Oma 3.0 TDiQ S-Tronicilla (CCWA + märkä 7-vaihteinen) on toiminut hienosti - nyt mittarissa 140tkm. Eli ainakaan mulla ei ole miina lauennut.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A5 Coupe/Sportback ostamassa.
Collapse
X
-
Minulla on 3.0TDI manuaali ja coupe ollut nyt reilut pari kuukautta. Mittarissa oli vajaat 70tkm ostohetkellä ja nyt olen päästellyt reilun kymppitonnin lisää.
Halusin nimenomaan manuaalin ja olen pitänyt tästä yhdistelmästä. Ajan enemmän taajamien ulkopuolella, joten tuota kepin hämmentämistä ei juuri ole. Aika laajalla alueella tuntuu vetävän, joten ei taajamassakaan nyt ihan mahdotonta sotkemista ole.
Taitaa olla makuasia tuo millä laatikolla ottaa, moottorina tuo V6 tdi on kyllä yliveto.
Comment
-
Makuasioita tosiaan, jos ei nyt ihan susi moottori-aski yhdistelmä satu, jossa ei oikein meinaa olla oikeaa pykälää mihinkään. Varmasti auttaa tuo laaja vetoalue siihen hämmennyksentarpeeseen.
Itse kuitenkin sen verran mukavuudenhaluinen ja leikkikalut löytyy erikseen, niin käyttikseen automaaginen aski.
Comment
-
Täysin makuasioita nämä laatikkomieltymykset, se on todettu jo useassa muussakin ketjussa vuosien varrella. Tosin monet tuomitsevat iso diesel ja manuaali -yhdistelmän suotta tunnepohjalta ja jopa ilman omakohtaista kokemusta. Omistuksessa on ollut 3.0TDIq-tekniikka kolmessa eri kopassa: A6 C6, A5 Coupé ja nykyinen A5 Sportback. Kaksi ensimmäistä manuaalina ja nykyinen S-tronicilla.
Kova aski sopii ainakin kaksiovisen A5:n luonteeseen hienosti, tuntui että moottorin+quattron mukavat ominaisuudet sai hyödynnettyä täysimittaisesti kelillä kuin kelillä. Sportbackin 7-vaihteinen S-tronic on toiminut minulla täysin moitteetta (mittarissa 95tkm), tosin huomaan ajavani pääsääntöisesti S:llä - se muistuttanee eniten edellisen manuaali-A5:n käyttäytymistä ja mm. kaasupolkimen liikkeeseen reagoimista. Itselle sopivin vaihteiston yleisajoprofiili olisi jossain D:n ja S:n välissä. Minulla olisi käyttöä myös ns. rattiläpysköille, jotka tästä yksilöstä nyt sattuvat puuttumaan. Vaihdekepin tippitoiminnon käyttö ei vaan tunnu lainkaan luontevalta, makuasia varmaan sekin.
Olen todennut olevani lopulta manuaalivaihteistojen mies. Jotenkin ei vaan ole tullut koskaan totuttua niihin hetkiin, kun totean olevani laatikon kanssa eri mieltä tilanteeseen sopivasta vaihteesta. Tosin täytyy todeta, että ainakin tämä S-tronic vaihtaa pääsääntöisesti (= lämpimänä) kuin ajatus ja reagoi erilaisiin ajotilanteisiin riittävän nopeasti.
Comment
-
Olen tottunut ajamaan kaikkia automaatteja, joita olen päässyt kuskaamaan. Aika nopeasti sen oppii kertomaan kaasupolkimella askille, mitä haluaa sen tekevän.
Onhan se hienoa kepittää menemään, mutta todellisuus on kuitenkin se, että käyttöautolla tulee ajettua sitä arkiajoa ja siihen automaatti vain tuntuu ainoalle vaihtoehdolle. Leikkimiseen on sitten tuo ajo-ominaisuuksiltaan muutenkin pilattu väline. :)
Comment
-
Tuolle nettiautothreadissa linkkaamalleni audille on tarjottu IF Kuntoturva. Onko tuo tosiaan niin hyvä, kuin mille mainoksissa kehutaan? Eli onko ihan sama, mitä autosta porsii tuon puolen vuoden aikana, niin IF korvaa täysin? Minulla on jo ennestään IF:issä vakuutukset, joten sikäli tuo ei vaikuta mihinkään.
Hämmentää vain, kun tuosta kuntoturvasta ei löydy oikein mitään googlella poislukien markkinointimateriaalia.. Onko siis kyse niin uudesta tuotteesta, ettei siitä ole käyty keskustelua vai täh?
Comment
-
Kannattaa lukea tämä https://www.if.fi/web/fi/sitecollect...uutusehdot.pdf
edit. erityisesti kohdat "mitä vakuutus ei korvaa" sekä viimeisten sivujen kuntoturvan piiriin kuuluvat osaluettelot.
Comment
-
Eli tuohon 115tkm ajettuun autoon IF:in turva korvaisi käytännössä:
- Moottorin viat (sisäiset mekaaniset viat)
- ECUn hajoaminen
- Laturin ja starttimoottorin hajoamisen
- Termari, vesipumppu, jäähdytinkenno
- Automaattivaihteisto (poislukien turbiiniviat)
- Tasauspyörästö
- Jarruputken, letkut ja tehostin
- Turvatyynyt ja niiden sähköt
- Kallistuksenvakain
- Ohjauskomponentit ratin ja renkaiden väliltä
Eli siis käytännössä ei korvaa oikeastaan mitään sellaisia vikoja, joita kyseisen auton tekniikalle olisi edes foorumeilla listattu "tyyppivioiksi". Kalleimpia vikoja näissä tekniikoissa lienevät:
- Suutin ja dieselpumppu ongelmat (Ei korvaa)
- Tiptronicin turbiiniviat (Ei korvaa)
- Vähäisestä ajosta johtuvat tukkeutumiset/karsotittumiset (EGR, imusarjan/läpät, DPF) (Ei korvata)
Comment
-
Itsekkin noita uudempia 3l tdi:tä pitkään jo katselleena takaraivossa kummittelee se, että niihin päässee tekemään sen 2,5-4ke rempan jakopäähän jossain vaiheessa omistusta. Tiedä sitten miten se eroaa 2l tfsi männänrengasrempasta kustannuksiltaan. Kaikkea siis A4-A8 väliltä on tullut pohdittua ja sumplittua. Jos ei olisi jatkuvassa yt-kierteessä niin olisi helpompi ostaa jotain. Nimimerkillä 10v ja 1-2yt:tä per vuosi.
Eli ajatus, että ajaa vaikka 100tkm -> 300tkm niin siihen kyllä voi mahtua vaikka mitä. Samalla esim se -12 vuosimallin ikäkin alkaa lähestyä helposti 20 vuotta.
Ehkä pitäisi ostaa vain toinen tuollainen vanha C4. 450tkm ilman merkittäviä vikoja, josta siis omaa ajoa 180tkm. Eli riittävän poljettu oli jo kun ostin sen. Nyt siinä on tuprauttelua, joten pitäisi alkaa availemaan sisuksia.
Caddy on meillä ollut nyt kohta 10v ja 200tkm. Alustavaa pumppusuutin oiretta ilmeisesti, mutta nekin onneksi on tullut reilustu alas hinnoissa. Ehkä 3l jakopäärempassa käy samoin, hinta tulee alas kun siihen keksitään kustannustehokkain tapa korjata.Viimeksi muokannut Puuhapete; 11.4.2017, 09:33.
Comment
-
Vieras
Kun joku keksi miten ketjukamat vaihdetaan koneen takapäästä ilman laatikon irroittamista ja vain katsomalla konehuoneeseen, tulee siitä kustannustehokasta.
Työn määrä ei tule koskaan laskemaan. Eikä tarvittavien osien lista.
Comment
-
Ei muuta kuin Janne ebay:sta lapyskarattia metsastamaan. On yksi parhaista paivityksista mita omaan olen tehnyt.
Comment
-
Kyllä 176kw CAPA/CCWA on ongelmattomin. Tosin mitään säästöpossujahan ne eivät ole eli vähän ajavalle 2.0TFSI on kyllä järkevämpi valinta eikä käytännön suorituskyvyssä ole mitään yön ja päivän eroa. Toki TFSI:n kanssa ei ole koskaan tippiä tuossa korissa eli s-tronic -jännitystä olisi tarjolla :)
Comment
-
Meillä olisi vieläkin -12 vuoden Passatti ja vähillä kilsoilla, jos se ei olisi ollut niin pirun tylsä. Ja siinä oli kuitenkin varusteita klikkailtu listalta paljon normi suomipassattia enemmän. Moottorina 2.0tdi. Se oli oikeasti tylsä. Kävin jopa testaamassa 1.6l versiota aikanaan. Se vasta hirveä olikin maantiellä. Vastaavan tehoinen 1.9tdi PD Caddykin on vikkelämmän tuntuinen, ja sekin on hidas.
Eli paljon ajavalle ehkä se viihtyvyyskin on autossa tärkeä pointti. Muuten sitä ajaisi varmaan satasen romuilla, jos pitää päästä vain lyhyttä väliä siirtymään.
Siksi ainakin itselle tuo 3.0tdi on listalla korkealla. Toki myös 3.0tfsi on suhteellisen mahdollinen.
En ole edes karkealla tasolla tsekannut mikä voisi olla ero ajokustannuksissa esim noiden 3l bensan ja diisselin erotus, jos kilsoja tulee esim 30tkm. Se voi olla 100e kuussa tai enemmän..
A5:n kohdalla kun tuo 3l tfsi on myös saatavilla.Viimeksi muokannut Puuhapete; 11.4.2017, 12:17.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja porkkisKyllä 176kw CAPA/CCWA on ongelmattomin. Tosin mitään säästöpossujahan ne eivät ole eli vähän ajavalle 2.0TFSI on kyllä järkevämpi valinta eikä käytännön suorituskyvyssä ole mitään yön ja päivän eroa. Toki TFSI:n kanssa ei ole koskaan tippiä tuossa korissa eli s-tronic -jännitystä olisi tarjolla :)
Ainkain hihnakoneinen menee kantateitä jonossa körötellessä alle seiskan, jos pitää päästä muista väliläl ohikin, nousee kulutus vähän yli seiskaan. En pidä pahana. Tuoreempi ei ole varmaan ainakaan huonompi. Kylillä sitten ysin ja kympin väliin.
Comment
-
Vieras
Korin kunto. Kaarien maalinlähtö, lakan hilseily puskureista.
Jakoketjun ääni
Koeajo kylmästä kuumaksi, jotta näkee laatikon toimivan hyvin.
Moottorijarrulla kierroslukumittari ei saa heijata yhtään.
Ja mitä nyt yleensä katsotaan kun autoa ostetaan. Kyllä sä tiedät.
Comment
-
Täällä ollaan kanssa ihastuttu A5 ja diesel hakusessa. Kertokaas mikä käytännön ero on tuolla 2.7 tdi:llä ja 3.0 tdi:llä? Näyttäis olevan multitronic aski. Ajokilometrit pyörii tuolla 200tkm ympärillä. Joten ihan perus asioiden lisäksi, onko jotain erikoista mitä pitäisi ottaa huomioon koeajolla?
Comment
-
Tuossa pulla on aika hyvin kiteyttänyt ne oleellisimmat.
Kylmäkäynnistyksessä eritoten mahdollinen ketjun ääntäminen ja laatikon toiminta lämpimänä. Itse kävin erään kerhotoverin kanssa dsg:llä varustettua 3c Passattia koeajamssa ja laatikko alkoi lämpimänä töksähtelemään/empimään ykkösellä liikkeelle lähtiessä. Multitroniccia ei käsittääkseni saa kuin etuvedon yhteyteen, mutta laatikkona ilmeisen luotettava.
Comment
Comment