Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hämärää toimintaa autonvälittäjältä

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Hämärää toimintaa autonvälittäjältä

Jätän tekstistä toistaiseksi välittäjäliikkeen nimen pois heidän uhkailtuaan oikeustoimilla jos "lokaisin" heidän maineensa.

Tarina alkaa kuluvan viikon maanantaista jolloin löysin kiinnostavan auton mobile.de:stä. Halusin käyttää tunnettua suomalaisomisteista välittäjää joka kävisi tarkastamassa auton ja ostaisi sen minulle ja hoitaisi paperityöt 200€+alv korvausta vastaan niin että minun ei tarvitse kuin hakea auto ja ajella Suomeen. Ilmoitin välittäjälle jonka kanssa olin ollut yhteydessä jo aiemmin että tällainen auto kiinnostaisi. Välittäjä kertoi löytäneensä paremman vaihtoehdon virallisesta VW liikkeestä saksasta ja parempihan se olikin joten sovimme että siirrytään valmistelemaan kauppoja tästä yksilöstä.

Välittäjä kertoi että koska kyseessä on valtuutettu audiliike joka myy autoa, ei heillä ole tapana ajella satoja kilometrejä tarkastamaan autoja koska liike on niin luotettava. Välittäjä sai auton varattua minulle ja lähetti auton hintaa vastaavan laskun. Tämän jälkeen sain auton runkonumeron ynnä muita tietoja joiden perusteella tein käyttöönottoilmoituksen tulliin ja otin kaskovakuutuksen pohjolasta.

Veroilmoitusta varten tarvitsen kauppakirjan, kelpoisuustodistuksen ja muut härpäkkeet ja tässä vaiheessa homma meni hämäräksi. Pyytäessäni välittäjältä kauppakirjaa, sain vastaukseksi että he eivät luovuta kauppakirjaa koska kaupat on tehty heidän ja Audiliikkeen välille. Mit vit? Eli välittäjä on ostanut minun rahoillani auton ja myy sen nyt eteenpäin minulle? Välittäjä ei toimikkaan enää minun asiamiehenä vaan olenkin yht'äkkiä kauppasuhteessa välittäjän kanssa. Välittäjä ei ole missään vaiheessa kertonut että hänen yrityksensä tulisi ostamaan auton ja myymään sen minulle. Olen lisäksi siis maksanut välittäjälle (myyjälle?) autosta jota hän ei edes omistanut ennen kuin olin antanut hänelle rahat sen ostoon.

Tästä seuraa muutama ikävä asia.

A) Välittäjä on voinut neuvotella autosta vaikka minkälaisen alennuksen audiliikkeen kanssa tietäen että minä maksan siitä kuitenkin täyden hinnan. Olin aikaisemmin tiedustellut että harrastavatko he hintaneuvottelua ja vastaus oli että myyjäliikkeet ei tingi ilmoitushinnoista.

B)Saksan kuluttajasuojan mukainen vähintään vuoden takuu ei koske elinkeinonharjoittajien välistä kauppaa joten siirryimme nyt noudattamaan hollannin kuluttajasuojaa josta minulla ei ole mitään käsitystä.

Kyselin vielä myöhemmin kauppakirjaa nähtäväksi mutta ei kuulemma onnistu joten lienee itsestään selvää että siinä oleva summa ei tästää maksamani kanssa.

Ei taida mennä ihan yksiin kauppalain saati kuluttajansuojalain kanssa?

Jos on suomalainen firma, niin valitusta Kuluttajavirastoon. Tuossa tulee vielä sekin ongelma, että jos autossa on Audin oma vaihtaritakuu, niin sellaista ei firmalle anneta, vain yksityishenkilölle.

Ja sitten se, että jos ko. firman päätoimiala ei ole autokauppa, niin ei sieltäkään saa mitään kuluttajasuojaa. Esimerkkinä jos putkifirma myy autonsa yksityiselle, niin autokaupoista saatavaa kuluttajasuojaa tai tuotevastuuta ei ole.

Herättää myös luottamusta, että firma jo tässä vaiheessa uhkaa oikeustoimilla, jos nimi julkaistaan. Ei taida pitää oikeudessa...

Comment

Mutta mikä parasta tässä. Takuulla ei niin väliä, mutta virhesuoja on ja pysyy. Se voi monesti olla jopa parempi ja mikäli auto ei vastaa sovittua niin tuohon helppo vedota. Varsinkin, kun kauppias ei ole tarkistanut tuotetta vaan oletta sen olevan kunnossa.

Ja tässä tapauksessa taistelet (siis jos jotain sattuu) tämän välittäjän kanssa, koska hän on auton myynyt sinulle eikä liike. Ja se, että et saa kauppakirjaa on ihan tasan sen takia, että et näe millä hinnalla hän on sen ostanut.

Aivan sama kuvio, kun itse tuotatin auton suomalaisella henkilöllä kuka tekee tuota työkseen ja asuu hollannissa. Ettei olisi sama kaveri? :)

Ps. Kyselin kuluttajasuojasta, että miten homma menee, jos tarvitsee ruveta riitelemään. Väittäjän kanssa oltaisiin siinä kohta ruvettu tappelemaan, koska harjoittaa tuota elinkeinona.
      Viimeksi muokannut Sammakko; 15.1.2015, 22:06.

Comment

Yrityksellä ei ole kunniaa, joten sitä ei voi myöskään loukata.
        Tosiasioiden kertomisella ei, vaikka ne haittaisivatkin jonkun liiketoimia, pysty korvauksia oikeudesta saamaan.

Comment

Ilmankos tuo palkkiokin on vain pari sataa. Taisi kaveri tehda tiliä varmaan kymmenkertaisen määrän tinkimällä liikkeessä käteisalennuksen.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
            Ja sitten se, että jos ko. firman päätoimiala ei ole autokauppa, niin ei sieltäkään saa mitään kuluttajasuojaa. Esimerkkinä jos putkifirma myy autonsa yksityiselle, niin autokaupoista saatavaa kuluttajasuojaa tai tuotevastuuta ei ole.
            Minä taas olen käsittänyt asiaan niin, että oli firma kuin firma josta auton ostaa, niin yksityisellä on kuluttajansuojalain mukainen suoja. Näin ainakin selitti erään kiinteistöhuoltofirman pomo, joka myy vanhat pakut pois muuttamalla ne ensin omiin nimiin ja myymällä yksityisenä. Löytyykö asiasta jostain mustaa valkoisella?

Mutta tosiaan noin pieni palkkio aiheuttaa kyllä epäilyksiä, sekä tuo oikeudella uhkaileminen. Tosin jälkimmäistä tuntuu nykyään harjoittavan isommatkin firmat, esim. Verkkokauppa.com...

Comment

Minä taas en näe tuossa varsinaisesti tehdyn mitään väärää. Lähinnä kyse on siitä, ettei molemmat osapuolet olleet selvillä millaisesta kaupasta on kyse.

Tietysti välitäjä on tingannut hinnasta ja saanut sen osan itselleen, mutta tuolla mallilla mun ensimmäinen autokin tuli. Ei ole poikkeuksellinen tapa mun mielestä.
              200e välityspalkkio on muutenkin perhanan pieni, jolla ei välttämättä edes välittäjät kata kuluja.
              Viimeksi muokannut Puuhapete; 16.1.2015, 10:34.

Comment

Minua häiritsee eniten se, että auto käy välissä tuon mikälie välittäjän nimissä. Ihan vain mahdollisia takuuasioita hoidettaessa. Arvatkaa vain kuinka paljon se venkoilee ( terveisiä vaan, varmasti lukee foorumia jos osaa jo varoitella oikeudella), jos tulee 6ke remppa eteen ja pitäisi osallistua kuluihin. Suoraan liikkeen kanssa se olisi paljon helpompaa, vaikka liike onkin germaaniassa.

Jos auto on myydessä ollut ostajan mielestä oikean hintainen, niin sitten pitäisi olla tyytyväinen. Ja välittäjän kannattaa miettiä, onko järkevää ottaa omiin nimiin autoa, kyllä se iso remppa sieltä vielä tulee...

Comment

Yksi käytännön ongelma tuossa välitystoiminnassa on se ettei autokauppa suostu välttämättä tekemään kauppakirjaa eri henkilön nimiin, se on auton ostaja joka on tiskillä rahojen kanssa.

Toki tuo on monesti hoidettavissa valtakirjalla ja ostajan passikopiolla.

Comment

Hmm, nyt kun tuosta valtakirjasta tuli puhetta niin taisin muuten sellaisin toimittaa V8:ia ostaessa välittäjälle. Niinhän se meni, että ostivat valtakirjalla sen suoraan mun nimiin. Siitä on niin pitkä aika jo, että muistin väärin tuon.
                    Ymmärrettävää täysin, koska tuossa muuten olisi niin helppo ostaa autoja vääriin nimiin.

Comment

Mikä firma kyseessä? Ihan mielenkiinnosta, osaa välttää tarvittaessa.

Comment

Aika hyvin tuossa on kuvattu toimintatapa. Kun tällaista toimintatapaa harjoittavia vältät, olet heti askeleen kauempana harmitusta.

Comment

Tuo takuuasia tosiaan voi muuttua kimurantiksi. Sitä vaan en ymmärrä, että jos on sopinut jonkun hinnan ja on hintaan tyytyväinen. Niin miksei välittäjä saa tehdä tiliä siitä välistä? Molemmathan tuosta vaan on tyytyväisiä, ostaja joka saa autonsa sovittuun hintaan, ja välittäjä joka tekee pienen tilin siitä. Takuuasiasta en uskalla sanoa mitään, kun en siitä mitään tiedä.

200€ on niin pieni raha ettei sillä mitään kuluja peitä. Varsinkin jos etäämmältä joutuu käydä autoa katsomassa.

Comment

Näin omasta kokemuksesta voin kertoa että ei ne merkkiliikeet meille liikeille kauheasti tinkaa siellä saksan päässä.
                            Ne yleensä laittaa semmoset hinnat niihin että menevät kyllä kaupaksi.
                            Sitten taas ne mitkä ovat kunnoltaan niin ja näin niin niitä eivät itse myy ollenkaan,vaan laittavat kauppialle eteen päin.
                            Ilman valtakirjaa tosiaan eivät laita kuittiin muuta nimeä kun kaupan tekijän.

Selvennykseksi vielä vaikka olenkin autokauppias niin en ole kyseinen josta tässä kirjoitellaan ja tämä ei ollut puolustus puhe vaan ajattelin vaan kertoa kuinka yleensä asiat menevät sakuissa tai ainakin niissä tapauksissa mitä olen itse hoitanut....

Comment

Minäkin olen rivien välistä ymmärtänyt että Saksalainen hinnoittelee auton niin että siinä ei ole ilmaa kuin kymppejä tai korkeintaan satasia. Täällä on jostain syystä aina ollut sellainen mentaliteetti että aina pitää se pari tonnia ainakin saada tingattua hintapyynnistä.

Comment

Se on vähän niinkuin kännykkäkauppa. Niissä hinnoissa on vissiin sormilla laskettava kate euroina. Näin ainakin edellisen työnantajani jälleenmyyjä antoi ymmärtää.

Comment

Itse olen aikanaan auton tuottanut saksasta ja myyjä toimi samoin, osti auton itselleen ja myi sen edelleen minulle. Tuolloin myyjän ja ostajan (välittäjän) väliseen kauppakirjaan oli kirjattu isompi hinta, kuin mitä pyynti oli... verokikkailua lienee kun verotettava tulo jää pienemmäksi. Välittäjä itse koki että hän ei ole silti myyjä vaan välittäjä (koska en ostanut autoa heiltä verotettuna ja kilvitettynä vieläkin isommalla katteella). Näin olin jo ennen tilaustakin kuvitellut olevan, eli pelkkä välityspalvelu, niin en lähtenyt tappelemaan myyjän kanssa virhevastuusta jne. Saksanpään myyjä oli yksityinen.

Comment

Välittäjä voi kokea mitä vain, mutta jos saksanmyyjän kauppakirjassa on ostajana hän, niin hän on ostaja eikä välittäjä. Se, onko auto verotettu tai kilvitetty ei vaikuta asiaan. Oliko sun kauppakirjassa myyjänä saksalainen vai välittäjä?

Comment

Saksanpään myyjä oli yksityinen.
                                      Tässä tapauksessa mitään virhevastuuta ei tietysti olisi ollutkaan.

Comment

Omassa tapauksessa tosiaan virhevastuuta ei olisi ollut yksityiseltä ostettaessa. Mutta koska välittäjä osti auton itselleen, välittäjän yrityksen myydessä auton muodostuu ostajan ja myyjän välille tuo virhevastuu. Ja tosiaan välittäjä myy autot normaalisti kilvitetettynä, kohdallani hän teki poikkeuksen ja virheen koska myi liikkeenä eikä vain välittänyt autoa. Hintalapussa välitettynä tai kilvitettynä olisi ollut noin 3000e ero. Itselläni on kauppakirjat saksalaisen ja välittäjän osalta, sekä välittäjän yrityksen ja itseni. Jos oikein ilkeä olisin ja isompaa vikaa tulisi, voisin varmasti vaatia välittäjän vastuuseen "virheestään", viimeistään oikeusteitse. Tai onhan niitä vikoja jo ollutkin, mutta rehellisenä miehenä hoidin kaiken kuten olin alunperin uskonutkin, eli takataskustani.

Comment

Maineesta en tiedä, mutta mikä sen firman nimi on?

Comment

Noniin, Auto on Turussa ja toiminut toistaiseksi ongelmitta. Ainut puute oli vararenkaan puuttuminen. Tuossa kauppatavassa ei kaiketi ole mitään lainvastaista tms, mutta firman markkinointi on harhaanjohtavaa kun vasta kauppojen jälkeen ilmoittivat olevansa auton myyjä. Lisäksi kilpailevat firmat kyllä myöntävät tekevänsä tuota "tinkaamista" omaan lukuunsa mutta tingatusta hinnasta puolet menee välittäjälle ja puolet auton ostajalle. Tuskin jaksan alkaa asiasta enempiä tappelemaan jos Auto on kunnossa. Jos taas ei niin odotan mielenkiinnolla miten "välittäjä" suhtautuu vaatimuksiini.

Comment

Miksi et tilannut kilpailijoiden kautta autoa? Onko ne kilpailijat kaikilta osin halvempia? Saa sellaisen käsityksen, että ensin on hyväksytty ehdot, mutta myöhemmin tultu katumapäälle, kun olisi EHKÄ saanut jotain toista kautta auton edullisemmin.

Comment

Kaikkiin ei taida kuulua varusteena vararengas, ainakaan suomalaisen maahantuojan tuomiin. Lieneekö noissa eroja tehtaalta lähtiessä tai maakohtaisesti.

Comment

Varustetarrasta selviää tuo varapyörä, veikkaisin.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                                    Miksi et tilannut kilpailijoiden kautta autoa? Onko ne kilpailijat kaikilta osin halvempia? Saa sellaisen käsityksen, että ensin on hyväksytty ehdot, mutta myöhemmin tultu katumapäälle, kun olisi EHKÄ saanut jotain toista kautta auton edullisemmin.
                                                    Kilpailijat (suomalaiset) on itseasiassa poikkeuksetta listahinnaltaan kalliimpia. Jos jonkinlaiset ehdot olisi ollut luettavissa, ennen toimeksiantoa niin hommahan olisi siinä vaiheessa ollut selvillä. Sen virheenhän tässä tietysti tein että toimeksianto on ollut suullinen.

Comment

Omien kokemuksieni mukaan Saksassakin Merkkiliikkeistä saa kyllä alennusta varsinkin jos/kun liike pääsee takuuvastuusta kuten tässä.

Comment

Working...
                                                      X