Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Farmarin rekisteröinti pakettiautoksi.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Jos vaatimukset alkaa olemaan liian kovia konttorilla niin vaihda konttoria. Kolme autoa olen muuttanut pakettiautoksi ja mitään pysyviä juttuja ei ole tarvinnut tehdä.
    Golffissa penkki oli otettu pois ja tilalle vanerista laatikko.
    Audissa sama homma, ei mitään kiinnityksiä tai turvavöitä tarvinnut muokata.
    Caddyssä pistin koko lattian peittävän vanerin, joka oli kiinni kuormalenkkien kiinnityksistä normi ruuveilla. Ei myöskään mitään pysyvää muokkaamista.

    Tai sitten laki on ihan hiljattain muuttunut ja tiukentunut.
    Viimeksi muokannut Puuhapete; 17.2.2017, 08:50.

    Comment


    • #92
      Tai sitten laki on ihan hiljattain muuttunut ja tiukentunut.
      Näin juuri on tapahtunut.

      Comment


        #93
        Ok, koska aikaisemminkin kyllä, jos oikein mulkku inssi sattui konttorilla tarkistamaan asennukset, niin saattoi vaatia kiinnitysten melko pysyviä disablointeja. Eli olisiko vain tulkinnat sitten tiekentuneet.

        Comment


          #94
          Ei laki vaan Trafin ohjeet.

          Vaneri on myös hyvä. Toisaalta kuoppa penkin kohdalla suurentaa yhtenäistä tilaa, jolloin isokokoisten tavaroiden sovittelu voi olla helpompaa.

          Esimerkkejä huonoista penkinpoistoista: istuinosan saranassa taivutettu naula, jonka saa pihdeillä vääntämällä pois tai selkänoja "lukittu" reikänauhalla, jonka saa peltisaksilla poikki.

          Nykyisin Trafi vaatii myös selkänojan poistettavaksi, kun aiemmin sitä sai käyttää lattiana.

          Comment


            #95
            Mulla ei ollut A6:ssa mitään estoja laittaa penkit takaisin. Penkkien tilalla oli vain vanerilaatikko, jonka sai käännettyä auki akun takia. Hiljattain muutin takaisin henkilöautoksi niin ottiko se 15 min pakkasessa.

            Tuo on oikeasti hemmetin typerään vaatia jotain erityisiä toimenpiteitä. Väärinkäytöksistä jäänee kiinni, jos vain poliisit osuu kohdalle ja tarkistaan onko penkkejä kun huomaava auton pakettiautoksi.
            Koskaan ei muuten ole katsastuksessa tarkistettu vuosikatsastuksen yhteydessä miten ne penkit on sinne asennettu.

            Comment


              #96
              Tämä Suomen autoveropelleily on kyllä täysin tolkutonta. Ei taida näitä henkilöautosta pakuksi rekisteröintejä tehdä missään muualla maailmassa. Naurattaisi jollei itkettäisi tämä touhu.

              Comment


                #97
                Onko käyttövoimavero käytössä muualla?

                Comment


                • #98
                  Tämä Suomen autoveropelleily on kyllä täysin tolkutonta. Ei taida näitä henkilöautosta pakuksi rekisteröintejä tehdä missään muualla maailmassa. Naurattaisi jollei itkettäisi tämä touhu.
                  No kyllä minä olen monessa muussakin maassa moista nähnyt. Tämän vuoden reissuilta esim Portugali ja Irlanti harrastaa ihan samalla tavalla. Tai en mä tiedä katsasteleeko sielläkin mustalaiset käytettyjä autoja pakuiksi, mutta ihan uutena ostetaan kun saadaan verohelpotuksia.

                  Comment


                    #99
                    Tanskassahan on katsastettu jopa TT pakuksi... koska paikallinen henkilöauton autovero on 130%, pakun "vain" 80% tai jotain...

                    TT:stä oli irroitettu takaluukku ja tehty kaukalo alumiinisesta turkkilevystä sisään.

                    Comment


                    • Vieläkös A6:sia voi rekisteröidä 1+4 henkilön pakuksi? Joskus oli että piti olla tietty kantavuus ja omamassa, että onnistui.

                      Haaveissa perheelle kakkosautoksi A6 3.0tdi pakettiauto. (Tuosta Touaregista saa jo mielestäni tarpeeksi tukea valtion taloutta.)
                      Viimeksi muokannut mle; 10.9.2017, 18:42. Perustelu: Poistettu tapatalk-allekirjoitus

                      Comment


                        Tuskin onnistuu.
                        Monikäyttöautoksi firmalle voisi mennä läpi mutta vaatisi luultavasti ajopäiväkirjan pitoa.

                        Comment


                        • Kyselinkin katsastuskonttorilta asiasta. Kaksikäyttöautoksi rekisteröidyn pakettiauton käyttövoimavero on käytännössä sama kuin henkilöautolla. -> Ei kannata.

                          Pakettiautossa saa penkkejä olla vain ensimmäisellä rivillä.

                          Nyt pitääkin miettiä, että pärjäiskö kahdella penkillä... :)

                          Comment


                            Juu penkit pitänee ottaa pois, töihin tein kyseisen operaation Skoda Yetiin juuri. Kyllä kahdella penkillä pärjää, jos ei perhematkalle aio mennä :)

                            Comment


                              No Yetistä lähtee penkit irti nopeammin kuin kissaa ehtii sanoa. Keveneekin vielä...:-D

                              Comment


                              • Pari viikkoa sitten tilasin uuden focuksen johon veho tekee pakettiauto muutoksen suomessa. Takapenkit pitää poistaa jos haluaa verohyödyn.

                                Comment


                                  Parasta aikaa ite passattia rekisteröimässä pakuksi.
                                  Takapenkit pitää ottaa pois, kaikki penkin kiinnikkeet pitää poistaa ja pultinreiät tukkia esim popniitilla.

                                  Comment


                                    Minulla riitti penkkien ja kiinnikkeiden irroitus, kun viikko takaperin B6 Avantin muutoskatsastin pakuksi. Inssi sanoi konttorilla, että riittää kunhan penkkiä ei saa helposti takaisin kiinni.

                                    Comment


                                      Näköjään menee vähä inssi kohtasesti mitä pitää tehä että kelpaa :)

                                      Comment


                                        Mulla oli vaan penkkien tilalle tehty vanerilaatikko. Mitään kiinnityksiä tms ei tarvinnut poistaa.
                                        Laatikkokaan ei ollut mitenkään jykevästi kiinni pultattu, koska akku on omassa autossa takapenkin alla.

                                        Caddyssä oli vain koko lattian peittävä levy. Ei mitään tarvinnut pysyvästi disabloida.

                                        Comment


                                          Onpa joo katsastajakohtaista. Mulle riitti pikakiinnitys penkkien irrotus ja otin varuiksi ruuveilla olleen etukiskon pois mutta ei sitäkään olisi tarvinnut. Kurkkasi vaan ikkunasta, ettei penkkejä..

                                          Comment


                                          • Audi a3 1.9tdi pakettiautoksi?

                                            Joo elikkäs onko joku mahdollisesti täälä saanut rekisteröityä kolmosta pakettiautoksi?
                                            Itsellä olisi tarkoitus yrittää tässä joku päivä muutoskatsastaa.

                                            Comment


                                              A3:ssa ei taida tuo tavaratilan kokovaatimus täyttyä ja lisäksi se on viistoperä.
                                              Vastaavia viistoperäisiä/hatchback autoja pystyy muutoskatsastamaan pakettiautoksi, jos valmistajalta löytyy valmiiksi tyyppihyväksyntä tällaiselle. Esimerkiksi Ford Fiesta van; perus 5-paikkainen Fiesta pitäisi siis pystyä muutoskatsastamaan pakuksi?
                                              Ajoneuvon luokittelu pakettiautoksi
                                              Ajoneuvon luokittelu perustuu puitedirektiivin 2007/46/EY liitteen II määritelmiin ja lähtökohtaisesti ajoneuvon valmistajan tekemään luokitteluun. Jälkeenpäin tehtävän luokituksen muutoksen tulee perustua selkeisiin rakennemuutoksiin päällekkäisen luokituksen välttämiseksi.
                                              Pakettiautoksi muutettavalla henkilöautolla tulee olla rinnakkainen luokittelu pakettiautoksi valmistajan toimesta ja luokittelun tulee ilmetä joko ATJ:n tyyppihyväksyntätiedoista TYYTIstä tai AKEn internetsivuilla olevasta vastaavat tiedot sisältävästä M1/N1-rinnakkaismalliluettelosta.
                                              Puitedirektiivin mukaisten AC (station wagon eli farmari-autot)- korityyppiin tai AF (monikäyttöajoneuvo)- korityyppiin kuuluvien autojen osalta ei kuitenkaan ole tarpeen edellyttää erillistä luokittelumerkintää eikä rinnakkaisen pakettiauto- luokittelun olemassaoloa. Myöskään muihin kuin AC- tai AF-korityyppiin kuulu- vien autojen osalta ei ole tarpeen edellyttää erillistä luokittelumerkintää em. tiedostoissa, jos
                                              • auto täyttää vanhan autoverolain vaatimuksen vähintään 3 m3 kokoisesta tavaratilasta tai avolavapakettiautojen tavaratilan mittavaatimukset (alemman autoveron alainen auto, joka on ensiverotettu ennen 1.4.2009 voidaan muuttaa ilman veroseuraamuksia pakettiautoksi jos se täyttää autoverolain 23§:n vaatimukset)
                                              • auto on muuten em. korityyppejä vastaava eli esim. tila-auto, farmariauto tai maastohenkilöauto (ei kuitenkaan sedan, viistoperä, coupe, avo- auto tai niitä vastaavan korityypin auto).
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut vV8m5; 17.1.2018, 01:11.

                                              Comment


                                              • Elikkäs nyt lukee sitten kolmosen papereissa n1( II ) alaluokan pakettiauto. Saas nähdä millaisen verotuksen tähän keksivät.

                                                Comment


                                                  Kerrotko vielä mitä muutoksia teit (takapenkki pois, kiinnikkeet pois/ käyttökelvottomiksi) ja miten katsuri tuon tutki (mittasiko tilavuutta ym.)?
                                                  Ja onko kyseessä 5- vai 3-ovinen A3?

                                                  Ohessa trafin ajoneuvoverolaskurin antamat verotustiedot vm.2002 1.9tdi paku-aakolmoseen.
                                                  https://www.trafi.fi/tieliikenne/ver...voverolaskurit
                                                  Attached Files
                                                  Viimeksi muokannut vV8m5; 17.1.2018, 10:19.

                                                  Comment


                                                  • Elikkäs 5-ovinen kyseessä, penkit takaa pois ja kiinnikkeet käyttökelvottomiksi.
                                                    Ei ruvennut mittailemaa, vaan penkin kiinnitysten tarkistuksen jälkeen pähkäili papereiden parissa noin 30min ja toi laput kouraan.
                                                    Viimeksi muokannut Kotilaine; 17.1.2018, 13:23.

                                                    Comment


                                                    • Marraskuun lopulla sain uuden 5 ovisen focuksen joka rekisteröitiin pakettiautoksi. Mitään kiinnikkeitä ei poistettu. Ainoastaan vaneri takapenkkien tilalle joka laitettiin penkkien kiinnikkeisiin.
                                                      Uutta fiestaa ei saa enään pakettiautoksi.

                                                      Comment


                                                        Tuli C5 Allroad taloon. Olikin itselle ylläri, että tämä tulkinta oli muuttunut ja ei selviä enää istuinosan poistolla ja selkänojan lukitsemisella. Uusilta Traficomin sivuilta en löytänyt mitään apua tähän.

                                                        Onko vanhan penkin tilalle tehtävä lattia?

                                                        Mitenkähän siitä siisteimmin tuon takapenkin poistaisi. Mieleen tuli, että teurastaisi yhden avantin selkänojan ja tekisi siitä tavaratilan pohjan, niin saisi sen suojaverkonkin säilytettyä. Onkohan se penkki sitten katsastusmiehen silmin katsottuna poistettu jos siitä on pehmusteet poistettu ja tausta eri värinen kuin muu tavaratila?

                                                        Keskimmäinen turvavyö pitänee myös poistaa, jolloin sen kiristiin pitää koodata pois käytöstä. Airbageja ei kai 2002 vuosimallin selkänojassa ole vai miksi airbageja on korvattu vastuksilla?

                                                        Comment


                                                        • Liippaa hieman aihetta...eli pakettiauto+kaksikäyttöauto eli sellainen oikealla tavaratilalla oleva auto (Transporter, Vito/Viano, Sprinter, Transit, Ducato/Jumper/Boxer ynnämuut) joka on rekisteröity pakettiautoksi mutta on myös takapenkit ja iso(hko) tavaratila. Rekisteritiedoissa on merkintä Ajoneuvoluokka: N1 / Pakettiauto, Ajoneuvoryhmä: Kaksikäyttöauto, Alaluokka III (N1). Vieläkö näitä voi tehdä? Laittelin Traficomillekin kyllä kysymystä...

                                                          Comment


                                                            Siis eikö kaksikäyttöauto ole käytännössä sama kun paku takapenkillä ja kun on takapenkki niin saa maksaa saman käyttömaksun kuin henkilöautona. Matkailuauto lienee ainoa halvempi ratkasu?
                                                            vai mikä ton kakskäyttösen oikea pointti on?

                                                            Comment


                                                            • Kyllä, kaksikäyttöauto on käytännössä sama kun paku takapenkillä ja kun on takapenkki niin saa maksaa saman käyttömaksun kuin henkilöautona (tai jopa enemmmän). En oikein itsekään tiedä tarkalleen mikä pointti tuossa on..ehkä jotain yritysverotukseen liittyvää? Kohdellaanko verotuksessa yrityksen omistamaa pakettiauto eri lailla kuin henkilöautoa?

                                                              Matkailuauto (kutsutaan myös retkeilyautoksi) olisi veroiltaan edullisempi. Itse kun aina välillä olen katsellut erinäisiä vaihtoehtoja niin matkailuautoina on todella vähän tarjolla/ovat liian kalliita/yms varsinkin kun kriteerinä on nelivetoisuus. (En ihan mielelläni enää ajele vajaavetoisilla.) Pakettiautoina on sitten on jo tarjontaa paljon enemmän ja osa on jo valmiiksi kontista bussisisustalla poislukien istuimet (ja nekin saattaa joskus tulla jopa matkaan). Jos tuollaisesta saisi perheauton niin kait sitä voisi itkien maksaa isot käyttöverot. (Kuorma-auton varmaan laittaisin jos avovaimo suostuisi ajamaan C1-kortin.)

                                                              Ei muuten Traficom neuvonut mitään, pitäisi kysyä muka katsastuskonttorilta...
                                                              Viimeksi muokannut Rusty; 2.8.2019, 14:27.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X