Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Erilaisten autoremonttiurakoiden vaikeusasteiden määrittely niihin ryhtyjille

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Erilaisten autoremonttiurakoiden vaikeusasteiden määrittely niihin ryhtyjille

    Avaanpa tästä aiheen, moderaattorit poistakoot tämän turhana ja rangaiskoot minua jollain sakinhivutuksella tms. jos tarvitaan.

    Olen tässä seuraillut noita erilaisia remonttihommia täällä vuosikaudet ja miettinyt, että saataisiinko jollain tavalla edes suuntaa-antava threadi, jossa johonkin hommiin ryhtyville ilmenisi ENNEN urakan aloittamista homman vaikeus, kesto, työkalut jollain ilmaisutavalla (ekan kerran keksin tämän idean, kun tein pahamaineista V8 40V venavarrenkumihommaa ja mietin, miksi aloin siihen). Esitän seuraavaa asteikkoa:

    Vaikeus:
    * = Polttimon vaihtoon verrattava, onnistuu keneltä vain
    ** = Vaatii pientä perehtymistä, jonkinlainen remonttitausta helpottaa
    *** = Ei onnistu ihan joka hepulta, kokemusta tarvitaan
    **** = Ammattimiehen hommia, laaja-alaista kokemusta tarvitaan (tai olisi tarvittu =)
    ***** = True power of Satan, gynekologin ja MacGyverin risteytykseltä onnistuu

    Kesto:
    * = Ei ehdi edes asennuskaljaa aukaista
    ** = alle tunnissa menee
    *** = parin tunnin urakka
    **** = päivän homma
    ***** = päiväkausia

    Työkalut:
    * = Ei edellytä oikein minkäänlaisia
    ** = Perusmeisselit ja jotkut hylsyt tai lenkit
    *** = Kohtuulliset releet, momenttiavaimet sun muut XZN:t
    **** = VCDS:n yms muun harvinaisemman kilkkeen sekä lähestulkoon kaikki perusvehkeet
    ***** = Erikoistyökalut, jotka maksanevat hinajaa ellet tee itse
    Viimeksi muokannut seepra; 26.11.2014, 20:27.

  • #2
    Eka postaus: V8 40V venttiilivarren kumien vaihto kone paikallaan:

    Vaikeus: ****, karmea määrä irroteltavia sokkia joita kaikki kansien onkalot vetävät oikein puoleensa, nokkia, remmejä ja vaikka mitä kansia. 8-pytyn pakovenat vaativat melkoista kikkailua.

    Kesto: *****, jos vaihtaa päivässä, on melko ekspertti. Itsellä meni pari viikkoa kun tein aina pari-kolme h illassa pelkässä kumihommassa.

    Työkalut: *****, jouduin tekemään useita erilaisia erikoistyökaluja (viskon irroituksiin, nokkien painamisiin ynnä muihin). Lisäksi piti ostamalla ostaa ohivuotomittari.
    Viimeksi muokannut seepra; 26.11.2014, 23:00.

    Comment


    • #3
      S8 takajarrusatulan vaihto:

      Vaikeus: **, satula irti ja levy pois paikaltaan, käkkärimekanismi irti, samoin jarruletku

      Kesto: **, alle tunti irroituksineen

      Työkalut: **, peruslenkit ja joku meisseli, 17 mm hylsy renkaan irroittamiseksi

      Comment


      • #4
        Kunnioitettava tämä työsuorituksen haasteen määrittely. Usein yhdistetään tarvittava työmäärä ja työn vaikeusaste samaksi asiaksi, esimerkkinä Haynesin manuaalien jakoavaimien määrä.

        No kokeillaan: Konsernin vuosituhannen vaihteen pitkittäismoottorisen menopelin (A4,A6,Passat,Superb) automaattivaihteiston vaihto:

        Vaikeus ***, tarkkuutta vaaditaan ettei survo momentinmuuntimen helaa takaisin asennuksessa yms. tolkkua ja tervettä järkeä työn kestäessä.

        Kesto *****, ellei ole ensiluokkaista korjaamoympäristöä kaikkien mahdollisten nostimien ja keventimien kanssa niin monen päivän illat menee sujuvasti.

        Työkalut ***, pultteja on hankalissa paikoissa ja erikoisilla kannoilla. Paljon eri mittaisia jatkoja, niveliä, räikkiä yms. paloja on syytä löytyä.

        Comment


        • #5
          UrAllroadin kompuran vaihto:

          Vaikeus:**, löytyy helposti ja ei ole kiinni kuin parilla pultilla. (jos sulakkeet palaneet ECU-boksista ja kojelaudan alta, nousee yhdellä tähdellä ***, vaatii hieman jo perehtyneisyyttä löytää.

          Kesto: Nosturilla **, tunkilla *** (arvio), parit johdot ja paineletku, vanha pois ja uusi tilalle

          Työkalut: **, ei tainnut tarvia muuta kuin 10 mm lenkkiä ja räikkää

          Comment


          • #6
            A6/allroad 2.7T:n remmiremontti

            Vaikeus: ***, vaatii kuitenkin hiukan hiplaamista. Allroadin etupuskurin irroitus on melko pain in the ass. Nokkien ajoitus kriittinen.

            Kesto: ****, purkuhommat ja moneen kertaan tarkustukset sekä kaikki jäähdytysnesteiden saikkaamiset ja muut

            Työkalut: ****, ei mitään järkeä alkaa taiteilemaan ilman sitä nokkien lukitusvehjettä ja kampuran pulttia. Lisäksi suotavaa olla nokkapyörän ulosvetäjät sekä vaikka mitä hylsyjä yms. Lopuksi syytä tarkistaa VCDS:llä, miten ajoitus jakselee lukemalla nokkien hall-anturien asennot käynnin aikana.

            Comment

            Working...