Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 turbottaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Moottoripyörän voi kuristaa joko itse rajottamalla kaasukahvan liikettä jollain kiinteällä mekanismilla, eli esimerkiksi nippuside kahvassa ei kelpaa. Tämän lisäksi tarvitaan tehonmittaustodistus.

    Toinen tapa on ostaa TÜV:n tai vastaavan puljun hyväksymä tehonrajoitussarja, joka on yksilöity kyseiseen malliin. Yleensä nämä sarjat sisältää imusarjaan tulevat kuristusläpät, jotka rajottaa ilman virtausta. Tässä tapauksessa ei tarvita tehonmittausta, vaan TÜV todistus riittää.

    Nykyisin tietääkseni noita itse tehtyjä kaasukahvakureja ei konttorilla katsota niin hyvällä, mutta siitä ei ole faktaa minulla etteikö niitä yhä kelpuutettaisi.

    Comment


    • #92
      Ilyxin kirjoitukseen vielä lisäyksenä. Saa edelleen kuristaa itsekin ja jos itse kuristaa niin EURO2 ja uudemmat nimenomaan pitää kuristaa kaasuläpän liikettä rajoittamalla, muuten täytyy taas todistaa päästötason täyttyminen.

      Comment


        #93
        Siirsin ketjulle sopivampaan paikkaan. Siirtyy sitten takaisin tekniikkapuolelle, kun joku oikeasti tekee jotain.

        Comment


        • #94
          Ite oon tätä kanssa pyöritelly päässä tuohon omaan kasiin. Periaatteessahan se vakio rs6 kone menee läpi niistä vtt mittauksista jos se vaan on toimiva ja kunnossa oleva kone. Jos siihen viellä tekis perus kansi rempat ni luulis olevan kunnossa. Tommosessa projektissa se vtt mittaus ei olis se lähellekään kallein osuus ja jos sieltä viellä ekalla yrityksellä pääsis läpi niin kyllähän se kannattais. Omavalmisteeksihan sen koneen joutus sitten leimaamaan. Jatkossahan sitten kai vois käyttää samoja muutoksia muutkin ilman vtt mittauksia eli tässä tapauksessahan se olis pelkkä ohjelma muutos.

          Comment


            #95
            s8

            mulla on kokonainen purku ronsu6 nurkissa, jos ilmenee tarvetta osille S8 päivitykseen :) idea on loistava, siihen jatkeeksi manuaaliaski, avot.

            Comment


            • #96
              Osaakos muuten joku sanoa voisiko yhden auton VTT testiä hyödyntää toisessa identtisessä autossa?

              Eli voisiko kaksi samanlaista autoa toteuttaa identtisillä muutoksilla ja mittaus suoritettaisiin vain toiselle. Käytännössä siis hyväksyttäisi "muutossarjan" kyseiselle automallille. Vai vaatiiko tällainen toiminta eri testit? (TUV?)

              Edit. Tarkemmin luettuna Pasihan tuossa ylempänä samaa pohtikin.
              Jatkossahan sitten kai vois käyttää samoja muutoksia muutkin ilman vtt mittauksia eli tässä tapauksessahan se olis pelkkä ohjelma muutos.
              Viimeksi muokannut elexter; 17.10.2013, 07:53.

              Comment


              • #97
                Kyllä se VTT:n testi on ajoneuvokohtainen. Tietty taas varmaan löytyy jostain joku katsuri joka sen hyväksyy "muutossarjana". Vuonna nakki ja miekka kun noita Skylinejä tuotiin ja käytettiin VTT:llä kun ei Nissanilta saanut päästölappuja, niin kyllä ne kaikki joutu siellä erikseen käymään.

                Comment


                  #98
                  Itse olen käsittänyt että vain tehdas saisi alittaa tuon 7kg/kw rajan.

                  Eli jos auto alittaa tehtaalta tullessaan 7kg/kw säännön niin homma Ok. Mutta jos teet autoon muutoksen jolla teho laskee, mutta menee silti alle tuon 7kg/kw, niin silloin auto on laiton.
                  Tämä pitää paikkansa, jännä kyllä. 911 964:n kun laittaa täysin vakion 911 964:n turbo-tekniikan niin pitää hakea trafilta poikkeuslupaa koska ylittää teho-painosuhderajan. Sen tosin saa perustelemalla sillä, että tehdas on jo sen ylittänyt.

                  Comment


                  • #99
                    Hmm... Törmäsin myös tähän poikkeuslupa juttuun toisaalla. Eli poikkeusluvallahan toi tehopainosuhde ongelman pystyisi kiertämään ja sen RS6 tekniikan saisi laittaa D3 A8:iin. W12 vaan vertailumalliksi. D2 koppaan ei onnistu kun on vaan 420hv.

                    Comment


                    • Sinänsä ei ole ihan läpihuutojuttu poikkeusluvan saaminen, koska tehdas ei ole D3:sta tehnyt "RS6" moottorilla. Sen sijaan jos vaihdetaan alunperin V6 moottorilla olevaan autoon se tehtaankin käyttämä W12, niin poikkeuslupa pitäisi olla selvä juttu.

                      Comment


                      • Joo juuri näin. Eipäs ollut taas järki päässä... Eihän se tossa tapauksessa tosiaan tapahdu mallisarjan sisällä, johon noita poikkeuslupia on myönnetty.

                        Comment


                          Tuota päästömittausten olemista autokohtaisia ei välttämättä löydy mistään säännöistä kirjoitettuna, se voi olla vaan virkamiesten toimesta otettu käytännöksi. JDM-harrastajat puhui jossain vaiheessa esimerkiksi vähäpäästöisen jälkiahtamisesta, siten että jossain muussa maassa esimerkiksi jonkin viripajan toimesta liikenteeseen päästömittauksineen hyväksytetyt ahdinsarjat sai menemään päästöjen osalta läpi paperivertailuna suomessakin. Tähän piti vaan löytyy sopiva virallinen viskaali, jolla asema riitti sen virallisen vertailupaperin kirjoittamiseen. Nyt sekin tie on ilmeisesti suljettu, jos sitä alunperinkään oli olemassa. Mutta jokatapauksessa suomen pykälät sallii erittäin hyvin muutoksia, kun vaan toteuttavan portaan virkamiesten itse keksimät kampitukset onnistuu kiertämään.

                          Comment


                            Konttorilta joskus kysyin tuota vähäpäästöisen ahtamista. Insinööri sanoi juurikin niin että jos kyseiseen moottoriin on tehty hyväksytty ahdinsarja jossa on valmistajan todistus päästönormien täyttymisestä ja käppyrät kyseisellä sarjalla saatavista tehoista, ei autoa tarvitsisi käyttää pussitestissä eikä tehonmittauksessa. Tapauksesta tosin on muutama vuosi aikaa.

                            Comment


                            • Juuri noinhan se menee. Valitettavasti vain hyväksytyt ahdinsarjat ovat yleisesti isoihin vaparimoottoreihin, ja tehot paukkuu yli sen mitä muutoskatastuksella on mahdollista katsastaa.

                              Comment


                                Tässä nyt tuntuu hukkuvan oleellisuus. Kuullut semmoisia huhuja, että V8 turbottajalle olisi projektijuomat ilmaisia ja myöskin turbot voisi saada ilmaiseksi. Eli anna mennä vaan.

                                Lähtisin 2 moottorin tekniikkaan. Jos kaverilla on tieto/taito ja tilat turbottaa S8, niin uskoisin joka vuotisen moottorin katsastusswapin olevan lastenleikkiä. Ja samallahan sitä saisi tehtyä kunnon vuosihuollon pukilla olevaan moottoriin.

                                Jos tämmöinen projekti ilmestyy niin seurailen kyllä mielenkiinnolla.

                                Comment

                                Working...
                                X