Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rata-auton (aihion) valintaa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Itse olen aloittelija tässä touhussa, mutta alastaron rataa olen kiertänyt kahella eri autolla.

    Ensimmäinen auto oli volvo 850T5 noin 250hv ja D2 alusta. Muuten ihan mukava laitos radalla, mutta kurveista ei meinannut päästä ollenkaan pois hillittömän sutimisen takia. Lukoton laatikko. Kierrosajat pyörivät 1.42 paikkeilla.

    Toinen auto oli vakio audi a4 b5 1.8T quattro. Aika kiikkerä peli, mutta kurviin jarrutuksen jälkeen saa kaasun pitää pohjassa ja vetopitoa löytyy. Kierrosaika oli 1.40.

    Jossei rata-aihio ole vielä hankittu itse kallistuisin nelivetoon valmiin hyvän vetopidon ansiosta. Mikään ei vituta radalla enempää kuin sutiminen.

    Comment


      Alkuperäinen kirjoittaja Hermann Näytä viesti
      Kumpi kiertää nopeammin alastaron?
      Jos rata-ajoon hakee autoa, niin se yhden kierroksen nopeus ei merkkaa mielestäni juuri mitään. Kysymys on, että kumpi olisi nopeampi 10 kierroksen setissä? Siinä keveys korostuu esim jarrujen ja renkaiden keston kautta, eli esim tässä vertailussa vaaka ehkä kallistuisi a4:n suuntaan enemmän pitkässä vedossa.

      Comment


        Tuosta nelivedosta ja sutimisesta, oma t89 tuppasi sudittelemaan sisäkurvin etupyörää modaamattomilla vetovehkeillä, vaikka neliveto onkin. Takatorspon lisäyksen ja keskitorspon modaamisen jälkeen siitä tuli kuitenkin aivan toisenlainen ajettava: sutiminen lakkasi ja liukkaissa olosuhteissa mutkasta pystyi syöttämään ulos pienessä peräluistossa.

        Comment


          Vajaaveto opettaa ajamaan. Oppii käyttämään kaasua ja rakentamaan alustan.

          Itse olen ajellut ratoja lähinnä nelikolla ja ajotyyli on sen mukainen. Ei tulisi vajokilla menosta juuri mitään, kun on tottunut siirtämään jalan jarrulta suoraan kaasupedaalin päälle lattialle.

          Comment


            Joo sama sutimisen homma on mullakin etuakselilla kurvista ulostullessa pienillä vaihteilla ja olen kyllä laittamassa torspoa etuakselille jossain vaiheessa.

            Keskitorspo on jo modattu takapainoitteiseksi ja takana ei ole mitään pito-ongelmia, jotta sinne torspoa kaipaisin. Keskitorspon modaus poisti sutimista selkeästi mutta ei kokonaan.

            Etuvetoisella toisella kulkineellani olen Quaifen etutorspolla radalla ajellut ja toimii hienosti !

            Comment


              mniin... kumpi auttaa tehon kasvaessa enemmän, edessä vai takana oleva "torspo" nelikkoa...

              Melkein veikkaisin, että etutorspo auttaa enempi, kunhan edessä sisärangas pysyy maassa, toki voimaa lisää taakse, ja takapään painon siirron aiheuttama lisäpito helpottaa, varsinkin jos vielä takapää siirtää voimaa ulkopyörälle.

              Kumpi parempi, vai pistetäänkö kumpikin vai kaikki kolme?

              Lisää pito tarvitaan, kun voi sutia radan pisimmän suoran päässä pelkällä kaasulla, ja kun on kerran pito riittää, lisätään voimaa, eikös?

              q-keli on mielentila, vai mitenköhän se itsekin ääneen sanottu asia meni ;)

              Comment


                Meikäläisellä ei tuota sutimis ongelmaa ole ollut a4 1.8t quattrossa mutta ei siinä tehojakaan ollut.
                Viimeksi muokannut Hermann; 2.4.2015, 16:33.

                Comment


                  Se sutimisen välttäminen tai juuri sopiva vetävien pyörien 5-10% luisto on toisille rata-ajon suola.

                  Jännä ilmiö tuossa omassa ratalelussa on, että eipä se oikeastaan sudi. Tehoa ei tietysti ole audimiesten malliin, mutta se välitetään vain kahden renkaan kautta. Audeista tulleena kuvittelin, että pito olisi ongelma ainakin märällä, mutta pikemminkin se ongelma on päinvastainen. Tietysti siinä on painonjakauma kohdillaan ja mekaaninen lukko, mutta silti huvittaa, kun samoilla tehoilla nelivedoissa on pito-ongelmia :)

                  Jos rata-aihioon ensimmäisenä joutuu miettimään lukkoja, niin voi kysyä, onko alusta yms perusasiat kunnossa.

                  Comment


                    Minulla on myös sitä että sisemmästä eturenkaasta karkaa pito ja mutkista ulos tuleminen on yhtä kaasun pumppaamista. Etutorsen odottaa hyllyssä asentamista. Auto siis a4 1.8tq avant. Voisihan sitä tietysti naksun jäykempiä takajousia kokeilla. Jos nyt perä painuu liikaa ja keventää etukulmaa.
                    Viimeksi muokannut MikaSS; 2.4.2015, 15:55.

                    Comment


                      Tarkoitus olisi ruveta muokkaamaan audia paremmin ratakäyttöön sopivammaksi.
                      Nyt on kaksi vaihtoehtoa mistä tehdä.
                      Audi a4 1,8t quattro sedan 1995 ja toinen Audi 80 2.8 V6 quattro sedan, johon löytyy mega ja turbo värkit.
                      A4 olis kevyempi keula mutta 80 vääntävämpi kone.
                      Kommentteja/milepiteitä puolesta/vastaan a4/80

                      Comment


                        B5 on ainakin lähtökohtaisesti alustan puolesta parempi. Molempiin taitaa löytyä performance-palikaa alustaan ihan kivasti. Vertaile hintoja niiden osalta, niin saat jonkun kuvan aiheesta.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                          B5 on ainakin lähtökohtaisesti alustan puolesta parempi. Molempiin taitaa löytyä performance-palikaa alustaan ihan kivasti. Vertaile hintoja niiden osalta, niin saat jonkun kuvan aiheesta.
                          Coilit on tulossa jokatapauksessa ja alusta muutenkin uusiksi. Hinnan erolla alustasta ei tässä kohtaan ole väliä.

                          Comment


                            Mulla on kw3:set tiukimmillaan ja vakaajat tiukimmillaan myös eli kyllä se teholla sutii vieläkin mulla.

                            Eteen torspoa kaipaa, sillä jos alkaa sutimaan, niin lähtee helposti suttaamaan kunnolla eli ei mitään sopivaa sutimista todellakaan.

                            Comment


                              Juu ei sopivaa vaan rajotin löytyy kyllä helposti. +650nm ainakin riittää moiseen.

                              Comment


                                Ja pitää edelleen aina muistaa se, että tehokas auto ei ole aina välttämättä se paras auto rataleluksi, vaan se, mikä on parhaiten balanssissa. Hauskin radalla ajettava auto, mitä mulla on ollut oli etuveto t85 2.0 coupe. Sillä pystyi ajaa auton rajoilla kaiken aikaa ilman ongelmia ilman stressiä ja se oli hauskaa. Hyvä kakkonen on ollut profiilin 2.2q, ja sitten tuo TT.

                                90:ä en ehtinyt kunnolla vielä hifisteleen, mutta ongelma oli spinnaukset.

                                TT:n ongelma on vain aivan liian suuri paino (omamassa 1700kg). Siitä johtuu sitten jarrujen katoaminen ja rengaskulutus. Ja tehosta johtuvat suurehkot suoranopeudet, joten kurveihin ajaminen stressaa ;).

                                Pari jokeria ratapelin valintaan olis ehkä New beetle ja mk1 TT. Jälkimmäistä pitäis yrittää vain keventää suurella kädellä. New beetle taas 2.0 koneella on aika lähellä tuota t85 coupea, ainut ettei ole samanlainen keinulauta, saa ajaa "täysiä".
                                Viimeksi muokannut J-M Koopikka; 3.4.2015, 15:01.

                                Comment


                                  Onhan se hauskempaa kun pystyy kokoajan ajamaan "täysiä" ,mutta vakio 1.8TQ A4 on kyllä toivottoman hidas suorilla. Alastarolla ehtii hyvin pää ja takasuoralla kaivamaan molempia nenänreikiä ennen kuin täytyy edes ajatella jarruttamista.

                                  Comment


                                  • En löytänyt muuta ketjua, mutta täällähän sivutaan loistavasti taas omaakin (jokakeväistä) dilemmaa!
                                    Eli minullahan on se katu-Scirocco (uutta koria siis) jolla kuitenkin pitää välillä käydä itseä viihdyttämässä mm. Alastarolla. Autossa ei ole lukkoa.
                                    Nyt olisi tolpat menossa vaihtoon (jäi viime kesänä vaihtamatta), ja samalla toki houkuttaa vaihtaa vakaajat (molemmat toki). Autossahan on melko jäykät vakaajat jo vakiona. Jos etuvetoiseen lukottomaan autoon laittaa "liian jäykän" etuvakaajan niin alkaako sisempi rengas sutia hallitsemattomasti (osaamattomalla kuskilla huom) mutkista lähdössä, eli olisiko pehmeämpi tässä mielessä nopeampi?

                                    Entä nuo kaikenmaailman coilover-sarjat. KW:llä on nyt spring sale kampanja Variante 1/2/3-sarjoista, ja isot alennukset. Harmittavasti vain juuri tässä autossa takapään rebound-säätöä ei KW:ssä pääse tekemään irrottamatta iskarin yläpäätä autosta... KW:ltä saisi myös DCC-sarjan, joka hyödyntäisi tuota autossa olevaa elektronista aktiivialustaa tasan sen verran että saisi sisään- ja ulosjouston jäykkyyden säädettyä napista, ei tarvitsisi auton alla pyöriä. Mutta aktiivinen sekään ei ole vaikka tuo alkuperäinen onkin... Ja se DCC sarja maksaa 2keur.

                                    EDIT. Tuohon vakaajakysymykseen vielä semmoinen tarkennus että alla on aina katurenkaat. Nokian Zline 235/40ZR18. Tällä hetkellä camberit maksimissa edessä ja takana, etu -1.0 ja takana -2.0 astetta. Alla Eibach/VWR lineaariset noin 10mm madaltavat jouset. Coileilla varmaan tiputan tuosta nykyisestä 10 mm lisää, jolloin voi olla pientä camberin lisäystä tiedossa. Mutta vain pientä...

                                    Onko muuten joku toinen osasto parempi tälle kysymykselle? Tässä kohtaa tarkoitus oli vain pohtia "Esson baarissa" mutta kyllä tähän saa ihan oikeitakin perusteluita toki esittää. :)
                                    Viimeksi muokannut oopp99; 5.4.2015, 11:06.

                                    Comment


                                      Sciroccosta ottaisin etu koiranluut pois radalle mentäessä. Taakse jäykempi vakaaja.

                                      Comment


                                        Ei omassakaan kw3:ssa alunperin saa takapään reboundia säädettyä ilman irrotusta. Lääke tohon hommaan oli tehdä säätöaukko takakontin kylkeen ja iskarin tukeen, nyt saa säädettyä kontin kautta.

                                        Comment


                                          takana ei ole mitään pito-ongelmia, jotta sinne torspoa kaipaisin.
                                          Sepä siinä onkin mielenkiintoista, että taakse asennettu lukko poisti sisemmän etunurkan sutimisen. Ei nyt justiin jaksa ruveta laskemaan auki että miksi näin mutta käytännössä olen tämän todennut. Onneksi, koska 01a askiin ei eteen ole lukkoa saatavilla miltään kaupalliselta toimijalta.

                                          Vajaaveto opettaa ajamaan. Oppii käyttämään kaasua ja rakentamaan alustan.
                                          Rakentamatta näissä on niin paskat alustat kaikissa perhemalleissa, että kyllä siihen oppii vaikka olis nelivetoinenkin. :)

                                          Jos rata-aihioon ensimmäisenä joutuu miettimään lukkoja, niin voi kysyä, onko alusta yms perusasiat kunnossa.
                                          Ei sellaista autoa olekaan, joka ei lukkoa kaipaisi rataolosuhteissa. Etuveto sudittaa sisäkurvin etupyörää ihan samalla lailla kuin neliveto ja jos nelikossa on täysin avoimet tasauspyörästöt niin sieltähän se veto karkaa. Possu ei luonnollisesti etupyöriä sudittele niin vedolle tultaessa tilanne on sikäli parempi. Vaan luulenpa että kyllä niitä pito-ongelmia esiintyisi siinäkin ilman sitä lukkoa.

                                          Comment


                                            Terhon tapaus kuulostaisi oikealta, jos samaan aikaan tehnyt keskitorsenimuutoksen ? Muussa tapauksessa logiikka ainakin itselle hukassa, tuossa etupyörän sutimisen loppumisessa.

                                            Keskimodaus tosiaan poisti itseltä kolmosvaihteella sutimisen, ainoastaan enää kakkosella tiukan mutkan ulostulossa välillä sutaisee. Toki vääntöä on melkoisesti menossa pyörille siinä vaiheessa, varmasti väännön rajaus lopettaisi oman sutimisen mutta eihän niin saa tehdä :)

                                            Onneksi 01e lootaan saa palikoita, joten pakko kokeilla ;)

                                            Comment


                                              01E laatikko 80 audiin voisi olla hyvä setti, kone sitten oman maun mukaan.
                                              Miten mahtais käyttäytyä rata-ajossa jos olis torseeni edessä ja takana? Keskitorsen vakio.

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja Hermann Näytä viesti
                                                Sciroccosta ottaisin etu koiranluut pois radalle mentäessä. Taakse jäykempi vakaaja.
                                                Kiitos vastauksesta, mutta: miksi? Eikö vakaajista kuitenkin tiettyyn rajaan asti ole apua juurikin mutka-qjossa? Eikai tuollaisessa vakiokinnerissä kuitenkaan "liian jäykät" vakaajat tehtaalta ole?

                                                Comment


                                                  Hyvä kysymys. Varsinaista tietoa mulla ei ole vain kokemusta asiasta.
                                                  850T5 volvon D2 alustaan vaihdoin taakse 300lbs jouset, jolla pysyi etunurkat paremmin tiessä kiinni, mutta puskemista esiintyi paljon, joka väheni ottamalla etuvakaajan pois pelistä.
                                                  Alustageometria tietäjät varmasti tietää miksi.
                                                  Takaveto volvomiehet on puolestaa poistellut takavakaajia ja laittanut eteen tupla vakaajat.

                                                  Itse tähän ketjuun heitän yhdeksi vaihtoehdoksi citroen xsara VTS mk1 167hv ja kevyt koppa.
                                                  Viimeksi muokannut okkim; 5.4.2015, 23:08. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                  Comment


                                                    Vakiokinnerin vakaajat laitetaan sen mukaan mikä on turvallista esim. väistöliikkeessä. Radalla ko. setuppi on todennäköisesti kohtuu puskeva.

                                                    Comment


                                                      Joo, perheautot tehdään tehtaalta aina aliohjaaviksi. Vakaajista on hyvä ymmärtää se periaate, että vakaaja (korin kallistelun vähentämisen ohella) vähentää pitoa siltä akselilta, mille se on asennettu ja siirtää pitoa sille toiselle akselille. Näinollen vakaajien vaihtamisella tai tykkänään poistamisella voidaan säätää auton käyttäytymistä yli- tai aliohjaavaan suuntaan.

                                                      Comment


                                                        Mä heittäisin BMW 323ti kortin pöytään. Pikku modeilla 200hv, 50/50 painojakauma, kone suht luotettava ja alustassa ei oo paljoa remontoitavaa. Taka-akseliin saa askarreltua helposti camber säädöt ja lukkoperää saa edullisesti. On vielä aika yksinkertaista tekniikkaa. Välityksetkin sopivan lyhyet. Korin osia saa sixpäckin hinnalla. Plussaa myös suoran kutosen äänet ;)

                                                        Comment


                                                          Kovasti tuollainen kevyt typ85 etuvetocoupe vois olla hyvä konsernivaihtoehto tähän.

                                                          Comment


                                                            Kevyellä kantikkaalla 20V etuvetocoupella oli ihan kiva pöristää radalla, siinä huomasi hyvin tuon sisäkurvin etupyörän lipsumisen. Mk1 Sciroccolla ajettaessa takaatulijat kommentoivat että toinen takarengas irtosi aina tiestä. :-)

                                                            Comment


                                                              Mun mielestä juuri kantticoupe ei ole erityisen hyvä vaihtoehto hakuehdoilla etuveto, kevyt ja konsernituote.

                                                              Jos etuveto pitää ehdottomasti olla, niin silloin on syytä valita poikittaismoottorinen, sen paljon puhutun painojakauman vuoksi. Lisäksi golf-pohjaisiin konsernituotteisiin saa kaikenlaisia aftermarket-osia oleellisesti laajemmalla skaalalla ja osat on muutenkin keskimäärin halvempia ja helpommin saatavilla kuin kantticoupeen.

                                                              Kantticoupessa on pyöräntuennat periaatteellisesti samat kuin Golffeissa, joten sieltäkään ei tule mitään etua. Hammastangon sijoittelu on säätämistä ajatellen oleellisesti vittumaisemmassa paikassa. 1-osatolpat tuo oman hankaluutensa, niistä pitää ensimmäisenä päästä eroon. Tai sitten täytyy lähteä raskaalla kädellä muokkaamaan yläpään laakerointipistettä riittävän camberin aikaansaamiseksi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X