Avaudutaan nyt vähän ja kerrotaan siitä kun auto kävi Vianorilla nelipyöräsuuntauksessa.
Audi A6 3.0tdi quattro 2005
Ihan ensikseen autoon vaihdoin säädettävän alustasarjan jonka jälkeen auto piti viedä nelipyöräsuuntaukseen. Ennenkuin kerron enempää niin kaikki säätövarat riittävät ja mitään ei ole mennyt rikki, puslat ok, ei vääntyneitä tukivarsia ym.
Ensimmäisen kerran auton säätöön meni aikaan n. 1,5h koska kaikki oli enemmän ja vähemmän jumissa. Takapäätä ei saatu edes auki vaan suuntaus tehtiin pelkästään eteen, jota nyt on ihan turha tehdä, koska etupää suunnataan takapään jälkeen. Takapään pultteihin jätettiin rasvat vaikuttamaan ja varattiin uusi aika n. viikon päähän.
Sillä kerralla suuntaus saatiin tehtyä (todellisuudessa mitään ei oltu tehty takapään säädöille) Ratti oli vinossa oikealle todella paljon. Kävin sanomassa asiasta joten varattiin vielä uudelleen aika seuraavalle päivälle ratin oikaisuun. Tähän tiesivät Audilla kertoa että koko suuntaus pitää tehdä uudelleen jos ratti on vinossa suuntaukseen jälkeen. Aikaa ratin oikaisuun kuitenkin meni n.15 minuuttia.
Toimenpide kun oli suoritettu, tuotiin avaimet näppiin ja sanottiin että hyvää matkaa. Kysyin että onko se nyt ok, koska takana on uudet, Vianorilta ostetut 265/30/19 renkaat että eivät heti kulu alta pois, vastaus oli kaikki ok.
n.5 viikkoa / 6000km myöhemmin tuli tarvetta ottaa takarenkaita pois ja sillä hetkellä kasvoi kilometrin mittainen kyy otsaan, kun huomasin että vasen takarengas oli kulunut sisäpinnasta aivan paskaksi ja vielä ihmeellisesti porrastaen. Oikean puoleinen rengas oli lähes uutta vastaava.
Etin sitten suuntauslapun joka annettiin aiemmin ja siitä näki että camber+auraus ihan päin persettä oikeaan puoleen nähden.
Soitto Vianorille ja auto uudelleen pyöränsuuntaukseen, tällä kertaa eri toimipisteessä paikkakunnan vaihtumisen vuoksi. Siellä todettiin, että ei tälle ole taidettu edes yrittää tehdä mitään ja vaan etupään säätöihin on koskettu. Soittelurumba eestaas toimipisteestä toiseen ja alkuperäisestä paikasta luvattiin toimittaa uusi rengas tilalle (Nyt on mennyt 2 viikkoa ja kumia ei vielä näy, huomenna 28.5.14 pitäisi olla perillä)
No autoon tehtiin uudelleen nelipyöräsuuntaus, aikaa meni melkein 2 tuntia ja kaikki piti olla ok myös paperilla näytti siltä. Pihasta kun lähdin ajamaan ratti oli taas vinossa oikealle. Soittelin perään ja taas kerran varattiin aika uuteen suuntaukseen.
Kävin tässä välissä taas Audilla kyselemässä tästä mahdottomasta tehtävästä ja näytin suuntauslankettaja asentajalle joka huomasi heti, että säädöt on tehty väärän korimallin arvoilla.
Tänään 27.5.14 vein auton suuntaukseen niin kuin oli sovittu. Mainitsin asiasta, että on tehty väärillä arvoilla, vastaus oli että sillä nyt ei niinkään ole merkitystä.
Nyt sitten säätöä oli aloittamassa sama kaveri joka teki säädön edelliselläkin kerralla. Vähän aikaa pörräsi auton alla ja kutsui hallin puolella käymään. Kertoi, että vasemman puolen camberinsäätöpultti on jäänyt kunnolla kiristämättä tai löystynyt alkuperäisen tekijän toimesta. Ja lisäksi kertoi että ei saa auki / säädettyä takapään aurauksensäätöä. Eli tästä syystä rengas on kulunut miten sattuu koska kaikki on ollu enempi ja vähempi huonosti.
Asia jäi vieläki kesken ja jatkuu kunhan uusi kumi tulee. Samalla kuulemma purkavat tavaraa edestä että pääsevät uusimaan camberin kiristyspultin.
Ihmetyttää vaan ettei ekalla kerralla toisessa paikassa kehdattu myöntää etteivät saa säädettyä kun eivät saa pultteja auki, ei ollut asentajalla mitään hajua mikä avain kävisi aurauksensäätöön (Audin huollossa tiesi kertoa että 36mm lenkkiavain) ja että yksi pultti ei pysy kireellä, tätä ei siis oltu saatu heidänkään toimesta kiinni kunnolla.
Eli paperille saatiin arvot jotenkin näyttämään suht ok:lta ja annettiin auto minulle ja toivottiin että en huomaisi mitään. Tämän toisen nelipyöräsuuntaukseen jälkeen auto on aivan helvetin huono ajaa. Täryttää ja vetelee joka suuntaan.
Audin huollosta olivat sitä mieltä että tuo heille jos Vianor suostuu maksamaan sen suuntauksen. Aikaa on nyt kaikkinensa mennyt n.5h tähän hommaan ja on jopa huonommin kuin lähtötilanteessa.
Plussaa siitä, että ottivat mukisematta auton takas rassattavaksi kun oli näyttää se alkuperäinen suuntauslappu, josta näkyi että ei ole onnistunut säätää.
Miinusta kaikesta muusta. Missään vaiheessa ennen tätä päivää ei kukaan sanonut ettei taida heillä tämä homma onnistua.
Onneks ei sentään maksa enää itelle tämä lysti mitään mut kalliiks käy silti kun joutuu töistä olemaan poissa useita tunteja tämän takia.
Jos joku asentaja / muuten vaan kiinnostunut jaksoi lukea tämän niin mikä on mielipide asiasta?
Audi A6 3.0tdi quattro 2005
Ihan ensikseen autoon vaihdoin säädettävän alustasarjan jonka jälkeen auto piti viedä nelipyöräsuuntaukseen. Ennenkuin kerron enempää niin kaikki säätövarat riittävät ja mitään ei ole mennyt rikki, puslat ok, ei vääntyneitä tukivarsia ym.
Ensimmäisen kerran auton säätöön meni aikaan n. 1,5h koska kaikki oli enemmän ja vähemmän jumissa. Takapäätä ei saatu edes auki vaan suuntaus tehtiin pelkästään eteen, jota nyt on ihan turha tehdä, koska etupää suunnataan takapään jälkeen. Takapään pultteihin jätettiin rasvat vaikuttamaan ja varattiin uusi aika n. viikon päähän.
Sillä kerralla suuntaus saatiin tehtyä (todellisuudessa mitään ei oltu tehty takapään säädöille) Ratti oli vinossa oikealle todella paljon. Kävin sanomassa asiasta joten varattiin vielä uudelleen aika seuraavalle päivälle ratin oikaisuun. Tähän tiesivät Audilla kertoa että koko suuntaus pitää tehdä uudelleen jos ratti on vinossa suuntaukseen jälkeen. Aikaa ratin oikaisuun kuitenkin meni n.15 minuuttia.
Toimenpide kun oli suoritettu, tuotiin avaimet näppiin ja sanottiin että hyvää matkaa. Kysyin että onko se nyt ok, koska takana on uudet, Vianorilta ostetut 265/30/19 renkaat että eivät heti kulu alta pois, vastaus oli kaikki ok.
n.5 viikkoa / 6000km myöhemmin tuli tarvetta ottaa takarenkaita pois ja sillä hetkellä kasvoi kilometrin mittainen kyy otsaan, kun huomasin että vasen takarengas oli kulunut sisäpinnasta aivan paskaksi ja vielä ihmeellisesti porrastaen. Oikean puoleinen rengas oli lähes uutta vastaava.
Etin sitten suuntauslapun joka annettiin aiemmin ja siitä näki että camber+auraus ihan päin persettä oikeaan puoleen nähden.
Soitto Vianorille ja auto uudelleen pyöränsuuntaukseen, tällä kertaa eri toimipisteessä paikkakunnan vaihtumisen vuoksi. Siellä todettiin, että ei tälle ole taidettu edes yrittää tehdä mitään ja vaan etupään säätöihin on koskettu. Soittelurumba eestaas toimipisteestä toiseen ja alkuperäisestä paikasta luvattiin toimittaa uusi rengas tilalle (Nyt on mennyt 2 viikkoa ja kumia ei vielä näy, huomenna 28.5.14 pitäisi olla perillä)
No autoon tehtiin uudelleen nelipyöräsuuntaus, aikaa meni melkein 2 tuntia ja kaikki piti olla ok myös paperilla näytti siltä. Pihasta kun lähdin ajamaan ratti oli taas vinossa oikealle. Soittelin perään ja taas kerran varattiin aika uuteen suuntaukseen.
Kävin tässä välissä taas Audilla kyselemässä tästä mahdottomasta tehtävästä ja näytin suuntauslankettaja asentajalle joka huomasi heti, että säädöt on tehty väärän korimallin arvoilla.
Tänään 27.5.14 vein auton suuntaukseen niin kuin oli sovittu. Mainitsin asiasta, että on tehty väärillä arvoilla, vastaus oli että sillä nyt ei niinkään ole merkitystä.
Nyt sitten säätöä oli aloittamassa sama kaveri joka teki säädön edelliselläkin kerralla. Vähän aikaa pörräsi auton alla ja kutsui hallin puolella käymään. Kertoi, että vasemman puolen camberinsäätöpultti on jäänyt kunnolla kiristämättä tai löystynyt alkuperäisen tekijän toimesta. Ja lisäksi kertoi että ei saa auki / säädettyä takapään aurauksensäätöä. Eli tästä syystä rengas on kulunut miten sattuu koska kaikki on ollu enempi ja vähempi huonosti.
Asia jäi vieläki kesken ja jatkuu kunhan uusi kumi tulee. Samalla kuulemma purkavat tavaraa edestä että pääsevät uusimaan camberin kiristyspultin.
Ihmetyttää vaan ettei ekalla kerralla toisessa paikassa kehdattu myöntää etteivät saa säädettyä kun eivät saa pultteja auki, ei ollut asentajalla mitään hajua mikä avain kävisi aurauksensäätöön (Audin huollossa tiesi kertoa että 36mm lenkkiavain) ja että yksi pultti ei pysy kireellä, tätä ei siis oltu saatu heidänkään toimesta kiinni kunnolla.
Eli paperille saatiin arvot jotenkin näyttämään suht ok:lta ja annettiin auto minulle ja toivottiin että en huomaisi mitään. Tämän toisen nelipyöräsuuntaukseen jälkeen auto on aivan helvetin huono ajaa. Täryttää ja vetelee joka suuntaan.
Audin huollosta olivat sitä mieltä että tuo heille jos Vianor suostuu maksamaan sen suuntauksen. Aikaa on nyt kaikkinensa mennyt n.5h tähän hommaan ja on jopa huonommin kuin lähtötilanteessa.
Plussaa siitä, että ottivat mukisematta auton takas rassattavaksi kun oli näyttää se alkuperäinen suuntauslappu, josta näkyi että ei ole onnistunut säätää.
Miinusta kaikesta muusta. Missään vaiheessa ennen tätä päivää ei kukaan sanonut ettei taida heillä tämä homma onnistua.
Onneks ei sentään maksa enää itelle tämä lysti mitään mut kalliiks käy silti kun joutuu töistä olemaan poissa useita tunteja tämän takia.
Jos joku asentaja / muuten vaan kiinnostunut jaksoi lukea tämän niin mikä on mielipide asiasta?
Comment