Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autotallin varustelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Autotallin varustelua

    Meinasin laittaa tyhmiin kysymyksiin, mutta pistin kuitenkin tämmöisen yleisen aiheen, mihin voi ehkä muitakin kysymyksiä laittaa.
    Ongelmana minulla on autotalli, joka on vähän maantasoa ylempänä, auto ei liiku omin voimin ja pitäis saada se tönästyä tuonne talliin. Olisiko tuommoisessa tilanteessa mitään järkeä viritellä joku vinssi, talja tms. helpottamaan siirtoa? Tähän mennessä autot on saanut ajamalla talliin, mutta nyt ja vastaisuudessa voi tulla vastaan näitä. Ja periaatteessa omin voimin pitäis saada liikutettua.
    Kiinnitys ankkureilla varmaankin lattiaan, mutta miten väistellä lattialämmityskaapelit/elementit? Onko mahdollista edes laittaa lämmitettyyn lattiaan ankkureita?

    #2
    Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viesti
    Onko mahdollista edes laittaa lämmitettyyn lattiaan ankkureita?
    Lainaat lämpökameran, lattialämmitys päälle, ja lämpimiin paikkoihin et poraile :)

    Comment


      #3
      Sama vika rahikaisella. Ollut pari kertaa tilanne että pienen kynnyksen yli ja loivaan ylämäkeen ei vaan työnnä tuollaista kahden tonnin möhköä. Mietin samanlaisia vaijeritaljaviritelmiä mutta en arvannut seinää alkaa proppaamaan. Tein lopulta niin että tuuppasin auton niin liki kynnystä kuin mahdollista ja ajoin toisen auton asemiin taakse. Joku mattorulla tai vanteeton rengas autojen väliin ja kylmästi takimmaisella puskee sisälle. Kahdestaan onnistuu jo aika helposti, yksin tehden oli hiukan jännäkakkaa.

      Comment


        #4
        Itse tulee roppailtua appiukon hallilla jossa on myös loiva nousu ennen tallia ja muutaman sentin kynnys. Muutaman kerran on pieru päässyt kynnyksen kohdalla kun on autoa tuupannut tuonne sisälle.
        Kerran olen joutunut startilla väännättämään auton kriittisimmän kohdan ylitse.

        Olen myös suunnitellut että lattiaan tekisi muutaman kiinnityspisteen silmukka kiila-ankkureilla joihin saisi kiinni sähkötaljan. Tuollainen varustus helpottaisi autojen liikuttelua huomattavasti.

        Comment


        • #5
          Pitää selvitellä tuota missä nuo lämmitysvastukset menee, jos johonkin väliin saisi kiinnitykset. Motonetistä ainakin löytys suht edukkaasti tommonen perus talja tai kympin halvemmalla 2000kg versio.
          Joku paksuhko levy kulmista propuilla kiinni, ja keskelle joku nostolenkki kiinni, niin siten saisi varmaan toimivan.

          E: Tuommoinen silmukka voisi myös toimia. Valitsee vain tarpeeksi järeän, että varmasti kestää.

          Comment


            #6
            En tuohon motonetin vaijeritaljaan laittaisi rahaa kiinni. Ennemmin etsii vaikka käytetyn Lug-all:n ja maksaa vähän enemmän.

            Comment


              #7
              Mahtaako auton siirto vaakatasossa (vaikkakin pieneen ylämäkeen) vaatia niin paljon voimaa etteikö seinään kiinnitetty vetopiste kestäisi?

              Comment


                #8
                Niin.
                On melko paljon alustasta (siis pyörien alla olevasta pinnasta) kiinni paljonko voimaa vaatii auton liikutus. Oman työntövoimansa voi mitata laittamalla puntarin seinää vasten ja puskemalla sitä.
                Kääntäen tämän voi miettiä että kestääkö yksi piste seinässä vai vaatisiko useamman.
                Viimeksi muokannut Lipponen; 28.10.2013, 10:26. Perustelu: Typoja

                Comment


                • #9
                  Itsellä käyttö tulisi tuolle olemaan niin satunnaista, ettei paljoa tuohon taljaan/vinssiin viitsi satsata, joten jos muutamalla kympillä löytyy käypäinen, niin saa kelvata. Noi Lug-all:n kamat vaikuttaa käytettynäkin melko hinnakkailta...

                  Minulla seinät on kipsilevyä, joten lattiakiinnitys on ainoa vaihtoehto.

                  Comment


                    #10
                    Itsellä on vanha liinatalja jonka merkistäkään ei ole aavistustakaan, tuolla olen vetänyt nosturille autot useasti ja toinen pää on ollut luonnollisesti kiinni itse nosturissa. Sen olen huomannut ettei tuo auton taljaaminen nosturillekaan missä, on sentään jo aika jyrkkä nousu, rasita taljaa juuri ollenkaan eli veto joka tulee ei ole kyllä kun korkeintaan muutaman sadan kilon luokkaa korkeimmillaan, eli uskoisin kyllä että jos seinässä vaan jonkunlainenkin runko sisässä on, niin huolellinen läpi kiinnitys seinään aivan lattian rajaan ja vaikka vielä lankku poikittain seinän toiselle puolelle, kestää ihan helposti. Toinen homma on sitten mitä seinän toisella puolella on eli voiko tuollaista extra tukea rakentaa. Ainakin pelko lattia lämmityksen särkemisestä pienenee jo oleellisesti.

                    Comment


                      #11
                      Hätätilanteessa auton voi pyöritellä sisään pyörännavan pultistakin kun on riittävän pitkä vääntövarsi.

                      Comment


                      • #12
                        Hommaa 40*40cm pelti,pari milliä paksu,hitsaa lenkki etureunaan ja sikaflexsillä lattiaan.Hyvin pelaa eikä tartte roppailla.

                        Comment


                        • #13
                          Tuo Matin idea voisi sitten ehkä kuitenkin toimia. Seinän toiselle puolelle voisi tosiaan jonkun lankun laittaa, mikä jakaisi rasitusta. Asentaa sen vielä aivan lattian rajaan, niin seinän rungon alapuu (mikä toivon mukaan on kunnolla propattu lattiaan) kantaisi ison osan tuosta massasta.
                          Minkä kokoisia taljoja autotrailereissa on yleensä käytetty? Niissähän tilanne on periaatteessa sama kuin tässä.

                          Sikaflexi taitaa olla kyllä melko tiukkaa liimaa, mutta onko noin että riittäis?

                          Comment


                            #14
                            Kyllä siellä kipsilevyn takana seinässä on pystypuukin, eli seinään laittaisin, jakamaan vaikka liimapuu tms. kahden tolpan väliin. Itse vetänyt sisään ihan venerissalla, laitoin viilapenkkiin kiinni (joka seinässä kulmaraudalla). Samalla rissalla vetänyt myös peräkärryyn tyhjää hylsyä isommalla kulmallakin. Silloin sama rissa vinkoilla kiinni etulaudassa.

                            Comment


                              #15
                              Jossain ohjelmassa näyttivät kun neliötuuman kokoiselta alueelta liimatusta lenkistä nostivat jonkin pikkuauton ilmaan. Eli kyllä liima suorassa vedossa ainakin kestää kunhan liimaus on onnistunut.
                              En sitten tiedä miten käy kun lattiaan liimattuun levyyn kohdistuva veto ei tule kohtisuoraan liimapintoihin nähden.

                              Comment


                              • #16
                                Jos pinnat on puhtaat ja pelti on noin iso,niin Audis tulee talliin vaikka poikittain

                                Comment


                                • #17
                                  Pitää harkita tuota liimausta. Miinuksena siinä voisi olla ainakin se, että saako semmosta enää ikinä pois siitä lattiasta, jos jostain syystä olisi sille tarvetta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Meillä on käytössä n.1.5m työntöaisa. Molemmissa päissä peräkärryn kidat, tämä vaan edellyttää toimiakseen vetokoukut molempiin autoihin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jos kivijalkaa näkyvissä, niin siihe roppaa jonkun silmukan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä jos lattiaan jonkun lenkin laittaa, niin sen pitää olla irroitettavissa. Kiva siihen aina kompastua, jos on pysyvästi kiinni..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ensimmäinen versio kokeiltu ja todettu, että pitää hommata joku hihnatalja, jossa on ulottuvuutta ainakin 6-7 metriin. Nyt tein nostolenkistä, kierretangosta ja paksuhkosta lankusta seinään vetopisteen, mutta aiemmin linkkaamani motonetin talja oli ihan vitsi. Lähinnä tuon ulottuvuuden kanssa. Vaijeri täysin ulosvedettynä vetomatka oli n. 1,5m! No siitä onkin paljon iloa...

                                          Comment


                                            #22
                                            Mulla ollut Bilteman "turvavyö"-mallin talja käytössä. Tein 100x50 palkista pystypuun ja siihen etureunaan vinotuki. Molemmat hitsattu n. 50x50 neliölevyyn joka on pultattu betonilattiaan kiinni. Tuo turvavyömallin talja on aika tarkka vedon suoruudesta joten jos nyt pitäisi valita niin ottaisin vaijeritaljan. Ongelmia tulee jos pitää muita kuin Audin merkkisiä vetää sisään eli ts. jos koukku on toisella puolella.
                                            Starttimoottorilla vedättämällä menee kyllä ylämäkeenkin kun käyttää järkeä eikä tee 30s sahauksia keraalla.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Koitan keksiä ratkaisun, jolla tuo vetokohta pysyy nivelöitynä. Siten voi vetää vähän vinoonkin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vinssin ja seinän väliin pätkä kettinkiä, toimii nivelenä. Jos pidempi pätkä, niin voi tarvittaessa vinssata kauempaakin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Auto nyt vihdoin punnerrettu talliin. Motonetin 600kg hihnataljassa oli tarpeeksi pitkä hihna (tai no, hinausköydellä joutui vähän jatkamaan). Jyrkimmässä kohtaa meinasi kyllä tehdä vähän tiukkaa, mutta hammas kerrallaan kääntämällä sai nousemaan. Ei tuo kyllä paras ratkaisu ole, mutta toimii. Seinäkiinnityskin vaikutti tarpeeksi jykevältä, ainakin A4 B5:lle :D

                                                  Jos tuohon haluaisi jotain budjettiparannusta, niin hihnatoiminen venevinssi tms. voisi olla mukavampi. Sillä saisi tuon nousemaan tasaisesti ja pikkusen pidemmän hihnan. Pitäisi vain kehittää joku järkevä teline, mihin sen saisi kiinnitettyä, tommoseen nostolenkkiin kun ei vinssiä suoraan saa.
                                                  Joku halpa sähköinen vetovinssi olisi tosin ehdoton.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ne seinien alajuoksu tuppaa olemaan lyöntiankkureilla kiinni, ei ole mikään ydinräjähdyksen kestävä. Samaten harkkoseinä tuppaa tulemaan mukana ko tarkoituksessa.

                                                    Edit_2 mietin asiaa ihan tosissaan, eikä siinä seinäkiinnityksessä ole oikeastaan mitään järkeä. Mutta kyllä sen kiila-ankkurikoukun betonisessa sisäkuoressa pitäis kestää ihan hyvin, ellei kauheita nykäyksiä saa aikaiseksi. Jossain vaiheessahan lähtee seinäkin kaatumaan mukana, kun ei niitä ole mitään tarvetta mitoittaa kuin pelkälle puristukselle. Paitsi kellareiden maanpaineseinät on vähän järeämpiä.

                                                    Lattiaanhan vois laittaa injektiomassan kera ison "vemon" eli sisäkierreholkin mihin sitten ruuvaa silmukan kun tarvii vedellä, niin ei pääse kompastelemaan

                                                    Eli johtopäätöksenä: sinne lattiaan vaan! tulipahan mietittyä tuokin :D
                                                    Viimeksi muokannut kontio; 6.11.2013, 14:52.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuo seinäkiinnitys on tosiaan vähän semmonen arveluttava, vaikka nyt kestikin. En tiedä uskaltaisiko tuota 3B passattia yrittää. Siksi joku vinssi olisi hyvä, että sillä saisi hieman tasaisemman vedon. Mutta jos tuota vaikka sähköisellä vinssillä vielä päivittää, niin lattiakiinnitykseen joutuu varmasti siirtymään.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tee tallin takaseinään reikä vinssikidalla varustettuna ja väkipyörä lähimpään tukevaan puuhun niin ja eikun hinaamaan autoa talliin. Tähän pari hymiötä. :D
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Siis, ei tuo noin toimi, ainakaan jos yksin on liikkeellä. Täytyy se köysi laittaa ainakin parin lyhtypylvään kautta. Ja vielä sitten sitoa autot toisella köydellä yhteen, ettei pääse se "hinattava" tekemään takaseinään vielä isompaan reikää.

                                                          Click image for larger version

Name:	Autotalliin.png
Views:	1
Size:	103,3 Kt
ID:	1615588

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Entäs tallin pääty seinään venetrailerin vinssi, maksaa motonetissä 1500kg vinssi 60e ja kestää varmasti..?? Olikin jo joku ehdottanut..
                                                            Viimeksi muokannut helmut; 7.11.2013, 20:56. Perustelu: Korjausta

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X