Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Istuinosa ja selkänoja irti. Selkänojan kiinnyspulttien reijät tulpattava, itse ruuvasin kiinnitysreikiin "katkopultit", eli ruuvasin lähes poikki sahatut pultit reikiin ja katkaisin pultin reiiinsä. Ei vaadita mitään "lattiaa" penkin tilalle, mutta itse laitoin siihen verhoilluin vanerilevyn niin sain nätin ja tasaisen tavaratilan. Keskivyön kun poistaa niin pitää kertoa autolle että takana on vain 2 turvavyötä, muuten palaa airbagin valo mittaristossa ja ei mene katsastuksesta läpi.
Muutoskatsastin Allroadin keväällä pakuksi ja huomasin katsastuskonttorikohtaisia eroja vaatimuksissa. Tämän TRAFI/232536/03.04.03.03/2016 ohjeen "Käytöstä poistettavien istuinten kiinnityspisteet eivät saa olla helposti käytettävissä. Kiinnityspisteet voidaan katsoa poistetuksi, mikäli ne on poistettu kokonaan tai peitetty peitelevyllä, joka on kiinnitetty hitsaamalla tai katkopulteilla. Kiinnityspisteiden peitto-/poistovaatimus koskee myös istuimen selkänojan kiinnityspisteitä." tulkinnassa oli eroja.
Poistin autosta takapenkkien kiinnityspisteet ja peitin oluttölkin kyljestä leikatuilla alumiinisuikaleilla istuinosan etukiinnikkeet. Käsitykseni oli, että kiinnityspisteet oli em ohjeen mukaisesti "poistettu kokonaan tai peitety peitelevyllä". Lisäksi koodasin keskiturvavyön pois konfiguraatiosta.
Lähimmällä konttorilla vaativat, että myös kiinnityspisteiden kiinnityspisteet pitää tuhota katkopulteilla tjms. Pelkkä kiinnityspisteiden poistaminen ei riittänytkään :( Esitin heille liitteenä olevan valokuvan poistetuista kiinnityspisteistä, mutta heidän mielestä nykyinen ohje on yksiselitteinen, eikä toimenpiteeni olleet riittävät. Ajoin siltä seisomalta seuraavalle konttorille (minne olin jo aiemmin soittanut ohjeita kysyäkseni) ja heille riitti, että kiinnityspisteet oli poistettu eli mitään pultinreikiä ei tarvinnut tulpata. Eivät suostuneet ottamaan autosta valokuvaa, koska kyseessä oli niin "selvä tapaus". Kummallakaan konttorilla ei mainittu sanaakaan turvavöistä.
Ensimmäisen konttorin kiinnityspisteiden kiinnityspisteiden tuhoamisvaatimus olisi tarkoittanut myös sitä, ettei sivuverhoiluja olisi voinut kiinnittää yläpäästä M12x1 pulteilla, vaan ne olisivat jääneet repsottamaan. Noita toppauksiahan ei voi kiinnittää pysyvästi, koska niiden takana on huoltokohteita kuten peruutussummeri, sähköjä, pissapojan letku jne.
Tänään käytin farkun vuosikatsastuksella ja muutoskatsastin samalla pakuksi. Nykysääntöjen mukaan selkänojatkin pitää poistaa kokonaan. Ei saa enää kääntää alas ja lukita. Eihän siinä muuta mutta nyt tarvii jotain muuta äänieristystä kehittää siihen kohtaa ja jotain lautaa tai laminaattia rakentaa pikku pätkä että saa tavaratilan pohjan jatkumaan tasaisena.
Kiinnityspaikkojen pultinreikien tulppaamiseen riitti kun otti sisäkuusiokannalla olevia pultteja, kiristi ne tyhjiin reikiin ja pyöräytti poranterällä pultinkannasta kuusiokolon pyöreäksi. .
Niimpä. Tykkäsin kyllä siitä että ei tarvinnut tällä kertaa rälläköidä mitään irti tai hitsata mitään kiinni. Tuossa autossa kun on aika hieno ja hyväkuntoinen nahkasisusta. Ehkä (tuskin) se joskus tulevaisuudessa vielä muuntuu takaisin henkilöautoksi. Siinä tapauksessa takapenkkien käyttöönotto ja asennus on alle puolen tunnin homma.
En tukkinut pultinreikiä, koska ohjeet sanoivat, että istuinten kiinnityspisteet pitää poistaa TAI peittää. Ohjeissa ei sanottu, että kiinnityspisteiden kiinnikkeetkin pitäisi poistaa.
Ekalla konttorilla ei kelvannut, mutta heti seuraavalla toimi. Eivät ottaneet valokuvia, kun oli niin selvä tapaus. Kerran tuon jälkeen käynyt vuosikatsastuksessa (siellä ensimmäisellä konttorilla).
5. Istuinten ja niiden kiinnityspisteiden poistaminen
Henkilöauton muuttaminen pakettiautoksi edellyttää pääsääntöisesti istuinpaikkalukumäärään vähentämistä. Käytöstä poistettavien istuinten kiinnityspisteet eivät saa olla helposti käytettävissä. Kiinnityspisteet voidaan katsoa poistetuksi, mikäli ne on poistettu kokonaan tai peitetty peitelevyllä, joka on kiinnitetty hitsaamalla tai katkopulteilla. Kiinnityspisteiden peitto-/poistovaatimus koskee myös istuimen selkänojan kiinnityspisteitä.
Mitään istuimen osaa ei saa käyttää osana syntyvää lattiarakennetta, istuimet tulee kokonaisuudessaan poistaa kokonaan autosta. Kokonaisuuteen kuuluu sekä istuinosaa että selkänoja.
Tuossa ylempänä olevassa viestissäni on kuva laatikollisesta kiinnityspisteitä. Mitään pultinreikiä en tulpannut. Istuinosan etukiinnitysreiät on peitetty virvoitusjuomatölkin kyljestä leikellyillä alumiinisuikaleilla, jotka on kiinnitetty popniiteillä.
Latasin tämän ohjeen vielä liitteeksi, kun tämä kuitenkin joskus poistuu trafin arkistoista:
Jos vuoden 2006 henkilöauton rekkaa pakuksi, niin muuttuko ajoneuvoveron perusosa CO2-pohjaisesta kokonaismassan mukaan lasketuksi? Pakuissa CO2-verotus tuli kuvioihin vasta 2008. Jos näin kävisi niin veron perusosa nousisi, mikä hiukan kaihertaa.
Kuuluin huhua että B8/B9 farkkuja ei voisi enää rekisteröidä pakettiautoksi jonkin takakeskipenkin vyön säädöksiin liiytyen. Pitääköhän tämä paikkaansa? Mites muut metkit samassa ikäluokassa?
Monissa Volvoissa esteeksi muodostuu turvavyön kiristin takapenkin keskipaikalla, joka on selkänojan sisällä ja määritetty kyseisessä mallissa pakolliseksi turvavarusteeksi. Pakollista ei voi poistaa eikä muokata, joten takapenkkiäkään ei voi poistaa. Nykyiset pakettiautomuutokset edellyttää takapenkin poistamista kokonaisuudessaan eli sekä istuinosa että selkänoja.
Kuulemma jossain on kikkailtu kaivamalla keskivyö pois selkänojan sisältä ja jätetty autoon irrallaan, jolloin se ei ole poistettu. Se kuitenkin lasketaan muokkaamiseksi, joka siis on myös kielletty.
Audeissa en vielä ole kuullut olleen vastaavaa ongelmaa. Reunapaikoilla voi usein olla kiristimet, mutta ne on korin puolella eikä selkänojassa. Vöitä ei tarvitse poistaa vaan ne saa jäädä paikalleen.
Sen kiristimen olemassaolon voi tarkistaa helposti itsekin, kun etsii hyväksyntämerkinnät niistä vöistä. Ne on joko lapussa nauhan juuressa tai soljessa.
Ar4m on tyypillinen takapenkin 3-pistevyö, jossa ei ole kiristintä. Jos tuon perässä on p-kirjain (pretensioner), niin silloin siinä on kiristin. Ja jos se löytyy myös keskipaikalta, kannattaa tarkistaa konttorilta onko se pakollinen ennen kuin alkaa poistamaan penkkejä.
Oman Volvon (XC70 -11) rekkaaminen pakuksi ei meinannut onnistua, varmaankin juuri tuon turvavyö jutun takia. Katsastuskonttorilta vastaus ettei onnistu. Mutta sitten kuitenkin Volvon merkkikorjaamolla teetettynä onnistui. Jos oikein ymmärsin niin Volvo pystyy tekemään jollain perusteella kun ovat saaneet jonkun ohjeen valmistajalta. Asia oli autoliikkeen hoitama niin ei ihan tarkkaa perustelua mulle selvinnyt miksi merkkiliikkeessä onnistui, mutta ei itse tehtynä. Autoliikettä motivoi hoitaa asia kun kaupat oli tehty pakuksi rekattuna.
Ja pitääkö kaikki takaosan penkit poistaa, vai voiko yhden rivin jättää?
Voi tehdä pakettiauton takapenkit poistamalla. Mutta mitä tällä tavoitellaan? Pientä käyttövoimaveron laskua? Henkilöautona sähköauton käyttövoimavero on 1,5 snt/alkava 100 kg/pv ja pakettiautona 0,9 snt. Ero on huomattavasti pienempi kuin dieselillä (5,5 ja 0,9).
Jos etupenkkien taakse jää istuimia edes se yksi rivi, niin verotus menee kuten henkilöautossa. Kyseessä on tällöin joko henkilöauto pienemmällä paikkaluvulla tai pakettiauto kaksikäyttöauto, jos tavarakantavuutta jää riittävästi sen jälkeen kun vähennetään matkustajien laskennallinen paino.
Uusilla sähköpakettiautoilla taitaa vielä olla jonkinlainen hankintatuki, joka henkilöautoilta on jo poistunut. Mutta se edellyttää, että muutos tehdään ennen rekisteröintiä yksittäishyväksyntänä.
Comment