Annan risuja kaikille Audin merkkikorjaamoille ja huoltoneuvojille, joilta olen kysynyt neuvoja ja korjausta. Tässä muutama esimerkki yhdeksän viime vuoden aikana kerrotuista tarinoista (Audi A6 2.0Tdi vm 2008)
- Vikakoodien minimiveloitus ei ole 90 eur. Siihen menee 1 minuutti ja se ei maksa mitään.
- Akun vaihto ei ole kahden tunnin työ, eikä siihen tarvita sähkömiestä. Vaihtamiseen meni 1 min ja koodaamiseen 30 sekuntia, kun luettelin itse akun kyljessä olevan koodin korjaajalle.
- Egr vikailmoitusten jälkeen ei tarvitse aina ostaa uutta, eikä autoa tarvitse hinata korjaamolle. Likaisen EGR kanssa voi ajaa korjaamolle ja sen voi puhdistaa ja tarvittaessa vaihtaa muovisen rattaan uuteen noin 15 minuutissa.
- Virtalukon vaihtoon ei tarvitse tunnin sähkömiestä ja tunnin koodaria. Sen voi vaihtaa 15 minuutissa etusäleikön (rattiakselin tuntumassa eli kojelaudassa) avaamalla ja täysin ilman koodaamista. Virtalukko on kiinni peräti kolmella ruuvilla.
- Automaattivaihteiston öljynvaihto ei ole salatiedettä ja puolenpäivän työ. Se on toimenpiteenä peräti kahden pultin avaaminen. Toisesta laitetaan öljy ja toisesta se tulee pois, aikaa kuluu 30min.
- Koiranluun vaihtaminen ei ole yhden-kahden tunnin työ, siihen menee 10 minuuttia.
- Öljyjen vaihtoväli ei ole 30.000, ilmansuodattimen vaihtoväli ei ole 60.000. Öljyt kannattaa vaihtaa 15000 ja ilmansuodatin putsata joka vuosi ja vaihtaa 30tkm välein.
- Auton huolto on pääasiassa tarkastuksia. En ymmärrä, miten joku saa siihen kulumaan 300euron arvosta aikaa. Renkaanvaihdon yhteydessä voi hyvin varmistaa itse nestetasot. Tulee tarkistukset tehtyä kahdesti vuodessa.
- Autosta syttyy öljynpaineen merkkivalo öljynpaineen laskun vuoksi. Auton öljynpainetta ei tarvitse mitata. Kyseessä on tiedossa oleva tyyppivika eli öljypumpun akselin kuluminen pyöreäksi. Tilanne ei vaadi koko öljypumpun uusimista, vaan ainoastaan pyöreäksi kuluneen akselin uusimisen. Varasosan hinta peräti 7 euro.
- Autoon ei tarvitse ostaa uutta öljypumppukokonaisuutta, ainoastaan öljypumpun pyöreäksi kuluneen akselin vaihto uuteen akseliin. Varaosa maksaa peräti 7 eur ihan Audilta.
- Öljynpaineen merkkivalon syttyminen ei myöskään tarkoita, että turbo pitää vaihtaa.
- Auton tukivarret eivät maksa 100-250eur kappale. Ulkomailta kannattaa tilata samalla hinnalla koko tukivarsisarja (kaikki 12 tukivartta eteen).
- Auton huoltokirjaan saa aivan samanlaisen merkinnän riippumatta siitä onko kyse merkkihuollosta tai muusta autokorjaamosta.
Oikein hyviä kilometrejä Audeilla. Kaikki vievät haluamalleen korjaamolle.
PS. voitte halutessanne katsoa myös kirjoitukseni "PK-seudun Audi-huollot" otsikolla "Hyvä autokorjaamo pks"
Comment