Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton ikä ja audifoorumi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Auton ikä ja audifoorumi

    Selailin Audi-foorumia ja etsin apuja omaan projektiini, mutta myös katselin että voisiko muidenkin projekteja auttaa. Sitten mieleeni juolahti ajatus.
    Kuinka usein (jos koskaan) pitää vaihdelaatikon öljyt tai perän öljyt vaihtaa? Pitääkö ohjaustehostimen öljyt vaihtaa jos se vinkuu? Kuinka korjaan bensatankissa olevan haitari-letkun? Mitä tehdä kun käy näin tai tehdään näin?
    Siis onko totta vai luulenko vain että muissa Euroopan maissa ei vastaavia keskusteluja käydä, johtuen autojen matalemmasta keski-iästä? Jos mietitte järjellä - koska olette kuulleet jonkun ulkomaalaisen työkaverin tai tutun sanovan että auto jätti tienposkeen koska polttoainelinjan paluupuoli oli haurastunut poikki? Tai auto ei ahda siksi että tärkeät alipainelinjat ovat murtuneet seuloiksi?
    Siis onko Suomi oikeasti näin surkea maa autojen suhteen, vai luulenko vain niin koska surfaan Audi-foorumia?

  • #2
    Sen vähän mitä oon audizinen tekniikkapuolta selannu uudempien autojen suhteen ja joskus muinoin toyotan oisko ollu ihan vaan ownersclub niin vähemmän siellä törmäs/törmää uusien autojen ongelmiin vrt. Suomifoorumeihin. Täällä kuitenkin verrattaen suuremmat kelivaihtelut niin eiköhän seki oo yksi syy.
    Totta kai autojen keski-ikä huomattavasti suurempi enkä usko että autonvalmistajilla on mielessä että mitkään letkut kestää näissä oloissa +15 vuotta.. Sen oon myös huomannu etenki AZn puolelta että 90% asioista tehdään liikkeissä, toisin ku meillä tehdään kaikki mitä voidaan nii ite..

    Comment


    • #3
      Heti tyrmättiin,,
      Viimeksi muokannut Hartsa 1; 19.1.2014, 23:50.

      Comment


      • #4
        No ainakin vetarin suojakumit on huonontuneet sitämukaa mitä uudemmasta autosta on kysymys. 20 vuotta vanhoissa vagineissa saattaa olla alkuperäisiä vetarin suojakumeja ja taas johonkin viisivuotiaaseen autoon on jo tehty kuminvaihtoremppaa. Toki nuo saattavat revetä muutenkin esim. jään takia. Tai sitten nämä arktiset olosuhteet eivät vaan suosi noita muovikumi osia.

        Länsi-Euroopassa saastenormit ja käyttömaksut ohjaavat voimakkaasti ajamaan uudemmalla kalustolla. Täällä Suomessa on autoilun haittaverotus sidottu enempi polttoaineen hintaan kun auton ikään/päästöihin. Tämä toistaiseksi "suosii" vanhemmilla autoilla ajamista.

        Comment


          #5
          Kumien laatu ylipäänsä on huonontunut kaikkialla, koska 80-luvun lisäaineita ei ole toviin enää saanut käyttää. Siksi vanhat kumiosat kestävät ja uudet hapertuvat.

          Comment


            #6
            Omasta mielestä joissain asioissa Suomi on aivan loistava koekenttä autolle. Kuvitellaan että Audi myy auton Suomeen. Niin Saksan konttorissa on tuotekehityspuolella on lyöty vetoa että kuinka kauan auto kestää käytössä, 10 v, 15v vai jopa 25 vuotta. Hävinnyt osapuoli maksaa pulla kahveet.
            Kävin kisareissulla Sveitsissä muistaakseni 2005. Mentiin junalla Zürichistä Winterthüriin. Niin matkalla oli muutama romuttamo. Nopealla vilkaisulla ei pihoissa enää ollut yhtään 90-luvun alun autoa. Vanhin mikä oli paaliin menossa taisi olla Bemarin 525 vuodelta 98.

            Comment


            • #7
              Jos niillä oli vanhemmat vehkeet vielä ajossa. Laittaneet uudemmat liian kiireessä väsättyinä paaliin. :)

              Comment

              Working...
              X