Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttö-Audi, potentiaali ei haitaksi...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Käyttö-Audi, potentiaali ei haitaksi...

    Hei,

    Olen potentiaalinen uusi Audisti ja tuo nykyinen auto olisi vaihtumassa lähitulevaisuudessa todennäköisesti tähän A-alkuiseen merkkiin. Syitä:

    - ei ilmastointia
    - ajomelu
    - vajaavetoinen
    - olematon viripotentiaali (+ muut harrastusaspektit)

    Noin yleisesti Octaviaan on ollut ihan tyytyväinen kun sillä nyt on vuoden körötellyt mutta viime kesän jälkeen tuo ilmastoinnin puute ja nyt talven tullen vajaavetoisuus on alkaneet nyppiä. Merkkien kartoitus näyttää vähän siltä että markkinoilla ei ole kuin Audi ja Subaru joilla olisi suhteellisen järkevästi tehty nelivetotekniikka. Opelin neliveto-fiaskon omistaneena nuo Haldex viritelmät vähän vieroksuttaa, lie sille sitten syytä tai ei.. No raudan läheinen lähestymistapa lienee ainakin vähemmän vikaherkkä ja diagnoosi on ainakin helpompi tehdä kun vikakohteita on varsin rajallisesti.

    No jos ajattelee tuota nykyistä autoa A4 B5 Avant olisi varmaankin luonteva valinta. Quattro ja 1.8T tekniikalla. Selailin noita vanhoja viestejä ja huomasin että tuo tuntuu kulkevan vielä lastunkin kanssa ihan järkevillä kulutuksilla.

    No toinen vaihtoehto, ehkä enemmän harrastehenkinen, olisi täälläkin paljon pinnalla oleva S4 C4 sedanina. Molemmat käsittääkseni varsin hiljaisia autoja, ehkä S4 sedanina hiljaisin (Octavian sisämelua kun piisaa), S4 on automaattisesti Quattro ja 2.2T tekniikassa on melkoisen hyvä potentiaalikin. Bensankulutus on vastaavasti epätaloudellisempi kuin pienemmissä moteissa ja koreissa joka nyt on ihan luonnollista. Vastaavasti A4 tukivarsiongelmat loistaa poissaolollaan ja C4 kori lajinsa viimeisenä lienee muutenkin suhteellisen lastentauditon tapaus.

    Varaosien osalta A4 on paremmassa asemassa sikäli kun on mainstream pirssi S4 ollessa ainakin Kuopion Laakkosella kovin tuntematon tapaus C4 korimallin osalta. No tämä lisäisi tietysti sitä harrasteluaspektia asiaan...

    Tilan osalta molemmat ovat perheen käyttöön todennäköisesti täysin riittäviä vaikka A4 takajalkatilat ovat aikuisille vähän ahtaat.

    En pidä kumpaakaan huonona vaihtoehtona. Kovin ovat vain erilaisia.

    Tuleeko noiden mainittujen aspektien lisäksi reilusti muita asioita mieleen joita kannattaisi päätöksenteossa ottaa huomioon?

    Kiitoksia jo etukäteen!

    #2
    Olet ihan oikeassa tuon suhteen että ovat erilaisia. Toinen on (Audiksi) hajuton ja mauton peruspeli, jossa ei ole ihmeempiä vikoja ja on (Audiksi) perustekniikkaa ja (Audiksi) halpa huoltaa ja korjata. Toinen on sitten ässä, joka "tarjoaa enemmän kaikkea", niin hyvässä kuin pahassa. Tietotaitoa löytyy molempiin tältä forumilta. Ässällä ajellessa on hyvä pitää aina parin tonnin puskuri euroja yllättävien menojen varalta. A4:ssä riittää tonni.

    Käyttöautoksi (+15tkm/vuosi) tuo 1.8Tq ja käyttöharrasteeksi (alle 15tkm/vuosi) ur-S4. Näin ainakin itse valitsisin.

    Edit: tiloissa ur-S4 vie B5-A4:ää kuin litran mittaa, etenkin kun pitää istua takapenkillä.

    Comment


    • #3
      Tero,

      Aivan. Sikäli hassua kun nuo ajot on nykyään vakiintuneet juuri passelisti tuohon 15tkm vuodessa eli se ei toimi mitenkään automaattisena vedenjakajana. Ajot on tyypillisesti työmatkaa kaupungilla, normaalia ostosreissua, sitten vähän tien päällä mummoloissa käyntiä ja välillä sitten vähän pidempää matkaa lomareissujen ja muiden asioiden osalta vähän kauempana.

      Autoa on joissain määrin mahdollista itse laittaa. Opelia tuli hitsattua aika ankarastikin mutta näissä ei koriongelmista pitäisi ainakaan olla haittaa. Tuommoista perusrautaa kuten jarruja tai iskareita saa kyllä omasta takaa vaihdettua mutta toki tekniikan osalta joutuu helposti turvautumaan ostopalveluun.

      Edit: Tuo tila-asia oli noilta osin tiedossa. Molemmat pitäisi olla "riittäviä" mutta tottakai C4 tilat ovat mukavat jos kyytiin pitää asettautua enemmän kuin kahden aikuisen voimin ja alkaa taittaa matkaa.

      Yksi aspekti on tietysti tuo virityspotentiaali. 1.8T motista saa käsittääkseni ilman ahtimen vaihtoa suunnilleen 200hv irti ja siinä ohessa varsin käyttökelpoisen vääntöalueen joka taas käyttöautossa voisi olla varsin hyvä yhdistelmä. Tämä ei kuitenkaan vastaa esimerkiksi lastutetun 2.2T voimaa oikein millään tapaa. No onhan autojen elopainoissakin semmoinen 250kg ero.

      Vanhemmassa S4 lienee vielä ohjaamosta päälle kytkettäviä tasauspyörästön lukkoja joita A4 ei enää tunne? Sikäli kun niillä nyt siviilikäytössä niin olisi merkitystä.

      Ulkoasullisesti pidän molempia ihan hyvin onnistuneina. Eihän asialla pitäisi käyttöautossa olla merkitystä mutta ei sitä jostain syystä mitään susirumaakaan menisi ostamaan. C4 kori on jo klassisen kaunis semmoisenaan, samoin A4 jota nyt voi vielä hyvällä maulla hieman maustaa.

      Comment


      • #4
        Jos kilometrit olis nuo, ja esim. 1k?:n yhtäkkinen pikku remontti ei tee taloudellista konkurssia, ehdottomasti UrS4, 2.2 -koneella ja mahdollisesti 6 -vaihteisella manuaalilla.
        Tuohon on osat melko kalliita, ja lähes poikkeuksetta alkavat kaikki olla siinä iässä että jokin outokin paikka voi hajota.
        On se vaan hauska peli, ja pelkällä lastullakin tekee jo ihmeitä :-)
        Itse laitoin tuollaisen tilalle B5 1.8T Avantin, ja kyllä tuo tehoero tuntuu valitettavan pahasti. Jokuhan toki sanoo että suomessa saa ajaa vain niin ja niin kovaa, mutta ei kait sitä ole rajoitettu miten nopeasti sen vauhdin saavuttaa ;-)
        Tuolla A4:llä on quattroleikitkin aika vähissä kun ei edes 2 -vaihteella jaksa viedä kunnolla :-(
        Lastua pitäis vissiin alkaa hankkimaan.

        Niin, nuo on muuten sitten ihan eri tyyppisiä käytökseltään:
        UrS4 => Eka ei vedä, ahto nousee => Huomaa varmasti. Yliohjautuva eli hauska.
        A4=> Vetää alhaalta asti, turbon olemassaoloa ei edes huomaa (vai liekö jumissa? :-D ). Aliohjautuva eli ei hauska.
        UrS4 houkuttelee leikkimään, eli kortti voi olla aika epävarmasti taskussa.
        A4 ei ole hauska, pelkästään kulkine paikasta A paikkaan B.
        UGH!

        Comment


        • #5
          Soittelin tuossa pari päivää sitten ihan tuota potentiaalia kartoittaakseni Karalalle tuohon Jyväskylään ja Lehtonen Motor Sportiin Turun seudulle. 2.2T tekniikkaan ei ainakaan MTM enää tue mitään virityksiä eli tavallaan tehtaan viritykset (takuu säilyy ym) on siirtyneet jo uudempiin malleihin. 1.8T Karala suositteli alkuun lastua, vähän pidemmällä sitten osina 2300 euron pakettia jossa ei vielä tarvitse korkata konetta auki mutta saisi semmoisen 300hv ulos. Luonne tietysti muuttuu tuonkin osalta jos laittamaan alkaa, kai tuo 150hv vakio on tehty minimiviiveelliseksi ja "mukavaksi" käyttöautoksi.

          Lehtoselta suosittelivat 2.2T tekniikkaan jo suoraan RS2 ahtimen sijaan jotain modernimpaa kalustetta ja käsittääkseni kuulalaakeroidulla hybridiahtimella tuostakin 2.2 motista saisi tehokkaanakin suhteellisen sivistyneen vekottimen ajella. Ja kyllähän se hyvä alakierroskäytös olisi kiva juttu päivittäisessä liikenteessä väännön vähentäessä mahdollisesti jopa kulutusta. No tiedä häntä...

          Järki ja tunne taas kerran... :)

          Comment


            #6
            1.8T:n ja 2.2T:n eroa kuvaa hyvin se, että 2.2T:llä lähdetään virityksiin siitä, mihin 1.8T:llä päästään rautaa vaihtamalla ja luotettavuudesta sekä käyttöominaisuuksista tinkimättä. :) Ässässä viripotentiaalia on sitten huomattavasti enemmän, mutta ei sieltäkään ne yli 350hv tehot ilmaiseksi tule. Olen kuullut kerrottavan että I5:n virityksiin saa uppoamaan 10ke varsin helposti, mutta on sitä jerkkuakin sitten mukavasti (+450hv).

            Kyllä 1.8Tq:llakin on talvella hauskaa, toki kaipaa lastua mutta ehtii sillä vakionakin. Kulutuksessa lienee 2-3 litran ero 1.8Tq:n eduksi. Myös öljyä menee vähemmän, samoin tulppia.

            ps: allekirjoitukset on tällä forumilla turhia, nimi kun näkyy tuossa vieressä muutenkin..

            Edit: Tämä "järki ja tunne" -osastosta on itselläkin kokemuksia. Mieli tekisi hankkia A2, mutta järjen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Etenkin kun ei ole tarkoitus hävittää tätä nykyistä mihinkään.

            Comment


            • #7
              Tällä hetkellä tuo A4 vaihtoehto eli järki on kyllä tällä suunnalla niskan päällä. Tuossa on yhdellä tutulla 1.8T motilla oleva Seatti, trimmattu 225hv pihalle ja matkakulutus on edelleen alle 7 litraa ihan kivuttomasti. Näillä bensanhinnoilla vähän väistämätön asia tuokin vaikkei valtavan paljon ajaisikaan. Varsinkin kun aika paljon tulee tuota kaupungilla pyörimistä ja lyhyttä pätkää.

              Paljonko voimaa on sitten tarpeeksi? Onko esimerkiksi tuonne 260-300hv huitteille laiteltu 1.8T verrattavissa lastutettuun 2.2T joka pääsee tehollisesti samoihin lukemiin? Käppyröiden muodoissa taitaa olla eroa.

              GT28 ahdin taisi olla vekotin jota Karala suositteli. Voi jäädä alapäässä vähän lastutetun vakioahtimellisen tuloksista mutta lähtee sitten 3K kohdalla menemään ja jaksaa sinne 6,5-7K saakka. Tiedä sitten tekniikan rasituksesta. Ei tuo ainakaan maalaisjärjellä niin mahdottoman rasittavalle tuntuisi kun sitä kenkimistäkään ei kuitenkaan jatkuvasti ole tekemässä ja suurin osa ajosta tapahtuu edelleen <4Krpm alueella. Ja kai tuommoisessa tehon suhteen vähän yläkireässä (muttei alapäästäänkään kuolleessa) tekniikassa on etuna ettei vaihteistoa sun muita rasita isoilla vaihteilla vedätyksessä eli rivakkaan ohitukseen suosiolla pienempää pesään ja menoksi.

              Sitä en sitten tiedä olisiko tuommoistakaan 2300 euron plus työt investointia tekemässä mutta onhan se optio hyvä olla olemassa. Lastulle taisi jäädä 600 euron luokkaa hintaa.

              Millaiset lie A4 B5 1.8T muut osat tekniikasta, esimerkiksi välijäähdytin, saisiko sitä parantelemalla paremman lopputuloksen? Tuttu oli Seatista pistänyt coolerin vaihtoon mutta siinä mallissa jäähy on vakiona enemmän vitsi ja ahdisti jo vakioahtimella äkkiä suorituskykyä. Toki öyhäkkä välijäähdytin keulalla näyttää tyylikkäälle. :)

              A4 olisi vuosimalliltaan tuoreempia, yleensä vähemmän ajettuja mutta samalla muutaman tonnin kalliimpia kuin vanhemmat S4.

              Comment


              • #8
                Mitenkäs tuo Quattron ajokäytös noin yleisesti. Lueskelin vanhoista viesteistä mm pitkät pätkät Quattrolla talviajosta ja tuli vähän samoja fiiliksiä mieleen kuin Opelilla kurvaillessa vaikka sen neliveto nyt onkin mitä on. Eli hallittu luisu, keula siihen suuntaan mihin mennään ja tallaa. Harvinaisen hauskaa talvella.

                Sitten kuullut joitain juttuja ns voiman karkailusta Torsen keskitasauspyörästön takia. Eli esimerkiksi etupyörän kautta voima tavallaan karkailisi hulvattomana sutimisena ja tätä sitten saisi tasattua vanhempien Audien keskitasauspyörästön sähköisellä lukolla jos leikkiä haluaa.

                Onko Torsenissa sitten tehty aikojen saatossa jonkunlaista evoluutiota ja onko esimerkiksi 90-luvun alun S2 ja S4 mallien jaot erilaiset kuin esimerkiksi B5 koppaisen A4? Ja jos, miten tämä vaikuttaa ajokäytökseen?

                Kesällähän tällä ei niin suurta merkitystä ole, no ehkä todella märällä tiellä jos on jerkkua vähän enemmän.

                Comment


                  #9
                  Torsen-quattoron käytös on epäloogisen looginen. Ensin puskee ja sitten kun saa irti sopivasti niin menee tosi mukavaa kylkimyyryä. Vaatii rohkeuttaa ja tilaa sekä hermoja. Ensin ei meinaa välttämättä oppia kikkoja, mutta kun oppii niin myös palkitsee. Jos (kun) päädyt hankkimaan Audin Subarun sijaan, liity ihmeessä Audi Clubin jäseneksi niin pääset nauttimaan mm. kerhon tarjoamista jääratatapahtumista. Muutama kuva teaseriksi tässä.

                  Edit: Vaikka 1.8T:n välijäähy onkin postimerkin kokoinen, ei se Pro-Mon (ks. banneri ylhäällä) mukaan ole ihan heti vaihtolistalla, ei välttämättä vaikka vaihtaa ahtimenkin.

                  Comment


                  • #10
                    En tiedä onko tästä mitään iloa potentiaaliselle audistille, mutta alla omia pähkäilyjä...

                    2,2 20vtq on mitä parahin kulkupeli jos vuosittainen ajomäärä on pieni eikä omistajan psyyke/lompakko säikähdä pikkujuttuja ( = normiautoilijalle isoja/kalliita juttuja). Yli 20tkm vuosittaisella ajomäärällä kakkosauto puolustaa paikkaansa.
                    Mulla on nuo vuosittaiset ajomäärät luokkaa 20-35tkm/v, riippuen tilanteesta. Aiemmin ainokainen kulkupeli oli maltillisesti vireistetty 90hv tdi passat. Talorojektin aikana tuli hommattua td caravelle raksa-autoksi ja passat vaihtui 200 20v tq audiin (eli teknisesti melkolailla sama kuin S4 C4 korissa).
                    Nyt olen laskeskellut että pieneheköllä kokonaismassalla varustettu tdi häkkyrä(hlö auto) yhdessä audin kanssa olis mun tilanteeseen sopivin vaihtoehto: tdi kuljetttaa 2/3 vuoden ajomäärästä, loput nautiskellaan audilla. (laskuissa huomioitu d-vero, vakuutukset sekä käyttömaksu) Luonnollisesti yksi tdi auto olis kaikista halvin, mutta se ei ole vaihtoehto kun on kerran päässyt viismuksien 20v tq:n kyydistä nautiskelemaan :D
                    Näillä kulutuksilla/polttoaineen hinnoilla sen kakkosdieselin pitäminen olis halvempaa kuin ajaa kaikki ajot audilla. Lisäksi tollanen vanha audi on toisinaan telakalla joten jokapäiväsitä liikkumista varten on hyvä olla toinen auto. Tietysti joku diisseli paku olis paras kakkosauto muttakun tuo oma työ vaatii sitä että periaatteessa milloin tahansa pitää pystyä lähtemään heittämään reilu tuhannen kilsan lenkki hlöauton porukalla niin perus 2 tai 3hlö:n pakittiauto ei siinä tilanteessa auta...
                    Nyt onkin tarkoitus järkeistää tätä kolmen auton taktiikkaa kahden auton taktiikaksi jolloin käyttövessa olis joku tdi-kikkare ja ns ajo-auto tuo profiilissakin näkyvä vanha herrasmies.

                    Omia omistuskokemuksia 2,2 ja 1,8:n välillä ei ole, mutta erinäisten koeajojen ja duunikaverin 1,8tbo:on verrattuna se nelimukinen on lasten moottori ja viismukinen on audin moottori :)

                    Järkeä? No ei, mutta jos ja kun tykkää harrastella autojen parissa niin omasta mielestä viismukinen tq on parasta harrasteautoa mitä rahalla saa. On tullu kokelitua mm. eurotuninkia, turboa ja jenkki veekasia mutta 2,2 20vtq pesee kaikki edellämainitut 100-0.
                    Noh, tokihan tämä on väärä paikka kysyä puolueetonta tietoa audin ja jonkun muun tdi kikkareen välillä mutta iteppähän kysyit :D

                    edit: tuosta telakoitumisesta sen verran, että täällä savon korvessa ja asuntolainoissaan ei ole mahollista pistää jokaista pientä tai isompaa juttua kuntoon marmoritiskillä, vaan asiat pitää hotaa järkibudjetilla ja pähkäilemällä ja ite värkkäämällä. Tietysti jos paalua on ja haluaa sen autoon sijoittaa niin kulkupelin voi viedä huoltoon ja ajaa sijaiskinnerillä sen aikaa kunnes oma tulee kuntoon...

                    Comment


                    • #11
                      Kyllähän tuo 1.8TQ A4 tuntuisi järkevälle valinnalle perheen ns ykkösautoksi. Siinä ei kuitenkaan oikein vetele jos auto on telakalla jne eli semmoinen käyttövarmuus ja yleiskäyttöisyys pitäisi saada säilytettyä. Näiltä osin kovin reipas virittelykään tuskin kannattaa.

                      Tuo harrasteauton pitäminen erillään onkin sitten eri juttu ja semmoista on kyllä harkinnut jahka tilanne sen sallisi ja kakkosautolle olisi tarvetta. Voisi pitää farkun perheautona ja pistää itselleen jonkun epäkäytännöllisen pirssin jota sitten laitella. Esimerkiksi S2 20V TQ soveltuisi tämmöiseen hyvin. Kulkee sitten vaikka itse dösällä töihin kun auto on levällään tallissa... ;)

                      Comment


                      • #12
                        En tiedä mistä johtuu tuo yleinen luottamuspula noihin S-merkillä oleviin Audeihin, mutta ei ne nyt niin epävarmoja ole etteikö niitä käyttöautona voi pitää.

                        Comment


                        • #13
                          Kävin aikanaan mietintää välillä A4 Avant 1.8T quattro ja S2 Avant, ja profiilistani näetkin kumpaan päädyin. Sen voisin heti kättelyssä sanoa, että vaikka voimaa ei koskaan ole liikaa, ja kaikkeen tottuu ajan kanssa, niin en oikein usko että ensimmäisen koeajon jälkeen vitos-turbo esimerkiksi C4 koppaisen Audin keulalla saa sulle aikaan tunteen, että "äkkiä lisää tehoa". Varsinkaan jos jonkun Skoodan ratista sinne itsesi kampeat. ..On se meinaan senverran iso ero, ihan jo vakionakin.
                          Itse varauduin ässän kovempiin käyttökustannuksiin jo harkintavaiheessa, ja mitään yllättäviä kuluja ei (osin juurikin sen vuoksi) ole koskaan eteen tullutkaan.

                          Jos taas herää paljon kysymyksiä, että onkohan liian kallis pitää tuollainen 20VT-koneinen, niin silloin se varmasti myös on.

                          Jokainen miettiköön itse sen vaakakupin asennon, minkä toisessa päässä painaa kuskin hymykerroin ja toisessa päässä autoon käytettyt eurot. Järjellä A4, tunteella S4.

                          Comment


                          • #14
                            Niin tuo noiden vanhempien ässämallien kustannukset sikäli vähän ihmetyttää. Mikä niissä maksaa?

                            Minun käsitykseni mukaan ainakin motti on varsin järeästi tehty vielä nykymittapuunkin mukaan ja ainakin vaparina noilla vehkeillä on ajettu todella pitkää kilometriä. Liekkö sitten nuo rallikäytössä pyörineet Audin koneet mitään sukua tälle moottorille?

                            Valtavan yleinenhän C4 100 Audi ei ole kaikkineenkaan. En ole täällä Kuopiossa kovin montaa nähnyt pyörimässä. S4 mallista C4 korilla ei ollut Laakkonen kuullutkaan. C4 100 luulisi nyt ainakin osaa saavan. S4 jarrut on erilaiset, Quattro tuo takapäähän lisää liikkuvaa osaa, puslia sun muuta, vaihteisto ja motti on erilainen, varusteita lisää.

                            Olisi ihan mielenkiintoista kuulla millaisia yllätyksiä nämä S2/S4 mallit on omistajilleen tarjonneet?

                            Vaikka ainakai se lienee lähtökohta ettei hyvin huollettu ja kulumisia ennakoitu käyttö ole ainakaan kovin rajusti kasvattanut huoltokustannuksia. Tältä osinhan nuo voi olla alkuun hinnakkaampia pitää, ikää alkaa olla ja mahdollisesti kilometrejäkin. Pitäisi sitten tietää tarkkaan huoltohistoria ja ostaa ihan sen mukaan miten autoa on pidetty ja jättää niiden kilometrien tuijotus vähemmälle. 150tkm matkallakin tuommoisen saa aika kehnoon kuntoon jos mitään ei tehdä kuten nyt minkä tahansa auton.

                            Kerrotko Jari millaisia asioita sinä pohdit autovalinnassasi ja millä perusteilla päädyit sitten S2 Avantiin?

                            Comment


                            • #15
                              No nykyisen auton valinta meille oli sellainen prosessi, että ensin asetettiin kriteerit mitä autolta haluttiin (lue: vaimokin sanoi sanansa). Ensimmäisinä niistä olivat nelivetoisuus (ei ole ensimmäinen nelivetoinen talossa, ja siitä ei luovuta), ja seuraavaksi riittävä tila esimerkiksi lastenrattaille. Tästä pääsemme helposti kohtaan ---> avant.

                              Mulla henkilökohtaisesti on ollut autoharrastus aina verissä, ja aikaisemmat työkohteet onkin olleet enemmän tuolla jenkkirautojen puolella, eli tehokin oli varmasti toivottu ominaisuus. (tämä siksi, koska nykyään meillä on vain yksi autotalli, ja erilliselle harrasteautolle ei ole yhtään työtilaa). Oli siis löydettävä samassa paketissa harraste- ja kauppakassi.

                              Edellämainittujen lisäksi, halusin autoon ehdottomasti nahkasisustuksen, ilmastoinnin ja kattoluukun.

                              Kuten arvaatte, olemme tässävaiheessa rajanneet markkinoilla olevat autot melko tiiviiseen nippuun. Tosipuheessa valinta oli tehtävä 3 eri auton välillä, A4A 1.8TQ, S2 A ja Subaru Impreza STW turbo.

                              Ensimmäinen tippui helposti pois, eli Subbe. Ruma, kömpelö ja koeajolle en halunnut lähteä enään sen jälkeen kun istuin autoon sisälle = aivan muovilelu. Hinta? Liikaa ko. laitteesta. Kohtalaisen vähän hyviä tarjolla.

                              Toinen tippuikin pois vähän hankalammin, eli Audi A4. Ihan hyvät tilat, paitsi takajalkatilat saivat pitkän miinuksen. OK moottori, hyvä vetoalue, mutta ei mitään räjähtävää voimaa. Varmasti letkeä matkamoottori. Nykyaikainen muotoilu, ja siisti perusauto. Myöskin paljon potentiaalia. Hinnaltaan sopiva ominaisuuksiin/ikään. Helppo löytää, paljon tarjontaa.

                              Viimeinen, eli S2 avant. Riittävät tilat, hyvät varusteet, OK ulkonäkö ja edellisiin verrattuna melkoisesti henkeä tekniikka puolella. Jämäkkä alusta, perusvarmaa vitos-tekniikkaa. Potentiaalia....PALJON. Hinnaltaan kallis ikään- mutta Ei ominaisuuksiinsa nähden. Vaikea löytää hyvä yksilö, vähän tarjolla.

                              Ja lopuksi: en ole katunut päivääkään omaa valintaani. Ei ässät ole kalliita pitää (tähän liittyy liikaa peloittelua yleensäkin), mutta niistä saattaa iän puolestakin hajota jotain silloin-tällöin. Siis ihan perus kulutustavaraa, mutta muutamat pisteosat voivat olla hivenen arvokkaita. Tähän klubiin liittyminen auttaa kummasti, kun varaosat saat kerhon varaosakanavaa pitkin selvästi edullisemmin kuin marmoritiskiltä.

                              Comment


                              • #16
                                Olisi ihan mielenkiintoista kuulla millaisia yllätyksiä nämä S2/S4 mallit on omistajilleen tarjonneet?
                                Eipä ole vielä reilun kahden vuoden aikana ollut mitään yllätyksiä.

                                Comment


                                • #17
                                  Juu. Sen verran tässä on tunnettakin (liekkö sitten typeryyttä pitkässä juoksussa) mukana että tuo S4 kyllä kiinnostaa. On vielä ihan vakiona todella tyylikkään näköinen minun silmiini eikä noihin nyt erikoisia tarvitsisi todellakaan laittaa. Maski ehkä, pieni madallus ja hieman isompaa vannetta.

                                  Millainen rengaskoko tuossa muuten on vakiona? Lähinnä meneekö joku 17" esimerkiksi miten matalalle profiilille?

                                  Entäs tämmöinen käytännön asia kuten valot, onko A4 ja S4 välillä millaista eroa? Tunnetusti kovin uusissa autoissa ei ole nuo valot pimeän aikaan kovin häävit olleet. Saahan noihin ainakin A4 osalta kaikenlaista angel eye sun muuta settiä mutta liekkö niiden primäärinen käyttötarkoitus eli tien valaiseminen sitten alkuperäisten tasolla?

                                  Lueskelin foorumia lisää ja huomasin mm tiukan väännön Haldex ja Torsen nelivedon välillä. Toistaiseksi on ajanut Volkkarin viskonelivedolla ja Opelin viskolla jotka nyt on käsittääkseni aika kökköjä ratkaisuja. Tuosta keskustelusta tarttui sitten mieleen tuo Torsenin peräntarjoamisefekti moottorijarrutuksessa. Tuntuisi noin maalaisjärjellä että tämä on ihan normaali operaatio millä tahansa ns jäykällä nelivedolla varustetulla autolla. Eli varmaankin esimerkiksi Subaru käyttäytyy samantapaisesti?

                                  Vastaavasti jälleen maalaisjärki sanoisi että nämä ns viisaammat nelivedot kuten pääasiassa etuvetoinen Haldex toimii moottorijarrutuksessa enemmän etuvetoisen tapaan eli kun moottori jarruttaa riittävästi etupyörät alkaa mennä sujona ja auto puskee. Liekkö perää?

                                  Eli voisi olettaa molempien pysyvän suunnilleen lapasessa kun pyörien pyörimisnopeus ei koita kamalasti poiketa tien etenemisestä renkaiden alla. Etuvetoisen osalta tuon on ainakin huomannut. Liukkaat mäet pitäisi mennä mieluummin pienellä pintakaasulla kuin täydellä moottorijarrutuksella, jälkimmäisessä tuppaa puskemaan.

                                  S4 näyttäisi olevan tuota takaperän sähköistä lukkoa olemassa, keskilukko on se Torsen ja edessä normaali tasauspyörästö ilman lukitsemismahdollisuutta. Takalukko kytkeytyy normaalisti irti yli 25km/h vauhdissa mutta tämän voi halutessaan ohittaa. Onko näihin sitten saatavilla esimerkiksi Torsen periä kaikkiin kolmeen tasauspyörästöön? Eikös tämmöinen olisi ns paras passiivinen neliveto? Toisinsanoen kaikkien neljän pyörän pitäisi hangata tyhjää ennenkuin auto jää paikalleen.

                                  Torsenin mutkakäytöstä oli jossain puhetta että auto puskisi ensin, sitten menisi yliohjaavaksi. Eikös tällä ole aika merkittävästi tekemistä ajotavan kanssa? Eli jos tilannenopeus on liian suuri ja mutkaan tullessa joutuu moottorijarruttamaan ja lähtiessä on sitten lusikka lattiassa ja auto sivuluisussa?

                                  Eikai noilla normaalissa ajossa niin valtavasti ole merkitystä jos tilannenopeudet on tilanteen tasalla. Urheilullisemmassa menossa sitten erikseen ja kaipa tuommoista voisi jääradalla sitten opetella.

                                  Edit: sitten tuli vielä semmoinen vähemmän olennainen asia mieleen eli arvon säilyminen. S4 on ollut ainakin autotalli.com mukaan noin 90ke auto valmistusvuosinaan. Tähän mennessä suurin inflaatio lienee jo rapissut pois hinnasta ja autoissa alkaa olla vakaammat hinnat. A4 hinnat laskee vielä varsin roimaa vauhtia. S4 olisi myös harvinaisempi. Näitä näkyy täällä palstalla olevan monella, vastaavasti esimerkiksi nettiautossa kovin moni ei ole myymässä ja täällä vähän pohjoisemmassa jo C4 korinen Audi yleensäkin on harvinaisuus. Erikoisuudella nyt on tunnetusti hyvät ja huonot puolensa. A4 on taas ihan mainstream ratkaisu.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Miten lie S4 C4 vs B5 A4 ajo-ominaisuudet? Tällä lienee joitain joilla on molemmat olleet tai ainakin molemmista on tuntumaa. Onko eroa talviajossa? Miten menee maantiellä?

                                    Lähinnä siis suuntavakaus, jämäkkyys ym. Ja talvella käytös liukkaalla. Noissa kai on jotain eroa nelivedoissa eli S4 nyt on ainakin se sähköinen peränlukko.

                                    Onko sitten yleisessä työn laadussa eroa? S4 aikanaan kallis edustusauto, A4 uudempi mutta enemmän kansanautoksi rakennettu. Audit ei taida noin yleisesti narista ja nitistä kuten jotkut muut merkit tekee aika uusinakin.

                                    Comment


                                      #19
                                      A4 on hiukan sivutuuliherkkä (kuten melkein kaikki nykyautot), C4:n ajo-ominaisuuksissa en ole kuullut olevan huomauttamista.

                                      C4:n perälukko on alipaineohjattu, muutoin perusratkaisut on varsin samat B5:n ja C4:n kanssa: luotettava TorSen. Perälukko kytkeytyy pois tietyn nopeuden yläpuolella, mutta on modattavissa pysymään aina päällä.

                                      Mulla on mittarissa reilut 191 tkm B5:ssä eikä siitä kuulu ylimääräisiä nitinöitä ja natinoita joten kohtuullisen laadukkaasti tuokin on rakennettu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Näkyy muuten tuon ensimmäisen korin A4 puuttuvan ajotietokone tyystin. Vähän harmillista kun siihen on parin pirssin osalta päässyt tottumaan. S4 se näkyy sitten olevankin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ajotietokone B5:ssä riippuu varusteista, on ollut optiona. Samalla on tullut myös Auto-Check -järjestelmä sekä (hyödytön) volttimittari ja (päättömällä asteikolla oleva) öljynlämpömittari.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Moro vaan kaikille!

                                            Olen jo pitkään lukenut, laadukasta, parhaan korsernin, parhaan merkin foorumia ja nyt oli sitten pakko itsekin rekisteröityä :)

                                            Juu mullakin olisi korimallin päivitys edessä, vaikka tuo wanha kulta on uskollinen ollut, mutta aina syksyllä kun pyörä jää talliin, niin ei tunnu teho millään riittävältä :)

                                            En ole vielä päättänyt onko se sitten nelos vai kutos ässä, mutta sama autohan se on (?) ja joka tapauksessa näin "opiskelija-budjetilla", kun ollaan, niin halvemmalla tuo urs4 lähtee.
                                            Miten on muuten käyttökustannuksien laita?
                                            Miten on kestävyys ollut ja tehot jota "kannattaa ottaa irti"?
                                            Itse olisi tarkoitus tyytyä vähän alle 300heppaan.
                                            Olisin erittäin kiitollinen jos jotain pyöreitä summia joku jaksaisi C4 ässistä laittaa, kiitos!
                                            Ja lisää vain juttua ja kokemuksia, näitä on mukava lukea!

                                            Tuossa vielä pari vaihtoehtoa, jota on tullut katsottua:

                                            Siisti, mutta kilveton:
                                            http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?s...1111198785407&

                                            Ihan ok:
                                            http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?s...1111195825229&

                                            Hieno:
                                            http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?s...1111198180426&

                                            Lisää:
                                            http://eng.autoscout24.com/home/inde...=&euroto=&zip=

                                            Ja välillä suomen ostastoa:
                                            http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=617527

                                            Yksi nelkku lisää:
                                            http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=556920

                                            Kone vaihtoehto ei varmaan jäänyt epäselväksi :)

                                            Kiitos avusta jo nyt!

                                            Comment


                                              #23
                                              Siisti mutta kilvetön taitaa olla V8. Ihan ok on aika halpa, voi olla paljon laitettavaa. Hieno, italian rekisteriotteella, näyttää hyvältä, mutta kilometrejä on epäilyttävän vähän ja 'vain vientiin' kuulostaa pahalta. Tuo autoscoutin peli voisi olla ihan hyvä, mitähän kaikkea tarkoittaa S6 Plus rakentelu? Kotimaisista valkoinen on hyvinkin halpa, mahtaako olla laitettavaa. Tumma violetti oli aika siistin näköinen ja valmiiksi viritelty kun sitä olit myös tekemässä? Ehkä tuo viimeinen näyttää kuvien perusteella parhaalta vaihtoehdolta.

                                              Pyöreitä summia Ässän kanssa sitten menee. Paljon pyöreitä nollia eikä ne ole pilkun takana. Kaikki hauska maksaa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Lyhennäpä vähän linkkejä

                                                esim
                                                http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?id=11111111198785407

                                                ja
                                                http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=556920

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mitenkäs tuommoinen käytännönläheinen talviaiheinen asia: kylmäkäynnistys. Nykyisessä pirssissä on myös A4 Audissa esiintyvä 20V 1.8 vapari moottori ja vaikka akku on uusi ei tuo kovin innokas ole talvella lähtemään. Lämmitettynä lähtee kyllä mutta kylmänä jo 15 asteen pakkanen meinaa tehdä tepposet, muuten pelaa ihan hienosti. Edellisen pirssin -89 Opelin sai pamauttaa huoletta -25 pakkasessa pyörimään, valittaa mutta lähtee. Olkoonkin sitten sokeiden saksalaisten tekemä...

                                                  Tottakai auton pitäisi lämmityksessä aina kun mahdollista mutta tulee joskus myös äkkilähtöjä joissa kellokytkin ei kerkeä paljoa kierrellä. Miten 2.2 20VT ja Audin käytössä oleva 1.8 20VT pelaa pakkasella?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ainakin 10VT 2.2 lähtee yli 20 asteisilla pakkasilla heilahtamalla käyntiin ...yleensä... , ja ei pitääsi niin suuresti erota tosta 20-naulaisesta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vähän mennyt ohi tämä keskustelu, mutta täytyy nyt viimeistään korjata väärinkäsityksiä..
                                                      Opelin neliveto-fiaskon omistaneena nuo Haldex viritelmät vähän vieroksuttaa, lie sille sitten syytä tai ei..
                                                      Suosittelen lämpimästi kokeilemaan tuollaista "Haldex viritelmää", sillä kun ei ole mitään tekemistä sen ooppelin nelivedon kanssa. Täysin erilainen ratkaisu. Moni huhu saa oikaisun ihan jo pienellä haldex-koeajolla.

                                                      Ja samaan hengenvetoon voinkin tarjota koeajomahdollisuutta Haldexilla, laitteen saa myös omakseen koeajon jälkeen sopivalla rahasummalla :)

                                                      Ja mitä tulee noihin mainitsemiisi Skodan puutteisiin, niin aikalailla kaikki ne ominaisuudet saa myös Octaviaan. Ilmastoinnin ja nelivedon on voinut valita lisävarustelistalta aivan kuten muihinkin konsernin laitteisiin ja se viripotentiaalikin on täsmälleen sama 1.8T Octaviassa kuin esim. 1.8T A3:ssa tai A4:ssa. Ajomelu on ehkä ainoa asia missä Skoda jää Audista hieman huonommaksi.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kävin tuon uuden Octavian 4x4 mallin koeajamassa joku aika sitten. Kyllähän tuo ihan asiallinen peli oli ajella. Tämä ei kuitenkaan ole ongelma kuten ei ollut Opelinkaan nelivedon kanssa. Mielestäni näistä on vain tehty liian hienoja. Haldex on sähköisesti ja osaksi öljyllä ohjattu tarvittaessa päällekytkeytyvä neliveto. Ero raakaan teräsmurikka Torsenin on suuri. Jälkimmäisen vikadiagnoosi on tarpeen tullen erittäin helppo tehdä, ensin mainitussa voi raapia päätä vähän enemmän...

                                                        Todennäköisesti kyseessä on ihan asennevarmma ja vanha pelko Opelin hienoista vioista sen liian hienoksi tehdyssä nelivedossa. Eli ei löydy Suomesta seppää joka tietäisi mikä on vikana, kaikki on kyllä innokkaita alkamaan vaihtaa osia uuteen ja toki se vikakin ajallaan sillä tapaa korjaantuisi...

                                                        No näiltä osin en olisi antamassa mahdollisuutta tuolle hiuksia repivälle tunteelle epämääräisistä vioista ainakaan nelivedon osalta ja kuten mainitsin pidän Subarua ja Audia ainoina vaihtoehtoina nelivetoisista, jos niistä ei löydy pitäydyn vajaavetoisessa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Moro Jussi!

                                                          venytä B6-koppaiseen nelkkuun, niitäkin saa jo kohtuurahalla...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            B6-korinen nelkku on jo aika kaukana ur-S4:stä. B6 on erittäin hyvä auto, mutta jotenkin vähän "pullamainen" eli kaikki asiat on mietitty viimeisen päälle. Lisäksi niissä tulee aina ESP mukana. Sen toki saa pois, mutta kyllä se siellä taustalla on joka tapauksessa. B6:n hinnalla saa jo erittäin hyvän ur-S4:n ja B6:sta ei ole enää iso hyppäys B5-S4:ään.

                                                            Clubin jääratapäivällä testattiin käyntiinlähtöomaisuuksia reilusti yli 20 asteen pakkasessa. Yksikään ei jäänyt käynnistymättä. Kunnossa olevat vehkeet lähtee käyntiin myös vähän viileämmässä kelissä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X