Olen vielä jokseenkin kuutamolla näistä uusista autoveron laskutavoista. Mites noi uuden systeemin mukaiset pakokaasupäästöperustaiset verot määräytyvät pikkukakkoselle? Kumpaa rankaisee tulli autoveroa laskettaessa enempi, bensakoneista vai diisseliä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A2 ostamassa.
Collapse
X
-
Kun kontraa viimeisimpiä vanhan lain päätöksiä
Koodi:+-------------------------+------------+----------+-------------+-----------+------------+ | malli | vuosimalli | ajomaara | verotusarvo | verot_yht | paatospvm | +-------------------------+------------+----------+-------------+-----------+------------+ | A2 1.2 TDI AUT 5D 45 KW | 2001 | 192 | 8900.00 | 3257.40 | 2007-09-06 | | A2 1.4TDI 4D SEDAN 55KW | 2001 | 90 | 14000.00 | 5465.60 | 2007-09-27 | | A2 1.4 5D | 2003 | 67 | 15600.00 | 4868.09 | 2007-09-14 | | A2 1.4 | 2003 | 29 | 17000.00 | 5312.73 | 2007-09-25 | +-------------------------+------------+----------+-------------+-----------+------------+
Edit: Eli ne uusimmat A2:sen veropäätöset,
Koodi:+----------------------+------------+----------+-------------+-----------+------------+ | malli | vuosimalli | ajomaara | verotusarvo | verot_yht | paatospvm | +----------------------+------------+----------+-------------+-----------+------------+ | A2 1.4 5D HB 55KW N | 2000 | 114 | 9509.00 | 2157.77 | 2008-01-23 | | A2 1.4 5D 55KW N | 2001 | 100 | 9543.00 | 2142.21 | 2008-01-25 | | A2 1.4 TDI N | 2002 | 83 | 13132.00 | 2547.33 | 2008-01-30 | | A2 1.4 TDI N | 2002 | 57 | 13743.20 | 2665.89 | 2008-01-31 | | A2 A2 1.4 N | 2003 | 37 | 13317.00 | 2989.39 | 2008-01-25 | | A2tdi 1.4D 4D 66KW N | 2004 | 81 | 17545.10 | 5629.81 | 2008-01-08 | +----------------------+------------+----------+-------------+-----------+------------+
Comment
-
Veroja maksetaan pienemmällä prosentilla dieselistä, mutta näköjään hieman suuremmasta verotusarvosta. Esim. mun 66kW dieselin co2-päästö on 119 g/km ja veroprosentti on 15,9 kun puolestaan bensa 1.4:n co2-päästö on 146 g/km ja veroprosentti 18,6.
Ostohinta + verot on dieselillä ehkä hieman kalliimmat, mutta vuotuiset polttoainekulut luultavasti edullisemmat jos kilometrejä tulee yli 15.000.
Comment
-
A2tdi 1.4D 4D 66KW N | 2004 | 81 | 17545.10 | 5629.81 | 2008-01-08 |
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja liki Näytä viestiTuossa on tapahtunut oikeusmurha. Sovelletuksi veroprosentiksi saadaan n. 26,3%, kun sen A2 1.4tdi:n CO2-päästöjen perusteella tulisi olla muistaakseni n. 15,6%. Tätä ei voi selittää muu kuin veroilmoituksen jättäminen viime vuoden puolella, jolloin CO2-pohjaista verotusta ei ole sovellettu.
Comment
-
Bongasin aika hyvän saitin A2:een liittyen. Täällä on paljon infoa pikkukakkosesta!
Onko muuten kadonnut bittiavaruuteen tuo A2 TDI-ketju? Ei ainakaan mun koneella näkynyt..
Tässä muuten valmistusmäärät tuolta www.audi-a2-museum.de -saitilta. Ei olekaan ihme että meikäläisen 66 kw TDI:tä ei pyöri ihan joka nurkalla. Täytynee säilyttää auto itsellä ja aikanaa museoida se. Enää ei tarvitsisi odottaa kuin 25 vuotta.. :D
Koodi:A2 1,2 TDI 6.555 A2 1,4 81.649 A2 1,4 TDI 55 kw 69.676 A2 1.4 TDI 66 kw 7.416 A2 1,6 11.081 =========================== Total 176.377
Comment
-
Terve,
tarkoitus olisi taas palata Audi-kantaan ja tällä kertaa mielessä olisi A2. Melko heikosti löytynyt infoa menopelistä niin muutama kysymys olisi mielessä.
1. Moottorivaihtoehdot: Mielessä on ollut 1.4TDI tai 1.6FSI. Tuo TDI on ilmeisesti ihan kelpo kone, mutta jotkut valittelivat kapeaa "käyttöaluetta". Onko moottorissa jotain mitä pitäisi ottaa huomioon? Tuo FSI on kyllä aika mysteeri minulle, ilmeisesti poikkeaa melkoisesti nykyisistä FSI koneista esimerkiksi jakopää taitaa olla remmillä? Onko kone muuten minkälainen? Vikaherkkä? Tavallista 1.4 bensaa on paljon tarjolla, mutta tarjoaako se riittävää suorituskykyä kulutukseen nähden?
2. Vuosimalli: Ilmeisesti mitään suuria muutoksia eri vuosimalleissa ei ole. Olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää, että levyjarrut tulivat taakse 1.6FSI malliin ja samalla tankin koko kasvoi 42Litraan. Pitääkö paikkansa? Onko eri vuosimalleissa jotain sellaisia muutoksia, jotka tulisi ottaa huomioon hankintaa tehdessä?
3. Suomesta vai Saksasta: A2 ovat Suomessa melko kovissa hinnoissa suhteutettuna siihen, että 5t kieppeillä Saksan maalla on runsaasti vaihtoehtoja ja tullin verotietojen mukaan maksettavaa tulisi 1.1,5t euroa. Jos auton ostaa Saksasta niin tuleeko lisätä mitään huohotinvastuksia tms. vai ovatko kaikki puheet Suomi-autojen erikoisvarustelusta tuulesta temmattuja.
Kiitos vastauksista!
Comment
-
Vieras
1. Ota 1.4TDI. 1.6FSI on ensinnäkin ekan sukupolven FSI-sarjaa, jossa inhottavia pikkuvikoja on ollut, tosin kokemusta juuri A2 korista ei ole, niitä myytiin aikoinaan todella vähän Suomessa. Toisekseen oma mielipide on, että 1.6FSI on laiska "tehoihin nähden", kierroskone tottakai. Niin ja jos sillä on väliä, 1.6FSI pitää käyttää 98E5, 95E10 ei tankkiin kelpaa.
1.4TDI saa aina softaa, jolla voi vähän muokata luonnetta ja ainakin omaan käteen 1.4TDI sopii oikein kivasti.
Comment
-
Mulla oli viisi vuotta / 100tkm A2 TDI ATL-koneella eli 66kW TDI. Kolmepyttyinen sekin on ja eroaa mm. ahtimeltaan 55kW versiosta. Kävin aikoinaan koeajamassa 55kW TDI:n ja siinä oli kulkua mun makuun aika heikosti. Sen sijaan tuo 90hv versio menee jo ihan iloisesti vakionakin ja lastulla siitä olisi saanut aika reippaasti lisääkin. 90hv TDI:ssä on levyjarrut takana samoin kui FSI:ssä. Tykkäsin tuotteesta enkä ollut edes luopumassa siitä mutta harrastajatoveri osti sen miulta väkisin pois. Olin kaavaillut A2:sta itselleni näppärää talviautoa mutta se suunnitelma ei toteutunut. Jotain piti hankkia tilalle ja vaihdoin vain vokaalin konsonanttiin. Melkein sama tuote siis. :)
Mitään isompaa remonttia autossa ei mulla ollut välillä 38tkm - 140 tkm. Jarruosia uusittiin jonkun verran. Takalevyt meni uusiksi helposti koska ne tuppasi ruostumaan, kevyt auto kun ei käyttänyt esp:stä huolimatta takajarruja juuri ollenkaan. Samasta syystä myös etulevyt ja -palat oli jossain määrin kulutustavaraa. Toki vaikutusta oli silläkin että kävin kiertämässä A2:lla myös rataa. Radallakin tuo A2 oli hauska keveytensä vuoksi. Joskus tuli ajettua Alastarossa tasatahtiin kierroksia C5-korin A6 2.8 quattro manuaalin kanssa vaikka siinä oli voimaa 100 hv enemmän. :)
Vuosimallimuutoksia ei päällepäin tainut tulla muuta kuin MY 2004 autoihin tullut "ripamaski" sileän sijaan. Umpinainen sekin ripamaski on.
Tässä lehdessä on juttu mun ex-A2:sta. http://www.audiclub.fi/kerholehdet/002/
Comment
-
Ostin A2 1.4 TDI:n (55kW) pari viikkoa sitten, ja ihan mukavalta peliltä vaikuttaa. Hiljainen ja hyvä ajaa maantiellä, lastutettuna kone tuntuu selvästi ripeämmältä kuin toisen auton 105hp bensakone. Vääntöalue on kapea mutta 2000rpm kohdalla vääntääkin sitten ihan kivasti.
Etupään jousitus pohjaa todella herkästi hidastetöyssyissä, tuo kai lienee jonkin sortin "ominaisuus" vakioalustalla? Kovaääninen "TUNKS" säikäytti ekalla kerralla kivasti... Ehkäpä Koni FSD:t alle jossain vaiheessa.
Ekan tankillisen kulutus oli 4.9 litraa, josta puolet maantietä ja puolet sekalaista rälläystä mitä nyt uudella hankinnalla tulee harrastettua. :)
A2OC:netistä löytyy paljon infoa tyyppivioista ja niden korjaamisesta. Omassani löytyy mm. vettä keräävä takakontti...
Open Sky -katto on hieno, mutta vaikka koko katto on lasia niin varsinainen ikkuna ja avautuva osa vain vähän normaalia kattoluukkua isompi.
Saas nähdä miten talvella tuon kanssa pärjää. Pieni dieseli ei varmaan paljoa taajama-ajossa lämpene ja tehdasasenteinen Webasto varmaan imaisee akun tyhjäksi suht nopeasti...
Comment
-
Vieras
Jere: Totta kyllä, vaikka 98E oli oktaanisuositus jo ennen E10:n tuloa. Toki tuossa se on otettava suht. vakavissaan, koska 1. sukupolven kerrostettu suorasuihkutus ei kaiketi oikein lisäetanolin kanssa toimi yhteen. Sama "vaivaa" käsittääkseni kaikkia ahtamattomia FSI-koneita - ja ahdetuissakin isossa osassa 98E oktaanisuositus vaikkei varsinaista pakkoa olisikaan. Onko noissa muita vikoja kuin perinteiset mähmä imupuolella, vaikeasti löydettävä pieni jäähdytysnestevuoto, puolat ja muut perinteiset?
1. Ihan mukava kone imo tuo 1.6FSI - yllättävän hyvin kulkee pikkuautoksi. Vakiokunnossa 55kW TDI 0-100 kiihtyvyys on 12,6s, 66kW:n 10,9s ja 81kW FSI:n 9,8s. Lastutettuna ainakin 66kW TDI lienee FSI:tä nopeampi - ja käytännön ajossa toki vääntö (joskin kapealla alueella) tuo tietynlaista mukavuutta. Se tykkääkö enemmän kuminauhamaisesta koneesta joka antaa parhaansa kierroksilla, vai pumpparidieselin "äkkipikaisuudesta", on sitten kunkin mieltymyksistä kiinni.
Ainakin S-line alusta on tarpeettoman kova. Vakioalustaa kai pehmennettiin jossain vaiheessa muiden mainittujen muutosten ohella.
2. Muutoksia kyllä tuli mallivuosien aikana muitakin kuin jo tässä mainittuja, mutta aika pieniä kuitenkin. Esim. pyyhkijä muuttui paremmaksi muistaakseni 2002 ja samana vuonna (ellen muista väärin) tankki suureni muissakin malleissa kuin 1.6FSI. Maski vaihtui 2003, jossain vaiheessa tuli S-line paketti saataville, jne. Levyjarrut takana ovat malliston tehokkaimmissa bensa (FSI) ja diesel (66kW TDI) malleissa.
Comment
-
Vieras
Meilläkin alkoi nyt kaksintaisto kun vanha *mainos*88tkm ajettu -05 1.2 Polo olisi lähdössä vaihtoon *mainos* ja tilalle on kaksi vaihtoehtoa. Joko A2 1.4 TDI tai Polo Cross 1.4 TDI. Crossit on vaan vähän hintavampia kuin A2 joten voi olla että A2 tulee syksyn aikana. Toki vaimokkeen sana painaa, koska hänen autoa ollaan vaihtamassa, hänen rahoillaan :)
Hintahaitari on 8-10ke ja kilsoja mieluiten alle 100tkm mutta ei ole tiukka vaatimus.
Saksasta löytyisi A2;sia kohtuudella, tosin penkinlämppäreillä varustettuja nihkeämmin, etenkin pohjoisesta, jossa tuttu välittäjä pyörii.
Niin ja jostain pitää päästä ajolle tuolla TDI;llä jotta osaa rouva antaa mielipiteen jotta kelpaako.
Comment
-
Mitenkäs helposti tuollaiseen A2:een saa turvakaukalon survottua?
Takapenkillä matkustaa aikuinen vielä mukavasti vähän alta 190cm kuskin takana. Takapenkin hyvät ja syvät jalkatilat helpottaa myös asiaa kummasti. Tavaratilat on riittänyt helposti kolmihenkisen perheen tarpeisiin, kun vähän katsoo rattaiden kokoa, ettei hanki niitä kaikista isoimpia.
Comment
-
Alkanu tuo bensansyönti kyllästyttämään pitkän työmatkan takia ja jokin ihme päähän pinttymä tullut että pitäisi tuollainen ruma koppakuorianen saada työmatka autoksi :D
Mahtuuko 193cm kuski ajamaan mukavasti tuollaisella? Takajalkatiloilla ei niinkään väliä kun siellä harvemmin kukaan istuu.
Comment
-
Vieras
Kymmenen senttiä lyhemmällä pääntilaa ja penkin säätövaraa jää reilusti, eli mahtunee ongelmitta.
Comment
-
Minulla taitaa olla Suomen hienoin A2 1.6 FSI S-Line vm. 2004 alla. Kilometrejä on kertynyt vähän päälle 91000km. Ilmainen se ei varmasti ole, mutta jos joku oikein kovasti haluaa, niin voin luopua pitkin kynsin.
Jos olette A2sta hankkimassa, niin tulkaa katsomaan millainen sen pitää olla :) Asun Espoossa ja käyn töissä Helsingissä Lauttasaaressa.
Antti Mikkola
Puhelin 040-3101 718
Sähköposti mikkoan@gmail.com
Comment
-
Täällä olisi myös kovasti tulon päällä tuollainen pikkukakkonen. Tällä hetkellä varteenotettavimpana vaihtoehtona olis tuo 1.4 bensamyllä hurjilla 55kW tehoilla varustettuna. Pääsääntöisesti tuo kyllä tulee todella pieneen muutaman kilometrin ajoon, mutta onko tuo kone sittenkin liian puhditon. Ja kuinka sen kestävyys noin yleensä on ollut? Onko autossa myös mahdollisesti jotain ongelmia jotka olisi hyvä tietää etukäteen ja tarkastaa ennen kauppojen tekemistä. Sinänsähän melko harvinainen peli kyseessä ettei ihan joka jampalla kokemusta ole. Ja jos jollain on tarjota edullista, siis oikeasti edullista A2:sta, niin saapi taroilla.
Comment
-
Eihän se raketti ole 55 kilowatilla mutta nurkka-ajoissa sillä pärjää. Teknari oli mitannut joskus 0 - 100 km/h arvoksi 12,9 sekuntia ja varttimailille 18,7 sekuntia. Menee siis sen mitä muutkin vastaavantehoiset pikkutötteröt.
Mulla oli noin 100 tkm ajan A2 TDI ja mitään mahdotonta siinä ei ollut sillä matkalla. Olen sen tähänkin ketjuun jo aiemmin kirjoittanut..
Comment
-
Hyvin sillä 1.4:sellaki pärjää normaalissa ajossa, siskollani on ollut tuollainen vm. 2004 A2 pari vuotta ja luotettava peli on ollut. Mittarissa taitaa nyt olla about 140tkm, ylimääräisenä huoltona kuskin oven rajoitinmekanismi on uusittu ja kääntölaakerit menee vaihtoon seuraavassa huollossa.
Comment
-
Oliko kellään talvikokemusta siitä dieselversiosta? Kiinnostais kovasti mutta pelottaa ettei lämpene talvella riittävästi. Pitääkö se moottorilämmöt ylhäällä vai laskeeko pakkasella alas?
Comment
-
Laskee pakkasella alas ihan niin kuin muutkin TDI:t, etenkin kaupungissa. Viime talvena ajelin jouluksi kotiseudulle Pohjois-Karjalaan noin 30 asteen pakkasessa. Mittarinopeudessa 90 km/h myös moottorinlämmöt pysyi samassa mutta jos nopeutta pudotti niin lämmöt lähti mittarissakin laskuun. Kabiiniin riitti lämmintä.
Suosittelen webastoa / eberiä.
Comment
-
Onko autossa myös mahdollisesti jotain ongelmia jotka olisi hyvä tietää etukäteen ja tarkastaa ennen kauppojen tekemistä.
- etupyörän laakerit (ei maksa paljon mutta vaatii erikoistyökaluja)
- rumpumallin käsijarrut jumittelee, herkistys riittää
- toisessa (taisi olla suomiauto) etujousi poikki, hammastanko vuotaa, vikakoodi ohjauksen tunnistimesta
Ajoltaan 1.4 TDI mielestäni ihan miellyttävä, jopa 55kW versiona.
Comment
-
A2 Ostamassa
Perustin tällaisen. Pahoittelut jos on jo olemassa, käytin hakua joka löysi kyllä jo yhden ketjun, mutta siinä keskitytään vain pariin malliin. Minä ja varmasti moni muu tykkää tuntea pelinsä ja tietää mitä on hankkimassa. Jos tähän tulee kivasti juttua niin voisinhan vaikka koota tästä jonkun FAQ jutun.
Voisin kuvitella että ne jotka tätä lukee hankkivat joko 1,4 tdi:n tai 1,6 FSI:n. Ei kuitenkaan keskitytä niihin vaan yleisesti kaikkeen koko automallia koskevaan tekniikka ym. asiaan. Eli kaikki yleinen koskien kaikkia diesel ja bensamalleja.
Itsellä ollut nyt kovasti kiinnostusta 1,4 tdi 90 hp (ATL) versioon, joka käsittääkseni 1.6 FSI:n lisäksi ei ole koskaan ollut alunperin maahantuontiohjelmassa.
1,4 bensasta en tiedä kovinkaan paljon. Perus vag-bensa ja sen jatkeena oleva pikkuaski. Lootassa varmasti tärkeää "säännöllinen" öljynvaihto. Muut valaiskaa lisää.
1,2 tdi:stä tietoa senverran että uniikki moottori, joka on käytössä vain tässä autossa. Alusta poikkeaa myös muista. Tässä mallissa taitaa olla myös paljon alustan ilmanohjaimia, joita muissa ei ole. Näiden myötä varaosa saatavuus ja moottorin rakenne täysin omansa. Jatkeena jonkinsortin robotti-automaattivaiheisto, jonka toiminta osittain hieman kulmikasta ja korjaus kallista. Vaihteisto- ja moottorivikoja ilmeisesti jonkinverran.
1,4 tdi ohjelmassa ollut kahta tehoversiota 90 hp (ATL moottori) "erillisellä" vnt-ahtimella. Puristussuhde matalampi kuin 75 hp (AMF ja BHC) versioissa. Moottori myös rakenteeltaan tukevampi. 75 hp versiossa pakosarja ja ahtimen pakopuoli yhtä valukappaletta. 90 hp versiossa levyjarrut takana. Molemmat moottorit ovat käytännössä 1,9 pumppusuutinkoneen typistetty versio, jossa tasapainoakseli. Perustekniikka siis hyvin varmaa ja ainakin tarkemmin tutkimatta vahva vaikkaus että erilaiset apulaitteet samat kuin 1,9 pd:ssä. Siitä ja ahdetusta tekniikasta johtuen softaamalla mahdollisuus pikku piristykseen tai vaikka eko-softaan. ATL-versio taipunee jo 110-120 hp lukemille softaamalla kestävyyden kärsimättä. Enemmänkin saa. AMF ja BHC softalla 80-90 hp lukemille. Väännöt molemmissa 230 nm ylöspäin.
1,6 FSI moottori löytyy monesta muustakin konsernin laitteesta, joten varaosia voi lainailla ja saada muualtakin kuin marmorilta. Kone käsittääkseni nokkaketjulla. Tässä versiossa myös levyjarrut takana. En tiedä onko kiristäjäongelmia tms. Mainittavaa ainakin perus fsi-koneiden imupuolen "tervaantuminen". Muuten lienee ihan kelpo moottori tähän koriin.
Muita yleisiä minun tiedossani olevia yleisiä seikkoja on lasikatollisten kattoluukun liukumekansimin hajoaminen ajan saatossa. Yleinen varaosasaatavuus on itselle vielä hitusen peitossa. Perusosaa, kuten jarrut taitaa saada tarvikkeena. Paljolti joutunee kuitenkin käyttämään marmoria.
Jottei mene aivan tekniikkapainotteiseksi niin ajettavuus kokoluokka huomioiden varsin hyvä ja s-line varustelluissa istuimet ja alusta (-20mm?) vakiota jämäkämmät ja sisusta muutenkin laadukkaampi. Yleisestikin perus kauppakassia huomattavasti laadukkaampi auto. Jotkut valittelevat sivutuuliherkkyyttä, ei vielä omaa kokemusta.
Alumiinikori ei ruostu, mutta hapettuu maalivaurioiden ym. johdosta. Korin korjaaminen ja maalaustyöt eivät ole jokaisen nyrkkipajan hommia. Minusta tämä on hauskan näköinen leppäkerttu, jakaa taatusti mielipiteitä. Povataan jopa tulevaisuuden design-klassikoksi. Mene ja tiedä :)
Comment
-
1,2 tdi:stä tietoa senverran että uniikki moottori, joka on käytössä vain tässä autossa. Alusta poikkeaa myös muista. Tässä mallissa taitaa olla myös paljon alustan ilmanohjaimia, joita muissa ei ole. Näiden myötä varaosa saatavuus ja moottorin rakenne täysin omansa. Jatkeena jonkinsortin robotti-automaattivaiheisto, jonka toiminta osittain hieman kulmikasta ja korjaus kallista. Vaihteisto- ja moottorivikoja ilmeisesti jonkinverran.
Comment
-
Tällä sivulla on A2 liittyviä teknisiä dokumentteja ladattavana:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/index3_eng.php
Comment
Comment