Tässäpä hauska kertomus Audin merkkikorjaamon laadukkaasta työstä. Muistutettakoon, että maalaukselle merkkikorjaamo antaa 2 vuoden takuun ja työvirheen varalta pidemmän takuun.
Syksyllä 2010 vaihtoi mummeli kaistaa Audi B5:ni kylkeen. Autosta vaurioitui kuskinpuolen peili, lokari, lokarin lista, ovi ja oven lista. Pääasiassa taidettiin uusilla listoilla ja peilillä, sekä maalailemalla päästä.
Kaikkihan tietävät, miten B5:sen etulokarit kiveniskemistä lähtee ruostumaan. Ei siinä mitään, nämähän eivät korikorjaukseen kuuluneet, niin maalautin lokarit omaan piikkiin Auto-Dentillä maaliskuussa 2012. Autoa hakiessa minulle sanottiin, että VV-Autossa maalatun kuskin lokarin listaa irroittaessa oli maalit lähtenyt irti. En tästä nähnyt aiheelliseksi reklamoida VV-Autoa, koska lokarit olivat nyt kunnossa.
Tästä puolitoista vuotta eteenpäin lokakuuhun 2013. Auto myllytettävänä ja kappas, VV-Auton maalaama kuskinoven lista korkkaa ennen kuin myllyttäjä edes kunnolla alkaa sitä työstää. Kaikki muut listat ennen tätä ovat toki myllytyksen kestäneet. Hommaan uuden listan ja maalautan sen ja myllyttäjä osallistuu kustannuksiin. Tammikuussa 2014:sta sitten tulee sopiva hetki, jolloin löytyy aikaa ruveta listan vaihtohommiin, niin arvaattekin varmaan, mitä tapahtuu. Listaa irroittaessa VV-Autossa maalatusta ovesta lähtee maalit kuvan osoittamalla tavalla. Alta paljastuu pohjatyöt ja mikä vaikuttaisi joltain Noveroxilta tai muulta vastaavalta aineelta.
Tässä vaiheessa yhteys VV-Autoon ja kyselyä, että olisiko mahdollisesti maalauksessa käynyt joku työvirhe? Asiaan luvataan palata, kun korjaamopäällikkö palaa lomilta. Lomilta palattuaan käydään korjaamopäällikön kanssa epämääräinen puhelinkeskustelu ja selitykseksi annetaan, että lista liimattu liian märän maalin päälle 2010 (työvirhe?), mutta kannattaa tulla näyttämään listaa. Paikan päällä keskusteltaessa jälleen sanotaan aluksi, että lista laitettu liian märän maalin päälle, mutta kysyttäessä, että eikö tämä ole työvirhe, niin ei enää vastausta kuulukaan. Toki listan myllyttäjä löydetään syylliseksi VV-Auton toimesta listan vaurioitumiselle. Sanon ottavani yhteyttä vakuutustarkastajaan, joka auton on tarkastanut 2010 ja kysyväni mielipiteen häneltä, että onko tämä heidän mielestään onnistunut korjaus. Tässä vaiheessa korjaamopäällikkö käskee lähetellä vakuutustarkastajalle terveisiä, joten osasinkin odottaa, mitä tuleman pitää.
Hiihtolomien takia OP-Pohjolan vakuutustarkastajan yhteydenotto venähtää, mutta tulee kuitenkin ja hän toteaa, että maalin irtoaminen ei johdu kyseisestä korjauksesta, koska ovessa oli naarmut ja sille tehtiin pintamaalaus, jossa maalipinta hiotaan mataksi, eikä mennä pohjamaaliin saakka. Tämä näkemys ei muutu, vaikka tiedustelen, että miten vaurioitunut lista on saatu irti vahingoittamatta maalipintaa ja nyt VV-Autossa laitettua listaa irroittaessa maalit sitten lähtevät.
Kuvio rupeaakin olemaan selvillä. Kysyin vielä korjaamopäällikön näkemykset maalien irtoamiseen, jotta saan mustaa valkoisella:
-Lokariin ei ota kantaa, koska ei ole nähnyt ennen uusintamaalausta. Fair enough, ammattilaiset maalannut lokarin jo.
-Listan on rikkonut myllyttäjä. Tottakai, vaikka kaikki merkit viittaavat siihen, että ei ihan kuranttia työtä ole tehtykään.
-Ovesta lähti maalit, koska korroosio. Irronneessa maalipinnassa oli ruostetta kiinni. Jos kuvaa katsoo, niin vaikea ymmärtää, miten korroosio aiheuttaa maalin lähtemisen näin. Listan irrottamissuunta perästä eteen luonnollisesti.
Tätä vielä tiedustelen, että antaisiko selityksen, miksi maali lähtenyt näin oudosti, niin korjaamopäällikkö ilmoittaa, ettei asiassa ole enempää läpi käytävää ja heidän kantansa on selvä. Kyseessä ei ole työvirhe. Muistaa vielä toki pahoitella, ettei naarmunaiheuttaja ole ottanut vastuuta virheestään. Siellä varmaan paraikaa vakuutustarkastaja ja korjaamopäällikkö heittelee yläfemmoja, niin lämpimät välit tuntuu kaveruksilla olevan, kun korjaamopäällikkö ilmoitti käsittäneensä, että olin jo ollut vakuutustarkastajaan yhteydessä ja heidän näkemyksensä ovat yhteneväiset. Tosin toinen sanoo, että on pintamaalattu ja toinen syyttää ruostetta.
Sellaista, tällaiseen voi siis varautua, kun luulee saavansa merkkikorjaamolla asianmukaista korjausta. Aikamoinen kontrasti esim. Audi Center Espooseen, josta useasti tulee varaosia haettua ja homma toimii loistavasti! Jos joku tänne asti jaksoi lukea, niin varmaan osaa oman mielipiteensä muodostaa. Tällaista vastuun välttelyä ja suoranaista paskan puhumista ei osaisi työssäkäyviltä aikuisilta odottaa, mutta näköjään kaikki on mahdollista, jos oikein kasvatetaan.
Seuraava siteeraus Volkswagen Centerin kotisivuilta:
Autot ja niiden turvalaitteet kehittyvät nopeasti ja asianmukainen korikorjaus vaatii yhä enemmän osaamista. Meillä korjauksesta vastaavat koulutetut ja ammattitaitoiset korimekaanikot. Käytettävät laitteet, työkalut, osat ja tarvikkeet ovat parhaat mahdolliset. Hyvät laitteet ja osat sekä korikorjauksen osaava ammattilainen on yhdistelmä, joka takaa autosi turvallisuuden säilymisen alkuperäisellä tasolla.
Muuttaisin tuon ytimekkäästi lauseeseen: paskalla on tekijänsä.
Syksyllä 2010 vaihtoi mummeli kaistaa Audi B5:ni kylkeen. Autosta vaurioitui kuskinpuolen peili, lokari, lokarin lista, ovi ja oven lista. Pääasiassa taidettiin uusilla listoilla ja peilillä, sekä maalailemalla päästä.
Kaikkihan tietävät, miten B5:sen etulokarit kiveniskemistä lähtee ruostumaan. Ei siinä mitään, nämähän eivät korikorjaukseen kuuluneet, niin maalautin lokarit omaan piikkiin Auto-Dentillä maaliskuussa 2012. Autoa hakiessa minulle sanottiin, että VV-Autossa maalatun kuskin lokarin listaa irroittaessa oli maalit lähtenyt irti. En tästä nähnyt aiheelliseksi reklamoida VV-Autoa, koska lokarit olivat nyt kunnossa.
Tästä puolitoista vuotta eteenpäin lokakuuhun 2013. Auto myllytettävänä ja kappas, VV-Auton maalaama kuskinoven lista korkkaa ennen kuin myllyttäjä edes kunnolla alkaa sitä työstää. Kaikki muut listat ennen tätä ovat toki myllytyksen kestäneet. Hommaan uuden listan ja maalautan sen ja myllyttäjä osallistuu kustannuksiin. Tammikuussa 2014:sta sitten tulee sopiva hetki, jolloin löytyy aikaa ruveta listan vaihtohommiin, niin arvaattekin varmaan, mitä tapahtuu. Listaa irroittaessa VV-Autossa maalatusta ovesta lähtee maalit kuvan osoittamalla tavalla. Alta paljastuu pohjatyöt ja mikä vaikuttaisi joltain Noveroxilta tai muulta vastaavalta aineelta.
Tässä vaiheessa yhteys VV-Autoon ja kyselyä, että olisiko mahdollisesti maalauksessa käynyt joku työvirhe? Asiaan luvataan palata, kun korjaamopäällikkö palaa lomilta. Lomilta palattuaan käydään korjaamopäällikön kanssa epämääräinen puhelinkeskustelu ja selitykseksi annetaan, että lista liimattu liian märän maalin päälle 2010 (työvirhe?), mutta kannattaa tulla näyttämään listaa. Paikan päällä keskusteltaessa jälleen sanotaan aluksi, että lista laitettu liian märän maalin päälle, mutta kysyttäessä, että eikö tämä ole työvirhe, niin ei enää vastausta kuulukaan. Toki listan myllyttäjä löydetään syylliseksi VV-Auton toimesta listan vaurioitumiselle. Sanon ottavani yhteyttä vakuutustarkastajaan, joka auton on tarkastanut 2010 ja kysyväni mielipiteen häneltä, että onko tämä heidän mielestään onnistunut korjaus. Tässä vaiheessa korjaamopäällikkö käskee lähetellä vakuutustarkastajalle terveisiä, joten osasinkin odottaa, mitä tuleman pitää.
Hiihtolomien takia OP-Pohjolan vakuutustarkastajan yhteydenotto venähtää, mutta tulee kuitenkin ja hän toteaa, että maalin irtoaminen ei johdu kyseisestä korjauksesta, koska ovessa oli naarmut ja sille tehtiin pintamaalaus, jossa maalipinta hiotaan mataksi, eikä mennä pohjamaaliin saakka. Tämä näkemys ei muutu, vaikka tiedustelen, että miten vaurioitunut lista on saatu irti vahingoittamatta maalipintaa ja nyt VV-Autossa laitettua listaa irroittaessa maalit sitten lähtevät.
Kuvio rupeaakin olemaan selvillä. Kysyin vielä korjaamopäällikön näkemykset maalien irtoamiseen, jotta saan mustaa valkoisella:
-Lokariin ei ota kantaa, koska ei ole nähnyt ennen uusintamaalausta. Fair enough, ammattilaiset maalannut lokarin jo.
-Listan on rikkonut myllyttäjä. Tottakai, vaikka kaikki merkit viittaavat siihen, että ei ihan kuranttia työtä ole tehtykään.
-Ovesta lähti maalit, koska korroosio. Irronneessa maalipinnassa oli ruostetta kiinni. Jos kuvaa katsoo, niin vaikea ymmärtää, miten korroosio aiheuttaa maalin lähtemisen näin. Listan irrottamissuunta perästä eteen luonnollisesti.
Tätä vielä tiedustelen, että antaisiko selityksen, miksi maali lähtenyt näin oudosti, niin korjaamopäällikkö ilmoittaa, ettei asiassa ole enempää läpi käytävää ja heidän kantansa on selvä. Kyseessä ei ole työvirhe. Muistaa vielä toki pahoitella, ettei naarmunaiheuttaja ole ottanut vastuuta virheestään. Siellä varmaan paraikaa vakuutustarkastaja ja korjaamopäällikkö heittelee yläfemmoja, niin lämpimät välit tuntuu kaveruksilla olevan, kun korjaamopäällikkö ilmoitti käsittäneensä, että olin jo ollut vakuutustarkastajaan yhteydessä ja heidän näkemyksensä ovat yhteneväiset. Tosin toinen sanoo, että on pintamaalattu ja toinen syyttää ruostetta.
Sellaista, tällaiseen voi siis varautua, kun luulee saavansa merkkikorjaamolla asianmukaista korjausta. Aikamoinen kontrasti esim. Audi Center Espooseen, josta useasti tulee varaosia haettua ja homma toimii loistavasti! Jos joku tänne asti jaksoi lukea, niin varmaan osaa oman mielipiteensä muodostaa. Tällaista vastuun välttelyä ja suoranaista paskan puhumista ei osaisi työssäkäyviltä aikuisilta odottaa, mutta näköjään kaikki on mahdollista, jos oikein kasvatetaan.
Seuraava siteeraus Volkswagen Centerin kotisivuilta:
Autot ja niiden turvalaitteet kehittyvät nopeasti ja asianmukainen korikorjaus vaatii yhä enemmän osaamista. Meillä korjauksesta vastaavat koulutetut ja ammattitaitoiset korimekaanikot. Käytettävät laitteet, työkalut, osat ja tarvikkeet ovat parhaat mahdolliset. Hyvät laitteet ja osat sekä korikorjauksen osaava ammattilainen on yhdistelmä, joka takaa autosi turvallisuuden säilymisen alkuperäisellä tasolla.
Muuttaisin tuon ytimekkäästi lauseeseen: paskalla on tekijänsä.
Comment