Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 turbottaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Ei, mutta vähäpäästöistä moottoria ei saa muuttaa. Muutoksen jälkeen on todistettava että päästöt ei ole muuttuneet jos siihen on aihetta. Ja edelleen, miksi tähän ei ole jotai selkeää sääntöä? Kaikille pitäisi olla samat säännöt, mutta nythän ne ei toteudu, jos inssi saa sen päättää.
    moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei tällöin riitä käytönaikainen päästömittaus."

    Edit: sitä vaan jankkaan, että kohtalaisen reikäinen koko systeemi, jos yksittäinen katsastusmies voi tehdä päätöksen oman harkinnan mukaan.
    Ainahan on ollut inssejä, jotka katsoo asioita silmien läpi ja autot menee isoilla ahtimilla läpi leimasta. Se kun ei tee kuitenkaan autosta laillista, niin miten siitä sitten saisi laillisen, jos yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Karkeana esimerkkinä.

    Comment


    • #62
      Ei lue tehon alentamisesta missään, mutta se rinnastetaan moottorin muuttamiseen. Jos alettaisiin hyväksyä alennettuja tehoja päästötaso säilyttämällä, niin sitähän saisi tehdä vaikka millasia kori-moottori kombinaatioita. Se vaan on niin, että alkuperäistä tehoa ei voi laskea.

      Havainnollistava esimerkki, jos näin meneteltäisiin... B6 S4 laitetaan RS6:n moottori 253kw penkkilapulla, jolloin pysyttäisiin 7kg/kw yläpuolella. Tulisko leima? Mitäs luulet? Ei tulis...

      Comment


      • #63
        Tiedän monta autoa missä on alennettu teho että menisi 20% rajoihin.

        Comment


        • #64
          Niinkuin on jo monta kertaa sanottu, se ei tee niistä autoista laillisia.

          Comment


          • #65
            Eikä laittomia.
            Mikä Trafin pykälä kieltää muuttamasta vähäpäästöistä moottoria?

            Comment


            • #66
              http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 7§ ja 8§

              Taidan istuttaa tohon omaan ässään 5.2 V10 253kw version ;)

              Comment


                #67
                Voitko kertoa tarkat speksit näistä muutetuista koneista ja autoista, niin homma olisi aika paljon selkeämpää.
                Onko kori vähäpäästöinen, merkki, malli?
                Onko moottori vähäpäästöinen, merkki, malli?
                Miten tehoa rajoitettu?
                Jouduttiinko tekemään päästömittaus?
                Päättikö katsastaja että homma on ok?
                Mitä todistuksia tarvittiin?

                Väännetään nyt vielä varmaksi, että puhumme vähäpäästöisistä autoista/ koreista, joissa on muutettu vähäpäästöistä moottoria.

                Comment


                  #68
                  Niin eli jos itse auto ei ole vähäpäästöinen niin silloinhan kukaan ei kiellä muuttamasta siihen tulevaa vähäpäästöistä konetta mitenkään. Kunhan yhdistelmä muuten täyttää auton ikään suhteutetun lain kirjaimen.

                  Comment


                    #69
                    Kori määrää päästömääräykset. Ne on saavutettava. Koska aloittaja kysyy vähäpäästöisen ahtamisesta, toki oletan että siitä puhutaan jatkuvasti.

                    Comment


                      #70
                      Onko pakko olla VTT? Voiko mittauksen suorittaa jossain toisessa EU maassa?
                      Sellainen on mielikuva jäänyt noita trafin tekstejä luettua jo useamminkin että tuo päästömittaus muutoskatsastuksessa pitää olla tehty trafin hyväksymässä laitoksessa ja niitä on kyllä useampikin suomessa myös muitakin kuin vtt, mutta sitä en kyllä usko että onnistuu ulkomailla tosin en tiedä varmaksi että onko trafilla hyväksytettyjä mittalaitoksia muissa eu maissa.

                      Comment


                      • #71
                        Viimeisin rakennelmani:
                        90 luvun VAG vähäpäästöinen siis,ei mallisarjan tehokkain.
                        Autoon vaihdettiin alusta ja jarrut vastaamaan vähintäänkin mallisarjan tehokkainta.
                        Moottori joka asennettiin oli vielä 25 hv tehokkaampi kun mallisarjan tehokkain +20%
                        Vaihteisto,moottorinohjaus ja kaikki apulaitteet tulivat myös autosta mistä moottorikin otettiin.
                        Pyysin maahantuojalta tuosta moottorista todistuksen päästöistä.(Eli moottorin sarjanumeron mukaan)
                        Minulla piti myös olla kauppakirjat moottorista ja vaihteistosta.
                        ETKA:sta tulostin eroavaisuudet mallisarjan tehokkaimpaan.
                        Käytin auton rullilla ja sieltä sain viralliset teholaput.(ei pelkästään dynolappua vaan toinen A4 missä oli mittaajan allekirjoitus jne..)
                        Tehoja oli rajoitettu kierroksia rajoittamalla.Tämä oli helppo kun moottorissa oli jakaja,hankittiin vaan pyörijä jossa oli kierrosten rajoitin.
                        Pakoputket ja ahtoputket rakensit itse,vaikka periaatteessa nekin olisi pitänyt tulla vaihdettavasta moottorista.

                        Comment


                        • #72
                          Sanoisin että siinä on mennyt katsuri pikkasen vipuun kaikkien hienojen lappujen paljoudessa. Oikein perustein tehty muutoskatsastus se ei kyllä ole ollut. Laiton minun mielestä. Laillinen ehkä sinun mielestä. Onko sillä väliä? No eipä ole... Kaikennäköstä "leimattua" kötöstystä sitä tulee nähtyä päivittäin. Tekeekö se niistä laillisia, kun katsuri on ne siunannut, voidaan olla kahtamieltä.

                          Comment


                          • #73
                            Niin..Kolme inssiä oli paikalla tässä muutoskatsastuksessa..
                            Mikä meni väärin?
                            Niiin ei väliä.Vastaavalla tavalla on muutoskatsastettu monta peliä :)
                            Niin katsuri katsoi lailliseksi niin silloin on laillisia.
                            Kelläänhän ei varmaan ole vaihdettu ahdinta tai välijäähdytintä vähäpäästöiseen?

                            Comment


                            • #74
                              Laissa puhutaan päästötestien osalta riippumattomasta tutkimuslaitoksesta, ja kun ne pohjautuvat EU-lainsäädäntöön, niin pitäisi Trafille sen puolesta kelvata mikä tahansa vaatimukset täyttävä EU:n alueella oleva tutkimuslaitos. Entisessä työpaikassa tutkivat jotakin palonestoaineita, hyväksyntätestit teetettiin Ruotsin "VTT":llä, hintaa oli noin puolet ja sama EU-alueen sertifikaatti saatiin.

                              Jos katsastusinssille näytetään kaikki dokumentit mitä on tehty rehellisesti ja avoimesti, ja se hyväksytään muutoskatsastuksessa, niin maalaisjärjellä ajatellen se on silloin laillinen auto. Katsastusinsinöörinhän tehtävä se on ottaa laista selvää ja tutkia täyttyvätkö lain vaatimukset. Ja jos osaaminen loppuu, niin Trafi on sitä varten, että sieltä kysytään. Eri juttu on sitten, jos dokumentit eivät vastaa todellisuutta.
                              Viimeksi muokannut maspe; 11.10.2013, 23:46. Perustelu: jatketaan samaan viestiin

                              Comment


                              • #75
                                Se meni väärin, että menikin 3 katsuria vipuun. Katsurikin on vaan ihminen, tekee virheitä ja hyväksyy joskus sellaisia rakennelmia joita ei saisi hyväksyä. Ei ne jokaisesta muutoskatsastuksesta soita Trafin mielipidettä. Jos tämäkin tapaus nostettaisiin Trafin herrojen tutkittavaksi, niin aika varmasti tulis "kolmelle viisaalle" katsurille selvityspyyntö asiasta. Ihan toisen topicin voisi perustaa siitä asiasta, että milloin ja kenen hyväksymänä auto on oikeasti laillinen. Jos vedotaan siihen, että kun katsuri on sen kerran hyväksynyt, niin se on laillinen. Onko silloin nämä ämpäriturbo vehkeet myös laillisia, joita hyväksytään joka päivä leimalla? Ihan sama tehdäänkö se virhe muutoskatsastuksella vai määräaikaiskatsastuksella.

                                Comment


                                • #76
                                  Niin mitä tässä ei saisi hyväksyä?Pitääkö mennä insseiltä kysymään onko varmasti laillinen??
                                  Menee kyllä jo vähän OT:ksi.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Ämpäriturbot kuuluu yleensä siihen ryhmään, että ei omistaja ei kerro muutoksista eikä katsastusinssi ei huomaa muutoksia. Ei se tee laillista silloin siitä, vaikka leima tuleekin paperiin. Mutta jos tehdyt muutokset esitetään niin paperilla kuin käytännössä, niin vaikea tuota on auton omistajan uskoa laittomaksi, jos se kerran virallisen tahon tarkastama ja hyväksymä on. Toki insinöörikin voi erehtyä, mutta ei se silloin mielestäni omistajan vika ole.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Sitä ei saisi hyväksyä, että tehoa alennetaan alkuperäisestä. Kysy tätä asiaa Trafista ja ilmoita minulle. Jos ne sanoo, että voi alentaa, niin vaikenen. Ilmoita samalla rekisterinumero, niin ne kertoo onko autosi laillinen, ettei tarvi katsureilta kysyä. Täytys istua joskus kaljalle ja puhua asia selväksi. Ei tätä täällä foorumilla jankkaamalla saa selväks. Voisin valottaa asiaa eri näkökulmasta... End of OT

                                      Comment


                                      • #79
                                        Trafilta on kysytty,he eivätanna neuvoja tälläisissä asioissa vaan pyysivät kysymään katsastuskonttorilta.
                                        Trafin pykälissä ei mainita tehon alentamisesta,vaan muutoksesta.
                                        Laittomia autoja todennäköisesti aika moni rakennennetuista,kuten taitaa munkin jokainen auto olla laiton jostain kohtaa.
                                        Mutta mitä sitten,sehän ei estä tekemästä.
                                        END.

                                        Comment


                                          #80
                                          Todellisuudessa tälläkin on aktiiviharrastajalle aika vähän merkitystä. Jos itse pystyy vaihtamaan vaikka ahtimen hiluineen niin kyllä ne voi vaihtaa myös vuosikatsastusta edeltävänä ja seuraavana päivänä aina kerran vuodessa.

                                          Tähän S8:n ahtamiseen nyt ei vieläkään tullut tolkkua. Onko se nyt ymmärrettävä niin että saman mallisarjan sisältä (esimerkin vuoksi vaikka C5) saa vaihtaa kokonaisen moottorin mutta edes S6:een ei saa vaihtaa saman mallisarjan A6 1.8 vaparikonettaa jos sen itse ahtaa jälkeenpäin? Kyse siis saastemääräyksistä enemmän kuin tehopainosuhteesta.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Kyllä,jälkeenpäin ei saa ahtaa.Päästöjen takin juuri.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Moottori kuristaminen esimerkiksi ahtopainetta laskemalla tai kierroksia rajoittamalla on vähän rajatapaus. Se kun ei varsinkaan tehokkaissa moottoreissa vaikuta tosiaan päästötestiin mitenkään, koska siellä ajetaan vain pikkukierroksilla pienellä kaasulla. Jos turbomoottori kuristetaan ahtopaineen pudotuksella (täysin alkuperäinen moottori muuten), se luokitellaan muutetuksi moottoriksi ja päästöt pitää todistaa. Toisaalta ne päästöt eivät testisyklissä muutu mihinkään, joten alkuperäinen mittaus on sinänsä periaatetasolla pätevä.

                                              Comment


                                                #83
                                                Entä jos tehoja lasketaan kaasuläpän liikettä rajoittamalla?

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Ei sekään vaikuta päästöihin, siis maksimi kiihdytysnopeus on luokkaa 60sekunttia 100km/h nopeuteen. Maantieajon sykli käsittää mm 0-70km/h alkukiihdytyksen missä menee aikaa 41sekunttia. Varmaan on selvää että edes normaalissa perheautossa ei kaasuläppää avata lähellekkään puoleen väliin.

                                                  Se että kuka laskee kaasuläpän liikkeen rajoittamisen kuristukseksi jälkikäteen, on ihan toinen asia. Tehdastekoisenahan noita on mielestäni ollut esim Volvolla.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Selvittelin... Vaikka tehon alentamista ei erikseen kielletä, sitä ei myöskään erikseen sallita. Trafin kanta asiaan on, että moottorin kuristamista ei sallita, vaikka se ei päästöihin vaikuttaisikaan. Ei mulla muuta.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Täällä on sanottu, että ei saa ahtaa jälkikäteen vähäpäästöistä. Eikö sen kuitenkin saa tehdä, jos teettää päästömittauksen?

                                                      Onko sillä väliä mitä se kone ilmoille päästää, jos kerran päästötesti ajetaan matalilla kierroksilla ja osakaasulla? Tosta voi tulkita sen, että moottorien päästöillä täyskaasulla tai kuormalla ei ole merkitystä vasta kuin vuosikatsastuksessa.

                                                      Volvollahan oli ne 140 ja 170hp koneet taisi olla samoja, jossa 140hp oli softalla rajotettu.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Kyllä sen vähäpäästöisen saa ahtaa jälkikäteen, mutta päästöistä tarvii todistuksen esim. sieltä VTT:ltä. Eikä sieltä nyt siltikään ihan millä vaan virityksellä mennä läpi, vaikka ei päästötestin ajosykliin kuuluisikaan täyskaasu ajoa. Eli on sillä väliä mitä se ilmoille päästää.

                                                        Jostain kun löytäisi miten noi eri aikakausien päästötestit tehdään, eli millainen ajosykli yms. menettely niissä on. EURO2 esimerkiksi on aika paljon helpompi kuin vaikka EURO4.

                                                        Edit: No eipä paljon tarvinnut googlata taas :) http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
                                                        Viimeksi muokannut Tumppim; 14.10.2013, 15:29. Perustelu: Linkki lisäys

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Saahan moottoripyöriäkin kuristaa..

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Joo, lähinnä ajokorttiluokkien takia.
                                                            L-luokan rakennemuutospäätöksessä taas lukee yksiselitteisesti, että muutoskatsastuksessa ei saa hyväksyä moottoria, jonka tehoa on laskettu rajoihin sopivaksi. Vaan vaihdetussa moottorissa katsotaan olevan tehoa yhtä paljon, kuin siinä on alunperin ollut.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Saako moottoripyörän kuristukset rakentaa omassa autotallissa vai pitääkö niiden olla kaupasta haettu hyväksytty tuote?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X