Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttö-Audi, potentiaali ei haitaksi...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Audi 1.8TQ B5 lähtee yli -20 asteen pakkasella käyntiin ekasta startista, kun ei paina kaasua startatessa.Olen ajellut nyt vuoden autollani ja se on talvella erittäin mukava ajella ja varma ajokki.

    Olen ajellut myös hulvatonta kylkisladia ja ei riemulla rajaa,kun antaa mennää reippaasti .Sladisssa
    ohjataan kaasulla ja vasemman jalan jarrulla otetaan autoa oikeaan suuntaan ja sitten lappu lattiaan ja auto häviää tuiskun taa.

    Comment


    • #32
      Miten lie pidemmällä ajalla nuo uudemmat A4:t menee, kun on kaikki pirun väylät jne... Ainakin rajoittanee omatoimisia huoltohommia (?).

      Comment


      • #33
        Kyllä se on valitettavasti tosi mitä cancermann sanoo noita uusimmista A4:t menee.Etroniikkaa tulee lisää ja muutenkin omatoiminen huolto vaikeutuu.

        Comment


        • #34
          tero,

          tietäen hyvin aiemmin mainittujen mallien vahvuudet, halusin ehdottaa Jussille vaihtoehtoa, joka ei ole ikivanha.

          Comment


          • #35
            Näkyy B6 olevan vielä hintaa. Valitettavasti. B5 vielä menee ja sitten nuo C4 koppaiset S4 ja nyt tullut vilkuiltua tuotakin hyvin samanlaista mutta uudempaa S6 mallistoa C4 korilla. Löytyisi ainakin -96 vuoteen asti ja vielä kohtuullisilla kilometreillä.

            Comment


              #36
              Hieno, italian rekisteriotteella, näyttää hyvältä, mutta kilometrejä on epäilyttävän vähän ja 'vain vientiin' kuulostaa pahalta.
              Tuota on sitten turha enää tavoitella, tuli työkaverille. Auto on juuri niin hieno ja alkuperäiskuntoinen kun kuvissa näyttikin. Kilsoihin uskoo kuka tahtoo, tuskin paljoa ainakaan puuttuu. Mielestäni toteutunut kauppahinta oli erittäin kohtuullinen ehjästä ässästä.

              Comment


              • #37
                Tuossa olisi paikallisessa liikkeessä A6 2,5TDI Quattro -96. 238tkm ilmoitettu kilometreiksi, tuotu -02 Saksasta, ollut paikallisella yrittäjällä viimeiset neljä vuotta ja hänen ajoillaan noin 100tkm. Suomen huollot tehty merkkiliikkeessä ilman mitään ylimääräisiä.

                Siinä ois nelivetoa, automaatti-ilmastointia, kuusi vaihdetta, käsittääkseni aika taloudellinen peli jne. Kaivelin noita menneitä keskusteluja aiheesta ja tuon vitos-dieselin heikkoudeksi oli mainittu jakopää. Tuossa vaihto olisi pitänyt tehdä jo parikin kertaa riippumatta vaihtovälistä (90tkm vai 120tkm?). Myyjän mukaan oikein siistissä kunnossa, hopeanvärinen sedani.

                Olisiko tuommoinen suositeltava ostos? Ajattelin käydä huomenna ihmettelemässä. Olisiko suosituksia mitä kannattaa katsoa, kuunnella ja ihmetellä erityisesti?

                Tuo kilometrimäärä ei taida tuolle tekniikalle olla vielä paljon mitään jos tuossa on kaikki. Olettaisin reilusti enemmän ajetun olevan ainakin sisustuksen, ratin, penkkien ym osalta selvästi kulunut.

                Comment


                • #38
                  Liekkö tuo 2.5TDI vitonen teknisesti millainen? Onko se jo moniventtiilikannella vai perinteinen kymmentappinen?

                  Lähinnä laittopotentiaalia pohdiskellen. Lastulla saanee sen 175-180hv.

                  Comment


                  • #39
                    No joo. Hold your horses. C4 kori osoittautui pikaisella tutkinnalla sedanina tavaratilaltaan riittämättömäksi ja imho farmari on ruma joten sen korimallin voi skipata ilman koeajoa. Harmi. Muuten tuntui olevan tilaa oikein ruhtinaallisesti.

                    Mitähän sitä sitten...

                    Comment


                    • #40
                      No itsellä taas jatkuu ässän metsästys vielä, sillä käytössä on pakettiauto, lava-auto ja soiton päässä kuorma-auto :)

                      Olisi kiva jos joku voisi vastata, eli paljonko ursasta voi ottaa tehoja irti, niin että paikat vielä kestää "hyvin"?

                      Kun tässä mietin, että käyttö autona menee hyvin lastutettu kappale, mutta itse olen aina ollut tehon perään ja ei tässä mihinkään muuhun menekään rahaa, kuin autoihin, mopoihin ja musiikkiin, joten ei se niin viimeisen päälle ole.

                      Ajattelin hevosvoimia, kuten 330-/+ ja siihen lähelle...

                      Sen verran tiedoksi, että jos sinulla on hyvä kuntoinen ässä myynnissä, esim. vuoden päästä tai yli, niin minulle saa tarjota. Myyn Kasawikan pois syksyllä, kun armeija kutsuu ja ostan ässän sitten intin loppupuolella (tai syksyllä jos on tarjous josta ei voi kieltäytyä).

                      Niin ja vielä kysymys, tietoa C4 videoista? S4 B5 löytyi kuinka paljon, mutta C4:ää ei oikein mistään, kiitos!

                      Comment


                        #41
                        urssi kestää vakiosisuksilla (kunnostettuna) 500Nm, pelkällä veivien päivityksellä 500+ hv ja 600+ Nm. Voimansiirto kestää "mitä vaan", kovemmilla väännöillä vaatii toki tiukemman asetelman.

                        Comment


                        • #42
                          Itsellä kokemusta A4 1.8Tq (150hv vakiona -> 190hv Karalan lastulla) vs. nykyinen 2.5TDI vitospannu (115hv -> nyt lastulla 140hv).
                          Kyllä on puhditon se 1.8T pikkukierroksilla. Oikein ärsytti talvella kun yritti kakkosella saada sutimaan tai jos halusi risteyksestä pujahtaa liikenteen sekaan tyyliin "nyt tarvittas hiukan ahtoa". Odota kierroksia, odota kierroksia, no nyt on 2500-3000rpm lasissa, lähtee. Eihän kone tosin iso ole, joten ei siltä voi alavääntöä odottaakaan. Itse en vain tykkää vedättää 5000 kierrokseen asti, että saa liikettä pirssiin, eli mulla sopii tuo diesel hyvin.
                          Eli tuo 2.2T voi olla huomattavan paljon miellyttävämpi vääntökäyrältään. Ei ole kokemusta tosin ko. konetyypistä.

                          Comment


                          • #43
                            No nyt olisi syynissä tuontiautoja A6 C5 kopalla ja A4 B5 korilla. Molemmissa syynissä nimenomaan nuo 1.8T versiot. A6 varsinkin löytyisi enimmäkseen kutostekniikalla ja kaipa niissä etunsa olisi mutta osaltaan tuo nelonen olisi taloudellisempi vekotin. No harvassa on A6 C5 1.8T joten voi jäädä haaveiluksi...

                            Onko muuten C5 ja B5 välillä millaisia argumentteja? Kutonen on varmasti tilavampi mutta entä noin muuten. Ajomukavuus, ajo-ominaisuudet, tyyppiviat ym.

                            B5 A4 näkyy olevan tullut facelift -99. Jotain kosmeettisia, maski ja valot uusiin ym. Lieneekö noissa parannuksissa mitään hyvää argumenttia / argumentteja joilla -99 oston perustelisi vaikkapa -98 verrattuna? Noissa kuitenkin hinta ja verot nousee aika äkkiä ja vuodessa parissa auto itsessään ei menne pilalle jos hyvää yksilöä joka tapauksessa etsii.

                            Comment


                            • #44
                              Katsoppa faceliftin tiedot täältä.

                              Comment


                              • #45
                                Kiitos. Äkkiseltään paremmat valot ja potentiaalisesti parempi alusta kyllä kiinnostaisi. Sitten on paljon kosmeettisia muutoksia. Olisiko kellään kokemusta sekä ennen liftiä ja jälkeen liftin, onko tuossa alustassa käytännön eroa ajossa? Tai onko uudempi alusta esimerkiksi klassisten etupään tukivarsien osalta kestävämpää tekoa?

                                Ultimaten sivuilta löytyi myös -97 A4 varustelistat ja siellä oli maininta EDS tasauspyörästön lukosta. Tuo samahan on tuossakin omassa Skodassa ja pelaa siis jarruttamalla luistavaa pyörää jolloin tasauspyörästö ohjaa voiman toiselle pyörälle. Miten tämä lienee tehty A4, onko EDS järjestelmä molemmilla akseleilla? Joka taas tarkoittaisi sitä että kaikkien pyörien pitää olla huonolla alustalla ennenkuin alkaa tulla etenemisongelmia, toisen etusen ja toisen takasen lipsuminen ei vielä riitä kun Torsen hoitaa keskitasauksen. Ja onko EDS lisävaruste vai onko se ollut vm -97 vakiovarusteena Quattrossa?

                                Comment


                                  #46
                                  Noita parempia ajovalojahan (xenon) saa aftermarketsarjoina noin 500? hintaan. Joten siitä syystä en
                                  jättäisi muuten hyvää yksilöä kauppaan. Tuo 500? on kuitenkin pikkuraha kokonaisuuteen nähden.

                                  Tuossa on linkki vakiovarusteisiin: http://www.ajovalo.net/Mallit/Audi_A4_95.pdf ja sen mukaan EDS/EDL
                                  on ollut vakivarusteena vasta 11/00 lähtien. Omassa B5 -98 kotterossa tuo on, varustekoodia tuosta ei
                                  ole joten vaikeaa on tietää jos autossa sellainen on päältä katsoen. Tai sitten tuo 1AH koodi on sekä
                                  ABS että ASR, en ole oikein perillä tuosta. ASR on ymmärtääkseni sellainen että DBW (Drive by Wire eli
                                  vaijerittomassa kaasussa) nostaa kaasuläpän jos esiintyy luistoa kun taas EDS olisi nimeomaan vain ABS-
                                  järjestelmään luottava. Jostain olen vain ymmärtänyt että omassa on EDL/EDS.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Xenonit ei ole vakiona faceliftissä mutta halogeenin umpiot ovat kyllä samat kuin xenon versiossa (merkintöjä myöten, hehkun kanta vain on erillainen). Nelivedossa on mielestäni aina tuo sähköinen tasauspyörästön lukko vakiona ja ajonhallinta ei ole faceliftissä vakiona.

                                    Siinä olet oikeassa että ristiriipunnasta tuon sähkölukon pitäisi vielä pelastaa. Toiminta vaan ei ole kovin jouhevaa mutta reippaalla kaasunkäytöllä pitäisi potkaista itsensä liikkeelle.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Niin tuo luistonestohan on eri juttu kuin sähköinen tasauspyörästön lukko. Ensin mainittu pätkii polttoaineensyöttöä ja on yleensä kytkettävissä kajuutasta pois päältä. Jälkimmäinen taitaa olla kokoajan päällä kun tarve vaatii. Tuossa Skodassa se ainakin pelaa ihan tyhjäkäynnilläkin jos alusta on todella liukas. Hienovarainen se ei kyllä ole vaan raksuttelu on melko reipasta mutta tuntuisi siitä kaksivetoisessakin hyötyä olevan. Nelivetoisessa tuolla saa autosta jo oikeasti nelivetoisen.

                                      Mitä noita Saksasta on katsellut näkyy niissä yleensä olevan aika reilusti parempi varustetaso kuin Suomessa. Automaatti-ilmastoinnit on kaikissa, turvatyynyjä yleensä enemmän jne. Ajonvakautusta nyt ei välttämättä tarvitsisi mutta etenemisen kannalta nuo tasauspyörästön "lukot" olisi ihan käyttökelpoiset.

                                      Valoasiaa saa tosiaan paranneltua vanhemmissakin. Liekkö nuo paljon mainostetut angel eye valot mistään kotoisin itse asiassa eli valaisussa?

                                      Tuo alusta tuossa kai jää sitten merkittävimmäksi. Vai liekkö sielläkään käytännössä mitään niin merkittävää? Kestääkö paremmin, onko merkittävästi parempi ajaa liftin jälkeisellä?

                                      Peilit, ovenkahvat, sisävalot, onhan tuossa yhdenmukaistettu mallistoa A6 kanssa mutta ei noilla taida valtavaa lisäarvoa olla.

                                      Comment


                                        #49
                                        Itselle tuli Depot-merkkiset A4 S4 replikat joissa E.-hyväksyntä xenonpolttimoille.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Miten lie järkiostos tuo 2.5 litrainen TDI V6 tekniikka A4 tai A6 yhteydessä? Kulutukset näyttäisi ihan järkeville, vääntää, tehoakin piisaa, lastutettavissa...

                                          Haeskelin juttua ja jotain mainintaa löytyi nokka-akselivioista ja kalliista hihnanvaihdosta. Ainakin A4 nokka ja varmaan A6 nokkakin on aika ahtaita tuon kokoiselle nykymoottorille (paljon oheislaitteita ym sälää) joten hihnan vaihdossa pitää purkaa paljon pois päästäkseen käsiksi itse asiaan. Paljonko noissa on hihnanvaihtoväli ja millaisilla kustannuksilla hihnanvaihto on tehty? Ja kuuluuko hintaan sitten jo koko muu huolto (joka yleensä hihnanvaihtohuollon yhteydessä on aika kattava muutenkin) vai pelkkä hihna.

                                          Entä nuo nokat? Joku sanoi ettei noista oikein tiedä kun on satunnaisesti voideltuja ja öljyjä vaihdettuja tuontiautoja jne. Mikä lienee totuus noista nokista? Neljä tulee ainakin kalliiksi jos menee. Vaihtaako Laakkonen nokkia tyyppivikana takuuseen ja millä ehdoilla? Entä ovatko vaihtonokat samaa tinaa vai saako tilalle jo kestävät hilppeet?

                                          Comment


                                          • #51
                                            Minulla on ranskan tuonti Audi ja siinä nuo Jussin mainisemat tasauspyörästön automaattilukot.Lukot päällä 40h/km ja sitten pois päältä.On vaan tosi hyvät suomen oloissa.Lähtee liikennevaloista kuin kesällä talvella.Umpihankeen menee :Jouduin väistämään viime joulukuussa sivutiellä ojanpohjalle varovasti laskien ,tiesin luiskan ettei kiviä.Lunta 30cm ja 45 asteen luiska.Auto sinne niin että peräkulma tiereunalla ja menosuunta 45 astetta.Auto meni ohitse ja pysäytti.Ukko sanoi :nyt meni traktori hommiksi tai ei pääse pois kuin keväällä ojasta pois kun lumet sulaa.Sanoin ukolle äläpä hätäile.Pakkia silmään ja kaasua varovasti ja auto tuli kuin asfaltilla yhtä varmasti pois ojasta.Ilman automaatti lukkoja olisin tarvinnut sen tratorin päästäksein pois ojasta.Oli ukko ihmeissään miten tuli ojasta pois noin helposti.sanoi siinä olevan tasauspyörästön automaattilukituksen olevan automaattisesti käytössä alle 40h/km nopeuksissa.Sanoi nyky autot olevan niin hienoja ettei niitä ymmärrä ollenkaan.Sanoin se on suunnilleen samalainen kuin sinun traktorissa, kun kytket sen vivusta päälle.Silloin vettä sulla kumpikin pyörä.Tässä autossa on neliveto ja ne lukot.Silloin ukko ymmärsi ja sanoi sehän menee sitten minne vain.
                                            Nyt vuosi autoilua Audin Tq:lla ja täytyy sanoa ,kyllä neliveto ,automaatti lukot ja voimaa on paras kesällä ja talvella eritoten.Kitkarekailla pärjää täysin, kun jättää jarrutus matkaa,kiva ajella Audi 1.8TQ ja taloudellinen.
                                            Kaikki ajot alle 10l vuoden ajalta,ottaen huomioon sladittelut alkutalvesta ja vielpä sakkoja 0eur.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Siis tuossahan ei ole mitään oikeita lukkoja, ainoastaan korkeintaan EDS joka jarruttaa enemmän sutivaa pyörää.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Heikkiä kompaten, nyt on liikkeellä melkoinen määrä harhaan johtavaa MustaTuntuu -tietoa.

                                                A4 quattrossa ei ole minkään valtakunnan lukkoja olemassakaan, vaan tuo edl jarruttaa sutivaa pyörää pelkästään abs-anturilta saatujen pyörintänopeustietojen mukaan. Sähköisesti kytkettävä tasauspyörästön lukko taas on aivan eri asia, eikä sitä löydy A4-malleista ollenkaan. Esimerkiksi B3 ja B4 korisissa Audeissa tämä löytyy, ja on keskikonsolin napista kytkettävissä taka-akselille tuoden 100% lukituksen. Tämä sähkö-mekaanisesti toimiva systeemi kytkee takaa vetoakselit yhteen, ja vapauttaa automaattisesti itsensä 25km/h nopeudessa.

                                                A4 quattrossa etu ja taka-akselin tasauspyörästöt ovat täysin avoimia, ilman mitään lukkoja.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Juu. Tuo on vähän hämäävä miten noista puhutaan. Esimerkiksi Skoda ihmiset puhuu nimenomaan sähköisestä tasauspyörästön lukosta vaikkei se sitä tasauspyörästöä lukitse. Toimii kyllä käytännössä samantapaisesti eli kanittaa molemmat pyörät sutimaan edes samaa tahtia. Näiltä osin käytännön tilanteissa asia lienee suhteellisen sama. Tuo nyt tietysti toimii automaattisesti niin kauan kun saa infoa antureilta ja jarruttelee sekä etu- että takapyöriä jolloin auto periaatteessa on täysin nelivetoinen eli kaikkien renkaiden pitää sutia ennenkuin jäädään paikalleen.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Skoda ihmiset puhuu nimenomaan sähköisestä tasauspyörästön lukosta vaikkei se sitä tasauspyörästöä lukitse. Toimii kyllä käytännössä samantapaisesti eli kanittaa molemmat pyörät sutimaan edes samaa tahtia. Näiltä osin käytännön tilanteissa asia lienee suhteellisen sama.
                                                    No Skoda ihmisiä tuskin tästä pahemmin voi syyttääkkään, koska jo ensimmäisen sähköisen järjestelmän nimitys eli edl on lyhene suomeksi "sähköinen tasauspyörästön lukko". Sitä se tosin ei ole, mutta näyttää toki hienolta mainoslauseessa.

                                                    Etenemiskyvystä puhuttaessa tuo sähköinen järjestelmä ei tietysti korvaa lukkoja, koska jos yksi pyörä jarruttaa, se samalla häivyttää auton etenemiskyvystä karkeasti sen neljänneksen. Jos taas 2 pyörää sutii, tilanne on jo fifti-fifti, puolet pyöristä jarruttaa ja puolet vetää. Vain suoralla vedolla (tai miten haluaa sanoa, 100% lukoilla) päästään aidosti tilanteeseen jossa auton liike pysähtyy kaikkien pyörien yhtäaikaiseen sutimiseen. Tuo sähköinen järjestelmäkin sallii sutimista, ja jos laittaa kaasun pohjaan niin sutiva pyörä lähtee pyörimään "lukosta" huolimatta melko vinhaa vauhtia.

                                                    ....mutta se tästä off-topicista, mun puolestani.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      En tiedä jarruttaako se varsinaisesti etenemistä. Ainakin tuossa omassa vajaavetoisessa järjestelmä naksuttaa ABS tapaan, uskoisin muissa VAG tuotteissa olevan saman tapainen. Toisinsanoen järjestelmä ei torppaa pyörivää pyörää tietenkään kokonaan pysähdyksiin vaan jarrusykäyksin hidastaa sen pyörintää vastaamaan toisella puolella olevan renkaan pyörintää. Tietääkseni kitka on suurempaa kun pyörimisnopeus suhteessa etenemisnopeuteen on pienempää. Eli näiltä osin se että järjestelmä poistaa nelivetoisen auton toisen etu- ja toisen takarenkaan hurjan vispaamisen lopputulos on suunnilleen yhtä paljon tyhjää vispaavat renkaat.

                                                      Käytännössä tuo ei toimi kuin epätasaisen liukkailla pinnoilla. Jos tuollakin omalla lähtee tasaisen liukkaalta pinnalta eturenkaat voi hangata ihan huolella tyhjää ihan reippaassakin vauhdissa eikä mikään järjestelmä siihen puutu, kunhan ne nyt pyörii jonkun toleranssin sisällä keskenään suunnilleen samaa nopeutta.

                                                      Sitten jos ajatellaan nelivetoisella lähtöä epätasaisen liukkaalta pinnalta. Vaikkapa kitkat alla, toinen puoli renkaista jääpinnalla, toinen tietä reunustavalla lumella, tuommoinen systeemi ohjaa sen voiman vain sinne pitävämmälle puolelle ei-tasapuolisissa ympäristöissä. Tottakai 100% jumiin vetävä lukko on lukko mutta en edelleen tiedä onko tuo käytännössä niin paljoa huonompi ratkaisu. Jos eri renkaiden alla on kovin erilaiset pito-olosuhteet liekkö se todella liukkaalla pinnalla olevan renkaan hidastaminen hurjan tyhjää hankaamisen sijaan niin suuri synti jos samalla saadaan tasauspyörästön kautta voimaa siirrettyä toiselle, mahdollisesti paremmin pitävälle, renkaalle.

                                                      Mutta se on totta että tämä on vähän tämmöinen Haldex vs Torsen keskustelu. Raudan äärellä tehty ratkaisu vs korvike. Molemmat toimii mutta eri tavoin. Tottakai EDL on riippuvainen ABS antureista ja edellisen auton perusteella tiedän ettei niidenkään tietoon voi sokeasti luottaa ja näiltä osin en ole niin innoissani ajatuksesta ajonvakautusjärjestelmästä. Mieluummin neliveto ja jos jotain niin ABS ja moinen EDL. Ne ei voi kuitenkaan ajon aikana viedä kovin helposti metsään vaikka anturit antaisi satunnaisia tietoja.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Kylläpä vaan A4 Audistani löytyy automaattinen tasauspyörästönlukko ja se menee pois päältä 40h/km .Ohjekirja kertoo tosi asian että löytyy A4 ed.autostani mainittu ominaisuus ja on ihan ehdoton ominaisuus talvella.Ei saata olla Suomen tuonneissa ,mutta minu auto on alunperin Ranskaan tuotu Saksasta,johtuisko siitä,mutta löytyy automaattinen tasauspyörästönlukko!!!

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Kylläpä vaan A4 Audistani löytyy automaattinen tasauspyörästönlukko ja se menee pois päältä 40h/km .Ohjekirja kertoo tosi asian että löytyy A4 ed.autostani mainittu ominaisuus ja on ihan ehdoton ominaisuus talvella.Ei saata olla Suomen tuonneissa ,mutta minu auto on alunperin Ranskaan tuotu Saksasta,johtuisko siitä,mutta löytyy automaattinen tasauspyörästönlukko!!!
                                                          EDL = electronic differential lock = sähköinen tasauspyörästön lukko. Sitä se ei siis kuitenkaan ole, vaikka ohjekirjassa lukosta puhuttaisiinkin.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Väitän löytyvän:sutaisee samalla tavalla kummallakin pyörällä ja muutekin.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Väitän löytyvän:sutaisee samalla tavalla kummallakin pyörällä ja muutekin.
                                                              Hyvä on. Olkoon niin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X