hopsiksen kanssa samoilla linjoilla Motonetin osalta. Kirrrrveli niin...... ........ .....sti maksaa LPR tarvikejarrupaloista sama hinta kuin Ferodon paloista ja nyt olis Trodolla vielä tarjous ilmaisista toimituskuluista. Toisaalta kiva kun vielä rahalla sai mutta miksi nämä kotimaan varaosa kauppiaat antaa rahojen virrata ulos..? Meitä ja teitä TI korjaajia kuitenkin löytyy :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Hellanduudeli noita marmorin hintoja!
Collapse
X
-
Vieras
Ei se osan hinta ole ahneudesta siihen keksitty, vähän on matematiikkaa takana jotta yrityksellä on edellytykset toimia...
Comment
-
Ei se mitään hyväntekeväisyyttä tietenkään ole ja yrityksen on tarkoitus tuottaa omistajilleen rahaa. Tottakai iso keskusvarasto, jolla ei ole kuluttajamyymälöitä ympäri maata, pystyy myymään saman tuotteen halvemmalla. Sittenkin on vaikea ymmärtää miten joku kannenpulttisarja maksaa samassa laatikossa ulkomaisella varaosatukkurilla vähemmän kuin täällä merkkitiskillä yksi kappale samaa pulttia. Ei se liiketoiminta nyt kai ihan niin huonoa voi olla että 90% myydyn tuotteen hinnasta menee yritystoiminnan kuluihin.
Comment
-
Motonetistä minusta ihan jees hakea tuulilasinpyyhkimen sulat, ilmanputsarin tai öljyt ja suodattimen, mutta tukivarsien tai vaikka jarruosissa hinnoittelu on keski-Euroopan tasoa reilusti korkeampi. Maksat saman jostain ruostuvasta kiinalaisesti jarrulevystä, mitä Autodocissa/Ebay.de/Sparetolla maksaa postikuluineen Brembon valmiste. Motonetin kokonaismyyntivolyymit AD:n kanssa on kuitenkin sitä luokkaa, että aivan pieni kivijalkaliike ei ole kyseessä.Viimeksi muokannut Kraftwerk; 17.3.2019, 14:34.
Comment
-
Vieras
Lähinnä kyse oli tuosta tarvikeosien hinnoittelusta, jota kuvittelin miccomuksen tarkoittavan.
Olen päässyt perehtymään orkkisosien hinnoitteluun viime aikoina ja kuten aiemminkin sanottu, Suomessa myytävissä osissa on melko monta ahnasta kättä välissä, joka tuon hinnan nostaa nykytasolle. Tehdas - ruotsin varasto - maahantuoja - jälleenmyyjä. Siitä voi arpoa missä menee tehtaanovelta hinta, jos jokaiselle pitää jäädä +30% katetta.
Comment
-
Niinhän se ottaa vaan niinhän se ottaa ulkomaillakin, tosin ei välttämättä just samalla verokannalla. Virossa taisi olla 20% joka selittää ykkösprosenttien eron. Eikä alvia maksa kuin ketjun viimeinen kuluttaja-asiakas, muille portaillehan se on vaan numeroita paperilla.
Asiassahan ei siis ole mitään sen suurempaa salaliittoa vaan koko ketjun jokainen porras vaan kertoo sen hinnan aina omalla kertoimellaan. Eikä se ihan huonoa hommaa voi olla kun asiakkaita kuitenkin riittää pitämään isoja myymälöitä täynnä tavaraa ja henkilökuntaa. Internetsi on tappanut vähiinpäin kaikki pikku kivijalkakaupat, isot pärjää vielä volyymillä mutta kylläpä se trendi vaan on että kliksutellaan kotoa tietokoneella tavarat lähipostiin. Vanhat jäärät jotka ei osaa tai halua tilata netistä, maksaa sitten kovempaa hintaa siellä tiskillä.
Comment
-
Näinhän se on, neljännes päältä valtiolle. Minun tapauksessa sama 24% kummassakin hinnassa, paikallinen varaosaliike kun kyseessä. Siitä kymmenen kertaa kalliimmasta vaan menee vähän enemmän euroja valtiollekin. Kenenkä tekemiä nuo alkuperäiset anturit yleensä ovat, vai ovatko aina sieltä mistä on halvin tarjous saatu? Edes tuo joka portaan 30% kate ei vielä selitä hintaeroa.
Comment
-
Joo ja jos kate pitää olla 30% niin jollain on vaan normaalia suurempi palkka ;D eli edelleen hopsiksen kanssa samoilla ajatuksilla. En vaan käsitä että miksi näin... kotimaan varastoissakin olisi pilvinpimein käyttökelpoista varaosaa kun vaan olis kattava sivusto ja kuluttaja ystävällinen hinta.
Sitten onkin oma lukunsa jos esim hukkaportin solenoidiin painetaan alkuperäinen osanumero niin hinta x2 mitä ei aina käsitä... tai jos maffista on hiottu osanumero pois niin hinta puolittuu...
Comment
-
Kysynnän ja tarjonnan laki. Sama kai se mitä se tavara maksaa jos asiakkaita on hinnasta riippumatta riittävästi. Varsinkin merkkitiskin kamoissa on monesti hinnasta aika iso siivu sitä brändiä. Olisihan todella mielenkiintoista jos kokonaisia autoja myytäisiin uutena myös muualla kuin virallisen jälleenmyyntiorganisaation kautta. Saman vessan vois tilata ulkomaiselta tukkurilta puoleen hintaan mutta se tulisi ruskeassa pahvilaatikossa, ei saisi kaupan päälle lippistä eikä pääsisi sinne lasipalatsin hienosti valaistuun showroomiin palloilemaan. Siitä ostokokemuksestahan siinä maksaa kun merkkiliikkeestä hakee ne pyyhkijänsulat tai talvirenkaat moninkertaisella hinnalla.
Comment
-
Moottoriöljy on aika hyvä esimerkki siitä miten hinta on erilainen marmorilla ja myös useissa muissa korjaamoissa verrattuna hintaan, joka tuotteella on varaosakaupassa.
Esim. Castrolin Edge. Siitä yleisesti ottaen veloitetaan 18-20€/l, jos teettää öljynvaihdon marmorilla/pikkupajalla ja tämän saman tuotteen voi tänä päivänä kuka vain ostaa esim. Motonetista hintaan 10€/litra. Veikkaanpa marmorin/pikkupajojen saavan tuotteen vielä edullisemmin, kuin esim. Motonetin hinta on, kun varmaan isoissa bulkkitynnyreissä sitä hankkivat. Eli marmori/pikkupaja myy öljyä aika kovalla katteella.
Comment
-
Moottoriöljyssä on tosiaan oltava hurja kate, kun originaalia Audi Longlife-öljyä saa saksasta tilattua kotiovelle 5 litran purkissa, noin 10 euron litrahinnalla. Tuo litrahinta sisältää toimituskulut, jos tilaa vähänkin useamman purkin tai jotain muita osia samalla. Yksittäistä purkkia ei toki noin halvalla saa kun toimituksen osuus hinnasta kasvaa, mutta tuskinpa niitä tynnyreitä merkkarillekaan ihan yksittäin tuotetaan.
Comment
-
Jostain se raha pitää vetää, kun autojen hinnoissa sitä katetta ei ole älyttömästi.
Esim joku tiivistesarja tehtaalta suoraan n 10e. Yleinen kuluttajahinta 50e tai enemmän.
Ongelma vain on, että vaikka tehtailta suoraan saakin ylensä firmana ostaa niin ei se ole mahdollista kuin tukkureille isossa kuvassa. Se toimittajien hanskaus vaatisi paljon resursseja. Toimii jos on vain vähän valikoimaa ja ehkä ei niin bulkkitavaraa.
Sillä saa väliportaita vähennettyä, mutta ei se silti halpaa ole koska em syystä voi joutua pitämään sitä varten omaa väkeä.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja miccomus Näytä viestiJoo ja jos kate pitää olla 30% niin jollain on vaan normaalia suurempi palkka ;D eli edelleen hopsiksen kanssa samoilla ajatuksilla. En vaan käsitä että miksi näin... kotimaan varastoissakin olisi pilvinpimein käyttökelpoista varaosaa kun vaan olis kattava sivusto ja kuluttaja ystävällinen hinta.
Sitten onkin oma lukunsa jos esim hukkaportin solenoidiin painetaan alkuperäinen osanumero niin hinta x2 mitä ei aina käsitä... tai jos maffista on hiottu osanumero pois niin hinta puolittuu...
Mutta tämä menee jo ohi aiheen ja siitä voi lukea googlesta enemmän tai laskea itse vaikka exceliin.
Comment
-
Joo, moottoriöljy ei ole kallista pelkästään marmorilla. Kattelin viime keväänä vaimon A4:sen ATOY-autohuollon huoltokuittia ihmetellen yllättävän korkeaa loppusummaa. Liqui Moly:stä oli laskutettu mukavat 110€. Sama tavara 5ltr kannussa maksoi varaosakaupassa 52€. Eli heille ei riitä se työveloitus vaan "osasta" pitää vielä nykäistä noin 53% katetta (vrt. kuluttajahinta) siihen päälle. Oukei, todella kohtuullista! :D
Comment
-
Miten jotkut sitten tekee halvalla ja vielä asiakkaan tuomilla osilla? Onko siinä ideana, ettei tartte itse vaivautua osien perään ihmettelemään ja takuuasioista ei tarvi murehtia? Vai että asiakas tilaa enemmän töitä samalla kertaa, ja tulee toistekin, kun hinnan puolesta ei tule konkurssia?
Comment
-
Varaosakaupassa 30% kate on aika minimi. En usko että kukaan kauppias Suomessa myy alle sen yhtään mitään. Pienemmissä nippeleissä kate voi olla jopa 60%, mikä tarkoittaa että tuotteen ostohinta kerrotaan 2,5:llä niin saadaan myyntihinta.
Tämä siis varaosakaupasta yleisesti, marmorin hinnoittelupolitiikasta en ole tietoinen.
Comment
-
Nykyään tilannut osat ulkomailta lähes kaikki. Näppituntuma on karkeesti et Ad-varaosamyymälän osiin verrattuna hinta on aina vähintään 3-4x halvempi, motonetin osiin verrattuna 2-3x halvempi.Merkkiliikkeen hintoihin verrattuna osat on jo sit 10x halvempia.
Viime vuoden ostot oli useampaan omaan ja kaverin autoon n.2000e ulkomailta joten Suomen hinnoilla summa olisi ollut vähintään 4000-20000e. Ai miksikö en osta Suomesta ?
Comment
-
Anturin rakenteen yksinkertaisuuden tuntien 25 euroakin on noin 10x liikaa. Merkkarin hinta nyt on mitä on. Siinä on mukana jo muunmuassa sen siivoojan palkka joka sinun kengissäsi laattalattialle kantaman kuran siivoaa. Ja sen laatoittajan joka on ne laatat asentanut, ja sen sisustussuunnittelijan joka ne on valinnut. Ja sen arkkitehdin joka sen lasipalatsin on piirtänyt. Ja sen myyjän joka sen paketin sinulle hyllystä ojentaa.
Kun kaiken tämän ottaa huomioon niin 243€ on lopulta varsin edullista, varsinaiselle osan valmistajalle jää ehkä se pari euroa mutta ei siitä osasta makseta vaan ostokokemuksesta.
Comment
-
Vieras
Ei vaan 25e on ihan oikea hinta sille kiinaosalle. Siinä on valmistaja laskenut että kulut tulee katettua ja jää voittoa joka mahdollistaa liiketoiminnan.
Myyjällä sama homma, siihen on laskettu että tällä hinnalla se pitää myydä että liiketoiminnassa on jotain järkeä ja mahdollista.
Mikko alkaa vaan tekemään itse anturia ja myy sitten vaikka 17,5 eurolla sitä. Minä ilmoittaudun asiakkaaksi. :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viestiEhkä se kiinan ebay antura ei ihan vastaa laadultaan alkuperäistä.
Toki laadukas tarvikekkin vain öbaut 60e.
Comment
-
Niin, ei se kiinantytön tekemä anturi 25 eurolla vielä tappiolla mene. Tepon laskuri näyttää sille Suomi-hinnaksi 93€ että onhan siinä Pörhön hinnassa vielä vähän ilmaa jos todellakin on 243€ kerrottu asiakkaalle.
Minun ei kannata 17€ antureita alkaa valmistamaan kun en osaa, teen vaan noita oransseja porakoneita ;)
Comment
-
-
Jostain nettietkasta luin, että tuolla osanumerolla oli "Cancelled 2008" - eikös tuo tarkoita oikeastaan sitä, että marmorilta saa vain sen koko säätöpaketin antureineen ja sen hyvinkin on sitten 243€. Säätötankoa en OEM-osana sitten löytänytkään.
Comment
Comment