Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 tai A6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 tai A6

    Terve kaikille. On tullut aika vaihtaa autoa ja olen katsellut audia, malliltaa A4 ja A6 bensa koneella, automaattilaatikolla. Audia en ole ennen omistanut ja nyt haluaisinkin hieman tietoa kyseisistä malleista. Hakusessa on automaattivaihteisto ja farmari. (nykyinen auton on IV Golf farkku, automaatilla, 1.9Tdi).

    Onko laatikot toimivia?
    Kuinka paljon A6 on A4:sta isompi?
    Tyyppivikoja?

    Hakusessa siis vm.98-05 5000-7500€

    #2
    Morjesta

    Vaikkakin itsellesi uutta autoa olet etsimässä ei tuon ilmoittamasi ikähaarukan autot ole ihan niin uusia autoja joita tässä osiossa käsitellään.

    Tuon ikäisissä A4 on kahta eri mallisukupolvea eli B5 ja B6. Ainakin B5 moittisin hieman pieneksi takapenkin tiloiltaan joten kannattaa käydä kokeilemassa ovatko tilat tarpeisiisi sopivia.

    A6 mallit tuolla ikähaarukalla ja budjetilla ovat luultavammin C5 mallisia. Ko mallia on käsitelty todella kattavasti tässä ketjussa.
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=60275

    Automaattivaihteistoja on joko portaatonta multitronik vaihteistoa tai sitten perinteisempää tekniikkaa olevaa tiptronikkia. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa mutta valta osa audisteista pitää tippiä kestävämpänä ja parempana vaihteistona.
    Jos nelivetoista autoa halajat niin silloin automaattivaihteisto on aina tiptronik.

    Bensa moottoreita noihin on saatavilla 1.6-4.2 litraisiin vaihtoehtoihin. Itse en valitsisi noita pienimpiä bensoja automaatin kanssa mutta esim 2.8 ja 3.0 V6 moottorit toimivat automaatin kanssa hyvin.

    Comment


    • #3
      Taakse pitäisi mahtua lastenistuimet. Lähinnä päivittäiseen työajoon n.12km päivä. Eli ei tule paljon kilometrejä vuodessa, ainakaan toistaiseksi. Ei se diesel mikään pois suljettu ole. Pitää lueskella laittamaasi linkkiä.

      Comment


        #4
        2002--> (eli 2001/6 tms) mallinen A4 eli korimallia B6 olisi varmaan aika passeli. Tuossa vaihtoehtoja: http://www.nettiauto.com/audi/a4?id_...000&yfrom=2002

        Vaihteistona noissa multitronic josta foorumilta löytyy paljon juttua, negatiivisessa mielessä. Varmaan kuitenkin moninkertainen määrä Audi-kuskeja ajaa toimivalla multitronicilla sen sijaan että moni valittaa viosta täällä foorumilla. Tuolla vapari 2-litraisella ei vaihdelaatikkokaan joudu kovin kovalle rasitukselle.

        Comment


          #5
          Lastenistuimet kannattaa käydä testaamassa ensin. B6 ja C5 sisätiloissa on tosimaailmassa aika paljon eroa.

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
            2002--> (eli 2001/6 tms) mallinen A4 eli korimallia B6 olisi varmaan aika passeli. Tuossa vaihtoehtoja: http://www.nettiauto.com/audi/a4?id_...000&yfrom=2002

            Vaihteistona noissa multitronic josta foorumilta löytyy paljon juttua, negatiivisessa mielessä. Varmaan kuitenkin moninkertainen määrä Audi-kuskeja ajaa toimivalla multitronicilla sen sijaan että moni valittaa viosta täällä foorumilla. Tuolla vapari 2-litraisella ei vaihdelaatikkokaan joudu kovin kovalle rasitukselle.
            Multitronic ei hajoa voimasta, vaan omasta huonoudestaan. Ihan sama mikä kone on edessä. Suunnitteluvirheiden takia se hajoa, ei voiman käytöstä. Ja tosiaan, moninkertaisesti enemmän on ehjiä korjaamattomia maailman teillä kuin korjattuja.

            Comment


            • #7
              Tämän hetkisessä autossani http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/6143651 on kyllä hyvä laatikko. Mahtaako wv ja audi käyttää samoja osia moottoreissa ja laatikoissa? Täytyykin joku päivä kysästä naapurilta, jos sais testata istuinta autoon (A4). Luulisin, että golf ja A4 on aikalailla samaa kokoluokkaa.

              Comment


              • #8
                B6 avantin ostin 1kk sitten. Olisin kyllä ostanut C5:n alunperin, mutta tarjonta heikkoa ja en halunnut automaattia ja/tai V6 konetta.

                Ostin sitten B6:n 2.0 bensana ja keppilaatikolla eli mahd. vähän hajoavia osia. Tilat tuntuu ihan riittäviltä yhden lapsen kanssa mutta jos lisää tulee niin taitaa vaihtua isompaan.

                Kilsoja tulee 12-15tkm / vuosi. Kulutus on nyt ollut vähän enempi matkapainotteisessa ajossa 7 litraa sataselle.

                Comment


                • #9
                  Samoja hilppeitä on vaihteistoissa ja koneissa.
                  Mutta a4 on aika samankokoinen kuin gofli.

                  Itse olen sillä kannalla että isompi aina parempi :)

                  Comment


                  • #10
                    Golfissa on koneet yleensä poikittain ja passat-A4-A6 pitkittäin.

                    96-2004 Passat ja vanha A4 on aika pitkälti samoista palikoista kasattuja, mukaan lukien etutukivarret jotka vois olla vähän kestävämmät.

                    Ja tyhmäähän se olisi olla hyödyntämättä konsernituotteita.

                    mutta yleistäen; kyllä.Mutulla sanoisin että A3 ja golf on aika lähellä toisiaan ja faktana noi isommat sitten vastaavasti suht identtisiä. toki erojakin on.

                    Comment


                      #11
                      Kokoero Golf->A4 ei ole niin suuri kuin A4->A6. Molemmat toki Golfia suurempia. Jos tilaa on nykyisessä selkeästi liian vähän niin en miettisi hetkeäkään. Isompi on tässä kohtaa parempi, varsinkin kun 12km päivä ajavalla hiukan suurempi kulutuskaan ei näy missään.

                      Comment


                        #12
                        Snadisti offtopic mutta vitos golffi on pikkasen B6:tta pidempi ja takapenkki taisi olla teknisten tietojen mukaan saman kokoinen. Nelos golffi varmaan vähän pienempi. Näkisin kyllä että B6:een menee kaksi aikuista ja kaksi lastenistuinta, ja jos meinaa takakontti ahdistaa niin ottaa sen suojaverho-virityksen pois sieltä niin tulee käytettävämmäksi takakontti. C5 vs B6 taisi olla takakontissa 10cm pituudessa eroa (100cm vs 110cm) ja leveys sama. Onhan toi B6 kertaluokkaa uudempaa mallisarjaa kuin C5 :)

                        Comment


                        • #13
                          juu jos perheautoa tarvii noilla kilometreille niin C5 korinen A6 on aika pop.

                          Kone on sitten ikuisuuskysymys, 110hp tdi kestää mitä vaan ja kuluttaa vähän, hiukan viritettynä kulkee ihan ok. Kylmä ilman webastoa.
                          150hp tdi on nokkaongelmaisen maineessa, 180hp (b-alkuiset moottorikoodit) vähän parempi ja ripeämpikin.
                          edit_ niin ja saikos C5:ttä 130hp pumpparidieselillä joskus? B6 aanelosta ja passattia ainakin, tämä on ihan soiva kone.
                          Just tuli 900km ylläkseltä kotiin ajeltua.. Kylmä toki tämäkin pätkäajoon.

                          1.8T olis aika luonteva valinta lyhyeen työmatka-ajoon yms, toki onhan turboautoissa letkua ja muuta nippeliä hajotettavaksi enemmän kuin vaparissa, mutta muuten toikin kestää mitä vaan. 2.0 bensa on...noh. hajuton ja mauton perusrauta hyvässä ja huonossa mielessä.
                          V6 koneista 2.8 tai 3.0 on varmaan parhaat valinnat, 2.4 on laiska eikä kuluta sen vähempää.
                          2.7BiT saattaa vaatia aika paljon harrastusintoa...mutta juuri siksi tai siitä huolimatta on täällä suosiossa ;)

                          Siinä oikeastaan olikin kaikkien kolmen A4-A6-Passat moottorivaihtoehdot tietoiskuna samassa paketissa, ei tehdä väittelyä :)

                          oma B6 korinen avant vetää suksiboksin kanssa 4 aikuista viikon hiihtovarusteineen ihan ok.
                          Viimeksi muokannut kontio; 12.1.2014, 23:50. Perustelu: lisäyksiä

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja kontio Näytä viesti
                            niin ja saikos C5:ttä 130hp pumpparidieselillä joskus?
                            Taitaa olla niin, ettei facelift C5:een ole muuta 1.9TDi:tä saanut, kuin tuota 130hp PD-konetta.

                            Vähän off-topiccina autojen kasvuun liittyen, että esim. uusi Octavia on mitoiltaan aika lähellä C5-koria, pituuserokin syntyy käytännössä vain Audin isommasta etuylityksestä. Skodassa tavaratilakin on syvempi.
                            Viimeksi muokannut alpi; 13.1.2014, 00:03.

                            Comment


                            • #15
                              Jep, octavia alkaa olla tosin vähän kauempana audin viimeistelylaadusta. ja äänimaailmassa on eroa.
                              tosin, continentalin nastoilla ajoin yhtä 2008 vuotista octaviaa jouluna eikä se pahalta kuulostanut

                              Comment


                                #16
                                Ulkomittojen erot on kanssa vähän niin ja näin. Muutaman kerran miiteissä ihmetelty kun avaa C5 ja B6 oven ja vertaa sitä kynnyksen leveyttä. Tuntuu että B6 on ulkomitoiltaan ihan ok mutta sisätilat on puolta pienemmät kaiken sen ylimääräisen toppauksen takia :)

                                5 vuotta uudempaa koritekniikkaahan se toki on kuin C5, siitä ei pääse mihinkään.

                                Comment


                                • #17
                                  Jos sen auton ei tarviisi neliveto olla, niin kattelisin ihan jotain muita vaihtoehtoja kuin A4 tai A6:ia. Jollain sisustan muoviosien laadulla ja melulla ei juuri ole merkitystä jos ajaa muutaman tuhat kilsaa vuodessa. Skeidoja vois olla markkinoilla suht mukavasti, mutta taitaa niissäkin olla ainoa vaihteistovaihtoehto hieman ristiriitaisia tuntemuksia herättävä DSG.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä se taitaa olla A6 johon kallistun. Naapurin A4 on sisuksiltaan samaa kokoluokkaa kuin IV golf. Myös muita merkkejä katselen, jos lähistölle tulee. V70 on toisena vaihtoehtona ja miksi volvo? Noh, ennen golffia oli 3 volvoa ja hyviä pelejä nämäkin oli. Paitsi S60. Se onkin eri tarina se. Ja nyt kaikki kannustamaan Ässät mestaruuteen! :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Ainahan sitä Ässiä kannustetaan. ÄrÄssiä vielä enemmän :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Ulkomittojen erot on kanssa vähän niin ja näin. Muutaman kerran miiteissä ihmetelty kun avaa C5 ja B6 oven ja vertaa sitä kynnyksen leveyttä. Tuntuu että B6 on ulkomitoiltaan ihan ok mutta sisätilat on puolta pienemmät kaiken sen ylimääräisen toppauksen takia :)

                                        5 vuotta uudempaa koritekniikkaahan se toki on kuin C5, siitä ei pääse mihinkään.
                                        5 vuotta tuoreempi suunnittelu taitaa olla syynä noiden B6 ovien paksuuteen. Ei kait niitä huvin vuoksi ole paksuiksi suunniteltu ja sitä kautta sisätiloja pienennetty. Käsittääkseni kyse on yksinkertaisesti ollut kolariturvallisuuden parantamisesta kylkiosumien suhteen.

                                        Comment


                                          #21
                                          En minäkään oikeasti usko että B6 on keinotekoisesti tehty ahtaammaksi kuin isoveli. Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään että pelkkiä ulkomittoja paperista lukemalla tulee pettymään jos luulee autoja samankokoisiksi.

                                          Comment


                                            #22
                                            NCAPin testissä A4 neljä tähteä ja A6 kolme. Eikös A6 ole paperilla ~30cm pidempi kuin A4, takakontti 10cm, takapenkki 10cm ja konepelti viimeiset 10cm. Noin niinkun hatusta vedettynä. Takapenkkihän on aikuisille ahdas, mutta kuinka paljon tilaa ne lastenistuimet oikeen vaatii? Edustusauto-luokan takapenkin jalkatilat?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä meillä ainakin ihan riittävästi tilaa on A4 B8 korillisessa ollut takapenkillä lastenistuimille, mutta B8 taisikin olla vähän edellisiä pidempi.

                                              Comment


                                                #24
                                                B8 on melkoisesti muhkumpi ja pidempi kuin b6. Mutta kyllä b6:seenkin mahtuu, vertaus vanhaan golffiin oli kyllä melkoista vähättelyä.

                                                Ajettavuus ja käsiteltävyys kunnossa olevassa b6:sessa on kyllä erittäin napakka (ainakin sportti ja s-line alustoilla ja kunnossa olevalla alustalla.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Takapenkkihän on aikuisille ahdas, mutta kuinka paljon tilaa ne lastenistuimet oikeen vaatii?
                                                  Kolme lastenistuinta takapenkillä vaatii ennen kaikkea leveyttä, joka lienee se ongelma B6:sessa. Istuimien tulee mahtua paikoilleen leveys/pituussuunnassa ja olisi vielä toivottavaa, että tuorvavyöt saisi viel kytkettyä paikoilleen (jos istuimet käyttävät auton omia). Jalkatilaa nuo ei hirveästi tarvitse, toki istuimissa joissa lapsi istuu selkä menosuuntaan, tarvitaan enemmän tilaa takapenkin ja etupenkin selkänojan väliin.

                                                  Viime kesälomareissulla oltiin liikkeellä 4F-kutosella ja ainakin siihen sai kolme lastenistuinta + (4v + 2x7v) vekarat sujuvasti takapenkille. Omaan B6:seen ei varmaan mahtuisi, en ole kylläkään kokeillut.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ainakin selkä menosuuntaan oleva lastenistuin takapenkillä (isofix), apparin puolella, vie senverran tilaa että etupenkki on ihan etuasennossa. Ts. autosta tulee kolmepaikkainen; kuski, lastenistuin + "lapsenhoitaja" kuskin takana. Vaimo vähän moitti noita B6:n tiloja kuskin takana, mutta suht siedettävä on. Eipä tuommoisen pikkutenavan kanssa tarvitse tehdä pidempiä matkoja vielä pitkiin aikoihin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tietääkös ketään, kenen auto tämä on ollut? http://www.nettiauto.com/audi/a6/5999046

                                                      Hieman olisin kiinnostunut.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ompahan erikoisen hieno väri, tai sit kuvat otettu iPhonella...

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X