta kätevä peli arjen pyörittämisessä ja samalla voisi täyttää hieman harrastusnälkää. Kilometrejä ei tulisi paljoa. Työmatka on vajaa 8km suuntaansa ja laskeeko siihen sitten jotain sekalaisia asioita ym jonkun verran lisää. Tekee kuukaudessa jonkun 350km työmatkojen osalta, ehkä maksimissaan saman verran muita ajoja. Puhutaan siis reilusti alle 10tkm vuosittaisesta ajomäärästä.
Tästä pääseekin sujuvasti epäkäytännöllisiin vanhoihin raakkeihin. Lähtökohtaisesti kakkosauton ympärivuotinen funktio tulisi täyttyä vaikka ajoa onkin vähän. Tilaa ei tarvitse olla massiivisesti. Lasten kuskausta hoitoon/hoidosta, pieniä paikallisia reissuja, pääasiassa työmatkaa yksin. Tämä kuitenkin sulkee pois 2-paikkaiset coupet ja ympärivuotinen käyttö mielestäni jenkit ja kurittaa rajusti esimerkiksi 200SX tyyppistä sinänsä varmaankin kesäkelissä siedettävää mutta liukkaalla kauniisti sanottuna hauskaa ajokkia.
Audin mallistosta ässät, S2/S4/S6, on herättäneet kiinnostukseni mutta harrasteen alkukustannukset eivät saisi olla kovinkaan massiiviset. Eikä takerruta nyt siihen ettei ole rahaa tai siihen ettei nyt ole sijoittamassa jos jatkossa on kuitenkin laittamassa. Mainitut funktiot kun saisi tyydytettyä periaatteessa millä tahansa autolla jossa on minimissään kolme istumapaikkaa ja joka vie paikasta toiseen. Minimibudjetti näiden täyttymiseen on siis olematon.
No näiden aspektien osalta hyvä ässä Saksasta maksaa ensinnäkin siellä, sitten siihen tulee aika roimat verot päälle (edelleen tästä budjettivinkkelistä katsottuna) ja lisäksi ylläpito ainakin vakuutusten osalta on aika hintavaa. Juoksevaa menoa siis. Käytin vakuutusmaksujen arviointiin If vakuutusyhtiön suhteellisen järkevänoloista laskuria ja näyttäisi tuon oman Tapiolan maksut olevan ainakin samoilla linjoilla.
Mitä tässä on nyt pintapuolisesti pohtinut olisi 200 20V ja V8. Ikää Ur-ässiä hieman enemmän, vähän klassisempaa muotoilua, maltilliset hinnat eikä verot enää ole niin suuret. Tekniikasta löytyisi kuitenkin aika samaa mitä ässät tarjoaa. Ainakin pääpiirteittäin. Ifin laskurin mukaan V8 mallien vakuutukset on ainakin 3.6 motin osalta oudonkin alhaiset. Osakaskon kanssa vain noin 60 euroa enemmän kuin -95 A4 1.8T Quattrossa (vertailulaite). Täyskaskon (tai tuon ikäisessä säästökaskon) kanssa V8 on jopa edullisempi. Ero esimerkiksi S6 4.2 on huima, luokkaa 600 euroa vuodessa täyskaskon kanssa.
3.6 V8 hinnat ei Saksassa päätä huimaa. Alle 2ke saa monenlaisia, 3-4ke on jo varsin laaja valikoima. Olettaisin että Saksan päästöpohjaisella ja ikärasistisella verotuskäytännöllä on näppinsä tässä pelissä.
Karsastan syystä tai toisesta automaattivaihteita. Ei takerruta siihen. V8 näyttää olevan hieman harvinaisempi manuaalina mutta niitäkin löytyy. Minusta tuon korimallin saa tuommoisilla normaaleilla pienillä muutoksilla varsin tyylikkääksi. Varsinkin jos väri on sovelias (esim metallimusta).
Millaisia vehkeitä nuo sitten on? Tekniikka lähinnä. Olettaisin muun auton olevan aika lähellä 200 mistä tuo on sovellettukin ja ne on tietääkseni varsin lujaa autoa ikäisekseen. Tuo 3.6 litrainen PT moottori on esiintynyt vain tuossa automallissa ja vain parin vuoden ajan. Valulohko, alumiinikansi. Joidenkin tietojen mukaan tehty hieman siihen tyyliin että kaksi kakkoskopan 1.8 GTI Golfin 16V mottia olisi asennettu yhteen. En tiedä onko tässä totuuspohjaa ja onko tämä sitten laskettavissa hyväksi vai huonoksi asiaksi. Kotimaassa noita näkyy olevan +400tkm ajettuina joten ainakin vakiona lienee kohtuullisen jämäkkää tekoa. Uudemmissa korimalleissa esiintyy tuoreempaa 4.2 litraista kokoalumiinista moottoria josta on sittemmin kehitelty nämä nykyistenkin mallien moottorit (joku esi-isä niille siis). Vuosimallit ovat kuitenkin sen verran tuoreita ettei auto vahingossakaan jää ei-vähäpäästöiseksi.
Käsittääkseni tuontiauton ei-vähäpäästöisyys lienee enemmän tuurinpeliä kuin vuosimallista kiinni eli katillinen auto voidaan merkitä vähäpäästöiseksi tai ei riippuen miten Suomessa asia katsotaan ja onko auto ollut vähäpäästöinen jo Saksassa.
No asiallahan ei sinänsä olisi muuten mitään väliä mutta jos autoa haluaa laittaa ei-vähäpäästöisyys olisi jatkossa etu. Taas voidaan takertua budjettipuoleen, tuo kun ei ilmaista ole, mutta tarkoitankin vain potentiaalia. Toki laitto on mahdollista myös vähäpäästöisellä, tonni VTT:lle ja sitä rataa. Minimissään.
Entä noiden vermeiden käyttö- ja ajo-ominaisuudet. Alustasarjaa saa mutta auto on aika raskas. Yli 1700kg ilmoittavat. Menee varmasti letkeästi maantiellä ja suoraa mutta saako sen taipumaan mutkiin?
Jopas tuli sekalaista löpinää. Hankintaa voisi harkita tässä loppukesän ja syksyn aikana kunhan saisi hieman kartoitettua vaihtoehtoja ja eri aspekteja niiden välillä. Massiivinen kiire ei kuitenkaan ole ja itse kakkosauton funktion saa täytettyä väliaikaisesti tai pysyvästikin jollain edullisella kakkulalla. Mutta ei moiseen sen suurempaa intohimoa tai nautintoa sitten liittyisi. Harrastusaspekteista puhumattakaan.
Ideoita, vaihtoehtoja, kokemuksia...
Comment
-
200 ja V8 eroaa yllättävän paljon toisistaan. Audi 200 quattro 20V on sitten sellainen ratkaisu jos haluaa 200 koria mutta ässän tekniikkaa. 200 20V viripotentiaali on rajaton ja V8 minimaalinen. Jotain 200 20V on kait ei vähäpäästöisinä, mikäli alkuperäinen "suomiauto" tai tekniikan vaihto? Saksasta tms myöhemmin tuodut on kaikki vähäpäästöisiä.
Joku 1.8T koko kansalle suunnattuna on varmasti paljon halvempi ylläpitää kuin vanhat edustusautot, joissa ylläpitokustannukset eivät ole olleet ensimmäisenä mielessa suunnitellessa. Jotain fiilistelyä koskien 200 20V voi löytää osoitteesta www.audi200.netViimeksi muokannut juhakill; 1.7.2007, 11:12.
Comment
-
200 20V on kyllä käynyt mielessä. Alkaa saada kohtuuhintaan Saksasta. Vähäpäästöisyys ei taitaisi olla niin suuri ongelma jos auto on jo ahdettu. Sitä en tiedä miten tarkkaa tuo on katsastuksessa mutta jos ottaa huomioon minkä verran Suomessakin on bolt on virityksiä ei nuo taida niin nuukaa olla. Periaatteessahan esimerkiksi ahdinta tai välijäähdytintä ei saisi vaihtaa ja muutoskatsastuksessa se lasketaan moottorinvaihdoksi joka tekee hommasta heti monimutkaisen.
Kyllähän A4 1.8T olisi se järkivalinta. Monistakin syistä. Tuoreempi vuosimalli, pienempää tekniikkaa, vähemmän vikakohteita, pienemmät käyttökulut, helpompi löytää yksilö (vakiona tuskin saanut kovin rajusti kenkää, perheauto kun on)...
Saahan noita V8 laitettua. Eri juttu mitä se maksaa. Tiedustelin paikalliselta gurulta ja esimerkiksi 4.2 V8 mottiin saa sen 90hv/litra ihan kohtuullisen järkevästi. Nokat, 4kpl, pakosarjat, putkisto ja lastu. No maksaahan tuo jo. 4-6ke helposti. Tosin ei tuolla rahaa kovin paljoa enempää voimaa saa vitosestakaan kun menee kiertokankeja ym vaihtoon. Luonne-eroista en sitten tiedä. Ei vähäpäästöisessä olisi ainakin teoreettinen mahdollisuus jälkiasenteisille tuplaturboille tai remmiahtimelle. Näitä on tainneet löysemmän autokulttuurin maissa noihin joissain määrin tehdäkin. Massia menee tietysti kiitettävästi ja vähän päälle.
Ja edelleen. Saako tuosta ns drivers car vaikka mitä tekee. Varsinkin tuo valulohkoinen V8 on melkolailla raskas auto ja fysiikan lakien mukaan massa hillitsee riemua aikalailla joka tilanteessa. Voimalla massan saa kyllä liikkeelle mutta taipuuko se mutkiin miten. Sitä en sitten tiedä millaisia eroja tähän aspektiin on saatavissa. Esimerkiksi A4 sedani painaa Quattrona sen 1350kg eli noin 400kg V8 vähemmän. Toki korikin on reilusti pienempi. Taipuuko A sitten V paremmin vaikka alustat ym olisikin kunnossa molemmissa?
Suuri huippunopeus, varttimailihässäkät ym ei sinänsä oikein kiinnosta. Pitäisi saada semmoinen kaikinpuolin toimiva paketti. Toki järkiautoina A4 on myös kalliimpi, Saksassa myös.
Comment
-
Jaa niin. Osaatko Juha sanoa millaisia eroja 200 20V ja V8 välillä on? Moottorin lisäksi. V8 tavannut olla vielä 200 enemmän varusteita, siitä on "long" versio ja keula on hieman erilainen mutta entä muuta?
Noissa autojen laitoissa yksi ensimmäisistä pulmista on tuo naurettava kivikautinen teho-painosuhde. 7kg/hv. Esimerkiksi 3.6 V8 tuo ylittyy jo vakiona, perustele siinä sitten jotenkin että ahdinta pitäisi saada vaikka ei vähäpäästöinen olisikaan. No nykyäänhän tuo raja ylittyy vähän pirteämmillä perheautojen malleillakin. Miltä vuosisadalta lie tuo lakipykälä..
Mitenkähän noita poikkeuslupia on mahdollista saada ja miten tiukat kriteerit siinä on? Jotain huhua kuullut varsin löyhistä poikkeuslupaehdoista eli moottorinvaihdosta on vain maininta "ahdettu R5" tai jotain, ei sen tarkemmin mikä moottori ja millä hiluilla on kyseessä. Eipä silti jos tuommoista hulluutta joskus harkitsisi samakai se olisi tehdä kerralla kunnolla ainakin palikoiden osalta.
Comment
-
Kyllähän tuohon jotain eroa kuitenkin tulee. Satoja kiloja jotain. Tuo 4.2 alumiinimotti kun muistaakseni on aika samoissa painoissa 200 20V valuvitosen kanssa. Ainakin Ursseissa painot on V8 mallin ja vitosen välillä aika samoissa. Eli mitä V8 on lastattu että massaa on noin paljon.
Comment
-
Yksi vaihtoehtohan olisi Quattro eli urkkikoppainen Audi ja siihen sitten tekniikkaa jostain. Tuleeko sitten sen edukkaammaksi kuin valmiin urkin osto ja miten alkavat kenoilla katsastuksessa muutosprosenteista tms. Nuo 2.2 vaparilla varustetut Quattrot kun ei Saksassa maksa enää mitään ja ovat vuosimalliensa osalta suhteellisen turvassa päästökirouksilta.
Saisiko siitä Quattron omasta moottorista sitten tehtyä. Miten lie otteeseen merkitty. Toki ahdin pitäisi muutoskatsastaa mutta jos muuten pääsisi kuin koira veräjästä. Lieneekö esim kannet sitten yhteensopivia eli saisiko siihen 20V paremmin virtaavan kannen viskattua. Ja miten kestää sitten tekniikka jos voimaa esiintyy. Aika homma sekin. Peltihommiahan noissa on kun eivät ole vielä sinkittyjä mutta niitä nyt aina tekee kun on omasta takaa paikka ja mahdollisuudet tehdä.
Comment
-
www.audiv8.com :issa on paljon tietoa V8:sta jos Saksan kieli taipuu.
En nyt heti löytänyt tuolta listaa eroista 200 20V:hen, mutta kori on ilmeisesti edelleen vahvistettu jäykemmäksi. Puskureiden lisäksi lokasuojat ja konepelti on erilaiset, olisiko jopa etu- tai takaovetkin. Aika huomaamattomia eroja kuitenkin. V8:ssa on kautta linjan parempi varustelu. Urheiluistuimia on harvoissa veekaseissa, 20V:ssä yleiset.
Yleisesti ottaen aikansa huippumalleista 200 20V on V8:aan verrattuna ollut se urheilullisempi "ajajan auto". Muistan jossain netissä lukeneeni noiden autojen vertailutestin jostain 90-luvun alusta. Pitäis etsiskellä..
Vm. 93 alkaen on 4,2:sen yhteydessä saanut tuota 6-lovista manuaalia, joka siis on sukuaan vahvistettu 200 20V:n 5-vaihteinen laatikko. Harvinainen joka tapauksessa. 0-100 6,3 sek (200 20V 6,6 sek)
Comment
-
Saksa on vähän heikoissa kantimissa. Sana kerrallaan sanakirjan kanssa. Aika kankeaa. :)
Saksan puolella on ollut joitain 6-lovisella manuaalilla olevia 3.6 mottisiakin. Liekkö tuo sama 6-lovinen vai joku toinen? Olettaisin että sama. Järjestäenhän nuo on automaattilootalla.
Se ajajan auto on vähän hankala määriteltävä. Maantiellähän nuo varmasti viihtyy ja sinne tietysti tehtykin mutta miten tiiviimpi kurvailu menee. Meneekö tuon kokoluokan moottorit ns överiksi ja massa kääntyy itseään vastaan. Verrattuna esimerkiksi urkin tyyppisiin virityksiin. Luultavasti...
Niin meinasin ihan tuota urkkikoppaista quattro nimellä kulkevaa vekotinta. Näkyi ainakin Saksassa olevan myynnissä 136hv 2.2 litraisella moottorilla ja oliko joku malli keski- ja takatasauspyörästön lukoilla. Liekkö nuo -85 pelit jo Torsenilla vai perinteisellä nelivedolla?
Coupe quattro lienee sitten erikseen. Sen olen käsittänyt tuoksi 80 Audin coupe versioksi ja jonka erikoismalli S2 sitten on. Sitä taitaa olla ainakin 20V 2.3 litraisella 170hv vaparilla ja onkohan joku karvalakkimalli tuota 136hv luokkaa.
Tuommoiselle 2.2 litraiselle quattrolle vilahti jossain 1200kg paino joka on kyllä nelivetoiselle autolle tuommoisella valujunttamotilla aika vähän. Oletan että esimerkiksi meluneristyksessä on tingitty ja varusteitahan noissa ei ole nimeksikään. Voisi jopa sanoa että on keskitytty enemmän olennaiseen. Tiedä sitten millaiset alustaratkaisut noissa on, suht modernia vai 70-luvun perintöä. Saako siitä sitten mutka-autoa sen vuoksi. Massa ei ainakaan olisi enää suuri este. Olettaisin että tuo 136hv tarjoava 2.2 vitonen on massaltaan sukua 2.2 turbolle ja moisen moottorin vaihto ei kovin merkittävästi nostaisi kokonaismassaa. Loota menisi varmaan samalla vaihtoon, tiedä miten neliveto, vetarit, alusta ym sitten kestää. Halvatunmoinen projekti moinen olisi ainakin.
Comment
-
ostakaa se auto jota haluatte
[LEFT]Ostakaa hyvät ihmiset se auto mitä haluatte. Ei karailan lastuja ym.
[/LEFT]
Comment
-
Idea on hyvä mutta kehno toteuttaa. Semmoista autoa kun ei ole valmistettukaan joka 100% sattuisi omaan makuun. Ei ole sattunut edes vastaan yhtään rakennettua joka olisi sattumalta 100% sopiva. Edes lähelle. Kai minä olen vain hankala asiakas. ;)
Ja mitä harrastamista siinä sitten on? Ostaa sopivan, jos semmoinen olisi olemassa, ja sitten? Ajaisi vain sillä? Ei, kyllä verta pitää kaivella nenästä. Mikä harrastus se semmoinen on johon ei kaikki rahat ja vapaa-aika mene. ;)Viimeksi muokannut kalsket; 1.7.2007, 22:15.
Comment
-
Heksi on sillai oikeassa, että kun 20020V ja V8 kilpaili samoista asiakkaista oli mallivuosi 1989 ja 1990. V8 Audille tehtiin muutoksia vielä senkin jälkeenkin koska sen tuotantoa jatkettiin. Mutta tässä topicissa on näköjään niin kova meno taas päällä että antaa vaan olla. Jatketaan privaviesteillä jos tarviit lisää tietoa 20020v ja V8 eroista.
Comment
-
Autowiki ilmaisee että 200 20V olisi 1540kg sedanina, 1560kg farkkuna. V8 1710kg. 150-170kg painoero. Aika paljolle tuntuu jos tuo muutamilla ei niin järeillä lisävarusteilla ja korin jäykistämisellä on saatu aikaan? Taitaa olla 60kg luokkaa enemmän kuin Urs4/Urs6 sedanina ja niissä on jo käsittääkseni aika hyvällä mallilla se korin jäykkyys. Olisiko sitten panostettu äänieristykseen ym ylelliseen? Tulisi massaa aika nopeasti.
Hävyttömän edullisia nuo on kyllä. Melkein mieli tekisi. Ei noita Suomessakaan hyväkuntoisina niin kaameasti taida olla. Ei sillä että harvinaisuudella suoraan olisi merkittävää vaikutusta investointiin. Eihän täällä ole mossejakaan kovin montaa mutta en minä harvinaisuuden vuoksi semmoista olisi ostamassa. :)
Jääräpäisyydestä huolimatta vaparin laitto itsessään kiinnostaisi. Ehkä osaltaan sen vuoksi kun vähemmän nykyään laitellaan (monesti lukee hokemaa ettei vapareita laitella) ja toki viiveetön kaasuunvastaavuus kiinnostaa myös. Eräälle tutulle oli viime aikoina käynyt ns kylmät vaihdettuaan autoon turbon. Katsastusmies huomasi ja VTT kutsuu. En tiedä saako vaihtaa takaisin ja käyttää uudelleen. Olettaisin näin. Vaparissa laitot jää kuitenkin koppien alle eikä tältä osin ole sen suurempia riskejä. Samalla auto voi rauhassa olla vähäpäästöinenkin.
Se on selvää ettei vapariin ole teholastun tapaista selvä parannus helposti menetelmää olemassa. Nokat ym maksaa. Varsinkin kun noissa V8 malleissa niitä on neljä. Mutta kuten totesin ei sekään R5 turbon laitto ihan ilmaista ole kun aletaan mennä kriittisen pisteen yli ja sisuskalut menee uusiksi. Alle 400hv taitaa jäädä silläkin. Toki sen jälkeen rajat on aika ylhäällä mutta mitä sitä sitten tarvitsee... Toki turbossa on sitä varaa jos sattuu mieli tekemään enemmän ja enemmän.
Tässä hirvitellyt noiden autojen painoja. Ja siitä sitten teho-painosuhteita. Tämä voi olla tietysti aiheetonta jos ajatellaan mitä ihan Audin vakiomalliston pirteimmän pään edustajat painaa. RS6 C5 on 1860-1880kg ja RS4 B5 1620kg. Ja nuo taitaa kuitenkin olla vakiona jo aika pirteitä vehkeitä ja kai niillä mutkistakin selviää?
Comment
-
Edelleen kaipaisin lisätietoa 200 20V ja V8 eroista. Tuommoinen 3.6 litrainen versio kiinnostaisi aika paljonkin. Hinnat ovat maltillisia ja ainakin oma vakuutusyhtiö tarjoaa noihin yllättävänkin edullisia vakuutuksia. Jäisi siis enemmän pääomaa harrastamiseen... ;)
V8 on ajettu aikoinaan DTM sarjaa joten voisi olettaa ettei auto ole kovinkaan huono ajettava. Kuvien perusteella mottina V8 ihan normaaliin tapaan keulalle asennettuna. Millainen murikka tuommoinen V8 on ajaa ja saako alustaa vastaavasti muokattua säpäkämmin mutka-ajoon soveltuvaksi? En nyt tarkoita että radalle pitäisi lähteä keiloja väistelemään vaan yleistä ajettavuutta.
Comment
Comment