Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton tuonti ulkomaankomennukselta verovapaana

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Auton tuonti ulkomaankomennukselta verovapaana

Olen tällä hetkellä ainakin yli vuoden Norjan maalla töissä ja suunnittelin tuovani uudemman auton täältä suomeen, mitähän asioita minun kannattaa ottaa huomioon.

Osan jo tiedänkin mutta neuvoista ei ole haittaa, tässä osa.
    Komennuksen pitää kestää yli 12kk?
    Auton pitää olla ulkomailla käytössä 6kk?
    Autoa saa ulkopuolinen ajaa vain jos omistaja on kyydissä?
    Autoa pitää olla itsellä suomessa ajossa 24kk ennenkuin sen saa myydä verovapaana?

Entäs onko autolla mitään "hintakattoa", ettei joudu maksamaan veroja siitä?
    Entä miten tuo "paperisota" kuuluu hoitaa?

Jos jollain on parempaa kokemusta asiasta niin saa ja pitää kertoa lisää. :)

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...uvot/index.jsp

Hintakaton pystyt haarukoimaan veron määrästä:

Ajoneuvo voidaan verottaa Suomessa muuttotavarana. Veronalennuksen määrä on enintään 13 450 euroa.

Comment

Olen kaksi Audia tuonut muuttoautona. Noilla tullin ohjeilla pärjää hyvin. Tärkeää on, että auton paperit ovat kunnossa ja pystyt osoittamaan sen olleen käytössäsi vaaditut 6 kk (rekisteröintitodistus, vakuutuskirja). Lisäksi tarvitset esim. työnantajan todistuksen ulkomaillaolosta. Minulle meinasi mudostua ongelmaksi toisella kerralla se, että toin auton maasta, jossa alkuperäinen rekisteröintitodistus täytyy luovuttaa kun auto viedään pois maasta. Onnistui kuitenkin pienen selittelyn jälkeen kopiolla ja huolintaliikkeen kirjeellä, jossa selitettiin tuo käytäntö.

Comment

Autoa saa ulkopuolinen ajaa vain jos omistaja on kyydissä?
        Tämä pätee ulkomaisissa rekkareissa oleviin autohin muistaakseni, mutta eikai tuollaista ole muuttoauton kohdalla joka on Suomen rekkareissa?

Comment

Kyllä aikoinaan myös samassa taloudessa asuva sai ajaa.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
            Tämä pätee ulkomaisissa rekkareissa oleviin autohin muistaakseni, mutta eikai tuollaista ole muuttoauton kohdalla joka on Suomen rekkareissa?
            Kyllä tuo pätee myös muuttoautoihin, joissa muuttoautorasite on vielä voimassa. Niillä saa ajaa vain omistaja tai samassa taloudessa asuva perheenjäsen. Ulkopuolinen saa ajaa vain, jos omistaja on kyydissä.

Tietysti myös katsastaja tai korjaamon huoltomies saa siirtää autoa. Sääntöjen vastaisesta käytöstä jos kärähtää, niin autoverot tulevat maksettavaksi.

Comment

Kannattaa myös pitää kirjaa siitä, ettei lomapäiviä kotimaassa tule liikaa. En nyt muista enää kuinka monta päivää sai vuodessa olla Suomessa jos tuo auton, mutta raja siinä on.

Comment

72 päivää on raja.

Comment

Jos liikut esim. lentämällä Suomesta Norjaan niin ota huomioon 72 päivän säännössä että Tulli laskee myös lentopäivät Suomessa vietetyksi ajaksi. Oletko muuten harkinnut, että ostaisit Audin uutena Suomesta ja veisit sen sinne?

Comment

Tuo uuden Audin vienti suomestakin on käynyt mielessä, mutta hinta menisi yli budjetin mitä ajattelin käyttää.
                    Olisi varmaan helpoin tapa tuo. Onko kenelläkään tietoa miten käy tuo käytetyn auton osto vaikka Ruotsista/Saksasta ja sieltä tuonti tänne Norjaan?

Comment

Itse en lähtisi tuomaan käytettyä autoa muuttoautona. Joudut pitää sitä kauan, jolloin auto on jo tosi vanha kun saat sen myydä.
                      Rahat säästöön ja haet käytetyn ns normaalisti saksasta ja saat myydä vaikka seuraavana päivänä jos elämässä tulee jotain katastrofia.
                      Tämä nyt on vain oma mielipiteeni..
                      Viimeksi muokannut palomies; 13.2.2014, 13:17. Perustelu: Kirjoitusvirheen poistoa

Comment

Riippuu ihan mikä auto on kiikarissa. Minä toin käytettynä RiSan ja säästin _paljon_. Auto on kyllä vieläkin minulla kun ei siitä raaski luopua vaikka vanha onkin...

Comment

Varvig,siinä että ostaisit käytetyn auton Ruotsista/Saksasta,toisit tänne Norjaan ja sitten muutoautona Suomeen tulee ongelmaksi tuo vaadittu väh. 6kk käytössä ulkomailla.Saadaksesi auton Norjan rekisteriin sinun pitäisi maksaa engangsavgift eli vation ryöstämä autovero ja lisäksi tulli.Täällä autovero on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa ja se näkyy kyllä autojen hinnoissakin.En usko,että onnistuu autoveroa maksamatta vaikka oleskelusi on väliaikaista.Norjan tullilta ja Statens Vegveseniltä,joka täällä vastaa autorekisterikeskusta,kysymällä tuohon saisi varmuuden.Auton pitäisi olla siis jonkun muun maan(jossa peritä autoveroa) rekisterissä sinun nimissäsi väh. tuon 6kk ja se ei taida olla ihan helppo yhtälö.

Comment

Saksasta saa vientikilvet, jotka voivat olla voimassa jopa 12kk, mutta ovat hinnakkaita näin pitkällä voimassaoloajalla. Vientikilvillä voi ajaa eikä välttämättä tarvitse rekisteröidä autoa Norjaan, jos Norjan laki tämän sallii. Monessa maassa auto pitää rekisteröidä viimeistään 6kk kuluessa. En tiedä, mikä tämä raja on Norjassa.

Comment

Tuossa tapauksessa onnistuu sillä täällä Norjassa saa ajaa ulkomaan rekisterissä olevalla autolla maksimissaan vuoden vuoden ennenkuin auto on rekisteröitävä tai vietävä maasta pois.Näin oli ainakin 2008 kun itse tänne muutin.En tosin tiedä onko lakiin mahdollisesti tehty muutoksia.

Comment

Working...
                              X