Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A5 Coupe/Sportback ostamassa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lisää vettä myllyyn kun tein alustavan varauksen 2017 A5 TFSIQ coupesta, jossa on se 252 heppainen kone. Olen menossa perjantaina hakemaan autoa, joten täältä löytyy varmaan enemmän kokemusta tuosta myllystä, joten onko tuon ja s-tronic kombon kanssa odotettavissa mitään isompaa murhetta tai asiaa mitä olisi hyvä tsekata? Ainakaan aiemman mallisarjan öljynsyöntiongelma ei pitäisi enää koskea tuota B9 mallia enää. Ja kaikki muutkin kommentit +/- on tervetulleita.

    Comment


      Ne tukkeutuvat männänrenkaat on noissa jo vaihdettu parempiin. Vaihteistoistakaan en muista kuulleeni kummempia, ovat toki vielä vähän tuoreemmasta päästä.

      Comment


      • Olen ostamassa A5 2016-18 3.0 dieseliä. Onko näissä jotain mitä ostaessa kannattaa huomioida? Käsittääkseni Audin 3.0 v6 on luotettavimmasta päästä VAGin koneita? Vai onko 2.0d parempi??
        Siis mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

        Comment


          Tästäkin löydät paljon tietoa: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...4-b8-ostamassa

          Comment


            Olen ostamassa A5 2016-18 3.0 dieseliä. Onko näissä jotain mitä ostaessa kannattaa huomioida? Käsittääkseni Audin 3.0 v6 on luotettavimmasta päästä VAGin koneita?
            Minulla oli aikaisemmin ekan sukupolven A5 Coupe 3.0TDi manuaalilaatikolla. Oli hullun hauska auto ajaa ja on ulkomuodoiltaan kuvankaunis ❤ Auto lähti minulta 300tkm ajettuna, eikä siinä minun omistushistorian aikana mitään vikaa koneessa ollut. Noita 3.0Tdi koneita on kuitenkin aika montaa eri versiota ja toiset on olleet luotettavampia kuin toiset. Jakoketjun mahdollinen vaihto esim.on aika kallis homma, kun edellyttää koneen poistoa. Eli ostopäätöstä miettiessä kannattaa kuunnella rallatteleeko autossa nokkaketju Myöskin A5 käytetyn S-Tronic-laatikon parasta ennen päiväys taitaa olla 150-200tkm kieppeillä ja laatikkoremppa kustantaa myös jokusen tonnin. Auton sivuikkunoiden sähkömoottorien toiminta kannattaa myös pitää mielestä. Näissähän on karmittomat ovet ja niissä on automatiikka, joka pudottaa sivuikkunoita sentin verran alaspäin ovi avattessa ja sama juttu toisinpäin ovi suljettaessa. Noita niistä on mennyt ja niiden korjaus maksaa myuös jonkun verran. 200-250tkm kieppeillä on todennäköistä, että etupään alusta vaatii huomiota, (kuten missä vain autossa), Tuo painava 3.0TDi aiheuttaa alustan tukivarsille jonkun verran rasitusta.
            Viimeksi muokannut Ilkka L; 3.2.2024, 13:05. Perustelu: Korjattu typo 50-> 150-

            Comment


              Välttäkää B9-sukupolven mietoja 3.0TDI. Tehtaan aivopierun johdosta niiden perässä on DL382 -kaksoiskytkinlaatikko, joka on merkittävästi heppoisempi kuin B8-aikakauden DL501. 200kw on sitten 8HP -öljyvatkaimella, joka on sangen ok.

              Comment


                Alkupään B8 (olisko 2010 asti) on 6HP askilla. Jos epäilyttää kumpi jossain yksilössä on, helpoiten selviää kokeilemalla löytyykö laatikosta 6 vai 7 pykälää

                Comment


                • Audi A5 B8 Facelift bensa ja S-tronic, uskaltaako ostaa?

                  Otsikon autoa tekisi mieli mutta aika suo on löytää malli jossa ei olisi isompaa riskiä vialle.

                  Bensakoneissa on ollut öljynsyönti ongelmaa.
                  Jossain oli että Facelift mallissa jossa öljykorkki edessä vasemmalla olisi uudet sisuskalut ja ongelmia ei olisi.

                  Sitten kuitenkin vielä 2018 mallissa niitä esiintyisi.
                  https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...46#post1927246

                  Konemallit joita ongelma koskee ovat sticky ketjun mukaan"Koskee etenkin konetyyppejä EA113 2.0TFSI jakohihnalla, tunnuksia mm. BPJ, BWE, BUL, BWA, AXX, BPY, CDLA, CDLB, CDLF

                  EA888 1.8TFSI ja 2.0TFSI, tunnuksia mm. CAEA, CAEB, CAWA, CAWB, CBFA, CCTA, CCTB, CCZA, CCZB, CCZC, CCZD, CDNB, CDNC, CHHA, CHHB, CJXA, CJXB, CJXC, CJXD, CJXE, CJXF, CJXG, CYFB"

                  Onko näitä olemassa yhtäkään moottoria otsikon autoon jossa öljynsyöntiä EI esiinny?

                  Lisäksi mikä noiden s-tronicien toimivuus on noissa ikäluokissa, eli 2012-2015

                  Ideana olisi hakea Ruotsista/Saksasta auto ja sinne olisi hankala reklamoida vaikka olisi huollettu ohjelman mukaan, siksi hakusessa mahdollisimman pieniriskinen malli.

                  Kiitos jos joku jaksaa jeesata.
                  Viimeksi muokannut Killeri; 27.6.2024, 16:14. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                  Comment


                    S-Tronic on tietynlainen riski tuon ikäisessä yli 150tkm ajetussa autossa.

                    Comment


                      A5 harkinnassa, mutta vuosimalli vielä hakusessa tämän ultra-sekoilun seurauksena.

                      Koittanut kahlata nettiä ristiin ja rastiin enkä ole löytänyt varmaa tietoa siitä, mistä vuosimallista lähtien quattro ultra on ollut käytössä A5 2.0TFSI S-tronic -autoissa. Itse haluaisin mieluummin "torsenin", joten onko A4:n tavoin alkuvuoden 2017 mallit uusimpia, joista sellainen löytyy?

                      Comment


                        Vitoscoupe täälläkin etsinnässä. Ekaa koppaa, automaattina, quattrona ja alle 200tkm ajettuna. Onko tuollaisen tippi käytännössä ZF 6hp tai 8hp? Yhtä amerikantuontiraatoa kävin katsomassa, mut se oli kyllä kaikkea muuta kuin ilmoituksen mukainen...
                        Viimeksi muokannut JM; 10.2.2025, 16:19.

                        Comment


                          6hp on kaikki momentinmuutimella olevat tuon aikakauden vehkeet.

                          Comment


                            Ainakin 3.0tdi osalta aluksi tullut 6hp:lla joka vaihtunut 10 tai 11 kaksoiskytkinaskiin ja tietääkseni se taas myöhemmin 8hp:ksi mutta sitten ei enää olla ensimmäisen korin vehkeissä

                            Comment


                              Sit taas jenkeistä tulleissa ei oo DSG:tä, on vain 8hp tai 6hp. Tai ainakin tämän suuntaiseen lopputulokseen pääsin itse googlaamalla. No eipä noita ameriikan tuonteja kauheesti oo, mutta yhteen törmäsin ja sitten pitikin alkaa selvittämään tuota loota-asiaa. Eipä siinä, 6hp on ihan hyvä ja 8hp suorastaan erinomainen. Melkein ottaisin mielummin 8HP:n kuin dsg:n. Se on erikoista, että XHP ei tarjoa loodan ohjelmointia audeihin, mutta bemareihin löytyy hyvää softaa. 6hp muuttui todella hyväksi stage 3 softalla.
                              Viimeksi muokannut JM; 12.2.2025, 16:24.

                              Comment


                                No nyt osu toinenkin 2.0 tfsi tippi, 2009 ja ihan suomiauto, mut niin vaan oli optioissa tiptronic. Mahtaakohan tuo aiheuttaa päänsärkyä ohjelmointi/muissa virkistyshommissa? Olis ihan houkutteleva kampe, vähän ajettu ja öljykulutusremppa tehty uudemmilla 1.8 tfsi männillä.

                                Edit:
                                Onko näissä aina vakiona se 10 kaiuttimen stereosetti vahvarilla tai sit B&O?
                                Viimeksi muokannut JM; 13.2.2025, 13:37.

                                Comment


                                  Perusradio Chorus = 4 kaiutinta edessä, 2 ovissa ja 2 kojelaudalla
                                  Perusradio Concert / Symphony = 8 kaiutinta, 2 etuovissa, 2 kojelaudalla, 4 takaovissa
                                  Audi Sound System = Erillinen vahvistin ja 10 kaiutinta, 2 etuovissa, 3 kojelaudalla, 4 takaovissa ja subbari Avantissa vararengaskotelossa ja sedanissa hattuhyllyllä
                                  Bang & Olufsen = Erillinen vahvistin, tasonsäätö mikrofoneilla ja 14 kaiutinta, jotka muuten samat kuin ASS:ssä paitsi hattuhyllyllä tai C-pilareissa 2 lisää ja etuovissa myös diskantit

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
                                    No nyt osu toinenkin 2.0 tfsi tippi, 2009 ja ihan suomiauto, mut niin vaan oli optioissa tiptronic. Mahtaakohan tuo aiheuttaa päänsärkyä ohjelmointi/muissa virkistyshommissa? Olis ihan houkutteleva kampe, vähän ajettu ja öljykulutusremppa tehty uudemmilla 1.8 tfsi männillä.

                                    Edit:
                                    Onko näissä aina vakiona se 10 kaiuttimen stereosetti vahvarilla tai sit B&O?
                                    Niin oliko tämä optiossa oleva tiptronic siis aidosti 6HP-turbiiniautomaattia tarkoittava, vai sitä että siinä automaattiaskissa on ylipäätään käsivalintamahdollisuus? Esimerkiksi B8.5:ssa allekirjoittaneella oli PR-koodi 0G7 "Tiptronic", mikä siis tarkoitti vaan siinä autossa olleen DL501 Stronicin käsivalintamahdollisuutta.

                                    Comment


                                      DSG:n optiota ei löytynyt ollenkaan koko listauksesta. Tällä avasin kaikki koodit: https://igorweb.org/equidec.aspx

                                      On kyllä harmillista, että näihin VAG vehkeisiin ei löydy samanlaisia vin-decoodereita ku penareihin. Eka epäilys heräsi jo siitä, että öljyt oli vaihdettu huuhtomalla. En tosin tiedä, tehdäänkö semmosta DSG-lootiin.

                                      Comment


                                        8T preface coupeissa on 3.0TDI perässä vähän poikkeuksellisesti 6HP28 joka erinomainen vahva laatikko. Nyt ajan käytännössä samalla moottorilla A6 C6 CDYA:lla jonka perässä 6HP19 jossa ajotuntuma erilainen. En tiedä johtuuko softasta, mutta 6HP28 tuntuu nopeammalta eikä luista läheskään niin paljon kun 6HP19. S5 V8 perässä taitaa olla tuo sama 6HP28 mutta pienemmistä koneista ei käryä.

                                        Stereoiden osalta itse tykkäsin muutaman coupen kokemuksella enemmän ASS kun B&O. Bängäreissä basso oli kovin ohut ja diskantit jopa särki korvaan itsellä. ASS paljon tasapainoisempi, toki hiukan kirkkaampi ääni olisi saanut olla. Mutta nämä on todellakin yksilökohtaisia juttuja.

                                        Comment


                                          Oma 630i bmw oli 6hp19 loodalla ja mulle tullessa se oli vähän semmonen slushbox. Öljynvaihto auttoi, mutta pian sen seurauksena meka meni epäkuntoon. Sitten meka lähti maktransille puolaan remppaan ja sen jälkeen ero oli kuin yöllä ja päivällä. Softasin sen vielä XHP stage 3 softalla, jonka jälkeen vaihdot oli sikanopeat ja napakat, eikä turhaa luistoa ollut enää yhtään. Nilkalla tiesi tasan tarkkaan, miten loota vaihtaa milläkin ojennuksella.

                                          Comment


                                            Ei PR-koodeissa muistaakseni ollut omassakaan erikseen mainittuna laatikon tyyppiä, se lukee siinä varustetarrassa muussa kohden. Back in the days kun etsin 8K-tyyppistä ajoneuvoa itelleni, ja alkuun hakusessa oli 6HP-TDI 08-09 akselilta, niin ainakin silloin kun runkonumeron syötti MyAudi-sovellukseen omaksi ajoneuvoksi, niin löytyi auton tiedoista selvästi mikä aski siinä on. Mutta tämä oli sitä aikaa, kun varusteet näki ilman, että marmorilla oli merkattu MyAudiin ko. auton omistajaksi.

                                            Runkonumerolla voisi tuurillaan saada tuollaisen vaihteistotiedon selvitettyä marmorilta, jos sellaisen tiedon suostuvat kertomaan. Tai vaihtoehtoisesti pyytää kuvan auton varustetarrasta, niin siitä ainakin saa selville mikä aski autossa on.

                                            Comment


                                              Mä sain kuvan siitä tarrasta ja syöttelin läpi kaikki koodit tonne em linkin sivulle. Ei tullu mitään muuta ku tippiin viittaavaa informaatiota. Tää on oikee penarimiehen painajainen :D

                                              Comment


                                                Eikös vaihteiston tunnus ole varustetarrassa samalla rivillä kuin moottorikoodi, mutta oikeassa laidassa. Tällä googlaamalla lootan tyyppi aukeaa aika nopeasti.

                                                Comment




                                                  Ei nyt siltikään oma tutkinta tuonut varmuutta loota-asiaan, niin osaisko joku tuosta jotain lausua. Aika karvalakki on, mut tekninen puoli puoltaa hankintaa. Täytyy sitte vaan retrofittailla mieleiseksi. Tässä kun ei oo mitään stereopuolta kai ruksittu, niin saako audeissa koodattua kaiutinlähdöt linjalähdöiksi? Aattelin vaan, että joku vahvari sinne täytyy ensitöiksi laitella. Jotain tän suuntaista varmaan.

                                                  https://www.ebay.de/itm/235464105120...temCondition=3
                                                  Viimeksi muokannut JM; 15.2.2025, 10:08.

                                                  Comment


                                                    Tämän mukaan on s-tronic (LZL): https://www.lllparts.co.uk/catalogs/...0/3/300/300061

                                                    Comment


                                                      Euroopan malleissa bensamoottoreiden perässä on s-tronic ja jenkeissä zf. 3.0tdi sai tuonne 2009-2010 asti zf lodjulla.

                                                      Comment


                                                        En voi alkaa väittelemään paremmuuksista, mutten omalla kokemuksella kuitenkaan säikkyisi DL501/0B5 stronicia. TCU ja ECU olleet softattuina 2018 lähtien, ja muitakin vireistyksiä tehty, ei toistaiseksi ongelmia. Öljyjen vaihto tehty keskimäärin 40tkm välein.

                                                        Comment


                                                          Joo, eipä tuo loota-asia itseä juuri mietitytä, molemissa on puolensa. DSG autoa mulla ei oo ollut, niin tuleepahan sekin sitten testattua. Huomenna hakureisuun ja jos kaikki menee hyvin, niin vitosella ajellaan kotiin.

                                                          Edit:
                                                          Eipä tullu kauppoja. Myyjä veti kaupat puihin kolmannen kerran niin sitten riitti...
                                                          Viimeksi muokannut JM; 15.2.2025, 22:16.

                                                          Comment


                                                            Jos tuollainen varustetarra on käytettävissä, niin ei tarvi osata tulkata askin koodista mikä se on. Tuossa esimerkin tapauksessa rivillä missä on teho 155kW, niin sen jälkeen lukee A7S, eli 7-vaihteinen automaatti. Eli Stronic. Tämä noin niinkun vinkiksi seuraavia yksilöitä tutkiessa.

                                                            Comment


                                                              Kirjoittelen omat kokemukset A5 sportbackistä. Itsellä on tuolla CDNC koneella ja s-tronic askilla. Vuosimallia 2014 ja ostettaessa oli 75tkm ajettu. Viitisen vuotta toi on nyt ollut itsellä ja mittarissa on 142tkm. Ainut mikä on mennyt tuona aikana on yksi polttoainesuutin. Laatikko ei temppuile ja öljy ei maistu ongelmaksi asti. Vaihtovälillä menee litra, ei aina sitäkään. Vaihtoväli on 1v/30tkm. Askiöljyt vaihdettu 60tkm välein. Askissa ei ole ollut mitään ongelmia myöskään. Tajuttoman hyvä auto ollut. Nyt on harkinnassa uusi auto ja tuo menee vaihtoon. Sitten joskus :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X