Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autoa ostamassa, mutta mikä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Avensis (mk1) on etenkin moottoritievauhdissa ajo-ominaisuuksiltaan hengenvaarallinen. Hiljaisemmassa vauhdissa lähinnä huono. Ihme että eivät ole joutuneet rajoittamaan huippunopeutta 80:neen, kun takapää tempoilee kovemmassa menossa niin äkkiarvaamatta. Kannattaa se mk2 käydä motarilla kokeilemassa, että onko samanlainen tempoilija. Motarin heitoissa sen tempoamisen parhaiten huomaa.

    Comment


    • #32
      Ei ne ihan viattomia autoja ole. Kahdella työkaverilla on 2005 luokkaa olevat Anjovikset. Onkohan tuo nyt se MK2 versio? Toisesta hajosi joku vaihteensiirtimen mekanismi. Vaihteita ei saanut enää pesään parkkiruutuun pysäköinnin jälkeen ja hinausautolla korjaamolle. Toisesta hajosi vetonivel ja joutui uusimaan koko vetoakselin, kun pelkkiä niveliä ei ollut saatavilla. Oli kuulemma aika arvokas remontti. Molemmat autot alle 100tkm ajettuja noiden vikojen sattuessa.

      Comment


      • #33
        Äidillä oli myös tuollainen mk2 avensis 2.2dci(?) koneella. Alkoi siinä n.150tkm kohdalla välillä pössäyttelemään sinistä putkesta ja tuli pieniä käyntihäiriöitä, syytä ei ikinä löydetty (kunnolla taidettu edes hakea) kun vaihtoivat sen sitten mk3 avensikseen.

        Comment


        • #34
          2.2 dieseli onkin toyotan huonoin kone.

          Comment


          • #35
            Huomenna käyn tod.näk. koeajamassa sekä 1.8:n mk2 Aven että diesel-pataisen. Kerron sitten fiilikset. :D Vielä kun jostain saisi A6:n joko 1.8t, 2.0 tai 1.9tdi:llä ajoon jossain päin Keski-Suomea. Edellisestä A6:n koeajosta on jo kaksi vuotta, niin on saattanut aika kullata osan muistoista.. Heh. Yhdellä tutulta löytyy taasen farkkukorinen A4, mutta sen jo tiedänkin, että tilat ovat lapsi- ja koiraperheelle melko vaatimattomat. Mondeon takakontista on suht vaikea tuossa ikäluokassa paremmaksi pistää. E-sarjan Mursussa lienee isompi.

            Ja joo, harvasta japsista olen kuullut penkkejä kehuttavan ja omat kokemukset vastaavat kyllä näitä puheita.

            Jos VAG:eissa on tosiaan melko yhteneväiset tyyppiviat, niin tuskinpa kannattaa sitten stressata, onko auto Passat, vai A6 tai A4. Toki meidän budjetilla Passateissa löytyy eniten valikoimaa, jopa suoranaisia helmiä.

            The search continues! ;-)

            Ps. Taisipa muuten löytyä uusi lempifoorumi. :D

            Comment


            • #36
              Anjoviksissa on myös sellainen vika mun kokemuksen mukaan, että niihin harvoin valitaan mitään kivoja lisävarusteita uutena.
              Sama toki on useimpien "kansanautojen" kohdalla, eli Suomi on karvalakkimallien luvattu maa.

              Kaverilla taisi olla MK3 avensis, mutta vaihtoi se hyvin nopeasti V70 Volvoon penkkien takia. Sillä tuli selkä kipeäksi Avensiksessa.

              Kävin itse koeistumassa Avensiksia ennen Passatin hankkimista ja oma fiilis oli, että ne oli kovin ahtaan tuntuisia.

              Comment


              • #37
                Dodii. Tulipa koeajettua parikin Avensista eri autoliikkeissä. Toinen oli 5-vaihteinen 1.8 bensa (vm 2004) ja toinen 2.2 D4D 150-heppaisena ja 6v-manuaalilla (vm 2006). Jälkimmäisellä oli mittarissa liki 300tkm ja toisessa n. 100tkm vähemmän. Diesel oli käynyt juuri kansi- ja kytkinrempassa.

                Pakko tunnustaa, että olin positiivisesti yllättynyt molemmista. Penkitkään eivät olleet niin huonot kuin pelkäsin, mutta reisituki jäi hieman vaisuksi verrattuna esim. Mondeon hieman peruspenkkejä parempiin nahkajakkaroihin. Takapenkillä sama homma, mutta reisituki oli kuitenkin Passatia parempi. Sivuttaistukea oli kohtalaisesti ja ajoasento "ihan ok".

                Käsittääkseni bensavärkissä oli sähköinen ohjaustehostus ja kiisselissä hydraulinen ja olihan niissä eroa; en vain tiedä, kumman eduksi. :P Sähköinen tehostus ei ollut läheskään niin hirveä kuin ennakkoon ajattelin. Olihan se tuntuma hivenen etäinen ja muovinen, mutta hydraulinen tehostus oli taas jopa aavistuksen levoton. Mutta kummankin kanssa tuli TOIMEEN oikein mainiosti, eikä häirinnyt sen kummemmin. Mutta esim. Audeissa ja Fordeissa on ollut kyllä parempi tuntuma.

                Dieselin vääntö kyllä puhutteli ja moottorin äänikin oltiin onnistuttu (pientä dieselin raksutusta kiihdytyksissä lukuunottamatta) häivyttämään taka-alalle. Huomattavasti hiljaisempi verrattuna esim. mk3 diesel-Mondeoon! Passatin kanssa sanoisin äänen olevan samaa luokkaa.

                1.8 bensa oli kyllä melko ponneton, mutta varmasti silläkin pärjäisi arkiajossa. Ei niitä tehoja kaipaa oikeastaan kuin ohituksissa (jos ei ole muksut kyydissä) tai kun pitäisi kiihdyttää vilkkaasti liikennöidylle tielle.

                Tilat vetävät vertoja melkein jo Mondeollekin, mikä on kyllä iso plussa lapsiperheelle.

                LAATUVAIKUTELMA oli mielestäni huomattavasti korkeampi kuin Mondeossa, paikoin jopa parempi kuin Passatissa. Audeista pitäisi saada vähän tuoreempi referenssi kuin kahden vuoden takainen. ;-) Materiaalit tuntuivat kestäviltä ja tuossa hintaluokassa laadukkailta. Ovet menivät nätisti kiinni ja istuivat tukevasti. Muutenkin kumpikin auto tuntui ikään ja kilometreihin nähden todella, todella RYHDIKKÄILTÄ. Autoja oli pidetty nätisti. Alustasta ei kuulunut mitään ylimääräisiä, jousitus reagoi asiallisesti ja verrattuna 200tkm ajettuun Mondeoon, olisi voinut väittää, että Avensikset olivat miltei uusia. 300tkm ajettu dieselikin tuntui ryhdikkäämmältä kuin oma Mondeomme.

                Varusteita oli (luonnollisesti?) dieselissä enemmän; vakkarit, ESP:t ja systeemit. Bensavärkissä ei ollut esim. vakkaria. Ristiseläntuen säätöä ei MUISTAAKSENI ollut kummassakaan. Mondeossa ne on molemmilla etujakkaroilla ja kuskin penkki lisäksi sähköllä. Ristiseläntukea voisi joskus jäädä kaipaamaan.

                Rengasmelua oli about saman verran kuin Passatissa tai Mondeossa tai millin vähemmän. Istuin sekä edessä että takana. Ehkä Mondeo on aavistuksen meluisampi. En huomannut mainittavaa eroa vuosimallien 2004 ja 2006 välillä. Jostain luin, että vm. 2006:sta eteenpäin rengasmelun sävy olisi miellyttävämpi.

                Mitään ylimääräisiä ei sisällä mielestäni kuulunut ja takanakin oli keskimittaiselle varsin mainiot tilat. Suurimpana miinuksena tosiaan HIEMAN vaillinainen reisituki. Mutta muksuthan siellä takapenkillä sitten normioloissa matkustaisivatkin. Heh.

                Summar summarum;

                pakka meni sikäli sekaisin, että tässä joutuu ihan tosissaan harkitsemaan Avensista esim. Passatin tilalle. Joka tapauksessa Mondeosta on suunta vain ylöspäin - toivottavasti. ;-)

                Edelleen on hakusassa farkku-Passat koeajoon täältä Jyvässeudulta - ja mielellään liikkeestä. C5-korisia Audeja tuskin hirveästi liikkeisiin tulee.

                Yhtä A6:sta yritin käydä Rinta-Joupilla kokeilemassa, mutta eihän se lähtenyt edes käyntiin, niin loppui lyhyeen se koeajo. :P Täytyy yrittää jokin toinen päivä uusiksi, jos autoon olisi saatu vaikka virtaa..

                Comment


                • #38
                  Järjellä ajateltuna osta japsi. Kohta se tuntuu harvinaisen munattomalta peliltä ja hukkuu massaan kaupan parkkipaikalla! Ai mistäkö tiedän? :D audi, vanhempanakin, jos yhtään on kunnossa pidetty, niin kaupan parkista sen löytää ja näyttää uusien pesupallojen vieressä verrattain komialta!

                  Comment


                  • #39
                    Mulla oli varmaan joku torstaina tehty Mk3 Mondeo (2.0TDCi aut.), oli nimittäin kestävin auto millä olen koskaan ajanut. -03 mallisen ostin vuonna 2005 ja ajoin sillä 250tkm - 370tkm (tjsp.) välin, ainoat osat mitä vaihdettiin oli takaiskarit. Toki takuuseen tehtiin "hieman" ruostekorjauksia. Sen mitä olen joutunut Anjoviksilla ajamaan, niin ottaisin Mk3 Mondeon ihan ehdottomasti ennemmin. Näin ne vaihtelee kokemukset/mielipiteet :)
                    Viimeksi muokannut Dieselman; 3.10.2014, 18:32.

                    Comment


                    • #40
                      Työnantajan Avensiksilla ja Primeroilla on tullut ajettua muutama tuhat kilometriä. Avensis on kiva peli alle 90km/h nopeuksissa, mutta muuttuu lentokoneeksi moottoritiellä. Primera amerikkalaisen kevyt - ja yli 60 km/h pitää ohjastaa oikein tuella. Nämä autot ovat olleet viimeisenpäälle huollettuja ja ja muutaman vuoden vanhoja pelejä. Omat autot - vanhat peugeotit ja audit peittoavat ne mennen tullen ajo-ominaisuuksissa ja mukavuudessa.

                      Comment


                      • #41
                        En minä Avensista komiaksi väittänytkään, saatikka munakkaaksi aka omeletiksi. :D Kyllä Audit ovat komeampia. Ja Passatissakin on jotain särmää enemmän. Mutta Avensiksen sisällä oli huomattavasti mukavampi olla kuin mitä ennakkoluuloiltani arvelin ja auto oikeasti tuntui laadukkaasti tehdyltä - vaikka kilometrejäkin oli jo takana. Ja pikaisen 120km/h-testin jälkeen, ei se tuntunut sen huterammalta kuin Mondeokaan ja oli hitusen hiljaisempi.

                        En tiedä, onko Mondeomme maanantaikappale, mutta siinä kilometrit esimerkiksi kyllä tuntuvat (vaikka itse olemme autosta huolta pitäneetkin) - ja näkyvät. Entinen A3 taas oli suht tiukan oloinen vielä 300tkm ajettunakin.

                        Mene ja tiedä.

                        Joka tapauksessa aion vielä koeajaa lisää autoja. Audeja, Passateja, Tojoja.. ;-) Avoimin mielin liikkeellä.

                        Comment


                        • #42
                          Mun kestävin auto on ollut Mondeo -99, 1,6 zetec, tosin oli ennen minua huollettu hyvin ja ajallaan, mm. ruosteenesto. suurin remppa oli j-pään hihnanvaihto, muutoin 10tkm välein öljyt ja suodatin, eipä juuri muuta, kerran tulpat.
                          Parilla viim. kerralla katsastusmies vaan totesi, että on harvinaisen siisti ja hyväkuntoinen, kun myin pois kilsoja mittaris 130tkm ja ikää 14 v.

                          Comment


                          • #43
                            Sehän se vielä Mondeosta puuttuisikin, että olisi hajoavaa sorttia. Niin onnettoman auton ainoa selviytymiskeino on viattomuus/huolettomuus. :) Minulla siis oli Mondeo, mutta mielummin ajan 10 vuotta vanhemmalla ja 300tkm enemmän ajetulla Audilla. Tosin, kymmenen vuotta uudempi Audikin on hempulampi, niin ei se ero pelkästään merkistä johdu, vaan eri aikakaudesta.

                            Asiaakin piti sanomani sen verran, että Avensiksessahan on 1,8 koneissa ollut öljynkulutusongelmaa. Muistaako kukaan tarkemmin, että missä vuosimalleissa? 2002 on ainakin, mutta mitkä muut.

                            Comment


                            • #44
                              Tuollaista 98-99 mondeota ajaneena en voi kyllä suositella autoa. Hirveä auto ajaa ja ainakin farkussa takalokarit ruostuu suunnitteluvirheen takia todella nopeasti. Konekin oli puhditon ja kulutti suhteessa paljon. Onneksi ei ollut oma auto...

                              Comment


                              • #45
                                Alkuperäinen kirjoittaja 54mmy Näytä viesti
                                Tuollaista 98-99 mondeota ajaneena en voi kyllä suositella autoa. Hirveä auto ajaa ja ainakin farkussa takalokarit ruostuu suunnitteluvirheen takia todella nopeasti. Konekin oli puhditon ja kulutti suhteessa paljon. Onneksi ei ollut oma auto...
                                Tuo mk2 Mondeo on tosiaan melko surkea tekele, mk3 on mielestäni valovuosia edellä.

                                1.9tdi passattiin ehkä tuossa rokit:n tilanteessa kääntyisin. B6/B7 Audit jää pois siinä vaiheessa jos tarvitaan isoa takaloosteria ja C5 siinä kohtaa kun haetaan huoletonta autoa.

                                Comment

                                Working...
                                X