Lisää vettä myllyyn kun tein alustavan varauksen 2017 A5 TFSIQ coupesta, jossa on se 252 heppainen kone. Olen menossa perjantaina hakemaan autoa, joten täältä löytyy varmaan enemmän kokemusta tuosta myllystä, joten onko tuon ja s-tronic kombon kanssa odotettavissa mitään isompaa murhetta tai asiaa mitä olisi hyvä tsekata? Ainakaan aiemman mallisarjan öljynsyöntiongelma ei pitäisi enää koskea tuota B9 mallia enää. Ja kaikki muutkin kommentit +/- on tervetulleita.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A5 Coupe/Sportback ostamassa.
Collapse
X
-
-
Olen ostamassa A5 2016-18 3.0 dieseliä. Onko näissä jotain mitä ostaessa kannattaa huomioida? Käsittääkseni Audin 3.0 v6 on luotettavimmasta päästä VAGin koneita?
Comment
-
Välttäkää B9-sukupolven mietoja 3.0TDI. Tehtaan aivopierun johdosta niiden perässä on DL382 -kaksoiskytkinlaatikko, joka on merkittävästi heppoisempi kuin B8-aikakauden DL501. 200kw on sitten 8HP -öljyvatkaimella, joka on sangen ok.
Comment
-
Audi A5 B8 Facelift bensa ja S-tronic, uskaltaako ostaa?
Otsikon autoa tekisi mieli mutta aika suo on löytää malli jossa ei olisi isompaa riskiä vialle.
Bensakoneissa on ollut öljynsyönti ongelmaa.
Jossain oli että Facelift mallissa jossa öljykorkki edessä vasemmalla olisi uudet sisuskalut ja ongelmia ei olisi.
Sitten kuitenkin vielä 2018 mallissa niitä esiintyisi.
https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...46#post1927246
Konemallit joita ongelma koskee ovat sticky ketjun mukaan"Koskee etenkin konetyyppejä EA113 2.0TFSI jakohihnalla, tunnuksia mm. BPJ, BWE, BUL, BWA, AXX, BPY, CDLA, CDLB, CDLF
EA888 1.8TFSI ja 2.0TFSI, tunnuksia mm. CAEA, CAEB, CAWA, CAWB, CBFA, CCTA, CCTB, CCZA, CCZB, CCZC, CCZD, CDNB, CDNC, CHHA, CHHB, CJXA, CJXB, CJXC, CJXD, CJXE, CJXF, CJXG, CYFB"
Onko näitä olemassa yhtäkään moottoria otsikon autoon jossa öljynsyöntiä EI esiinny?
Lisäksi mikä noiden s-tronicien toimivuus on noissa ikäluokissa, eli 2012-2015
Ideana olisi hakea Ruotsista/Saksasta auto ja sinne olisi hankala reklamoida vaikka olisi huollettu ohjelman mukaan, siksi hakusessa mahdollisimman pieniriskinen malli.
Kiitos jos joku jaksaa jeesata.
Comment
-
A5 harkinnassa, mutta vuosimalli vielä hakusessa tämän ultra-sekoilun seurauksena.
Koittanut kahlata nettiä ristiin ja rastiin enkä ole löytänyt varmaa tietoa siitä, mistä vuosimallista lähtien quattro ultra on ollut käytössä A5 2.0TFSI S-tronic -autoissa. Itse haluaisin mieluummin "torsenin", joten onko A4:n tavoin alkuvuoden 2017 mallit uusimpia, joista sellainen löytyy?
Comment
-
Vitoscoupe täälläkin etsinnässä. Ekaa koppaa, automaattina, quattrona ja alle 200tkm ajettuna. Onko tuollaisen tippi käytännössä ZF 6hp tai 8hp? Yhtä amerikantuontiraatoa kävin katsomassa, mut se oli kyllä kaikkea muuta kuin ilmoituksen mukainen...Viimeksi muokannut JM; 10.2.2025, 16:19.
Comment
-
Sit taas jenkeistä tulleissa ei oo DSG:tä, on vain 8hp tai 6hp. Tai ainakin tämän suuntaiseen lopputulokseen pääsin itse googlaamalla. No eipä noita ameriikan tuonteja kauheesti oo, mutta yhteen törmäsin ja sitten pitikin alkaa selvittämään tuota loota-asiaa. Eipä siinä, 6hp on ihan hyvä ja 8hp suorastaan erinomainen. Melkein ottaisin mielummin 8HP:n kuin dsg:n. Se on erikoista, että XHP ei tarjoa loodan ohjelmointia audeihin, mutta bemareihin löytyy hyvää softaa. 6hp muuttui todella hyväksi stage 3 softalla.Viimeksi muokannut JM; 12.2.2025, 16:24.
Comment
-
No nyt osu toinenkin 2.0 tfsi tippi, 2009 ja ihan suomiauto, mut niin vaan oli optioissa tiptronic. Mahtaakohan tuo aiheuttaa päänsärkyä ohjelmointi/muissa virkistyshommissa? Olis ihan houkutteleva kampe, vähän ajettu ja öljykulutusremppa tehty uudemmilla 1.8 tfsi männillä.
Edit:
Onko näissä aina vakiona se 10 kaiuttimen stereosetti vahvarilla tai sit B&O?Viimeksi muokannut JM; 13.2.2025, 13:37.
Comment
-
Perusradio Chorus = 4 kaiutinta edessä, 2 ovissa ja 2 kojelaudalla
Perusradio Concert / Symphony = 8 kaiutinta, 2 etuovissa, 2 kojelaudalla, 4 takaovissa
Audi Sound System = Erillinen vahvistin ja 10 kaiutinta, 2 etuovissa, 3 kojelaudalla, 4 takaovissa ja subbari Avantissa vararengaskotelossa ja sedanissa hattuhyllyllä
Bang & Olufsen = Erillinen vahvistin, tasonsäätö mikrofoneilla ja 14 kaiutinta, jotka muuten samat kuin ASS:ssä paitsi hattuhyllyllä tai C-pilareissa 2 lisää ja etuovissa myös diskantit
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viestiNo nyt osu toinenkin 2.0 tfsi tippi, 2009 ja ihan suomiauto, mut niin vaan oli optioissa tiptronic. Mahtaakohan tuo aiheuttaa päänsärkyä ohjelmointi/muissa virkistyshommissa? Olis ihan houkutteleva kampe, vähän ajettu ja öljykulutusremppa tehty uudemmilla 1.8 tfsi männillä.
Edit:
Onko näissä aina vakiona se 10 kaiuttimen stereosetti vahvarilla tai sit B&O?
Comment
-
DSG:n optiota ei löytynyt ollenkaan koko listauksesta. Tällä avasin kaikki koodit: https://igorweb.org/equidec.aspx
On kyllä harmillista, että näihin VAG vehkeisiin ei löydy samanlaisia vin-decoodereita ku penareihin. Eka epäilys heräsi jo siitä, että öljyt oli vaihdettu huuhtomalla. En tosin tiedä, tehdäänkö semmosta DSG-lootiin.
Comment
-
8T preface coupeissa on 3.0TDI perässä vähän poikkeuksellisesti 6HP28 joka erinomainen vahva laatikko. Nyt ajan käytännössä samalla moottorilla A6 C6 CDYA:lla jonka perässä 6HP19 jossa ajotuntuma erilainen. En tiedä johtuuko softasta, mutta 6HP28 tuntuu nopeammalta eikä luista läheskään niin paljon kun 6HP19. S5 V8 perässä taitaa olla tuo sama 6HP28 mutta pienemmistä koneista ei käryä.
Stereoiden osalta itse tykkäsin muutaman coupen kokemuksella enemmän ASS kun B&O. Bängäreissä basso oli kovin ohut ja diskantit jopa särki korvaan itsellä. ASS paljon tasapainoisempi, toki hiukan kirkkaampi ääni olisi saanut olla. Mutta nämä on todellakin yksilökohtaisia juttuja.
Comment
-
Oma 630i bmw oli 6hp19 loodalla ja mulle tullessa se oli vähän semmonen slushbox. Öljynvaihto auttoi, mutta pian sen seurauksena meka meni epäkuntoon. Sitten meka lähti maktransille puolaan remppaan ja sen jälkeen ero oli kuin yöllä ja päivällä. Softasin sen vielä XHP stage 3 softalla, jonka jälkeen vaihdot oli sikanopeat ja napakat, eikä turhaa luistoa ollut enää yhtään. Nilkalla tiesi tasan tarkkaan, miten loota vaihtaa milläkin ojennuksella.
Comment
-
Ei PR-koodeissa muistaakseni ollut omassakaan erikseen mainittuna laatikon tyyppiä, se lukee siinä varustetarrassa muussa kohden. Back in the days kun etsin 8K-tyyppistä ajoneuvoa itelleni, ja alkuun hakusessa oli 6HP-TDI 08-09 akselilta, niin ainakin silloin kun runkonumeron syötti MyAudi-sovellukseen omaksi ajoneuvoksi, niin löytyi auton tiedoista selvästi mikä aski siinä on. Mutta tämä oli sitä aikaa, kun varusteet näki ilman, että marmorilla oli merkattu MyAudiin ko. auton omistajaksi.
Runkonumerolla voisi tuurillaan saada tuollaisen vaihteistotiedon selvitettyä marmorilta, jos sellaisen tiedon suostuvat kertomaan. Tai vaihtoehtoisesti pyytää kuvan auton varustetarrasta, niin siitä ainakin saa selville mikä aski autossa on.
Comment
-
Ei nyt siltikään oma tutkinta tuonut varmuutta loota-asiaan, niin osaisko joku tuosta jotain lausua. Aika karvalakki on, mut tekninen puoli puoltaa hankintaa. Täytyy sitte vaan retrofittailla mieleiseksi. Tässä kun ei oo mitään stereopuolta kai ruksittu, niin saako audeissa koodattua kaiutinlähdöt linjalähdöiksi? Aattelin vaan, että joku vahvari sinne täytyy ensitöiksi laitella. Jotain tän suuntaista varmaan.
https://www.ebay.de/itm/235464105120...temCondition=3Viimeksi muokannut JM; 15.2.2025, 10:08.
Comment
-
-
Joo, eipä tuo loota-asia itseä juuri mietitytä, molemissa on puolensa. DSG autoa mulla ei oo ollut, niin tuleepahan sekin sitten testattua. Huomenna hakureisuun ja jos kaikki menee hyvin, niin vitosella ajellaan kotiin.
Edit:
Eipä tullu kauppoja. Myyjä veti kaupat puihin kolmannen kerran niin sitten riitti...Viimeksi muokannut JM; 15.2.2025, 22:16.
Comment
-
Jos tuollainen varustetarra on käytettävissä, niin ei tarvi osata tulkata askin koodista mikä se on. Tuossa esimerkin tapauksessa rivillä missä on teho 155kW, niin sen jälkeen lukee A7S, eli 7-vaihteinen automaatti. Eli Stronic. Tämä noin niinkun vinkiksi seuraavia yksilöitä tutkiessa.
- 1 like
Comment
-
Kirjoittelen omat kokemukset A5 sportbackistä. Itsellä on tuolla CDNC koneella ja s-tronic askilla. Vuosimallia 2014 ja ostettaessa oli 75tkm ajettu. Viitisen vuotta toi on nyt ollut itsellä ja mittarissa on 142tkm. Ainut mikä on mennyt tuona aikana on yksi polttoainesuutin. Laatikko ei temppuile ja öljy ei maistu ongelmaksi asti. Vaihtovälillä menee litra, ei aina sitäkään. Vaihtoväli on 1v/30tkm. Askiöljyt vaihdettu 60tkm välein. Askissa ei ole ollut mitään ongelmia myöskään. Tajuttoman hyvä auto ollut. Nyt on harkinnassa uusi auto ja tuo menee vaihtoon. Sitten joskus :)
Comment
Comment