Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä jos ostitkin autoliikkeestä lastutetun auton tietämättä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mitä jos ostitkin autoliikkeestä lastutetun auton tietämättä?

    Tuli tämmöinen tapaus mieleen kun näitä lastutettuja/ optimoituja autoja on paljon liikkeessä, niin mistä tiedät onko esim. takuunalainen auto jo optimoitu, tai muutettu myöhemmin vakioksi ja
    ostaisitko sen jos tietäisit etukäteen? Tai toisinpäin, jos aiot silti ostaa maksaisitko "virityksen" jälkeen enemmän vai vähemmän kuin vakiosta...
    Tämä voi olla jatkossa aika kinkkinen juttu. Onko kellään kokemusta asiasta vai onko nämä "hys hys" juttuja? :)

  • #2
    En ostaisi ohjelmoitua autoa, mutta enpä ole sitä ikinä selvittänyt autoa ostaessani. Takuun alaista peliä ostettaessa voisi vaatia samaan rahaan, että merkkitiskillä varmistavat tehdasasetukset/mahdolliset aiemmat ohjelmoinnit.

    Se olisi kiva tietää jos vian sattuessa selviää ohjelmointi ja takuu raukeaa, kuka on vastuussa...?

    Comment


    • #3
      Sitäpä tässä juuri mietiskelin...

      Comment


        #4
        Myyjäliike on aina vastuussa piilevissä vioissa sen 6kk oli auto lastutettu tai ei.
        Takuu taas raukeaa ainakin moottorin osalta, jos lastutetaan. Hyvin todennäköisesti myös voimansiirron kohdalla.

        Comment


        • #5
          Mutta mitä myyjäliike mahtaa tehdä jos auto oli lastutettu? maksaa hyvitystä, palauttaa ennalleen ja maksaa hyvitystä vai peruu maupat?

          Siis kaupat... :)
          Viimeksi muokannut jta; 17.2.2014, 18:32. Perustelu: Omaa viestiään voi muokatakkin...

          Comment


          • #6
            Yhden kokemuksen perusteella he itsekin haluavat olla 'tietämättömiä' asiasta sillä tod. näk. mukavasti liikkuva laite on myös haluttavampi (?!) .

            Oman autoni lastutusta aprikoidessani eräs oman berttaseiskansa autoliikkeeseen jo luovuttanut kaveri vinkkasi asiasta ( omaa tuntuman hakua lastutuksen vaikutuksiin) ja käväsin sitten koajamassa tuon auton, juttelin yleisesti autosta vielä myyjänki kanssa ja eikä hän sanonut sanaakaan siitä lastutuksesta.

            Comment


            • #7
              Ostin tietämättäni tämän nykyisen S3:n jokunen vuosi takaperin lastutettuna liikkeestä ilman että liike oli lastutuksesta tietoinen. En ihmettele että edellinen omistaja ei ohjelmoinnista ollut mitään maininnut, koska kyseessä oli noin 30tkm ajettu auto. Ei varmaan VW-centerin silmissä olisi ollut ainakaan auton arvoa nostattava juttu.
              Heti auton ostettuani matkalla Espoon VW-Centeriltä kotiin varailin ajan ohjelmointiin itselleni ja tuttavalleni. Niinhän siinä sitten kävi että kaveri sai lastun ja minä jäin ilman, kun kyseessä oli jo softattu auto. Harmittihan se sillä hetkellä, kun kuvittelin että ajan vakioautolla ja siihen vielä ohjelmointi olisi tuonut vähän lisää...
              Soittelin myyjälle ja kerroin että autosta, jonka sinulta pari päivää sitten ostin on löytynyt viritysohjelma ja tehän myitte minulle vakio auton. Äänestä kuuli että myyjä oli vähän huolestunut (tämähän oli tarkoituskin :). Kysyin vielä jatkokysymyksenä että miten se teidän lupaama vuoden takuu nyt sitten käyttäytyy. Myyjä lupasi selvitellä asiaa ja palata heti kun tietää miten menetellään. Hän soitti muistaakseni seuraavana päivänä ja kertoi että edellinen omistaja on asennuttanut autoon Revon softan (tämänhän tiesin jo) ja he uskaltavat pitää takuun voimassa tai voin vaihtoehtoisesti tulla vakioimaan auton. Tyydyin tähän viritysohjelmaan ja takuun jatkumiseen hyvin mielin.

              Comment


                #8
                Kauheasti en ole softie väännellyt (eli en ollenkaan), mutta luetun perusteella olen siinä käsityksessä, että lastutuksesta jää aina jälki, vaikka olisi vakio-ohjelmalle palautettu, jos puhutaan niinkin uusista autoista joissa olisi vielä takuuta.

                Kauppaa tehdessä voi laittaa kaupan edellytykseksi, että auto on palautettu vakioksi tai pyytää mustaa valkoisella siitä, että se on vakio.

                Henkilökohtaisesti en ostaisi takuunalaista autoa, jos se on viritetty. Takuuajan ulkopuolella sillä ei ole väliä.
                Lisätään nyt kuitenkin, että se asia on aivan toinen, jos tämä takuu on liikkeen lupaama ja se jatkuu virityksestä huolimatta. Auton valmistajan takuu ei varmasti virityksiä hyväksy.

                Comment


                • #9
                  Milläs sen sitten todistaa, että ei ole itse ohjelmoinut kun moottorissa räjähtää palotilan ulkopuolella ja takuukorjaus jää kaukaiseksi haaveeksi?

                  Comment


                  • #10
                    Tontsa, tarkoitin juuri tuota tämän aiheen aloituksen syyksi... Näistä jutuista on ehkä helpompi vaieta.
                    Hyvin ootte tuonut asioita ilmoille, kiitos :)

                    Comment


                    • #11
                      Mutta kuinka paljon mahdollinen "lastutus" sitten alentaisi hintaa? Voi olla vaikea sanoa, riippuen kilometreistä ja aiemmasta ajotavasta...

                      Comment


                      • #12
                        Nyt taas hieman turhaan luodaan kauhukuvia. lastutus saatta toki vaikuttaa takuuseen, mutta se ei lopeta virhevastuuta. Materiaali tai valmistusviasta johtuvasta viasta, on virhevastuu edelleen olemassa.

                        Jos taas lastutus hajottaa moottorin, on ohjelma tehty väärin ja virhevastuu kohdistuu tältä osin lastun valmistajan osalle. Jos auto taas hajoaa käyttäjän virheestä tms., on vastuu käyttäjällä itsellään.

                        Virhevastuun eväämiseksi vaurion ja esim lastutuksen välille pitää osoitta syy-seuraus suhde, jottavirhevastuusta voidan perääntyä. Pelkkä se että autossa on lastu ei vielä poista valmistajan virhevastuuta muuta kuin mmoottorinohjauksen osalta.

                        Comment


                          #13
                          Ja moneenko uudehkoon autoon saa lastun joka hajoittaa sen? Aika epätodennäköinen skenaario.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja heavyrocker Näytä viesti
                            Tontsa, tarkoitin juuri tuota tämän aiheen aloituksen syyksi...
                            Tiesin että sitähän sä kysyit ;-) .

                            Comment


                            • #15
                              Eli järkevintä olisi tällaisessa tapauksessa varmaan pyytää vaikka vuoden lisätakuu liikkeeltä ja jos mahdollista niin jotain hinnanalennusta...

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                                Ja moneenko uudehkoon autoon saa lastun joka hajoittaa sen? Aika epätodennäköinen skenaario.
                                No ei tästä montaa vuotta ole aikaa, kun parinkin "merkkivalmistajan" lastut päästivät TFSI koneissa pakolämmöt sinne päälle 1000 asteen ja voi sitten kuvitella mitä se pidemmän päälle teki esikatalysaattoreille.

                                Yleensäkin tuo virhevastuukin on lastun kanssa vähän niin ja näin. Se kun on käyttöä mihin autoa ei ole tarkoitettu. Eli jos lossahtaa, niin ensimmäiseksi jos ei ole näyttää tyyppihyväksyntälappuja lastusta, niin väittäisin jo vaateiden kosahtavan siihen. Eri juttu on vaikka se, että joku komponentti, mihin taatusti lastulla ei ole vaikutusta, hajoaa. Vaikka lämpöanturi.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja heavyrocker Näytä viesti
                                  Eli järkevintä olisi tällaisessa tapauksessa varmaan pyytää vaikka vuoden lisätakuu liikkeeltä ja jos mahdollista niin jotain hinnanalennusta...
                                  Riippuen asiakkaan jatkosuunnitelmista asia on kaksipiippuinen, tavallinen tallaaja on ihka aidosti ollut ostamassa vakiota mielessään auton piristys jatkossa, nyt hän on siis ostanutkin tuotteen joka tuon lisäpristysmahdollisuuden on 'menettänyt' - kaupanpurkukin voi tulla kysymykseen ?

                                  Me 'hifistit' ehkä tunnistamme asian jo koeajolla, meidän maali voisi olla tämä 'ilmainen' lastutus ja neuvottelujen kautta saatu lisätakuu pienellä hinnanalennuksella ?

                                  Mutta oli miten oli, aina vähän vaikeeta jos tuote ei ole se mikä sen pitäisi olla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tunnistatko persdynolla jos lisäheppoja on vaik 30 ja vääntöä 50Nm...?

                                    Comment


                                      #19
                                      Jos kyseistä korimalli+moottori+voimansiirto yhdistelmää ei ole aikaisemmin ajanut niin lastun huomaaminen on pelkän koeajon perusteella melkein mahdotonta.
                                      Jos taasen pääsee peräkkäin/kohtuu lyhyen ajan sisään ajamaan muutoin identtiset, mutta lastun verran eroavat autot, niin eron kyllä huomaan.

                                      Tontsa saattoi hifisteillä tarkoittaa myös sellaisia auton ostajia joilla on esim VCDS mukana koeajossa, Esim. ilmamassa arvosta voidaan koettaa arvioida onko auto vakio vai ei.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lipponen oli asian ytimessa, en tosin tarkoittanut kaapeli mukana koeajoa vaan juurikin se auton normi persdynotus, itse kun ajoin omallani tuonne kaupalle niin olihan se ohjelmoitu auto ihan erilaisen tuntuinen, veto läpi kierrosalueen parempaa.

                                        Eli ei se itse lastutus ihan ihmeitä itse tehoille tee mutta sillaista tiettyä lisänöyryyttä siihen koneeseen tulee, jo pelkästään se että jos autossa on 'väärä' vanteistus ( = joku 25 kilon rengas-/vannekombinaatiopainon omaava :-P ) vesittää suurimman osan lastun tuomasta edusta.
                                        Viimeksi muokannut tontsa; 18.2.2014, 10:54.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Virhevastuussahan todistustaakka on asiakkaalla. Jos myyja pesee kätensä ohjelmoinnin perusteella, on edessä todennäköisesti aikamoinen savotta...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Miten myyjä voisi pestä kätensä jos hänellä on 6kk takuu jokatapauksessa sekä hän on myynyt auton joka ei vastaa sitä mitä hän on myynyt...

                                            Comment


                                              #23
                                              No aina myyjä voi sanoa, että olet itse lastuttanut auton. Kaikenmoisia ketkuja autokauppiaistakin löytyy, ja välillä myös ostajista.
                                              Jotta oma persusta olisi täysin turvattu, olisi hyvä jos olisi mustaa valkoisella autokauppaa tehdessä siitä, että auto tosiaan on vakio. Ainoa tapa lienee ajaa autoon vakiosofta merkkihuollossa, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että auto on voinut olla lastutettu.

                                              No ei nyt kuitenkaan nostella liikaa peikkoja. Autokauppa on aina arpapeliä kuitenkin ja asiaa vääntelemällä ja kääntelemällä ei kohta kukaan osta autoja. :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Onko noita lastutuksen takia porsineita autoja (siis niitä jotka on ostettu mukamas vakiona) sitten ollut ihan epidemiaksi asti? Eli onko tämä tosiaan ongelma?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuskin on epidemiaksi... Mutta näitä autoja on liikenteessä varmasti paljon ja ilmeisesti suurin osa myös toimii ja kestää hyvin. Toisinsanoen moni virittelee itse, mut ei halua sit ostaa itse viriteltyä! :)
                                                  Ehkä tää ketju voidaan jo lopettaa, eiköhän tää pohdiskelu tullut kaikille selväksi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    mites muuten ihmiset. kerrotteko liikkeeseen autoa vaihdossa antaessanne mahdollisista oman auton viosta?
                                                    jos on jotain kolinaa? tai tietoa esimerkiksi että jarrulevyt on vaihtokunnossa? taikka just siitä että oma auto on lastutettu?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei kuulu aiheeseen, tästä on jo aiemmin keskusteltu. Mutta tuskinpa kukaan kertoo, se kun alentaa hyvitystä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Hyvä kysymys on, että tarvitseeko lastutusta edes mainita käytetyssä autossa?

                                                        Automyyjä käy testaamassa auton, jossa varmasti tekee yleisimmät testit, eli käytännössä vain käy tekemässä samallaisen lenkin, kuin auton ostaja tekee.
                                                        Normaaleja kuluvia osia nyt tuski tartteen luetella missä kunnossa ne on, ja mistä tavallinen tallaaja niiden kuntoa edes tietää. Autohan on kunnossa, kun sen huollattaa ajallaan ja se menee katsastuksesta läpi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Se lastutus on varsin yleistä Keski-Europassa. Jopa siinä määrin, että kysyvät jo uuden auton luovutuksessa haluatko autoosi vähän lisäpotkua. Tätä ainakin Saksassa ja Espanjassa tehdään, ymmärtääkseni myös Itävallassa. Tuo Itävaltalainen tapaus tuli eteeni, kun kaveri oli myymässä autoaan pois/vaihtoon ja silloin tuli ilmi, että liikkeen automyyjä suoritti lastutuksen samaan hintaan autoa noudettaessa. (Uusi Passat farkku kakkosen koneella)

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X