Riippuu ihan päätyseinästä... Vinssi varmaan kestääkin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Autotallin varustelua
Collapse
X
-
Jos vaan seinään saisi tarpeeksi tukevan kiinnityksen niin itse askartelisin jotain kuvan kaltaista. Rakennelmassa olisi siis pari sisäkkäin menevää putkea joista alempi tulisi u-pannoilla seinään kiinni. Ylemmässä olisi levy johon venetaljan saisi pultattua kiinni. Putkien koot silleen että menevät sopivasti sisäkkäin.
Comment
-
Tuommonen vaikuttaa aika fiksulta. Sitten tuohon semmonen venetraileriin tarkotettu vinssi. Ei tulis niin herkästi sillä turvavyömallillakaan ongelmaa kun putki pääsee pyörimään tuon toisen sisällä.
Joku puolentoistatuuman putki kestää jo ihan hyvin ja sisälle menee kohtuu jämptisti tuuman ja vartin putki. Tarpeeksi jämäkästi kun vaan saa seinään kiinni.Viimeksi muokannut jünther; 8.11.2013, 15:35.
Comment
-
Tuossa syntyy ihan turhaan vipuvarsi joka vääntää ylimmäiset kiinnityspisteet melko helposti irti. Alemmat kiinnityspisteet eivät tee tuossa yhtään mitään.
Seinän ja lattian välille 45asteen kulmaan esim. rhs-neliöputki joka ylhäältä kahdella pultilla seinän koolaukseen kiinni ja lattiaan myöskin kahdella pultilla. Keskelle voi tehdä juuri sellaisen kiinnityksen kuin venevinssi tarvitsee?
Comment
-
Itse suunnittelin omaan talliin hirveää sähkövinssi-viritystä, ennenkuin sain tutulta paremman paikan autolle.. Eli ideana olisi ollut lattiaan/seinään kiinnitetty vinssi, jonka olisi sitten tarpeen mukaan voinut vetää katon kautta moottoria tai jotain muuta nostamaan. Olisi vain tullut jo melkoinen rakentelu että kaikki paikat olisivat kestäneet, mutta olisi varmaan ollut melko näppärä tapa. Itsellä ihan kunnon luiska talliin ja tietenkin autot aina kuolevat niin ettei niitä talliin voi ajaa ropattavaksi. Moottorinosturiakaan ei tuohon pikkutalliin olisi helpolla saanut mahtumaan (säilytettäväksi), niin olisi tullut lyötyä kaksi kärpästä samalla iskulla.
Comment
-
Tämä kun jokseenkin liittyy autotallin varustukseen, niin laitetaan tänne. Eli näin renkaanvaihtosesongin aikana on lähes aina tarvetta hieman lisää ilmaa renkaisiin laittaa, eikä kuitenkaan paineilmavermeisiin pysty nyt satsaamaan, niin miettinyt jos tuommoinen edullinen rengaspumppu toimisi tuossa. Mahtaako kenelläkään olla käytössä semmoisia jalkakäyttöisiä rengaspumppuja?
Mm. motonetissä ja biltemassa noita löytyy, mutta onko kenelläkään kokemusta noista?
Comment
-
Jostain huutonetistä tai tori.fi kattoo käytetyn kompuran. Ostin 50€ käytetyn peruskompuran ja sillä on pari vuotta nyt tehty autoremontit ja renkaanvaihdot. Ei se mikään maailman tehokkain ole mutta paljon parempi kuin ne tupsyttikompurat. Tilaahan se vie tallin nurkassa tietysti koko ajan jos ei tarvetta ole kuin keväin syksyin pari kertaa.
Comment
-
Faijan 40v ikäisestä tupsyt kompurasta oli kummitus kadonnut kesän aikana (perkele kun mikään ei enään nykypäivänä kestä ;) ) niin osti jalkakäyttöisen pumpun. Ei tuossa mitn ongelmaa ole, kun joskus on tullut pyöräiltyä, nopeammin tuolla paineet tekee renkaaseen kuin vanhalla tupsyt kompuralla
Comment
-
Mulla on kompura hintaluokkaa 250€. Toki tässä rakentaessa siitä on kovastikin hyötyä, mutta ei tuo minusta paha sijoitus ollut. Mukana tuli kaikenlaista työkaluakin. Renkaanvaihdossa tuota tulee kuitenkin käytettyä vain ilmantäyttöön. Akkuporalla veivaan pultteja. Tietty alkulöysäys käsipelillä ja loppukiristys momenttiavaimella.
Jahka saa tallin kuntoon, niin voi olla, että kompuraan kytketyllä pulttipyssyllä saisi tuon avauksen tehtyä. Ja jos hankkii momenttihylsyn, niin menisi pelkästään pyssyllä.
Rakentaessa tuo on ollut naulapyssyn voimana ja aika paljon tulee käytettyä puhalluspistoolia. Lähtee sahanpurut ja muutkin pikkuröhnät aika liukkaasti. Ja täyttäähän tuolla poikien isommat uimalelut ja -altaan aika kätevästi.
Mutta jalkapumpun sijaan ehdottomasti vähintään pikkukompura.
Comment
-
Kävin tuon bilteman kahden kympin pienoiskompressorin hakemassa ja kokeilin sitä heti vaimon pasuunan talvirenkaisiin. Vähän rimpulan oloinen on, mutta kyllä sillä aika kivuttomasti n. 1 barinkin ilmanlisäykset renkaisiin sai. Erillisellä painemittarilla vertasin paineita tuon kompuran digitaaliseen mittariin, ja vähän yläkanttiin näyttää, mutta ei haittaa jos sen tietää. Ja kun kuitenkin tarkistaa paineen tuolla (toivottavasti tarkemmalla) erillisellä, niin lisää/poistaa ilmaa tarpeen mukaan.
Eiköhän tuolla aina renkaanvaihtojen yhteydessä saa kivasti paineet kohdilleen, ettei tarvii erikseen lähteä lähimmälle huoltamolle (~10km) tarkistamaan.
Comment
-
-
omalla pajalla talliin mentäessä pari kynnystä, autotallin oven kynnys ja oven edessä olevan betonilaatan kynnys. Tallin vastakkaisessa päässä on normaali kulku ovi ja muutaman kerran ilman moottoria ollu auto hinattu nuffieldilla köysien kanssa tuolta pikkuoven kautta.
Comment
-
Laitoin sitten parin vuoden haaveilun jälkeen sähkövinssin tilaukseen kun oli tuontitukun alennusmyynnissä. Tallin perällä on työpöytä, meinasin että pulttaan vinssin 8mm lappuun kiinni ja proppaan lapun sinne pöydän alle lattiaan kiinni niin ei jää vaijeri sisään kerättynä mitään tielle. Otin langattomalla kaukosäätimellä olevan mallin niin saa itse istua vinssattavassa autossa ohjaamassa. Oli taas yhtä saatanan ähräämistä viime viikonloppuna kun hinauspuomilla työnsin tuota A6:sta sisälle. Ei muuten mitään mutta tallin ovien edessä oleva hengetön auto on noin 5m pitkä, välissä parin metrin puomi ja sitten vielä veturia toinen 5 metriä niin loppui pihasta tila kesken kun joku pässi on parkkipaikan perään kolannut sata kuutiota lunta. Vinssin vaijerissa oli mittaa 9 metriä eli sillä saa sitten helposti vedettyä ulkoa auton kynnyksen yli talliin.
Näin ainakin kuvittelisin homman sujuvan.
Comment
-
Seinään on vähän huono tuossa tilassa saada mitään kiinni. Luulisi lattiaan propattunakin kestävän jos laittaa neljällä pultilla kiinni? Mietin sen vähän niin että kaksi miestä jaksaa kumota painovoiman ja työntää auton kynnyksen yli talliin mutta kaksi miestä ei saisi sitä neljällä pultilla betonilattiaan propattua lappua irti. Flawless logic.
Comment
-
Noh, itsellä on veneräikkä pultattuna paksuun levyyn josta sen saa kiinni viilapenkkiin. Hyvin on tullut isot ja pienet prokkikset sisälle vedettyä. Autot ei rullaavana paljoa vastusta.
Edit. ja samaa räikkää vedän parilla vinkalla kiinni kärryn etupäähän, samalla on saanut romuja hilattua kärryn kyytiin.
Comment
Comment