Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Luotettava VAGine tänäpäivänä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Luotettava VAGine tänäpäivänä?

    VAG - kirjainlyhenne, joka tuntuu menettäneen tekniikkansa puolesta luotettavan ja arvostetun maineensa. On moottorivikaa, vaihteistovikoja, korivikoja yms. TSI-moottoreita tuntuu olevan kaikkialla Seateissa, VW:ssa, Skodassa ja Audissa. Onhan tuo TSI paperilla hieno, pieni iskutilavuus ja kulutus yhdistettynä suhteellisen ripeään liikkumispuoleen. Ainoa ongelma vain on totaalinen epäluotettavuus (ainakin omasta mielestäni).

    Sitten vaihteistot... Multitronic ja DSG. Mukavia, mutta taas täysiä susia. Kränäävät miltei poikkeuksetta. Liian hienoa ja kokeellista tekniikkaa yhdistettynä Suomen talveen? En tiedä, mutta luotettavaksi ei taas voi kehua. TSI+DSG= elämäsi huonoin ostos?

    Moottoriviatkin olisivat ihan ymmärrettäviä 200tkm jälkeen tietyissä rajoissa, mutta kun niitä totaalituhoutumisia esiintyy jo 100 tuhannen ja jopa 30 tuhannen kohdalla! Eikä ole mikään harvinainen juttu. Jakoketjulliset koneet olivat ennen huolettomia ja kestäviä, tänäpäivänä en haluaisi enää yhden ainuttakaan jakoketjullista VAGia. Tuntuu useamman VAGin kokemuksella, että menevät miltei poikkeuksetta ajat sitten nätisti tai vähemmän nätisti.

    Moottorin pikkuviat... Näitähän piisaa. Tuntuu, että VAGilla ei ole yhtään tervettä vuotta, jolloin selviäisi vain tankkaamalla öljyä ja lisäämällä bensaa (kuten joku foorumilainen äärimmäisen osuvasti sanoi) sekä pyyhkijät vaihtamalla.

    Mitä mieltä muut VAG:sta nykypäivänä? Voitko sanoa luottavasi autosi täyteen toimintakykyyn vuoden päästäkin? Mikä olisi sellainen VAG, joka ihan oikeasti kestäisi? Teksti on provosoiva ja kärjistetty, mutta on siinä monen silmään ehdoton totuuskin.

    #2
    3B Passat 1.9TDI (AHU) on ikiliikkuja, tosin ei ehkä ihan nykyaikaisin.

    Comment


      #3
      Maailman mittakaavassa DSG ja Multis viat ovat aika pieniä, uusimmissa ei juuri ongelmia enää ole. Ketjuviat on ikäviä, nyt kun uusia koneita ilmestyy taas hihnalla, päästään niistäkin eroon.
      En silti vaihtaisi merkkiä.

      Comment


      • #4
        Ketjuviat ovat kyllä yllättävänkin yleisiä. Esimerkkinä Skoda ja 1.2TSI. Tiedän lähipiiristä kolme tuollaista (2 yksityisellä ja 1 firmalla) ja kaikista ketjut venyneet. Todella ikäviä tuotteita kuluttajalle, mutta myös autokauppiaille, kun näiden myyminen on nykyään ilmeisesti jonkun verran haastavammaksi muuttunut. Toki uuden auton ostajia nämäkään viat eivät rahallisesti vaivaa, kiitos takuun. Mutta käytettynähän nuo ovat kuin venäläistä rulettia pelaisi.

        Lisäksi autokaupoissa tuntuu olevan jonkin verran muunmuuassa 1.8TSI Superbeja koneet vaihdettuina. Luulin, että tuo 1.8tsi olisi vähän luotettavampi.
        Viimeksi muokannut Munkkiniemen Kreivi; 23.2.2014, 19:17. Perustelu: Lisää tarinaa

        Comment


          #5
          Aika samalla viivalla tuntuu menevän tyypiviat esim. BMW:n ja Mersun kanssa. Jos VW:n tuotokset on menettäneet luotettavuutensa, niin ihan vastaavasti ovat myös kilpailevat merkit.

          Ja Jeren esiin tuoma maailman mittakaavaan suhteuttaminen on kieltämättä hyvä pointti.

          Comment


          • #6
            Mitenköhän paljon noita 2.0FSI/TFSI -moottoreiden ketjuja on kaikkiaan mennyt? Itsellä napsahti poikki lukemassa 149033km.
            Tuo siis vm 2006.

            Comment


              #7
              Uskallan sanoa, että hyvin vähän. Ei verrattavissa TSI koneiden ketjuongelmiin.

              Comment


              • #8
                Vanhemmissa koneissa ilmeisesti ihan kestäviä ketjuja lukuunottamatta 4F 2.4 V6 pannua. Muistaako pulla muuten, että onko valmistaja ikinä ottanut kantaa tuohon em. bensakuutosen ongelmaan?

                Comment


                  #9
                  Vuosimallista 2001 eteenpäin ei uskalla ostaa oikein mitään ennenkuin hinta putoaa alle 2000e. Sen jälkeen ei putoa enään korkealta vaikka jotain isoa sattuisikin hajoamaan. Tämä siis merkistä riippumatta.

                  Nuo TSI-koneilla varustetut autot (1.2 &1.4 ) on varmaan ongelma autokaupoille,sen verran hyvin niistä on ollut julkisuudessa juttua. Enään niitä ei oikein saa käytettynä myytyä kuin alaa seuraamattomille eläkeläisille. Merkkiliikkeen myyjän mukaan jakopää vikoja on ollut vain 1.4 TSI koneissa kun 1.2 TSI koneista oltiin ostamassa. Kummasti sieltä huoltohistoriasta löytyi merkintä 30tkm kohdalla tehdystä jakopää remontista."Ei voi myyjäkään kaikkea tietää" oli merkkiliikkeen myyjän kommentti jälkeenpäin.Osimoilleen näin. Toivottavasti tuo uusi ketju kiristimineen kestää enemmän kuin 30tkm.

                  Sitä haluaisi uskoa että muilla merkeillä on vastaavia ongelmia mutta miten lienee kun ei tule seurattua kuin VAG-vehkeiden foorumeja.
                  Miten esim.Fordin 1.0 turbokone on kestänyt ?
                  Uusia koneita tulee linjalta juu, mutta mistä niistäkään tietää miten kestäviä ovat ennenkuin nillä alkaa olla 100tkm mittarissa. Voihan ne olla edellistä vieläkin huonompia ja kestävät vain 15tkm ?Tai tuplasti parempia ja kestävät sen 60tkm ?

                  Comment


                  • #10
                    Nyt haluaisin kuulla mikä audi a4:sta, turbo vehkeestä on luotettava, sekä pieniruokainen, siis semmoinen joka päiväine käyttö autto? ja onko se diisseli vai bensa vehje? esim B7 koppasesta.

                    Comment


                    • #11
                      Onkohan tuo minun 2.0tfsi A4 vm 2009 ketjulla vai hihnalla?

                      Eikös nuo 3.0tdi moottorit ainakin ole kohtuu luotettavia, samoin niiden jatkona olevat automaatit?

                      Comment


                      • #12
                        Mun B7 vm. -07 ei oo kertaakaan jättäny tien päälle muuten kuin kuskin hölmöilyiden takia. 2.0 TFSI 162kw. 99900km mittarissa. 8-9 litraa sataselle. Kvatro.
                        Viimeksi muokannut touko; 24.2.2014, 18:07. Perustelu: nelivetosuus unehtu

                        Comment


                        • #13
                          Joo kyl se diisseli varmaa on parempi ratkasu taloudellisuuden kannalta. Mites 2.0 TDIQ? pääsekö lastun kanssa 6l/yhdistetyllä? varmaakin? sehän riippuu ihan kuskista kyllä ;)

                          Comment


                          • #14
                            B7 vanhanliiton 1.9 pumpparilla.
                            Kestää vaikka ydintalven:D
                            Nimim. Kokemusta on...

                            Comment


                            • #15
                              RS3:n ja TT RS:n viisisylinterisestä 2.5tfsi:stä ei liene paljoa kokemuksia? Teknisesti lienee kelpo pata, jos fsi-mähmäongelmat ja ketjun venymiset eivät sitä vaivaa. Sen kun saisi istutettua B7 quattron keulalle pitkittäin niin olisi kulku-/äänipuoli ja tyylikkyys mallillaan.
                              B7 taitaa olla koritekniikaltaan tuorein lähes kelvollisella laadulla valmistettu korimalli?! (B8:sta ja 4äffästä lienee kerrottu jo tarpeeksi)

                              E. Ei tuo kone varmaan turhaan ole voittanut "International engine of the year 2012"-palkintoa.
                              http://www.quattroholic.com/2012/06/...-2012.html?m=1
                              Viimeksi muokannut vV8m5; 24.2.2014, 18:43.

                              Comment


                                #16
                                Palkinnoilla ei ole mitään tekemistä keston kanssa. Jos pelottaa ostaa VAG, on onneksi vaihtoehtoja paljon. Ja ehkä pääsee helpommalla, ehkä ei.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                                  RS3:n ja TT RS:n viisisylinterisestä 2.5tfsi:stä ei liene paljoa kokemuksia? Teknisesti lienee kelpo pata, jos fsi-mähmäongelmat ja ketjun venymiset eivät sitä vaivaa. Sen kun saisi istutettua B7 quattron keulalle pitkittäin niin olisi kulku-/äänipuoli ja tyylikkyys mallillaan.
                                  B7 taitaa olla koritekniikaltaan tuorein lähes kelvollisella laadulla valmistettu korimalli?! (B8:sta ja 4äffästä lienee kerrottu jo tarpeeksi)

                                  E. Ei tuo kone varmaan turhaan ole voittanut "International engine of the year 2012"-palkintoa.
                                  http://www.quattroholic.com/2012/06/...-2012.html?m=1
                                  Oman kokoluokkansa voittaja, mutta kokonaiskilpailun voittajat pääosin näitä surullisenkuuluisia pieniä talousihmeitä joitain isoja bemarin koneita lukuunottamatta.

                                  http://en.wikipedia.org/wiki/Interna...ne_of_the_Year

                                  The award is determined by the panelists using "subjective driving impressions and technical knowledge, and took into account characteristics such as fuel economy, noise, smoothness, performance and driveability".
                                  Tuossa ei luotettavuus taida olla arvioinnissa mukana vaan muut käyttöominaisuudet. Varmasti erittäin hieno moottori silti tuo 2.5 TFSI!

                                  FSI:n karstoittumiseen ei varmaan auta muu kuin B8 facelift 125 kW 1.8 TFSI:n kaltainen suoran ja epäsuoran suihkutuksen yhdistelmä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Täälä kauhistellaan noiden ketjujakopäiden kestoa. Tässä vaan katsonut vierestä muitekin ketjukoneitakin ja ei se ruoho ole yhtään sen vihreämpää aitojen toisella puolella. Nyrkkisääntönä voi melkein pitää, että jos jakoketju on vain "yksrivinen", niin se tulee venyyn/katkeamaan samalla lailla kuin VAG:n. Eli omalla valppaudella näissäkin selvitään vähemmällä, pitää vain ajatella nyky ketjutekniikka hieman kalliimmaksi hihnaratkaisuksi.
                                    Viimeksi muokannut J-M Koopikka; 24.2.2014, 21:33.

                                    Comment


                                      #19
                                      Nyt haluaisin kuulla mikä audi a4:sta, turbo vehkeestä on luotettava, sekä pieniruokainen, siis semmoinen joka päiväine käyttö autto? ja onko se diisseli vai bensa vehje? esim B7 koppasesta.
                                      Omien kokemusten perusteella kuningasdiesel eli 2.5TDi. Kone on vähän vanhempaa tekniikkaa, mutta ei omaa venyvää ketjua tai kalliita CR-suuttimia. Joillakin näistä koneista on mennyt dieselpumppuja ja nokka-akseleita vähillä kilometreillä, mutta tunnetaan myös tapauksia avaamattomista puolen miljoonan kilometrin moottoreista. Koneen suurin ongelma lie korkeat CO2 päästöt ja sitä kautta napakka veroraipan isku.

                                      Comment


                                      • #20
                                        On se tuokin totta, että menee niitä muillakin, mutta TSI ongelma on mittakaavassa kuitenkin melko suuri ja väitänpä, että mitään muuta premium luokan autoa ei tälläinen vika kiusaa yhtä isossa skaalassa. Toki baijerilaisilla ja meisseleillä on omat ongelmansa, kuten tuo viiskaksvitoseni on osoittanut.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kun noita premium-jakoketjuongelmia on joissain BuMWagen-autoissa ja johtotähdissäkin. Yhteistä näillä kaikilla on, että ovat yleensä ns mehupurkin kokoisia moottoreja ja hinnat alkaen malleissa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eli todettakoon liian hienoa tekniikkaa liian aikaisin. Ehkä jo kymmenen vuoden päästä on olemassa kestävä ja luotettava 1.2 tai 1.4 TSI. Mitäs tuo 3.0tfsi neljä äffän keulalla? Kokemuksia kenelläkään. Aavistuksen kiinnostaisi tuollainen hankkia.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nii lieneekö kokemuksesta toi sun vastaus :) sulla kuitenkin taitaa olla v6 alla ;)?
                                              1.9 TDI saa heti unohtaa hyi, mielummi vähä räheempi 16venane vehje, siksi 2 TDIQ lienee hyvä ratkasu b7 korillisesta... :) enkä mä nyt v6 haluu kuitenkaan. :) paljos sulla on tossa diisselin kulutus?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ja toi on kyllä todella mielenkiintone yksityiskohta, että B7 2.0 TDIQ tehdas ilmottaa kulutuksen 6,7 L/ yhdistetty, kun taas B8 2.0 TDIQ 5,9 L/ yhdistetty. Kyse siis 125KW mallista.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja steffu Näytä viesti
                                                  Nii lieneekö kokemuksesta toi sun vastaus :) sulla kuitenkin taitaa olla v6 alla ;)?
                                                  1.9 TDI saa heti unohtaa hyi, mielummi vähä räheempi 16venane vehje, siksi 2 TDIQ lienee hyvä ratkasu b7 korillisesta... :) enkä mä nyt v6 haluu kuitenkaan. :) paljos sulla on tossa diisselin kulutus?
                                                  Mun mielipide on että olis pitänyt nimenomaan periä B6:n 1.9 AVF tekniikka B7 koppaan,niissä vanhemmissa koneissa on muutama asia paremmin kun näissä 2.0 TDI koneissa. Yhtä taloudellinen ellei hieman pihimpi kun 2 litraset, quattrosta kyse. Aika vaikea ainakaan tota 2.0TDIq DPF B7 on saada alle 6.5 litran kulkemaan maantie painotteisessa ajossa,B6 1.9 TDIq taisi pienimmillään mennä 6.2 L/100km mutta sai sitten hellästi ajaakin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Johtunee siita, etta toinen on pumppusuutin ja toinen CR-kone. Ja muutenkin taysin eri laitteita. Sattuu vaan tehot osumaan samaan. Hyva esimerkki tekniikan kehittymisesta.

                                                    Ja mita tulee 2.5TDI hyvyyteen, niin taitaa nokka/ pumppu-vikaisia olla enemman kuin oljypumpuntappi-vikaisia, jos suhteutetaan valmistusmaariin/ ajokilometreihin. Molempia on varmasti taysin avaamattomina ihan kunnon kilometreilla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kyllä varmaan luotettavimmasta päästä on tuo B6 1.9 96kW TDI quattro manuaalilaatikolla. Eikä 1.8T jää juuri huonommaksi kun vaan käyttää hyviä öljyjä ettei öljysihti karstoitu.

                                                      Toinen loistava yhdistelmä on 4F A6 3.0TDi Quattro automaatilla. Saattaa tosin jokunen ohj.laite hapettua takakontissa.

                                                      Nämä molemmat ja erityisesti tuo A6 kestää kilsoja ihan sikana ilman että tuntuu vanhalta. Iskarit kun vaihtaa 250tkm kohdilla niin taas on kuin uusi.

                                                      Nämä kun yhdistää niin saadaan B7 3.0TDi Quattro Automaatti jonka pitäis sit olla se täydellinen värkki. Jos on vielä vm. 2007 niin silloin koneen suutin ongelmat pitäis olla poistuneet. Huoltokohteet öljyjen lisäksi taitaa rajoittua säätömoottoreihin (imusarjat, kaasuläppä ja turbo) sekä oik. puolen jakoketjun kiristimeen.


                                                      Tiedä näitä mikä on paras mutta jos joku on varmaa niin se on ainakin ihan varmaa että viimeisillä rahoilla ei kannata ostaa 200tkm ajettua alkupään 2,5TDi automaatti Allroadia. Se on kyllä ihan hyvä peli kun on vaihtanu ilmapussit, kompuran, vaihteiston, nokka-akselit, 3.syl suuttimen, turbon, ruiskutuspumpun, ovien lukot (tai mikrot), mittariston keskinäytön, vakkarin viiksen, tukivarsisarjan ja ainakin takaiskarit. Enemmän ajetuissa näitä on jo korjailtu ja menee tovi ennekuin viat uusii. Vastapainona näille saa kyllä mainion ajettavuuden käytettävyyden ja mukavuuden ja siinä ohessa reilun polttoaineen kulutuksen, kivikautisen moottorin ja vaihteiston toimivuuden ja ennen kaikkea hyvän harrastuksen.
                                                      Viimeksi muokannut Coupe32V; 24.2.2014, 23:50.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo ei tuo minun TSI kokemukseni omiin autoihin onneksi osu, luojan kiitos. Olivat kuitenkin malliesimerkkejä, kun tuntuu, että kaikki lähipiirin VAGit on/ovat olleet ketjuvikaisia ;)

                                                        Onko tosiaan niin, että 4F 3.0tdi on hyvä ostos vielä siinä 200tkm kohdalla? Alkaa kiinnostamaan seuraavaksi sekin.
                                                        Viimeksi muokannut Munkkiniemen Kreivi; 25.2.2014, 04:53. Perustelu: Typo korjailu

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Omassa 3.0 tdi:ssä tipillä kilometrejä 320 tkm ja moottoriin on tehty imusarjapäivitykset sekä kaasuläppä. Näiden lisäksi normaali huollot ja ruiskupumpun remmi, korjaushistoria selvitetty. Vaihteistoon ei ole koskettu ja edelleen toimii loistavasti. Auto muutenkin erittäin jämäkkä eikä kilometrit tunnu.
                                                          Alustaan on vaihdettu etuvakaajan pystytangot ja tietty jarrulevyjä ja paloja.
                                                          Jopa iskarit on alkuperäiset ja viime katsastuksessa hyviksi todettu.
                                                          Joten mielestäni 4f ainakin tuolla tekniikalla on erittäin luja peli.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kyllä itse olen myös sitä mieltä, että 3.0TDI 4F on melko luotettava peli. Toki ongelmallisia yksilöitä on liikkeellä, mutta niin on kaikilla merkeillä (osasta ei vain puhuta yhtä kovaan ääneen) Omassa autossani ainoa "tyyppivika" on ollut pyöränlaakerien ääntely, jota olen itse kyllä edesauttanut rengasvalinnoilla.

                                                            Suurin osa nykyautojen ongelmista johtuu kuskien väärästä ajotyylistä. Esim. DSG laatikolla ajetaan yleisesti kuten automaatilla. DSG:tä valoissa ryömittäessä polttelee kytkintä ihan turhaan. Ei manuaalilaatikkokaan sitä kestä, että joka valoissa luistatellaan kytkimellä jarru vasten.

                                                            Vastaavasti monien nykymoottoreiden alavääntöä käytetään "väärin" hyödyksi. Tunnen kuskeja, joitka eivät koskaan kierrätä auto yli 1300 kierroksen, eikä noke koskaan saavuta normaalia käyntilämpötilaa. Voitte vain kuvitella kuinka tukkeessa nämä koneet ovat parin vuoden jälkeen. Sitten kun paskat lähtevät joskus liikkeelle, niin kone oli siinä. Samaten erinäiset toimlaitteet jumittuvat, kun niitä ei käytetä ollenkaan.

                                                            Onkos muuten jollakin oikeasti olemassa ihan oikeita lukuja noiden TSI+DSG ongelmien määrästä suhteessa kyseisen yhdistelmän tuotantomääriin? Kyllähän tietysti melkein jokaisella on joku kaimansiskonkummi jolla ongelmia on ollut kyseisessä moottorissa. Vielä kun eräät mediat ovat ottanneet oikein elämäntehtäväkseen raportoida jokaisesta TSI/DSG-ogelmasta isosti. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on oikeasti vikaantumisprosentti noissa VAG:n "läpipaskoissa" moottoreissa/laatikoissa. Vikoja kuitenkin löytyy joka merkiltä, ja keikenikäisistä autoista (jopa vanhoissa Ladoiakin on ollut vikoja).

                                                            PS. Kyllä se aika vaan kuultaa ihmisten muistot, kun tässäkin ketjussa viattomaksi moottoriksi kehutaan koneita, joita tuttavallisemmin on välillä kutsuttu nimellä "nokkasorvi".

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X