Mk1 a3 1.8t lukkolaatikolla olis mun valinta etuvetoiseksi. Toki myös golf mk4
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Rata-auton (aihion) valintaa.
Collapse
X
-
Crossfire on niin fiksu, etten viitsi väittää vastaan. Mutta quattrojen pito-ongelmista rata-ajossa luulisi minullakin olevan kuitenkin jotain havaintoa, kun niillä rataa jonkin verran kiersin sen noin 15v aikana kun ässillä ja risoilla ratailin. Kaikki olivat vakiovoimansiirrolla varustettuja. En muista Suomen radoilta yhtään mutkaa, jossa sutiminen olisi ollut ongelma, Ahveniston mäen päällä ehkä kaasua piti annostella tarkemmin, mutta ei se pito ongelma ollut. Kaasun "pehmeä" annostelu ja pidon opiskelu on yksi asia, jota radalla opetellaan.
Lukoton etuveto on sitten oma lukunsa. Ja siihenkin kommenttini pätee, perusasiat jo lähtöjään korjaamattomasti pielessä :)
Comment
-
Vieras
Jos etuveto sutii aloittelijalla, on joko kaasun annostelussa vikaa tai alusta ei ole kohdallaan, veikkaan jälkimmäistä. Etuvedosta saa kyllä niin nopean, että varoja ajaa ulos useamman kesän.
Comment
-
Mikko, oikeassa olet. Menee vähän offtopic, mutta kiinnostaisi kierrosajat esim Ahvenistolla. Tietäisi millä kierrosajalla se pito-ongelma quattrossa alkaa ilmetä.
Comment
-
No ei nyt tarvi mennä henkilökohtaisuuksiin. :) Mun mielestä lukon tarve ja pito-ongelma on silloin, kun et voi halutessasi painaa kaasua pohjaan. Tokihan se meni minunkin erikoisautoni sutimatta läpi mutkan kuin mutkan jos hölläsi kaasua. Mutta näen sen teknisenä puutteena. Nyt saa kaasun laittaa lattiaan just niin aikaisin kuin hyvälle tuntuu.
Ahveniston olen näemmä ajanut pari vuotta sitten 1:36,8. En tiedä onko se miten relevantti tieto tässä kohtaa. Jos pyrkimyksenäsi on osoittaa että ajan väärin, niin sen voin kyllä myöntää ihan näin suoraankin. Kokemusta on vähän ja ajossa on heikkoja osa-alueita mitä pitäisi parantaa.
Comment
-
Juu komppaan Terhoa, kyllä se pitää nelikolla saada ampumaan kurvista kunnolla ylös. Vaikea alkaa kaasulla leikkaamaan, kun ryntää todella nopeasti, vaparit sitten erikseen.
Mutta paljosta ei enää ole kiinni tuon asian hallinta itselläkään eli eiköhän se etupään lukolla ala pitämään kakkosellakin.
Affella en ole Audilla ajanut kuin muutaman hurukierroksen, sekin tuhosi renkaat, joten ei rata omaan makuun :) Ja saa sen renkaan sutimaan, vaikka kierrosajat ei päätä huimaisikaan.
Comment
-
Mulla ei ole noin suurta teho-ongelmaa kuin Mikolla, että kyllä sitä kaasulla saa kontrolloitua ihan ok. Mutta laitoin silti lukot koska voin. :)
Suolenkiltä noustessa sillan alle taittava mutka on muistaakseni perinteisesti ollut sellainen, missä sisäkurvin pyörän saa lyömään joutavaa. Myöskin mäen päälle nouseva vasuri, kun taas siellä takasuoralle taittavassa jyrkässä mutkassa ei niin helposti ainakaan omalla vessalla. Sitten on Alastarossa Palmas, Lemminkäinen ja Lemminkäisestä seuraava doseerattu oikea, mikä sitten nimeltään onkaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viestiNo ei nyt tarvi mennä henkilökohtaisuuksiin. :) Mun mielestä lukon tarve ja pito-ongelma on silloin, kun et voi halutessasi painaa kaasua pohjaan. Tokihan se meni minunkin erikoisautoni sutimatta läpi mutkan kuin mutkan jos hölläsi kaasua. Mutta näen sen teknisenä puutteena. Nyt saa kaasun laittaa lattiaan just niin aikaisin kuin hyvälle tuntuu.Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viestiJuu komppaan Terhoa, kyllä se pitää nelikolla saada ampumaan kurvista kunnolla ylös. Vaikea alkaa kaasulla leikkaamaan, kun ryntää todella nopeasti, vaparit sitten erikseen.
Meinasin jo leimata tämänkin viestin offtopiksi ja itsesensuroida sen jonkkaan, mutta ei: voitanee vetää johtopäätös, että ylitehokkaat quattrot eivät rata-aihioina ole niitä parhaita, eli mieluummin alle 500 hv kuin yli, niin ei tarvitse kajota voimansiirtoon. :)
Comment
-
Haisee hiukan suoranopeuksilla saavutetulta edulta :)
Jos typ89 johdannaiseen lataisi saman tehopainosuhteen kuin RS6+ tai RS4:ssa niin johan se vakio voimansiirrolla olisi täysin mahdoton, tai ainakin hyvin haastava, pideltävä jos nättiä kierrosta yrittää yksi toisensa jälkeen ajaa.
Comment
-
Juu Jani on oikeassa, pari sataa heppaa vähemmän, niin ei olisi "ongelmaa" mullakaan.
Mutta se ei ole hauskaa mielestäni, sama hommata sitten joku kevyt vapari ja ajaa kovia kierrosaikoja. Omalla kohdalla tuo voiman kanssa eteneminen ja sen saaminen haltuun on kivaa, ilman mitään paineita kierrosajoista.
Nyt kun saa kolmosella lähtevät mutkat lähteä kaasupohjassa voimalla, se on kivaa.
Comment
-
Kyllä mä uskon että Jani on (vielä toistaiseksi) mutkassakin minua nopeampi, kalustolla kuin kalustolla. Onhan siinä toki hiukan tehoeroakin, t89 erikoishenkilöautossa on luokkaa 200hv/tonni, liekö risoissa sitten lähemmäs 250hv/tonni tms. Toki sitten taas mulla on semisliksit, alustasarjat ja pelit ja absoluuttisesti kevyempi auto että asia ei ole ollenkaan mustavalkoinen.
Se on ihan totta että pidon rajalla ajettaessa joku pyörä aina luistaa väkisin. Noiden torsen-kikkailuiden ansiosta kuitenkin se sutimaan pyrkivä on enempi takapyörä kuin sisempi etupyörä ja se on aika kiva juttu mun mielestä. Ainakin se vaikuttaa positiivisesti kierrosaikaan, kun etupyörän sutiminen ei enää rajoita kaasun painamista mutkasta ulos tultaessa. Autosta tuli sen verran paljon nopeampi noilla modeilla, etten ole vielä pystynyt sitä täysin ulosmittaamaan. Erityisesti Alastaron viimeiset syheröt ennen maalisuoralle tuloa alkaa tulla silmille sen verran hyvällä vauhdilla ettei Hämeessä syntynyt meinaa keritä polkemaan ja veivaamaan.
Oma kantani asiaan on se, että suosittelen ehdottomasti torspojen modailuita kaikille ratailuun taipuvaisille vanhempien Audien omistajille koskapa itselleni esimerkiksi nuo hommat maksoi vaan hiukan reilu 200e (v8 perämurikka + uudet vaihteistoöljyt + kympillä shimmiprikkoja keskitasuriin) + omat työt. Toiseksi parasta bang for the buckkia sitten iskarin yläpäiden siirtämisen.
Comment
-
Jos palaisi tuohon "aihion" valintaan, mitä se sitten tarkoittaakaan, pelkkää koria vai kokonaisuutta.
Moottorista ja voimansiirrosta kysyisin vapari vai ahdettu, ahdetussa yleisesti parempi teho-painosuhde mutta jos ajattelee asiaa kustannusten sekä teho-painosuhteen kannalta niin kumpi olisi parempi.
Voimansiirrosta tuli mieleen perinteinen manuaali vai DSG, manuaali yleisesti toimintavarmempi mutta DSG:llä olisi vaihdot nopeampia ja kytkimet päivittämällä ehkä kestäväkin.
Jos aihio olisi reilusti ajettu ja esim avk laite ja tehtäisiin pelkästään radalle eli kilvetön, konserni laite, suht pieni budjetti (auton ostohinta x2 = kokonais budjetti ensimmäiselle vuodelle).
Mielenkiinnosta kyselen, perustelutkin olisi paikallaan miksi toinen parempi kuin toinen.
Comment
-
Tuosta etutorsenista on kokemusta yhdestä Type-R sivikistä, joka muuttui ihan eläimeksi mutkapätkällä "lukon" asennuksen jälkeen. Jos ennen puski, niin murikan asennuksen jälkeen sai varoa, ettei aja sisäkurvista metsään, niin dramaattinen se muutos oli. Autosta tuli laakista 100% parempi ajaa.
Comment
-
Kuusivaihteinen DSG kestää vakiokytkimilläkin normaalit ja vähän rajummatkin ratailut.
Jos kierrosaikoja halutaan, niin etuvedolla ja vakiokytkimillä varustetulla dsg:llä 1.39 ja risat Botnialla tai 1.31 Motoparkissa. Alastaro taitaa mennä just alle 1.20.
Comment
-
-
-
Tuo etutorsenin toiminta typeRässä on hyvä tieto, tutun golfiin menossa sellainen kokeeksi. Jos antais kokeilla ahvenistolla niin vois itsekkin harkita. Jotenki saanut rallimiehiltä sen kuvan, että levylukko on ainoa oikea ja muita ei ees kokeilla. Tämä tarkoittaa meikäläisen päässä sitä, että kaikki muu on kokeiltava ensin eteenkin torsen, koska paperilla se on voittamaton.
Comment
-
Torsenin ongelma etuvedossa rata-ajossa tulee vastaan kun veto päällä ajaa kanttarille niin, että toinen rengas nousee ilmaan. Silloin alas tullessaan se ilmassa käynyt pyörä lyö aika lujaa kynsille ja tempoo autoa sinne ilmassa käyneen pyörän suuntaan. Tämä varsinkin, jos autossa ei ole ohjaustehostinta.
Comment
-
Joo, ei se torspo paperillakaan ihan voittamaton ole, kun siinä on tuo Repon kuvailema ominaisuus. En tiedä onko niissä Wavetrackeissa yms. edelleen kehitellyissä tuotteissa onnistuttu tuota ominaisuutta miten kumoamaan. Nelivedossa ei ole niin väliä, kun myös takapyörät työntää autoa niin se on lähtökohtaisesti stabiilimpi. Takavetoisen käytöksestä vastaavassa tilanteessa ei ole tietoa.
Comment
-
Oikein lujaa kun ajellaan, niin jossakin kohdassa se nopein ajolinja menee doseerauksen yli. Suomen radoilta nyt ei tollasta esimerkkiä ole esittää, mutta Knockhillissä koppiautoilla pitää ajaa noin, muuten tulee takkiin.
Mulla oli eräässä etuvetokinnerissä quaife, ja sillä kun lasketti palmasista takaisinpäin tullessa vasurin kanttarin päältä niin meinas sormet katketa, kun lähti tempomaan. Toki tehoja tais olla se reilu 500, ehkä jopa 600hv.
http://www.thecheckeredflag.co.uk/wp...Smith-2012.png
Wavetracissa on sisällä aaltopyörä, joka poistaa tämän nollakitkatilanteen vuodon, eli torsenin lisäksi paketissa on vähän levylukon toimintaperiaatetta imitoiva systeemi.
http://farm6.staticflickr.com/5515/1...9cfba248_z.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2845/1...3f11e26d_z.jpg
Jabelle vielä kommenttia, tuolla tämän ketjun ykkössivulla suosittelin manuaaliaskia ratapeliin, mutta ehkä mieli on muuttunut. Itse ostasin rataharrastelaitteeksi vitoskori GTI:n, Sciroccon tai Leon Cupran DSG:llä. Jos vielä sattuisi Sciroccosta tai Cuprasta ärrämalli, niin tehoja saa pikkurahalla riittävästi (putki+softa+bensapumppu+intake ~ reilut 2Keur/360hv). A3:sta tai S3:sta en harkitsisi tällaiseen käyttöön, koska ne on lähtökohtasesti painavampia ja kalliimpia.
Ärrät on sitten vielä oma lukunsa, ja maksavat toki reilusti enemmän kuin perus 200hv mallit.
DSG vaatii softan, jotta ei ylikuumene pitemmissä sessioissa. Samalla autosta tulee nopeampi, kun vaihtoviive lyhenee ja käytös muuttuu johdonmukaisemmaksi.
Tuossa kilpurissa on nyt joku +500hv, eikä lämpöongelmia ole ollut. Askissa on levylukko, ja nyt viimesimmässä versiossa on lyhyet välitykset, mutta mekatroniikan ja kytkimien, sekä muun mekaniikan osalta laatikko on vakio, joten siltä osin kokemukset voi siirtää suoraan katuautoon.
Tuollaisia 200hv mk5-ikäisiä autoja saa sekä Tallinnasta, että Tukholmasta kuudella tonnilla. Lisäksi etuna tosiaan se, että kaikenlaista ratailuun sopivaa palikkaa löytyy hyvät valikoimat.Viimeksi muokannut Repo/promo; 8.4.2015, 10:18.
Comment
-
Ahvenistolla Tarun mutkassa roikotetaan sisäkurvin etupyörää siellä aika reunalla, voi luultavasti aiheuttaa tempaisun samoin kuin noi Alastaron nopeat taitot.
Comment
-
Tarkemmin muistia kaivelleena tuli mieleen kyllä, että esim S2 Coupe kyllä olisi kaivannut takalukkoa etenkin märällä, sen sijaan uudemmat, jopa RS2, olivat mielestäni parempia. S2:n perusongelma ei kuitenkaan ollut lukon puute vaan vääntöjäykkyydeltään löysä kori.
Alkuperäinen kirjoittaja Repo/promo Näytä viestiJabelle vielä kommenttia, tuolla tämän ketjun ykkössivulla suosittelin manuaaliaskia ratapeliin, mutta ehkä mieli on muuttunut. Itse ostasin rataharrastelaitteeksi vitoskori GTI:n, Sciroccon tai Leon Cupran DSG:llä. Jos vielä sattuisi Sciroccosta tai Cuprasta ärrämalli, niin tehoja saa pikkurahalla riittävästi (putki+softa+bensapumppu+intake ~ reilut 2Keur/360hv). A3:sta tai S3:sta en harkitsisi tällaiseen käyttöön, koska ne on lähtökohtasesti painavampia ja kalliimpia.
Ärrät on sitten vielä oma lukunsa, ja maksavat toki reilusti enemmän kuin perus 200hv mallit.
Anteeksi pitkästä kirjoituksesta, mutta aihe on rakas. :) Ratalelun valintakriteerejä on mielestäni vain kaksi, budjetti ja hupi.
Budjetti ei ole vain hankinta, vaan kulut syntyvät mm. seuraavista: arvonalenema, säilytys, ajaminen (eli liikennevakuutus, bensa, renkaat, jarrut, huolto, korjaaminen). Erityisesti arvonalenema monesti unohdetaan. Lähes aina kaikki halpaan ratakinneriin laitettu raha olisi myös voitu polttaa takassa, eli jälleenmyyntiarvo ei seuraa tuunausta yms. Parhaimmillaan ratalelu säilyttää arvonsa hyvin.
Miksi sitten nostaa tuota budjettia esiin, v*ttuilenko kun mulla on GT3? Moni sanoo, että "joo olishan se kiva, mutta ei ole varaa ostaa...". Sitten ostetaan muutaman tonnin kinneri, syydetään siihen muutamassa vuodessa 10k€ rahaa ja harrastuksen lopuksi myydään pois 1.5 k€. Vaihtoehtona olisi mielestäni ostaa arvonsa säilyttävä 10k€ laite ja käyttää siihen se 2k€ rahaa ja myydä joskus pois 8-9 k€. Eli kokonaisuutena voi olla halvempaa investoida vähän enemmän ja kuluttaa vähemmän korjaamiseen ja tuunaamiseen, periaate pätee monesti vaikkei nyt 911 GT3:sta suoraan ostaisikaan :)
Hupi-osastosta voisi mainita kaksi asiaa yli muiden: luotettavuuden ja haastavuuden. Luotettavuus on hupi-puolella siksi, että radalla on hauska ajaa, ei seistä rikkinäisen laitteen kanssa pelti pystyssä varikolla. Haastavuudella tarkoitan taas sitä että auto on esimerkiksi säädettävissä, eli kun ajotaito tai kyseisen auton hallinta kehittyy, autoa voi säätää nopeammaksi ja haastavammaksi esim pyöränkulmien tai jousien vaihdolla / vakaajien säädöllä.
Sanomatta selvää, että omassa ratalelussa mielestäni nuo kaikki rastit tulivat ruksitettua. Audeista en surukseni löytänyt mallia, joka olisi ne rastit täyttänyt. Nälän näkeminen investoinnin maksamiseksi on mielestäni ollut sen kokemuksen väärtti, nyt noiden hinnat ovat jopa lähteneet keulimaan, eli ajoituskin oli hyvä.
Jos konserniautojen ulkopuolelle menee, niin mielenkiintoisia laitteita noilla mainituilla kriteereillä ja esim noin 10-20k€ hankintahinnalla (ja järkevillä omistuskuluilla) voisi nyt olla vaikkapa Opel Speedster 2.2 tai Porsche Boxster.
Comment
-
Kannattaa muistaa myös, että on meitä joille se rakentaminen on osa laitteen hupikerrointa, eikä vain rasite. Kiva fiilis tulee siitä kun itse insinööräilty ratkaisu toimii hyvin käytännössä. Kyllähän t89 on aihiona suhteellisen paska rata-ajoon, mutta paljon olisi autotekniikasta jäänyt oppimatta jos ei olisi noiden ongelmien kanssa omakohtaisesti tarvinnut painiskella.
Nuo arvonalenemajutut koskettaa eniten lähinnä sellaista harrastajaa joka ei rakentelusta niin piittaa. Sellaiselle tuo ajatusmalli onkin aivan pätevä ja hyvä sitä on pohdiskella muidenkin. Omalta kohdaltani luulen, että riippumatta aihion lähtöhinnasta siihen tulisi joka tapauksessa poltettua aivan liikaa rakentelurahaa jota ei saa koskaan takaisin. Tai sitten rakentelusuuntaus pitäisi olla joku yleisesti arvostettu, joka olisi taas omasta mielestä kompromissi.
Comment
-
Allekirjoitan Janin kommentin S2 coupen takalukon tarpeellisuudesta. Vakioalustalla tuppaa sisempi takapyörä päästämään voimaa karkuun. Mutta S2 ei olekaan ratapeli joten ei sen enempää.
En tiedä paljonko näiden Lotuksien verot ovat mutta näyttää kilvissä olevana olevan hiukan yli 25 000 € auto tällä hetkellä. Lienee yksi hauskimpia laitteita radalle mitä tuolla puolikkaan GT3:n budjetilla saa. Tuskin on puolet hitaampi. :) http://www.nettiauto.com/lotus/elise/7107976
Comment
Comment