Viimeinkin alkaa tulemaan asiaa. Siksi ehdotankin ratarassiksi B5 ässää ;)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Rata-auton (aihion) valintaa.
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viestiei ole ollut innostusta protoilla ja testata kun ei ole riittävän vahvasti oma lehmä ojassa. :)
Viime yö tuli nukuttua B4 80q ja B5 A4q vaihtoehtoina, mutta ehtii se mieli muuttumaan vielä monesti ennen kuin ostohousut on jalassa :)
Comment
-
9xx:n puolella on myös toi mun aikasemmin nettivaraosasta linkittämä 944.
http://www.9xxfin.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=22485
Jos tolpat ja jarrut ostamalla ajoon, niiin ei ois paha aihio.
Tohonhan saa myöhemmin vaikka audin 5-syl 2.2T tuikattua, kun nälkä kasvaa.
Ite kävisin tuota kattomassa, mut hakusessa myös katukäyttöön soveltuva 951.
Comment
-
Vähän siinä tulee sellainen moneen kertaan tekemisen meininki jos ensin tekee etuvetoisen auton ja hakee sillä omat rajat, sitten virittää sen niin pitkälle kuin pito riittää ja aloittaa nelikon kanssa alusta.
Comment
-
Eiköhän B5 1.8tq ole aika soiva vaihtoehto monellakin tapaa, jos peilaa tähänastista keskustelua:
Kehityskelpoinen alustarakenne, jonka kehittämiseen löytynee intressejä monelta (= palkatkaa vaikka kimpassa terho)
Ympärivuotiseen käyttöön mahdollisuus
Kuituluukkuja tarjolla
Jarruratkaisuja tarjolla ilman protoilua
Aika edullisesti tehtävissä 300+hv, joka on sangen ok taso niin kesä- kuin talviradallakin
Tarjontaa ja varaosia on paljon kohtuuhinnalla
Oletettavasti ei mätähömmia
Comment
-
No en mä tolla kommentillani sitä tosiaan tarkottanu et alustan viilailut olis turhaa touhua. Lähinnä ajattelin tota budjettipuolta, 2 tonnin autosta tulee äkkiä 20 tonnin auto jos jokainen mahdollinen seikka pitää ottaa huomioon. Vähän sama ku et miks maksaa 3 tonnia Angliasta rallin harrastamiseksi kun 30 tonnilla saa korollan joka kulkee kovempaa, tai 150000 ku laittaa tiskiin niin pääsee ajamaan yhden kisan WRC:llä jne...
Comment
-
Mielenkiintoista keskustelua. Oma mielipiteeni: älä osta perheautoa, turhia kompromisseja ja säätämistä. Joko pieni, kevyt etuveto GTI-kippo (Seatit, Rellut, Citikat, Peugeotit) tai sitten takavetoinen urheiluauto (esim 924/944, MX-5 tms). Siksi, että kummissakin tapauksissa alusta ja pyöräntuennat ovat lähtökohtaisesti parempia rata-ajoon, ja ovat myös kevyempiä. Se tekee ratakäytöstä paitsi mukavaa niin myös edullisempaa, kun jarruja, renkaita eikä edes bensaa kulu yhtä paljoa.
Lisäksi em. kulkineiden arvo pysyy paremmin ratakäyttöön muutettuna kuin vaikkapa jonkun A8:n. Joku päivä siitä kiposta saattaa haluta luopua, esim upgreidata.
Comment
-
-
Eipä noissa gti-tyyppisissä tuotteissa taida olla pyöräntuennoissa mitään oleellisia eroja vastaaviin kauppakassimalleihin. Ainakaan konsernituotteissa ei ole tullut vastaan. Painoetua toki etuvetoisella monesti on, voimansiirron yksinkertaisuuden takia.
Comment
-
Terho on oikeassa, kuten tavallista, ihan uusimmissa gti-värkeissä on jotain eroja, mutta ei kyllä tuossa hintaluokassa. Sen sijaan jouset, iskarit, vakaajat, jarrut, vanteet, renkaat, penkit yms ovat perusmallia paremmin rataräppäilyyn sopivia noissa vanhemmissakin.
205 gti kuulostaa hyvältä, jos ei ole mätä.
Comment
-
205 on harvoin mätä ellei ole kolarikorjattu. Taka-akselit niissä on yleensä väljät, kustannus kunnostetusta on joitain satasia siltikin. 205 GTI olisi siinäkin mielessä hyvä aihio että kohtuullisen pienellä jumpalla sinne saa MI16:n koneen (tai ehkä vain yläkerran) jolloin tehot nousee 130 hv - 160 hv. Katillisissa versioissa tehoja on hiukan vähemmän.
Comment
-
Vieras
Ja ihan vakiolla koneellakin on täysin riittävä ajolinjojen harjoitteluun. Alusta ja jarrut kuntoon, niin voi aloittaa kaiteiden ja turva-alueiden väistelyn.
Comment
-
Joitain kymmeniä tuhansia kilometrejä tullut ajettua ensimmäisen korimallin focuksella ja sitä voisin kanssa suositella ratakäyttöön. Ajettavuus jo ihan täysin vakiona on loistava. Osiakin niihin saa todella hyvin, ihan vakioita sekä virityskäyttöön alustasta ja jarruista puhumattakaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jusaberg Näytä viestiTaas se tapahtuu. Jännä että aina kerhon ratapäivien jälkeen kutkuttaa siellä sun täällä :)
Eli jonkinlainen pienen budjetin aihio pitäisi radan kiertämiseen hankkia, jolla voi harjoitella ajamista. Aihiosta voi sitten ajan kuluessa rakentaa kalliimman, kuin mitä valmis auto maksaa ;)
Spekseinä olisi kevyt, ns. tehokas ja tietysti paras, eli halvin mahdollinen. Rekisterikilvet eivät ole pakollinen varuste ja periaatteessa vetotapakin on vapaa. Ässää en ala siihen touhuun pilaamaan vaan pitelen sen nyt kuitenkin about vakiona.
Edellä mainutuilla kriteereillä on valinta kallistunu E36 325 penaaliin, koska tavaraa on tarjolla ja tehopainosuhde on jo lähtökohtaisesti hyvässä lukemassa. Onko muita ehdotuksia jos puhutaan (alle) parin kilon alkuinvestoinnista?
P.S. En halua penaalia, mutta koska köyhä :/
Kun sillä 2K aihiolla kierretään rataa enemmän tai vähemmän tosissaan niin se on jo lähempänä 10K:ta. Mitäs jos hankkisi sellaisen jolla voi käydä kaupassa tai ajella työmatkaa tarvittaessa ? Ja jonka kierrosajat todella alhaisesta painosta johtuen ovat aivan huimalla tasolla (kts. ahveniston tilastot). Ja jonka moottori on täysin vakiotavaraa suoraan siviili Vectra 2.2:sta. Tässä olisi yksi
http://www.nettiauto.com/vauxhall/vx220/5637059
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja korhoesaKun sillä 2K aihiolla kierretään rataa enemmän tai vähemmän tosissaan niin se on jo lähempänä 10K:ta. Mitäs jos hankkisi sellaisen jolla voi käydä kaupassa tai ajella työmatkaa tarvittaessa ?
Mutta kiva vauxhal toi varmaan on ei siinä mitään
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja korhoesa Näytä viestiItsekin tätä joskus pyöritellyt päässäni kun tänne päin avattiin juuri uusi rata vihdoinkin. Heitänpä tässä aivan uuden näkökulman.
Kun sillä 2K aihiolla kierretään rataa enemmän tai vähemmän tosissaan niin se on jo lähempänä 10K:ta. Mitäs jos hankkisi sellaisen jolla voi käydä kaupassa tai ajella työmatkaa tarvittaessa ? Ja jonka kierrosajat todella alhaisesta painosta johtuen ovat aivan huimalla tasolla (kts. ahveniston tilastot). Ja jonka moottori on täysin vakiotavaraa suoraan siviili Vectra 2.2:sta. Tässä olisi yksi
http://www.nettiauto.com/vauxhall/vx220/5637059
Comment
-
Noin nätissä ja kalliissa autossa on sekin huono puoli, että sitä tarvii varoa. :) Omasta mielestäni on kivampi kun voi laskea surutta menemään eikä tarvi stressata naarmuista tahi kolhuista. Varikolla tosin niitä naarmuista ja kolhuista stressaavia kanssaharrastajia riittää, mutta en ole antanut sen liiaksi häiritä harrastusta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja HiTec Näytä viestiTämänkaltaiset viestit saattavat aiheuttaa reaktion, joka johtaa määräaikaiseen kirjoittamisen estoon foorumilla.
Comment
-
Mä voisin myös ehdottaa 10x Speedsteriä kalliimpaa autoa, mutta taitaisi olla aika turhaa :)
Mitään en noista tiedä, mutta jos samalla budjetilla katselisin, niin MX-5:n tutkisin. Aikanaan sen ajamisen hauskuutta kehuttiin, ja se nyt ratarassissa on korkeammalla kuin teho tai kierrosaika -näin ainakin omassa arvomaailmassani. Nettiautossa ovat kalliita, mutta ulkomailta alkaisi jo saada 2k€ budjetilla. Hinnat alkaen -mallit voivat toki olla moniongelmaisia, ja ratakäytössä avoautossa kaari olisi kiva, eli äkkiä se budjetti paukkuu.
Comment
-
http://www.nettiauto.com/bmw/315/6317535
Mites tuommonen? aika lähellä budjettia
Kohtuu "kevyt" koppa
Jarruja jo vähän valmiiksi päivitelty, toki ei nuokaan pitemmän päälle riitä.
Penkit löytyy
Koneessa hiukan voimaakin
Takaveto
Kilvissäkin on ettei välttämättä tarvitse trailerilla kuskailla
e20:n alustarakenteesta en tiedä millanen on alustaa jatkossa päivitellä...
Comment
Comment